هفته سی و یکم بارداری | هفته 31 ام حاملگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته سی و یکم بارداری در کنار تمام شور و اشتیاقی که مادر برای تولد نوزاد دارد، دارای استرس‌ها و نگرانی‌هایی نیز می‌باشد. نگرانی از سلامت فرزندی که در راه است و یا ترس از زایمان، می‌تواند باعث افزایش استرس‌ها و اضطراب‌های مادر شود. به همین دلیل توجه به سلامت روان در کنار سلامت جسمانی در هفته سی و یکم‌بارداری دارای اهمیت است. در ادامه قصد داریم به علائم مادر و جنین در هفته سی و یکم بارداری و اقدامات لازم در این دوران بپردازیم. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری جنین با وزن 1400 گرم و قد 40 سانتی متری، اندازه نارگیل است. در‌این هفته اغلب مادران خواب و خوراک ندارند و شکم به شدت سفت و گرد است. در این هفته بیش از هفته های قبل می‌چرخد و قادر به چرخاندن سر در تمام جهت است. در‌هفته سی و یکم‌بارداری چربی بدن جنین شکل می‌گیرد و وزن او افزایش می‌یابد. جنین روزی چند بار ادرار می‌کند و تمام حواس 5 گانه اش تشکیل شده است. اما در این هفته نوزاد ساعت های طولانی تری را به خواب فرو می‌رود و شما با آرامش بیشتری ربرو خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

علائم مادر در هفته سی و یکم بارداری

علائم مادر در هفته سی و یکم بارداری تغییرات چندانی ندارد؛ به طوری که علائم قبلی با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کنند. البته ممکن است برخی از علائم نیز در این دوران کاهش پیدا کنند. اغلب مادران در هفته سی و یکم‌بارداری اضطراب بیشتری را نسبت به گذشته احساس می‌کنند و همین موضوع سبب افزایش نگرانی و فشار روانی در آن‌ها می‌گردد. در ادامه به دیگر علائم مادر در هفته سی و یکم بارداری اشاره کرده‌ایم.

1.تنگی نفس

تنگی نفس با شروع هفته سی‌ام بارداری آغاز می‌شود و با بزرگ‌تر شدن جنین در هفته سی و یکم بارداری، شدت بیشتری پیدا می‌کند. دلیل این موضوع این است که با افزایش قد و وزن جنین، به ریه‌ها و دیافراگم نیز فشار بیشتری وارد می‌شود و فرآیند نفس کشیدن به سختی انجام می‌گردد. البته این علائم با گذشت زمان و حرکت جنین به سمت دهانه رحم کم‌تر می‌شود. استراحت بیشتر و انجام ورزش‌های سبک برای بهبود تنفس در این دوران موثر است.

فروشگاه آرامیس

2.خشکی و شکننده شدن ناخن‌ها

از دیگر علائم شایع در دوران بارداری تغییرات پوست و ناخن است که با ورود به هفته سی و یکم بارداری شدت بیشتری پیدا می‌کند. دلیل اصلی این موضوع به عقیده متخصصان، تغییرات هورمونی است.

3.انقباضات رحمی

با ورود به هفته سی و یکم بارداری، زمان باقی مانده تا زایمان نیز کوتاه‌تر می‌شود. همین موضوع سبب می‌گردد که بدن نیز خود را برای زایمان آماده کند. انقباضات رحمی در این دوران نیز به همین دلیل اتفاق می‌افتد.

انقباضات رحمی در هفته سی و یکم بارداری به صورت کوتاه است و معمولا پس از یک مدت زمان کوتاه از بین می‌رود. در صورتی که این انقباضات را به صورت مکررا و در طولانی مدت تجربه می‌کنید؛ برای جلوگیری از زایمان زودرس به پزشک مراجعه نمایید. اهمیت این موضوع در بارداری دوقلو و چند قلو دو چندان می‌شود.

4. هفته سی و یکم بارداری | ترشح شیر

از دیگر علائم هفته سی و یکم بارداری، ترشح شیر از پستان‌ها می‌باشد. این موضوع طبیعی است و در واقع بدن در حال تولید غذا برای نوزادی است که قرار است متولد شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه آخر بارداری کلیک کنید.

5.تکرر ادرار

با ورود به هفته سی و یکم بارداری، جنین بزرگ‌تر می‌شود و به مثانه نیز فشار بیشتری وارد می‌کند. همین موضوع سبب ایجاد تکرر ادرار می‌گردد. با این حال مادران باردار نباید میزان آب مصرفی روزانه خود را کاهش دهند؛ چراکه ممکن است دچار دیگر مشکلات گوارشی همچون یبوست شوند.

6. هفته سی و یکم بارداری | کمر درد

بدیهی است وقتی جنین وزن بیشتری می‌گیرد، فشار بیشتری را به بدن مادر وارد کند. همین موضوع می‌تواند سبب ایجاد دردهایی در قسمت کمر، باسن و یا پاها شود. انجام تمرینات کششی و یا یوگا در کاهش میزان این دردها در هفته سی و یکم بارداری به مادر کمک می‌کند.

7. دیگر عوارض

هفته سی و یکم بارداری عوارض دیگری به همراه دارد که عبارتند از.

  • یبوست
  • ورم پا
  • نابینایی موقت
  • تهوع
  • سر درد شدید
  • تاری دید
  • تورم در صورت
  • گرفتگی عضلات پا
  • سوزش معده
  • تغییرات خلق و خو

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر خلق و خو زن باردار کلیک کنید.

تغییرات جنین در هفته سی و یکم بارداری

با ورود به هفته سی و یکم بارداری، به جز استخوان جمجمه جنین که هنوز نرم است؛ باقی استخوان‌های او محکم می‌شوند. البته لازم است بدانید که نرم بودن سر جنین به این دلیل است که در زمان تولد بتواند به راحتی از کانال زایمان عبور کند.

از دیگر تغییرات جنین طی هفته سی و یکم بارداری، رشد و تکامل مغز او است. همینطور حواس پنچ گانه جنین طی این هفته کامل می‌شود و او توانایی‎‌های بیشتری را نسبت به گذشته کسب می‌کند.

در هفته سی و یکم بارداری تقریبا تمامی اعضای جنین شکل می‌گیرد و او می‌تواند چشمانش را باز نگه دارد. قلب او توانایی پمپاژ خون بیشتری را دارد و موهای سر، مژه‌ها و ابروی او نیز نسبت به قبل ضخیم‌تر و پرپشت‌تر می‌شوند. در صورتی که جنین طی هفته سی و یکم بارداری به دنیا بیاید، شانس زیادی برای زنده ماندن دارد؛ اما باید مراقبت‌های پزشکی دریافت کند.

مراقبت‌های پزشکی هفته 31 ام بارداری

مادران باردار از هفته سی و یکم بارداری تا هفته سی و چهارم بارداری فرصت دارند، تا برای انجام معاینات بارداری در سه ماهه سوم حاملگی به پزشک مراجعه کنند. طی این آزمایشات وضعیت عمومی سلامت مادر و جنین بررسی می‌شود و در صورتی که علائم و نشانه‌های خطرسازی همچون دیابت بارداری، زایمان زودرس و … وجود داشته باشد؛ مشخص می‌گردد. در این هفته پزشک به بررسی سلامت مادر و جنین می‌پردازد. در‌این جلسات پزشک معاینات لازم زنانه، دهانه رحم و ترشحات را بررسی می‌کند تا زایمان زودرس را بررسی کند. در هفته سی و یکم بارداری پزشک در رابطه با علائم درد زایمان، روش کنترل دردهای زایمان و نگرانی ها صحبت می‌کند.

خود مراقبتی طی هفتۀ سی و یکم

خود مراقبتی های مادر در هفته سی و یکم بارداری را در ادامه شرح داده ایم.

  • در صورتی که پاهای‌تان ورم زیادی کرده است، سعی کنید از ایستادن به مدت طولانی بپرهیزید و در مقابل زمان‌هایی از روز پاهای خود را رو به بالا قرار دهید. ورزش سبک و روزانه مثل پیاده‌روی داشته باشید و همینطور برای کاهش تورم پاها می‌توانید از جوراب و یا جوراب شلواری واریس استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از تکرر ادرار سعی کنید، کم‌تر از چای و قهوه مصرف نمایید.
  • در جهت کاهش کمر درد، حرکات کششی و تمرینات تقویت عضلات کمر را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات گوارشی همچون یبوست، سعی کنید از غذاهای سرشار از فیبر، میوه، سبزیجات و مایعات استفاده نمایید.
  • مصرف غذاهای سنگین، تند، چرب و ادویه دار را به خصوص در وعده شام به حداقل برسانید؛ تا دچار سوزش معده نشوید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته سی و یکم

داشتن هر گونه درد شدید در هفته سی و یکم بارداری نیازمند مراجعه به پزشک می‌باشد تا مادر بتواند از سلامت خود و جنین اطمینان حاصل نماید.

در میان تمامی علائمی که مادر باردار در هفته سی و یکم بارداری تجربه می‌کند، برخی از علائم می‌تواند نشانه‌ای خطرناک باشد. بنابراین در صورتی که هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

  • سردردهای شدید و مداوم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشکلات بینایی مثل تاری دید و یا جرقه زدن چشم
  • درد در قسمت زیر دنده‌ها و بالای شکم
  • ورم کردن ناگهانی صورت، دست‌ و پاها
  • انقباضات رحمی مکرر و طولانی
  • لکه‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن
  • کمردرد شدید
  • دردهای کرامپی همانند قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن

تغذیه مادر در هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری جنین باید مقدار زیادی ویتامین، پروتئین، آهن و اسید فولیک دریافت کند. در این هفته به دلیل اینکه استخوان ها در حال رشد هستند، مصرف کلسیم حائز اهمیت است. شیر، ماست، پنیر، سبزی برگ دار، کلم بروکلی، اسفناج، لوبیا و بادام به ساخت استخوان های جنین کمک می‌کند. در صبحانه از مصرف عسل، شیر کم چرب، عدسی و سیب زمینی دریغ نکنید. و در نهایت شام ها را سبک مصرف کنید. برای کسب اطاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

کلام آخر

در هفته سی و یکم بارداری پزشک با مادران در رابطه با دردهای زایمان صحبت می‌کند تا مادران آمادگی لازم را بدست بیاورند. اما برخی از مادران برای زایمان استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند که هم برای خود و هم برای نوزاد بسیار مضر و خطرساز است. روانشناسان و مشاورین متخصص در حوزه بارداری به کاهش استرس و کنترل آن کمک می‌کنند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و یکم بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

قد و وزن جنین در هفته سی و یکم بارداری تا چه اندازه زیاد می‌شود؟

با ورود به هفته سی و یکم بارداری، قد جنین تا 41 سانتی متر و وزن او تا 1 کیلو نیم افزایش پیدا می‌کند.

آیا بانوان باردار می‌توانند در هفته سی و یکم بارداری اقدام به برقراری رابطه جنسی نمایند؟

برقراری رابطه جنسی در هفته سی و یکم بارداری مانعی ندارد و مشکلی را برای جنین ایجاد نمی‌کند. اما از آنجایی که شکم در این دوران نسبت به قبل کمی بزرگ‌تر شده است؛ ممکن است داشتن رابطه جنسی کمی سخت به نظر برسد. در صورتی که شما می‌توانید در یک پوزیشن راحت با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید؛ ممنوعیتی در این کار برایتان وجود ندارد. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره