اختلال تماشاگری جنسی | علل، علائم و درمان چشم چرانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال تماشاگری جنسی یکی از انواع اختلالات جنسی است. برخی این اختلال را مترادف با چشم چرانی جنسی می‌دانند اما در واقع تماشاگری جنسی نوع بیمارگونه و شدیدی از چشم چرانی است. افراد مبتلا به تماشاگری جنسی از دیدن بدن عریان دیگران و تماشای رابطه جنسی افراد دیگر با هم لذت می‌برند. این افراد معمولا علاقه دارند غریبه‌ها را در این حالت تماشا کنند و به خودارضایی بپردازند. افراد مبتلا به این اختلال معمولا آسیب جدی به دیگران نمی‌رسانند اما تماشای دیگران نیز نوعی مزاحمت و احساس ترس و ناامنی برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل ضروری است که چاره‌ای برای درمان آن اندیشید. با کمک گرفتن از مشاوره جنسی می‌توان این اختلال را درمان کرد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال تماشاگری جنسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اختلال تماشاگری جنسی

تماشاگری جنسی نوعی بیماری جنسی، روانی و رفتاری است که فرد را به تماشای پنهانی بدن برهنه دیگران اجبار می‌کند. افراد مبتلا به این بیماری بعد از مشاهده بدن برهنه دیگران اقدام به خودارضایی در خلوت یا مکان‌های عمومی می‌کنند و از این طریق به لذتی که می‌خواهند می‌رسند.

این بیماری در دسته اختلالات پارافیلیا  قرار می‌گیرد؛ پارافیلیا یک نوع گسترده از اختلالات جنسی است که در آن افراد به خاطر ناتوانی در برقراری ارتباطات جنسی عادی از راه‌های عجیب و ناشناخته‌ای به ارضای جنسی دست پیدا می‌کنند، از انواع دیگر اختلالات پارافیلیا می‌توان به فتیش یا عورت نمایی اشاره کرد.

عورت نمایی یا نمایشگری جنسی با آن که در نقطه مقابل تماشاگری جنسی قرار می‌گیرد، اما گاها در افراد مبتلا به تماشاگری جنسی دیده می‌شود. یعنی همین افرادی که از دیدن پنهانی بدن برهنه دیگران لذت می‌برند، ممکن است اندام‌های جنسی خود را نیز در مکان‌های عمومی و خصوصی به افراد قربانی نشان دهند تا لذتشان کامل شود. برای کسب اطلاعات در زمینه انحرافات جنسی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

شیوع اختلال تماشاگری جنسی

اختلال تماشاگری جنسی معمولا قبل از پانزده سالگی در دوره کودکی و نوجوانی شروع می‌شود اما حداقل سن تشخیص آن 18 سالگی است. این اختلال در افراد معمولا تداوم پیدا می‌کند و در صورت درمان نشدن تا دوره سالمندی با آن‌ها خواهد بود. حتی افرادی که به جرم این بیماری و حین انجام خودارضایی با دید زدن دیگران در ملا عام دستگیر می‌شوند، بعد از طی کردن دوره حبس و آزاد شدن، باز به رفتار پیشین خود بر می‌گردند. احتمال ابتلا به این بیماری در مردان 12 درصد و در زنان 4 درصد است. یعنی شیوع این بیماری در مردان سه برابر زنان است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

نشانه‌های اختلال تماشاگری جنسی

نشانه اختلال تماشاگری جنسی

-افراد مبتلا به اختلال تماشاگری جنسی تمایل دارند لباس عوض کردن، برهنه شدن و اعمال جنسی غریبه‌ها را تماشا کنند.

-تمایل به مشاهده این نوع صحنه‌ها در افراد نوعی تمایل اجباری است که نمی‌توانند در مقابل آن ایستادگی کنند.

-این بیماری تمام جنبه‌های زندگی روزمره افراد را مختل می‌کند و به قول معروف خواب و خوراکشان را به هم می‌زند.

-افراد مبتلا به این بیماری معمولا رابطه جنسی برقرار نمی‌کنند و فقط با فکر به رابطه جنسی مشغول خودارضایی می‌شوند.

-رویا پردازی‌ها و تصورات جنسی این نوع افراد مداوم است و تمامی ندارد.

در آخر تمام این علائم اگر در اشخاص بالای 18 سال بیشتر از 6 ماه مشاهده شوند نیاز به مداخله پزشکی و درمان وجود دارد.

چه زمانی تماشاگری جنسی مشکل ساز می‌شود؟

برای همه افراد پیش می‌آید که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه به دیگران  نگاه کرده و یا حتی تحریک شوند. اما اگر این مورد تنها به صورت اتفاقی باشد؛ اختلال تماشاگری جنسی محسوب نمی‌شود. در واقع وقتی افراد به صورت مداوم اینکار را انجام دهند و یا از انجام ندادن آن دچار احساس استرس و اضطراب شوند به معنی ابتلا به اختلال یا انحراف جنسی است.

از طرفی اینکار در زندگی شخصی و اجتماعی افراد اختلال ایجاد کرده و حتی چرخه پاسخ جنسی آنان را نیز تغییر می‌دهد. از طرفی این افراد معمولا بعد از انجام اینکار به شدت احساس گناه می‌کنند. در چنین مواردی می‌توان گفت فرد مبتلا به اختلال بوده و نیاز به درمان دارد.

تشخیص اختلال تماشاگری جنسی

برای شروع فرایند درمان و حتی پیشگیری از شدت یافتن اختلال تماشاگری جنسی در ابتدا باید این بیماری به صورت دقیق تشخیص داده شود. از آنجایی که چشم چرانی به تنهایی اختلال محسوب نمی‌شود به همین دلیل مرز باریکی بین این دو مورد وجود داشته و تشخیص آنها نیز دشوار است. افراد باید در این زمینه به متخصص مراجعه کرده و همچنین از ملاک های خاصی استفاده کنند. فراموش نکنید که این اختلال در افراد زیر 18 سال تشخیص داده نشده و همچنین افراد باید علائم اختلال تماشاگری جنسی را حداقل 6 ماه بدون وقفه داشته باشند.

علل بروز تماشاگری جنسی

علل اختلال تماشاگری جنسی

علل قطعی و اصلی اختلال تماشاگری جنسی هنوز مشخص نیست اما احتمال می‌رود این اختلال نتیجه آسیب‌های دوران کودکی و برخی مشکلات روانی و جسمی باشد:

?آسیب‌های دوران کودکی

آسیب های دوران کودکی یکی از دلایل ابتلا به ختلال تماشاگری جنسی است. آسیب‌هایی که فرد در دوران کودکی تجربه می‌کند اغلب پایدارند و در صورت درمان نشدن تا آخر عمر همراه انسان می‌مانند. این آسیب‌ها ممکن است خودشان را از طریق اختلالات جنسی و روانی نشان دهند. مثلا تجاوز یا تربیت نادرست جنسی در کودکان می‌تواند مقدمه‌ای بر بروز بیماری‌ها جنسی در آنان باشد.

?اختلال تماشاگری جنسی | اختلالات روانی

افسردگی، جنون، سوء مصرف مواد و دیگر بیماری‌های روحی روانی می‌توانند باعث شوند که افراد رفتارهای جنسی نامتعادلی و حتی تماشاگری جنسی را از خودشان نشان دهند. از طرف دیگر برخی مشکلات عمیق روحی نیز مقدمه‌ای بر مشکلات جنسی هستند مثلا افرادی که از عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی برخوردارند به دلیل احساس بی کفایتی، سمت رابطه جنسی نمی‌روند و از راه‌های دیگر به ارضای امیال خود می‌پردازند.

?مشکلات جسمی

برخی مشکلات جنسی مثلا عدم تعادل هورمون‌ها یا میل جنسی شدید می‌توانند سبب بروز اختلال تماشاگری جنسی شوند.

درمان اختلال تماشاگری جنسی

درمان‌های مختلف و عموما موفقی برای اختلال تماشاگری جنسی وجود دارند. شما می‌توانید با مراجعه به متخصصین روانشناس که در حوزه موضوعات جنسی تخصص دارند این درمان‌ها را پیش بگیرید. روش‌های درمانی که عموما برای حل مشکل تماشاگری جنسی اعمال می‌شوند عبارتند از:

?روانکاوی

روانکاوی یکی از روش های درمان اختلال تماشاگری جنسی است. روانکاوی نوعی روان درمانی است که پایه گذار آن روانشناس بزرگی به نام فروید بوده است. این نوع درمان مبتنی بر آگاهی بخشی از فرایندهای ناهشیار است و معمولا با روش تداعی آزاد صورت می‌گیرد. فروید اعتقاد داشته که تمام تجربیات و نگرش‌های انسان نسبت به دنیا در دوره کودکی ساخته می‌شود و اگر در این دوره تربیت و تعامل نادرستی با دنیای خارج داشته باشد، اختلالات شخصیتی در روان او به وجود می‌آیند. برای اطلاع از راه های درمان اختلالات جنسی کلیک کنید.

?شناخت درمانی

شناخت درمانی یک نوع روش درمان است که به اصلاح الگوهای فکری، تحریف‌های فکری و و خطاهای شناختی می‌پردازد. شناخت درمانان ادعا می‌کنند که تمام مشکلات روانی و رفتاری انسان حاصل نوعی مشکل فکری است که باید درمان شود.

?اختلال تماشاگری جنسی | رفتار درمانی

رفتار درمانی مکتبی است که بر پایه چند کلید واژه رفتار، واکنش و تقویت ساخته شده است. در این مکتب این گونه برآورد می‌شود که مشکلات روحی روانی انسان حاصل رفتار و پاسخ‌های اشتباه و در واقع یک نوع یادگیری غلط است. به همین خاطر درمان در این مکتب برای تماشاگری جنسی نوعی بازآموزی است.

?روان درمانی عمومی

در روان درمانی عمومی از تمام مکاتب روانشناسی برای کمک به فرد بیمار مبتلا به اختلال تماشاگری جنسی استفاده می‌شود. در واقع در مکتب کلی روان درمانی از هر نظریه نکات خوبش برای درمان دستچین می‌شود.

?دارو درمانی

دارو درمانی یک روش درمانی است که توسط روانپزشکان با ارائه نسخه‌های پزشکی صورت می‌گیرد. داروهای استفاده شده برای اختلال تماشاگری جنسی عموما داروهای کم کنده میل جنسی هستند.

سخن پایانی

با اینکه احتمالا افراد مبتلا به اختلال تماشاگری جنسی آسیبی به دیگران وارد نمی‌کنند؛ اما قادر به ایجاد مشکلات زیادی برای خود هستند. به همین دلیل باید آنها را از این موضوع مطلع کرده و به آنها برای درمان کمک کرد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که حتی از لحاظ قانونی نیز جرائمی برای آن تعیین شده است. از همین رو بهتر است افراد در این زمینه به متخصص مراجعه کرده و این اختلال را درمان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال تماشاگری جنسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا این افراد برای تماشاگری جنسی در خود احساس اجبار می‌کنند؟

چون اختلال تماشاگری جنسی گونه ای وسواس جنسی است و در دسته وسواس‌های جبری (وسواس های فکری عملی) نیز قرار می‌گیرد.

افراد مبتلا به تماشاگری جنسی چه آسیب‌هایی به دیگران می‌زند؟

معمولا تماشاگرهای جنسی آسیب‌های شدیدی به دیگران وارد نمی‌کنند. این افراد معمولا به صورت پنهانی بدن دیگران را می‌بینند و قصد رابطه جنسی واقعی را با فرد مورد نظرشان ندارند.

آیا تماشاگری جنسی جرم محسوب می‌شود؟

تماشاگری جنسی عوارض روانی و اجتماعی زیادی دارد. این اختلال در بعضی کشورها جرم محسوب شده و مجازات دارد. همچنین افراد تماشاگر جنسی که به عکس گرفتن از بدن عریان دیگران علاقه دارند، می‌توانند برای همین جرم توسط پلیس دستگیر شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره