ازدواج برای فرار از خانواده | چرا نباید برای فرار از خانواده ازدواج کرد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امروزه ازدواج برای فرار از خانواده به یکی از انگیزه‌های رایج جوانان تبدیل شده است. برخی افراد برای کسب استقلال و یا دوری از تنش‌های موجود در خانواده تحت هر شرایطی و با هر فردی تن به ازدواج می‌دهند چرا که با این کار می‌توانند به نوعی از خانه و خانواده‌ای که در آن زندگی می‌کنند جدا شوند. ازدواج تحت چنین شرایطی می‌تواند انگیزه نامناسبی باشد زیرا می‌تواند منجر به مشکلات و چالش‌های متعددی در زندگی مشترک شود. اگر به هر دلیل در خانه و خانواده خود مشکلاتی را تجربه می‌کنید و قصد ازدواج با فردی را دارید توصیه می‌کنیم برای گرفتن بهترین تصمیم از یک مشاوره ازدواج یا روانشناس متخصص کمک بگیرید.

ازدواج برای فرار از خانواده

دلایلی که پسران و دختران برای ازدواج و فرار از خانواده در نظر می‌گیرند معمولاً متفاوت است. به طور کلی در جامعه ما این مسئله عمدتا برای دختران رخ می‌دهد. یکی از عمده‌ترین دلایلی که دختران و پسران تصمیم به فرار از خانواده می‌گیرند، نامناسب بودن محیط زندگی است. شرایط سخت و پر تنش خانواده باعث می‌شود تا اولین فکری که به سر دختر یا پسر می‌آید ازدواج کردن و رهایی از مشکلات خانواده باشد. در این بین عدم آشنایی کامل با فردی که تصمیم به ازدواج با او را دارند در کنار مشکلات حل نشده خانواده خود فرد، می‌تواند مشکلات حاضر را بیشتر کند. برای آشنایی با انگیزه های ازدواج که موجب رشد و خوشبختی می‌شوند کلیک کنید.

ازدواج برای فرار از خانواده در دختران

همانطور که بیان شد معمولا ازدواج برای فرار از خانواده، در دختران شایع تر است و به دلایلی که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم روی می‌دهد. برای آشنایی با سایر انگیزه های زنان برای ازدواج کلیک کنید.

ناامنی و تنش در خانواده

هنگامی که فضا و محیط خانواده برای دختران سرشار از ناامنی و تنش باشد معمولاً برای رها شدن از این مشکلات تن به ازدواج با هر کسی می‌دهند. از جمله عواملی که می‌تواند زندگی را برای دختران ناامن کند شامل پرخاشگری، اعتیاد، بدرفتاری جسمی و جنسی، بی‌توجهی و طرد سایر اعضای خانواده نسبت به دختر خانواده می‌باشد.

مشکلات اقتصادی

گاهی دختران به دلیل شرایط اقتصادی و مالی و کمبودهایی که در زندگی با خانواده خود دارند تصمیم می‌گیرند برای جبران این کمبودها با هرکسی که شرایط مالی مناسب دارد ازدواج کنند و به نوعی از این مشکلات خانواده خود فرار کنند.

تفاوت عقاید و محدودیت‌های رفتاری

برخی از دختران به دلیل تفاوت‌هایی که در عقاید خود نسبت به اعضای خانواده دارند تن به ازدواج می‌دهند تا بتوانند مستقل‌تر عمل کنند. به عنوان مثال بسیاری از خانواده‌ها محدودیت‌هایی را برای ادامه تحصیل، طرز پوشش، آزادی‌های شغلی و… برای دختر خانواده در نظر می‌گیرند، در چنین شرایطی دختران به دنبال راهی برای فرار از این مسئله هستند و یکی از رایج‌ترین راه‌ها ازدواج است. با این حال ازدواجی که بدون آگاهی و در نظر نگرفتن سایر مولفه‌ها انجام گیرد پیش‌بین زندگی مشترک خوبی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : هدف مردان از اردواج 

ازدواج برای فرار از خانواده در پسران

در جامعه و فرهنگ ما پسران معمولاً بعد از سن بلوغ آزادی‌ و استقلال بیشتری دارند از این جهت شاید ازدواج برای فرار از خانواده در پسران نسبت به دختران کمتر رخ دهد. اما برخی از خانواده‌ها چنین آزادی و استقلال عملی را برای پسر خود در نظر نمی‌گیرند. همچنین برخی از والدین خصوصا مادرها وابستگی زیادی به پسر خود پیدا می‌کنند و آزادی عمل را از فرزندشان می‌گیرند. این مسئله باعث می‌شود تا فشار روانی زیادی بر فرد ایجاد شود و صرفا به دنبال راهی برای رها شدن از این مسائل باشد، از این جهت یکی از راه‌هایی که ممکن است پسران برای به دست آوردن استقلال خود و رهایی از مشکلات خانواده در نظر بگیرند، تصمیم به ازدواج باشد.

سخن آخر

قبل از هر چیز فراموش نکنید که ازدواج برای فرار از خانواده راه حل مشکل نمی‌باشد و در اکثر مواقع می‌تواند منجر به افزایش مشکلات و تنش در زندگی شود. فرار از خانواده از طریق ازدواج به تنهایی تضمین کننده زندگی رضایت بخش و مطلوب نیست. برای ازدواج مسائل و مولفه‌های مختلفی باید در نظر گرفته شود. در این زمینه مراجعه به یک روانشناس و یا مشاور متخصص به شما کمک می‌کند تا راهکار مناسب‌تری با توجه به شرایط خود انتخاب کنید و برای رفع مشکل در خانواده به طور ریشه‌ای و صحیح اقدام کنید. ازدواج می‌تواند انگیزه‌های مختلفی داشته باشد بهتر است قبل از هرگونه تصمیم هیجانی با یک روانشناس در ارتباط با انگیزه خود برای ازدواج گفتگو کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله زندگی دور از خانواده را نیز بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا تصمیم به فرار از خانواده از طریق ازدواج می‌تواند راهکار مناسبی باشد؟

قبل از هرچیز باید مشکل و مسائل موجود در خانواده مورد بررسی قرار بگیرد. اگر انگیزه ازدواجتان صرفا برای رهایی از مشکلات خانواده است توصیه می‌شود در اولین قدم حتما به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید تا با ارزیابی دقیق شرایط، راهکار مناسبی در اختیار شما قرار دهد. به یاد داشته باشید که فرار از خانواده از طریق ازدواج بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر به نوعی از چاله به چاه افتادن است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. من تو یه خونواده یخیلی مزخرفم به هر کی میگم خودش میمونه چطوری همچین چیزایی ممکنه پیش مشاور هم رفتم کاری نتونست بکنه تنها راهمم برای رفتن ازدواجه چون نمیزارن شکل دبگه ای برم حتی نمیزارن به درس یا کار برسم تنها راهم ازدواجه یعنی با ابن شرایط هم بازم ازدواج با هر کی فرقی نداره کار اشتباهیه؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز شما با توجه به شرایطی که توصیف کردید به نظر خیلی بد میاد ، اما میخوام یه بار خودتون رو از بیرون قضیه ببینید فرض کنید میخوایید داستان زندگی تون رو طوری تعریف کنید که انگار دارید درباره کس دیگه ای حرف میزنید اما اینبار چون از بیرون دارید به جریان نگاه می کنیم میخوام دیدتون رو بازتر کنید و ببینید چه چیزهایی هست که ممکنه شما الان از بیرون میتونید ببینید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره