عجول بودن | 7 راه برای جلوگیری از عجول بودن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عجول بودن به معنای تحریک پذیری بالا می‌باشد. حتی این رفتار خود فرد را نیز آزار می‌دهد. افراد عجول همیشه فکر می کنند، زمان کافی برای انجام کارها در طول روز ندارند. اما به طور کلی باتوجه به نیازهای زندگی مدرن، اکثر مردم در بیشتر مواقع عجله دارند. اما زمانی که به یکباره بیش از حد عجله می‌کنید، عواقب بدی را تجربه خواهید کرد.

معمولا عجول بودن باعث ضرر و آسیب به خود فرد نیز می‌شود. فرد به سرعت و بدون فکر منطقی تصمیم می‌گیرد و حتی در بسیاری از موارد سوءتفاهم پیش می‌آید. در این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم تا علائم و نشانه های عجول بودن را بشناسید. همچنین راه هایی برای مقابله با عجله کردن به شما معرفی می‌کنیم. برای مقابله با عجول بودن حتما از روانشناس و مشاور راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عجول بودن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

عجول بودن به چه معنا است؟

عجول بودن به معنای عدم صبر و حوصله در انجام امور و فعالیت های روزانه است. ممکن است دائما احساس اضطراب داشته باشید و برای انجام کارها در مواقعی که نیازی نیست، احساس فوریت کنید. به این احساس و رفتاری که شما در طول روز برای انجام کارهایتان دارید، عجله می‌گویند.

وقتی شما به طور مزمن رفتاری عجولانه دارید، این رفتار بر روی سلامت جسمی و روحی تان تأثیر مخربی می‌گذارد. می‌توان گفت عجله، باعث می‌شود شما نتوانید روی فعالیتی خاص تمرکز کنید. و مدام در حال تنوع، تغییر و نرسیدن باشید. در این مقاله علائم و راهکار برای مقابله با عجول بودن را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علائم و نشانه های عجول بودن

اولین قدم برای مقابله با رفتار عجولانه، این است که رفتار خود را تشخیص دهید. در واقع رفتارهای خود را آنالیز کنید و دریابید که آیا فردی عجول هستید یا خیر. سپس می‌توانید آن را درمان کنید. در ادامه برخی از نشانه های رفتار عجول بودن را می‌خوانید.

– عجله در انجام وظایف

– قطع کردن صحبت دیگران در یک مکالمه

– با همه چیز مثل یک مسابقه برخورد می‌کنید.

– زود عصبی می‌شوید .

– همیشه در حال تصمیم گیری های هیجانی هستید.

– به شدت بی قرار هستید.

– به کار کردن اعتیاد دارید.

– همیشه احساس می‌کنید که فرصت کافی ندارید.

– رفتارهای فرار از زندگی دارید.

– از بدن خود مراقبت نمی‌کنید.

– عدم موفقیت در زندگی

– پشیمانی های پی در پی

– تصمیمات اشتباه

– اهمال کار

– همیشه احساس عقب ماندگی از برنامه هایتان را دارید.

– اضطراب و استرس شدید در مورد نرسیدن به کارهایتان را دارید.

– به طور مداوم احساس چند وظیفگی می‌کنید ( به عبارتی همیشه حس می‌کنید باید چند کار را باهم انجام دهید و سرتان خیلی شلوغ است. حتی درگیری فکری زیادی دارید.)

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تند حرف زدن کلیک کنید.

پیامدهای منفی عجول بودن

عجول بودن همیشه مشکلات و پیامدهایی را به همراه دارد. که به خود فرد بیشترین آسیب را وارد می‌کند. در این بخش مقاله راجع به پیامدهای عجول بودن صحبت کرده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

⭕ فرسودگی شغلی

یکی از پیامدهای عجول بودن؛ فرسودگی شغلی است. افراد موفق یا کسانی که موقعیت شغلی مناسبی دارند، بیشتر در معرض رفتارهای عجولانه قرار می گیرند. زیرا تمرکز آن ها همیشه بر روی دستیابی به کار و موقعیت های بهتر و بیشتر است. بنابراین این احساس عجولانه، اغلب منجر به فرسودگی شغلی می‌شود. به این دلیل که استرس بالایی را تجربه خواهید کرد.

⭕ نگرانی دائمی

عجول بودن منجر به فکر های مداوم  در رابطه با کار بعدی می‌باشد. که این امر می‌تواند شما را در یک حالت ثابت از اضطراب قرار دهد. افراد عجول همیشه نگران از دست دادن زمان و فرصت های مفید هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موفقیت در زندگی کلیک کنید.

⭕آسیب به سلامت جسمی

استرس مزمن در برخی موارد می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی ایجاد کند. از سیستم ایمنی بگیرید، تا اختلال در خواب و حتی فشار خون بالا. به دلیل اینکه عجول بودن همیشه در حال تجربه استرس هستند، آسیب های جسمانی و روحی زیادی را تجربه می‌کنند.

⭕ خستگی

یکی از پیامدهای عجول بودن، خستگی است. افراد عجول، دائما از کاری به کار دیگر می‌پرند؛ تا به استاندارد هایی که می‌خواهند برسند. همین موجب خستگی آن ها قبل از پایان روز می‌شود.

⭕ تثبیت صرفه جویی در زمان

یکی از مشخصه های اصلی عجول بودن، این احساس است که شما هرگز زمان کافی برای انجام کارهایتان را ندارید. این احساس شاید باعث شود که روی انجام کارها در کمترین زمان ممکن متمرکز شده و منجر به اشتباه شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شخصیت ناموفق کلیک کنید.

راه های مقابله با عجول بودن

درمان عجول بودن

این درست است که مغز ما می‌تواند دائم در حال حرکت و فعالیت باشد، اما این بدان معنا نیست که با عجله کردن در امور مختلف آن را تحت الشعاع قرار دهیم. همانطور که قبلا نیز گفتیم، عجول بودن باعث بروز خستگی های فیزیکی و روانی می‌شود. بنابراین تنها راه برای جلوگیری از این مشکل، این است که با رفتار و شخصیت عجولانه خود مقابله کنید. در ادامه استراتژی هایی را شرح داده ایم که با کمک آن ها، می‌توانید عادت عجله برای انجام کارها را ترک کنید. ✔️

✔️ ذهن آگاهی داشته باشید

یکی از روش های مقابله با عجول بودن، ذهن آگاهی است. فشاری که مداوم به خود وارد می‌کنید؛ برای دستیابی به یک ضرب الاجل یا انجام کارها حتی زمانی که ضروری نیست، ذهنتان را مختل می‌کند. ذهن آگاهی می‌تواند در این وضعیت به شما کمک کند. برای مثال، شما عادت دارید چندین کار را همزمان انجام دهید که موجب می‌شود ذهن شما به میلیون ها جهت مختلف برود. تمرکز حواس، که همان ذهن آگاهی است به شما کمک می‌کند تا بر لحظه حال تمرکز کنید. ذهن آگاهی نیاز به تمرین دارد اما به مرور زمان نتیجه آن را می‌بینید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش زندگی افراد موفق کلیک کنید.

✔️ مراقبت از خود را تمرین کنید

مراقبت از خود راهی برای مقابله با عجول بودن است. وقتی روز خود را با عجله می‌گذرانید، احتمال این وجود دارد که از خودتان غافل شوید. شما باید مراقبت از خود را در برنامه روزانه تان قرار دهید. می‌توانید از این زمان برای انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید استفاده کنید. انجام کاری که باعث آرامش و استراحت شما می‌شود کاملا به شما بستگی دارد.

✔️وظایف خود را اولویت بندی کنید

از خود بپرسید کدام یک از کارهایتان واجب تر است؟ و کدام یک می‌تواند منتظر بماند؟ اولویت بندی وظایفتان ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد، به خصوص برای شما که فردی عجول هستید و احساس می‌کنید که همه چیز به یک اندازه مهم و ضروری است. اما به مرور زمان آسان تر خواهد شد. سعی کنید روی چیزهای اساسی تمرکز کنید و چیزهای دیگری را که بی اهمیت تر هستند، کنار بگذارید. حتی می‌توانید برخی از کارها را به دیگران محول کنید. بنابراین برای مقابله با عجول بودن، وظایف خود را اولویت بندی کنید.

✔️ مرزی برای خود مشخص کنید

اگر توانایی نه گفتن به دیگران را ندارید، بهتر است برای خودتان حد و مرز واضحی تعیین کنید. پذیرش مسئولیت های بیشتر از توانایی هایتان، شما را به سمت عمل عجولانه سوق می‌دهد. برای مدیریت این مشکل و داشتن یک سبک زندگی سالم، در ادامه راه هایی برای تعیین حد و مرز به شما معرفی کرده ایم.

– نه گفتن را یاد بگیرید.

-قاطع باشید.

– در هر زمان فقط یک کار را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونه صبور باشیم کلیک کنید.

✔️ استرس خود را کنترل کنید

یکی از روش های مقابله با عجول بودن، کنترل و مدیریت استرس است. در این راه حتما از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. زمانی که استرس و اضطراب خود را کنترل کنید؛ حتما به مرور زمان عجول بودن شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

✔️ به خودتان برسید

برای مقابله با عجول بودن باید تلاش کنید که به خود رسیدگی کنید. دنیای مادی را ترک کنید. و برای چند ساعت به هیچ چیزی جز خودتان فکر نکنید.

✔️ از روانشناس کمک بگیرید

عجول بودن معایب و مشکلات زیادی دارد. و برای رهایی از این رفتار باید رفتارهای خود را تغییر دهید. این تغییر به راحتی نیز امکان ندارد. به همین دلیل حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید تا رفتار و روش های مقابله اصولی را به شما آموزش دهد.

سخن آخر

وقتی با همه چیز مثل یک اورژانس برخورد می‌کنید، استرسی به شما وارد می‌شود که ناخودآگاه منجر به احساس خستگی روحی و جسمی خواهد شد. اگر احساس می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید با عجول بودن خود مقابله کنید، صحبت با یک درمانگر را در نظر بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا برنامه ای مشخص برای این رفتار خود تنظیم کنید؛ و تغییری پایدار در سبک زندگی خود داشته باشید. برای مقابله با عجول بودن حتما از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عجول بودن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره