ازدواج فامیلی – کدام ازدواج فامیلی خطرناک است ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ازدواج فامیلی یکی از انواع ازدواج است که عده بسیاری طرفدار آن هستند و عده دیگری با آن مخالفند. ازدواج فامیلی به دلیل تناسب خانواده‌ها و شناخت آنان نسبت به یکدیگر از مزایای زیادی برخوردار است اما از سوی دیگر مشکلاتی نیز با خود به همراه دارد. با آگاهی از مزایا و مشکلات ازدواج فامیلی و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و خانواده سالم خود را تشکیل دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی به ازدواج هایی گفته می‌شود که دختر و پسر یک جد مشترک داشته باشند، در چنین ازدواج هایی علاوه بر مسائل خانوادگی مساله سلامت فرزندان حاصل از این وصلت باید مورد توجه قرار بگیرد. ازدواج با نسبت هایی که درجه نزدیک‌تر دارند، پرخطرتر هستند. برای مثال ازدواج با دختر عمو نسبت به ازدواج با نوه عمو درجه کمتری دارد، پس در ازدواج با دختر عمو احتمال بروز بیماری برای فرزندان این ازدواج بیشتر است.

نوع دیگری از ازدواج فامیلی، ازدواج با فامیل های نسبی است. برای مثال ازدواج دختر با برادر زن عمو از نظر خونی هیچ ارتباطی به هم ندارند اما این نوع پیوندها نیز معایب و مزایای مشابه دیگر پیوندهای فامیلی را دارند که در ادامه بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره نظر متخصصان در ارتباط با ازدواج دختر خاله و پسر خاله و ازدواج دختر دایی با پسر عمه  و ازدواج پسر دایی با دختر عمه کلیک کنید.

ازدواج فامیلی ریشه در فرهنگ جوامع دارد

ازدواج مسئله بسیار مهمی است که باید با درک و شناخت کافی انجام گیرد. بیشتر افراد به ویژه خانواده‌ها معتقد هستند که نمی‌توان نسبت به شخص غریبه شناخت کافی پیدا کرد و به همین دلیل تاکید دارند که با اقوام خود وصلت نمایند. دلیل این افراد این است که دختر و پسری که اقوام باشند دارای فرهنگ مشترکی هستند و ازدواج موفق‌تری خواهند داشت. در قدیم‌ به ازدواج دختر عمو و پسر عمو تاکید داشته و معتقد بودند ازدواج فامیلی به دلیل آداب و رسوم مشترک نتایج مثبتی در پی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات در زمینه انواع ازدواج کلیک کنید. 

ازدواج فامیلی غیر خونی

در ازدواج های فامیلی غیر خونی، خانواده های طرفین شناخت کافی نسبت به یکدیگر دارند و احتمال انتقال بیماری های ژنتیکی نیز به مانند سایر افراد جامعه است. اما این نوع ازدواج زمانی خطرساز می‌شود که خوشبختی این زوج در گرو زوج دیگری در خانواده شود. برای مثال دختر خانواده با برادرِ زن برادر خود ازدواج کرده است. در این حالت ممکن است اختلافات برادر و خانمش به ازدواج دختر خانم نیز آسیب برساند.

مشاوران ازدواج راهکارهای مفیدی برای تعیین مرزها ارائه می دهند. شما برای دوری از چنین برخوردهایی بهتر است پیش از ازدواج در مورد آن مشورت نمایید. در این نوع پیوندها و روابط اگر چه بیماری های ژنتیکی انتقال نمی یابد، اما احتمال بروز ناراحتی های روانی بسیار بالاست.

مزایای ازدواج فامیلی

  • تناسب آداب و رسوم خانواده‌ها
  • افزایش میزان شناخت
  • سازگاری بیشتر زن و شوهر و دوام زندگی زناشویی
  • تحکیم روابط قومی
  • کاهش هزینه‌های مربوط به عقد و عروسی
  • حفظ دارایی در درون خانواده و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر

معایب ازدواج فامیلی

معایب ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی علاوه بر مزایا و امتیازات، معایبی نیز با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. احتمال افزایش بیماری های ژنتیکی

در ازدواج فامیلی ریسک دچار شدن نوزاد به بیماری‌های ژنتیکی و نواقص جسمی مانند نارسایی‌های قلبی، نابینایی و غیره بالاست. خطر این نوع ازدواج وقتی بیشتر احساس می‌شود که بدانید حتی اگر نوزادان حاصل از ازدواج فامیلی سالم به دنیا بیایند خطر هنوز در کمین است و امکان دارد نسل‌های بعدی نیز دچار مشکل شوند. برای آشنایی با انواع بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی کلیک کنید.

2. عدم تحقیق کردن درباره طرف مقابل

با وجود اینکه اقوام نسبت به یکدیگر آشنایی دارند اما نیاز است که تحقیقات به طور کامل انجام گیرد و دختر و پسر زمانی را به آشنایی با طرز فکر و برنامه‌هایی که برای اینده دارند اختصاص دهند.

3. شرایط جدایی سخت

اگر زن و مرد با هم تفاهم نداشته باشند شاید طلاق بهترین راه حل برای آن‍‌ها باشد . در حالی که در ازدواج‌های فامیلی کنار آمدن با این مسئله به سختی ممکن خواهد بود و گاهی برای حفظ پیوندهای قومی زن و مرد مجبور می‌شوند زندگی خود را فدا کنند.

4. افزایش دخالت خانواده ها

به دلیل پیوند قومی، خانواده‌های زن و مرد به خود اجازه می‌دهند دخالت بیشتری در زندگی دختر و پسرشان داشته باشند و چنانچه مخالفتی از طرف زوج صورت بگیرد به ناراحتی خانواده‌ها منجر خواهد شد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟

طبق نتایج آزمایش‌های زیستی نوزادانی که حاصل ازدواج فامیلی هستند با خطر ابتلا به معلولیت و بیماری‌های ژنتیکی روبرو می‌باشند. در ازدواج‌های فامیلی نسبت به ازدواج‌های غیر فامیلی نرخ تولد نوزادانی با عارضه نابینایی، عقب ماندگی ذهنی، بیماری‌های پوستی و جسمی بیشتر خواهد بود تا جایی که می‌توان گفت به طور تقریبی این مسائل و مشکلات در ازدواج‌های فامیلی 2 برابر ازدواج‌های غیر فامیلی دیده خواهند شد. برای آشنایی با انواع بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی کلیک کنید.

البته باید گفت این امر همیشه اتفاق نمی‌افتد و در صورتی احتمال تولد نوزادانی با این عارضه‌ها خواهد بود که در خانواده پدر و مادر سابقه بیماری وجود داشته باشد. به هرحال خطرات ناشی از ازدواج‌های فامیلی همیشه تهدید کننده هستند و اگر در تولد نوزادان نسل اول تاثیر نگذارند، ممکن است در نسل‌های بعدی عوارض نامطلوبی را برجای بگذارند.

1. آزمایش ژنتیک

در صورتی که دختر و پسر دارای رابطه قومی باشند و بخواهند با یکدیگر ازدواج کنند اکیدا توصیه می‌شود قبل از ازدواج به آزمایشگاه خون مراجعه کرده و آزمایش ژنتیک انجام دهند. در این نوع آزمایش خطرات ناشی از ازدواج فامیلی مشخص خواهد شد. علاوه بر آن باید از خدمات مشاوره ژنتیک نیز بهره‌مند گردند و بهتر بتوانند با عواقب و پیامدهای ازدواج فامیلی آشنا گردند.

2. تشخیص بیماری ژنتیک با استفاده از روش NGS

در این نوع تشخیص که ” نسل جدید تعیین توالی” نامیده می‌شود همه ژن‌های مرد و زن را مورد بررسی قرار می‌دهند و بیماری‌هایی را که هر کدام ناقل آن هستند مشخص می‌کنند.

نظر علم درباره ازدواج فامیلی

همانطور که متوجه شدید، مهم ترین علت مخالف علم با ازدواج های فامیلی بالارفتن احتمال تولد نوزادی با مشکلات ژنتیکی است. متخصصان مشاوره ژنتیک را برای همه زوج ها ضروری می دانند. اما در مورد کسانی که نسبت خویشاوندی دارند، تاکید بیشتری می شود. حتی اگر این خویشاوندی نزدیک نباشد. همچنین طبق تحقیقات کودکانی که پدر و مادرشان با هم نسبتی داشند دارای IQ کمتری هستند.

بهترین نوع ازدواج فامیلی

بهترین نوع ازدواج های فامیلی، ازدواج با فامیل نسبی است. در این حالت خانواده ها شناخت کافی از یکدگیر دارند، اما هیچ رابطه خونی یا آبا و اجداد مشترکی بین زوجین وجود ندارد. در این ازدواج احتمال انتقال ژن های معیوب و بیماری ژنتیکی بسیار پایین‌تر است. و از طرفی خانواده بنا به شناختی که از پیوند قبلی دارند، راحت تر می توانند با داماد و عروس جدید ارتباط بگیرند. بنابراین شناخت، احتمال موفقیت ازدواج ها نیز بیشتر می شود.

میزان شیوع ازدواج فامیلی در دنیا و ایران

شیوع ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر از سایر دنیا رواج دارد. با این حال برخی کشورها مثل چین، تاجیکستان، برخی ایالات آمریکا و غیره ازدواج فامیلی را ممنوع اعلام کرده اند. این کشورها به دلیل معایب این ازدواج ها، تصمیم به جلوگیری با کمک قانون کرده اند. ازدواج فامیلی در ایران حدود 20 تا 30 درصد از کل ازدواج های ثبت شده است.

سخن آخر

بسیاری از خانواده ها و فرهنگ ها ازدواج فامیلی را تحصین می کنند. این افراد اغلب توجه چندانی به سلامت فرزندان این ازدواج نمی کنند. به همین دلیل در گذشته بیشتر شاهد چنین ازدواج هایی بوده ایم. اما در دهه های اخیر با مشخص‌شدن پیامدهای ازدواج فامیلی، جوانان کمتری به سمت این ازدواج ها می روند. به سایر کسانی که علاقه به ازدواج با خویشاوندان را دارند، دریافت خدمات روانشناسی توصیه اکید می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج فامیلی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج فامیلی مانع از طلاق و جدایی می‌شود؟

با تمام مزایایی که در مورد ازدواج فامیلی بیان گردید باز هم نمی‌توان به طور قطع گفت موفقیت و نتیجه خوشایند در این نوع ازدواج کاملا تضمین شده است، زیرا به صرف فرهنگ مشترک ممکن است اخلاقیات و رفتارهای زن و مرد با یکدیگر هم خوانی نداشته باشند و نتوانند آنچنان که شایسته است به هم عشق بورزند و همدیگر را دوست داشته باشند. در نتیجه امکان جدایی و طلاق در این نوع ازدواج وجود خواهد داشت.

چرا درصد بیشتری از ازدواج های قومی در بین طبقات مرفه جامعه دیده می شود؟

به دلیل اینکه طبقات مرفه جامعه به دنبال حفظ دارایی و اموال خود هستند، ترجیح می‌دهند به واسطه ازدواج فامیل ثروت خود را حفظ کرده و آن را نسل به نسل در خانواده خود منتقل کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره