مذاکره حرفه‌ ای | 10 تکنیک مذاکره حرفه‌ ای

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مذاکره حرفه‌ ای را بهتر است که همه افراد آموزش ببینند تا در روابط خود هیجانات، احساسات و عواطف را کنترل کنند. زمانی که مهارت های مذاکره حرفه‌ ای را آموزش ببینید، زندگی اجتماعی بهتری خواهید داشت و در هر جایگاهی می‌توانید از حق خود دفاع کنید. مذاکره حرفه‌ ای در محیط کاری، دفاع از خود، رابطه زناشویی و … مورد استفاده است. برای اطلاع از اصول، مهارت و مذاکره غیر حرفه‌ ای تا انتهای مقاله همراه ما باشید. جهت اطلاعات بیشتر از روانشناس فردی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

مذاکره حرفه‌ ای چیست؟

مذاکره حرفه‌ ای چیست؟

از نظر شما مذاکره حرفه‌ ای چیست؟ مذاکره حرفه‌ ای در چه شرایطی به درد شما می‌خورد؟ لازمه آموزش مذاکره حرفه‌ ای چیست؟ به طور کلی این نوع مذاکره نوعی بحث برای حل مشکلات و دستیابی به توافقات دو تا چند نفر است. یا به شیوه ای گفته می‌شود که مذاکره فرایندی در زمینه دادن و گرفتن است که به مصاحبه ختم می‌شود.

مذاکره حرفه‌ ای در زندگی شخصی افراد بسیار کارآمد است. از تنش و اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و با آرامش کامل مشکلات خود را حل خواهید کرد. اگر با اصول و مهارت های مذاکره حرفه‌ ای آشنا باشید، به راحتی می‌توانید در روابط اجتماعی و شخصی خود بدون تنش، مشکلات را حل کنید. در این مقاله راجع به 4 اصل و 10 مهارت مذاکره حرفه‌ ای توضیح داده ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

4 اصل مذاکره حرفه‌ ای

مذاکره حرفه ای شامل 4 اصل است که برای آموزش لازم است. در این نوع مذاکره موفقیت تضمین می‌شود، بنابراین تکنیکی نیازمند آموزش است. در این بخش مقاله راجع به 4 اصل مذاکره حرفه ای توضیح داده ایم.

? آماده سازی

اولین اصل مذاکره حرفه ای، آماده سازی است. از نظر متخصصین، در بخش آماده سازی باید به دو سوال پاسخ دهیم که این سوالات شامل موارد زیر است.

✔ من چه می‌خواهم؟

✔ بهترین پیشنهاد جایگزین برای رسیدن به توافق چیست؟

در پاسخ به سوال من چه می‌خواهم باید به این نتیجه برسید که در مذاکره حرفه ای به دنبال چه چیزی هستید. برنامه ریزی در پاسخ به این سوال الزامیست.

برای پاسخ به سوال بهترین پیشنهاد جایگزین برای رسیدن به توافق، باید اهداف خود را فاش نکنید و در مذاکره بر گفته ها و تصمیم گیری های خود مصمم باشید.

? مذاکره یکپارچه در مذاکره حرفه‌ ای

دومین اصل مذاکره حرفه ای، مذاکره یکپارچه است. در این نوع مذاکره باید به 5 نکته توجه کنید که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

? بر یک نتیجه سودمند دو جانبه تمرکز می‌کند.

? مذاکره به صورت برد-برد است.

?استراتژی موثر برای از بین بردن تعارض ها

? ارتباط به صورت باز و سازنده است.

? ماهیت مشارکتی دارد و طرفین به صورت متحد رفتار می‌کنند.

? مذاکره اصولی

مذاکره اصولی سومین اصل مذاکره حرفه ای است. در این اصل نگرش، استراتژی و سبک از عناصر مهم مذاکره موثر هستند. این نوع مذاکره نیازی به رقابت و سازش شما ندارد.

? آگاهی فرهنگی در مذاکره حرفه‌ ای

آخرین اصول مذاکره حرفه ای، آگاهی فرهنگی است. در این نوع مذاکره باید آگاه باشید که یک فرد نمی‌تواند در گروه خاصی قرار بگیرد، رفتارها و تجربه های اجتماعی مشخصی وجود دارد که نحوه رفتار افراد را در مذاکره نشان می‌دهد. به ماهیت و فرهنگ مذاکره کنند ها احترام بگذارید و نسبت به فرهنگ آنها آگاهی داشته باشید.

پیشنهاد میشود که حتما برای کسب اطلاعات لازم درباره انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

10 مهارت مذاکره حرفه‌ ای

10 مهارت مذاکره حرفه‌ ای

برای مذاکره حرفه ای باید 10 مهارت را به خاطر داشته باشید. در این بخش مقاله به توضیح 10 مهارت مذاکره حرفه ای پرداخته ایم.

? همیشه BATNA را همراه داشته باشید

یکی از مهارت های مذاکره حرفه ای، به همراه داشتن BATNA است. که مختصر شده اصطلاح Best Alternative To a Negotiated Agreement می‌باشد. به این منظور که در هر مذاکره ای چندین راه برای برد وجود دارد. اما کسی مذاکره کننده حرفه است که تعداد زیادی از پیشنهادات را قبل از شروع مذاکره آماده کرده باشد.

? روند مذاکره را معین کنید

دومین مهارت مذاکره حرفه ای، تعیین روند مذاکره است. باید میز مذاکره را بچینید. در واقع این موضوع باعث می‌شود که افراد از اینکه کجا و در چه زمانی قرار ملاقات دارند، آگاه باشند. حتی این موضو ع اعتماد بین افراد را بیشتر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفکر خلاق کلیک کنید.

? گزارش آماده کنید | مذاکره حرفه‌ ای

یکی از مهارت های مذاکره حرفه ای، این است که گزارش خود را آماده کنید. برای اینکه طرفین مذاکره سریعتر به نتیجه برسند، باید از حواشی خارج شوند و بر اصل موضوع متمرکز شوند.

? گوش شنوا داشته باشید

برای مذاکره حرفه ای باید گوش شنوا باشید. با دقت به صحبت های فرد روبروی خود توجه کنید و برای حرف های او به دنبال راه حل بهتر باشید.

? سوالات مناسب بپرسید

پرسشگری مناسب در مذاکره حرفه ای بسیار مهم است. باید برای پرسش سوالات مناسب با دقت به صحبت های فرد مقابل گوش دهید تا سوالات بله و خیر نپرسید.

? به دنبال مبادلات هوشمندانه باشید

برای مذاکره حرفه ای باید در جستجوی مبادلات هوشمندانه باشید. گاهی تاکید بر حاشیه باعث دوری از اصل می‌باشد. در مذاکرات خود به کیفیت و اصل موضوع دقت بیشتری داشته باشید.

? مراقب دام های مذاکره باشید | مذاکره حرفه‌ ای

در مذاکره حرفه ای باید حواستان به دام های مذاکره باشد. تا صید فرد مقابل نشوید. هر حرکت او را زیر نظر بگیرید. و دقت بالا خرج دهید تا به سوی حرکت ناخوشایند کشیده نشوید.

⚪ همزمان چند پیشنهاد بدهید

همانطور که گفته شد باید در مذاکره حرفه ای برای خود چند پیشنهاد آماده کنید. که اگر پیشنهاد اول شما رد شد، پبشنهادات دیگری را ارائه دهید. و مسیر نزدیکی را برای حل مساله انتخاب کنید.

? قرار احتمالی را امتحان کنید

در مذاکره حرفه ای باید قرارهای احتمالی را امتحان کنید. برای پایان مذاکره باید آماده باشید و احتمالات را در نظر بگیرید.

? برای پایان مذاکره برنامه ریزی کنید

برای مذاکره حرفه ای و بهبود راه های طولانی مدت رابطه، باید اطمینان حاصل کنید که تعهدات انجام می‌شود. هم چنین در فواصل زمانی متفاوت برای استحکام مذاکره با فرد مقابل ملاقات داشته باشید.

مذاکره غیر حرفه‌ ای

در مذاکره حرفه ای همیشه تکنیک های اخلاقی و برد-برد به کار برده می‌شود. اما در مذاکره غیر حرفه ای افراد از تکنیک های غیر اخلاقی و البته روش های فریب دیگران استفاده می‌کنند. در مذاکره غیر حرفه ای از تکنیک هایی که در ادامه ذکر شده است استفاده می‌کنند.

? افراد به صورت رقابتی به چانه زنی می‌پردازند.

?از تکنیک هایی استفاده می‌کنند که وضعیت عاطفی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

? در جلسات مذاکره از رفتارهای اذیت کننده استفاده می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول موفقیت کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، مذاکره حرفه ای در تمامی مراحل زندگی کارآمد است. افراد در تمامی روابط خود می‌توانند از این مذاکره استفاده کنند. و شاهد نتیجه موفقیت خود باشند. برای آموزش مذاکره حرفه ای حتما از روانشناس و متخصص کار بلد کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مذاکره حرفه ای می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره