رشته مهندسی پزشکی | آینده کاری مهندسی پزشکی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته مهندسی پزشکی از گروه ریاضی بوده پل ارتباطی میان پزشکی و مهندسی است. در واقع داوطلبین رشته تجربی هم می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه مهندسی پزشکی را انتخاب کنند. اما به طورکلی یک رشته مهندسی محسوب شده و حتی در مقطع کارشناسی نیز دارای گرایش های مختلف است. تمام وسایل و ابزارهای مورد استفاده در مشاغل پزشکی و درمان، توسط متخصصین این رشته، طراحی و ساخته می‌شوند.

معمولا متقاضیان شناخت کافی از این رشته نداشته و در انتخاب آن نیز دچار اشتباه می‌شوند. اما این رشته بسیار کاربردی بوده و موقعیت های زیادی برای پیشرفت خواهد داشت. در این مقاله به بررسی این رشته و مهارت های لازم برای آن خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

رشته مهندسی پزشکی

علم پزشکی برای تشخیص دقیق و درمان به رشته مهندسی پزشکی نیاز دارد. از طرفی افراد نیز همیشه مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند که تجهیزات پیشرفته تر و متخصصین بهتری داشته باشد. این موضوع لزوم تحصیل در این رشته و یادگیری مهارت های آن را به خوبی نشان می‌دهد. حتی طراحی و ساخت پروتزهای درمانی نیز به تخصص این افراد نیاز دارد. دامنه فعالیت این رشته بسیار وسیع است از ایده های پزشکی و مهندسی بهره می‌گیرد. امروزه شاهد پیشرفت گسترده تجهیزات پزشکی و حتی اعضای بدن هوشمند هستیم؛ که همه اینها مدیون تلاش های علم مهندسی پزشکی است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

مهارت های لازم برای رشته مهندسی پزشکی

مهارت-های-لازم-برای-رشته-مهندسی-پزشکی

قطعا رشته مهندسی پزشکی نیاز به علاقه و تلاش زیادی دارد. افراد بدون برخورداری از برخی از مهارت ها نمی‌توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند. همچنین افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می‌شوند نیز اگر تخصص لازم را کسب نکرده باشند نیز نمی‌توانند وارد بازارکار شوند. اما یه طور کلی برای ورود به این رشته و ادامه آن وجود برخی از خصوصیات لازم خواهد بود.

?علاقه به کار تحقیقاتی

از آنجایی که اطلاع از آخرین تغییرات دنیای پزشکی و مهندسی به طور همزمان برای دانشجویان رشته مهندسی پزشکی ضروری است؛ باید مداوم تحقیق و جست و جو کرده و به کار تحقیقاتی علاقمند باشند. پژوهش علمی کار ساده ای نیست. مخصوصا اگر در جهت ساخت و یا استفاده از ابزاری برای درمان باشد. این افراد در مقاطع مختلف تحصیلی نیاز به روحیه پرسشگر و جستجوگر داشته و باید مداوم خود را بروز کنند. علم همواره در حال پیشرف است و دانشجویان این رشته نباید از آن عقب بمانند.

?هوش ریاضی و فضایی

بخش عمده دروس رشته مهندسی پزشکی، مربوط به علم ریاضیات و مهندسی می‌شود. به همین دلیل آنها باید از استعداد کافی در این دروس برخوردار باشند. موفقیت در رشته های مهندسی به داشتن هوش ریاضی و فضایی وابسته است. این ویژگی تا حدودی ذاتی بوده، اما افراد با روش هایی می‌توانند آن را تقویت کرده و از آن بیشتر استفاده کنند. همچنین آنها در ساخت و یا آزمایش وسایل با اعداد و جزئیات زیادی روبرو هستند که باید در مورد دقت کافی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با هوش ریاضی و منطقی کلیک کنید.

?خلاقیت و نوآوری

ساخت و طراحی هر وسیله ای نیازمند خلاقیت و نوآوری است. افراد باید بتوانند ابزارها را بهنه سازی کرده ایده و های جدید را نیز در نظر داشته باشند. اینکار مستلزم تفکر عمیق و تلاش زیادی خواهد بود. ایده های جدید همیشه به موفقیت نمی‌رسند و فرد باید انگیزه خود را حفظ کرده و دوباره تلاش کند. در واقع اقدامات دانشمندان رشته مهندسی پزشکی در جهت ساختن زندگی راحت تر و بهتر برای بیماران است. به همین دلیل باید همواره به نیازهای آنها توجه کرده و در این مورد انعطاف پذیر باشند. برای مثال شاید وسیله ای در حال حاضر هم مشکل فرد را برطرف کند اما با ایجاد کمی تغییرات در آن بیمار راحت تر خواهد بود. که این موضوع نیاز به هوش و خلاقیت زیادی خواهد داشت.

گرایش های رشته مهندسی پزشکی

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ این افراد در مقطع کارشناسی نیز مجبور به انتخاب یک گرایش مشخص برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی هستند. آنها باید از میان 3 رشته بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومواد، یکی را انتخاب کنند. مدت زمان تحصیل در این رشته تقریبا 4 سال است و آنها باید تقریبا 140 واحد درسی را بگذرانند. انتخاب این گرایش ها کاملا به علاقه دانشجو بستگی داشته و هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. افراد با گذراندن 20 واحد درس عمومی، 26 واحد دروس پایه، 47 واحد دروس اصلی و 47 واحد دروس تخصصی از این رشته فارغ التحصیل خواهند شد.

پیشنهاد می شود که حتمابرای دریافت خدمات استعدادیابی شغلی کلیک کنید.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی

در ایران امکان ادامه تحصیل در این رشته تا دکتری نیز فراهم است. اما افراد حتی با داشتن مدرک کارشناسی نیز می‌توانند وارد بازار کار شوند. گرایش های ارشد رشته مهندسی پزشکی بسیار متنوع است و شامل 38 واحد درسی می‌شود. دروس این مقطع شامل 24 واحد دروس تخصصی، 2 واحد سمینار و 12 واحد پروژه می‌شود. گرایشات مقطع دکتری نیز محدود تر هستند. افراد در دکتری 36 واحد می‌گذرانند که 18 واحد آن درسی و 18 واحد دیگر تدوین رساله است. گرایش های مقطع و دکتری برای این رشته شامل موارد زیر می‌شوند.

گرایش های کارشناسی ارشد

?مهندسی ورزش

?مهندسی بافت

?مهندسی بیومتریال

?مهندسی بیومکانیک

?مهندسی بیوالکتریک

?مهندسی اطلاعات پزشکی

?مهندسی توانبخشی

?مهندسی پردازش تصاویر پزشکی

?مدل سازی سیستم های فیزیولوژیکی

گرایش های مقطع دکتری

?مهندسی بیومتریال

?مهندسی بیومکانیک

?مهندسی بیوالکتریک

?مهندسی بافت

?مهندسی رباتیک

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی پزشکی

بازار کار و آینده شغلی یکی از ملاک های برای انتخاب یک رشته برای ادامه تحصیل است. به طور کلی بازارکار رشته مهندسی پزشکی خوب است اما افراد نباید انتظار درآمد بالایی از شغل خود داشته باشند. آنها در مراکز و سازمان های مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند اما برای مستقل شدن نیاز به سرمایه زیادی خواهند داشت. مراکزی که به کارشناسان این رشته نیاز دارند شامل موسسات درمانی، بیمارستانها، وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات، سازمان تامین اجتماعی، کارخانه ها و… می‌شوند. برای آشنایی با برخی از مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

معایب و مزایای رشته مهندسی پزشکی

معایب-و-مزایا-رشته-مهندسی-پزشکی

هر رشته ای دارای معایب و مزایایی است که داوطلب، علاوه بر علاقه باید به آنها نیز توجه داشته باشد. برای مثال برخی از مزایای رشته مهندسی پزشکی، ورود آسان به دانشگاه از دو رشته ریاضی و تجربی و حتی بدون کنکور است. بازارکار آن نیز خوب است و افراد به راحتی بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند مشغول بکار شوند. اما نباید معایب آن را نیز نادیده گرفت.

محیط های آزمایشگاهی این رشته، خطرات خود را دارد. بخشی از کار این افراد مربوط به جان انسانها می‌شود به همین دلیل در این مورد باید بسیار محتاط باشند. همچنین درآمد پایین در مقابل تلاش های این افراد نیز یکی دیگر از نکات منفی این رشته است. با اینکه می‌توان در این رشته بدون نیاز به کنکور نیز تحصیل کرد اما برای قبولی در دانشگاه های معتبر و سطح بالا باید زحمت بیشتری کشید.

در نهایت حتما برای دریافت خدمات انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

سخن پایانی

رشته مهندسی پزشکی، یکی از رشته های نسبتا خوب محسوب شده که موقعیت های زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. باید برای رسیدن به جایگاهی خوب در آن تلاش بسیاری کرد. فراموش نکنید که تلاش مستمر در هر رشته ای منجر به موفقیت خواهد شد. پس علاقه خود را در اولویت قرارداده و در مورد رشته موردنظر به اندازه کافی تحقیق کنید.مهارت و استعداد خود را نیز در نظر داشته باشید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور تحصیلی و یا فردی که در این رشته مشغول به تحصیل است نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی پزشکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره