ترس از دلقک | علت و درمان کلروفوبیا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از دلقک یا کلروفوبیا به معنی ترس غیر منطقی و افراطی از دلقک و یا حتی چیزهایی است که برای فرد دلقک را تداعی می‌کنند. افراد نسبت به مسائل مختلفی فوبیا دارند که فوبیا از دلقک نیز شامل آن خواهد شد. افراد تحت تاثیر فوبیا، علائم مختلفی را تجربه کرده و جنبه های زیادی از زندگی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

معمولا این نوع ترس بیشتر در کودکان و یا افرادی که وارد دوره میانسالی شده اند؛ دیده می‌شود. این اختلال به تازگی به رسمیت شناخته می‌شود و تقریبا از سال 1990 آشکار شد. با اینکه دلقک ها همیشه یادآور خاطرات شاد هستند اما برای برخی ایجاد اضطراب کرده و احساسات منفی ایجاد می‌کند. برای آشنایی با انواع فوبیا و راه های درمانی کلیک کنید.

ترس از دلقک

با اینکه چهره و گریم برخی از دلقک ها کمی حالت ترسناک به خود می‌گیرد؛ اما به طورکلی دلیل منطقی برای ترسیدن از آن وجود ندارد. در سالهای اخیر فیلم های زیادی در این مورد فرهنگ سازی کرده اند که داشتن ترس از دلقک، موضوع غیرطبیعی نیست. اما از طرف دیگر بسیاری را نسبت به دلقک ها بدبین و بی علاقه کرده است. معمولا در موقعیت های زیادی با دلقک ها مواجهه نمی‌شویم. اما برای افرادی که به این نوع از فوبیا مبتلا هستند؛ حتی فکر کردن و یا دیدن تصاویری با این مضمون نیز آزاردهنده خواهد بود.

میزان شیوع ترس از دلقک

به طور کلی آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست. اما طبق آخرین تحقیقات، تقریبا، از هر 10 بزرگسال، یک نفر به این فوبیا مبتلاست. همچنین از هر 1000 کودکی که در مراکز درمانی بستری هستند؛ 10 نفر از آنها از دیدن دلقک ها دچار حمله پنیک خواهند شد. نکته جالب اینجاست که تعداد زیادی از این 10 نفر دختر هستند. حتی برای ترس از دلقک، سن دقیقی نیز نمی‌توان تعیین کرد؛ چرا که علائم این اختلال در برخی از کودکان زیر سه سال هم مشاهده شده است. برای اطلاع از دلایل ترس کودک کلیک کنید.

علت شکل گیری ترس از دلقک چیست؟

معمولا علت شکل گیری ترس از دلقک به طور دقیق مشخص نیست و از سن خیلی کم ایجاد می‌شود؛ با اینکه کودکان قبل از سن 3 سالگی هیچ تصوری از مفهوم ترس ندارند. طبق تحقیقاتی که بر 250 نوجوان چهارده تا شانزده ساله در انگلستان انجام شده است؛ مشخص شد که اکثریت آنها از ترکیب بیمارستان با ایده دلقک می‌هراسند. عملکرد و ساختار مغز نیز بر ایجاد فوبیا موثر هستند. همچنین محیط و ژنتیک نیز نقش موثری در بروز ترس از دلقک دارند. در واقع ژنتیک احتمال انتقال ترس را افزایش داده و همچنین عوامل محیطی سبب شدت و بروز این فوبیا خواهد شد.

علائم ترس از دلقک

علائم-ترس-از-دلقک

بسته به میزان و شدت ترس از دلقک، علائم مختلفی در افراد بروز خواهد کرد. این علائم دائمی نبوده و فقط در صورت مواجهه با دلقک ظاهر می‌شوند. همچنین شدت آنها نیز متفاوت خواهد بود. برخی از نشانه های این فوبیا شامل موارد زیر می‌شوند.

?تپش قلب

?بالارفتن ریتم تنفسی

?حملات پنیک

?تعریق

?اضطراب و بی قراری

?خشکی دهان

?مسخ شخصیت

?شروع شدن گریه

تشخیص ترس از دلقک

با اینکه این اختلال در کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روانی، ثبت نشده است؛ اما بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. هیچ معیار مشخصی برای تشخیص آن نیست؛ اما راه هایی برای درمان آن وجود دارند. معمولا تشخیص ترس از دلقک با کمک معیارهای سایر فوبیاها امکانپذیر خواهد بود و برای درمان نیز می‌توان از روش های درمانی مختلف کمک گرفت. برای تشخیص دقیق معمولا متخصصین، سوال های مختلفی را از افراد خواهند پرسید. برای مثال درهنگام نزدیکی با دلقک ویا حتی تصاویر و فیلم هایی از این قبیل چه حسی را تجربه می‌کنید و یا به طور ذاتی احساس ترس نسبت به دلقک داشته و از آن دوری می‌کنید.

پیامدهای ترس از دلقک

قطعا ترس از دلقک پیامدهایی برای افراد ایجاد می‌کند. این ترس گاهی فلج کننده شده و افراد را از انجام کارهای روزانه خود منع می‌کند. ترس یک احساس طبیعی و ضروری بوده و در بسیاری از مواقع ما را از خطر نجات می‌دهد. اما قطعا دلقک عامل آسیب زایی در زندگی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل سبب بروز عوارضی در زندگی روزمره خواهد شد. برخی از این پیامدها شامل انزوا و گوشه گیری، افسردگی، بروز اضطراب مزمن و حتی اختلالات جسمانی، می‌شود.

روش های درمانی ترس از دلقک

درمان-ترس-از-دلقک

قطعا موثرترین روش برای درمان ترس از دلقک مراجعه به روانشناس خواهد بود. روانشناسان نیز از روش های متعددی برای درمان این فوبیا استفاده خواهند کرد. قطعا در طول درمان، بیمار احساسات مختلفی را تجربه خواهد کرد. اما نباید درمان را نیمه کار رها کند و یا خود به صورت ناگهانی برای غلبه بر ترس با دلقک مواجه شود. درمان اصولی این اختلال با کمک روش های زیر و توسط روانشناس میسر خواهد بود. برای شروع روی درمان فوبیا کلیک کنید.

?مواجهه درمانی

مواجهه درمانی از روش های موثر در درمان انواع فوبیا و ترس از دلقک محسوب می‌شود. در این روش درمانگر به صورت قدم به قدم بیمار را با موضوعات مختلفی که به دلقک مربوط می‌شود روبرو می‌کند. در این حین باید از روش های آرام سازی عضلانی و تنظیم تنفس نیز کمک بگیرد. مواجه درمانی و غرقه سازی نباید به صورت ناگهانی صورت گیرد. بلکه درمانگر در تمام این مراحل باید در کنار بیمار بوده و با او همراهی کند. برای آشنایی بیشتر با روش مواجهه درمانی کلیک کنید.

?درمان شناختی-رفتاری

درمانگر شناختی-رفتاری برای غلبه بر ترس از دلقک، افکار و باورهای فرد را نسبت به این موضوع تغییر می‌دهد. البته در این روش باید به سن فرد و شرایط او نیز توجه داشت. برای مثال برای کودکان مبتلا به کلروفوبیا در سن پایین؛ نمی‌توان از این روش استفاده کرد. اما به طورکلی با تغییر افکار در مورد موضوعی، به مرور ترس ناشی از آن نیز از بین خواهد رفت. افراد باید با درمانگر خود همکاری داشته و تمرینات توصیه شده را به صورت منظم انجام دهند. همچنین حمایت خانواده نیز از فرد بسیار موثر است. برای آشنایی بیشتر با روش های درمان شناختی رفتاری برای درمان فوبیاها کلیک کنید.

?دارودرمانی

گاهی علائم ترس از دلقک به قدری شدید است که فرد برای کنترل آنها باید از دارو استفاده کند. تشخیص این مورد به عهده روانپزشک خواهد بود. معمولا داروهایی که برای درمان فوبیا استفاده می‌شوند؛ شامل آرامبخش ها و قرص های ضدافسردگی هستند. بیماران نباید به صورت خودسرانه از داروها استفاده کرده و یا مصرف آن را قطع کنند. همچنین دارودرمانی باید در کنار روش های روانشناختی استفاده شود. مصرف دارو به تنهایی در درمان فوبیا دلقک موثر نخواهد بود. برای آشنایی با انواع داروهای ضدافسردگی کلیک کنید.

سخن پایانی

به طور کلی فوبیاها ترس های غیرمنطقی هستند که علت مشخصی ندارند. ترس از دلقک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بیشتر ناشی از احساسات منفی است که افراد از دلقک دریافت می‌کنند. در واقع هیچ شواهدی مبتنی بر آزار اذیت دلقک ها در مورد عموم مردم وجود ندارد. تلاش آنها در جهت سرگرمی است. اما امروزه به دلیل پدیده ترس از دلقک، کمتر از دلقک ها در برنامه های تلویزیونی و حتی سیرک ها استفاده می‌شود. طبیعی است که این فوبیا زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجایی که به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ بسیاری افراد آن را نادیده می‌گیرند. اما باید برای کاهش عوارض و پیامدهای آن از یک روانشناس کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دلقک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کولروفوبیا به چه معناست؟

کولروفوبیا یا ترس از دلقک به معنای ترس غیرواقع و افراطی از دلقک است. که فرد در آن حتی با فکر کردن به دلقک و یا دیدن تصاویر و فیلم های آن دچار اضطراب و ترس زیادی می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره