سنگینی سر | علت و درمان سنگینی سر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سنگینی سر یکی از حالاتی است که احتمالا در شرایط مختلفی آن را تجربه خواهیم کرد. بیماری علائم مختلفی را برای افراد ایجاد می‌کند. در برخی موارد علت این نشانه ها را می‌دانیم و گاهی نیز برای اولین بار است که چنین حالی داریم. معمولا این حالت با علائم دیگری همراه شده و به تنهایی ظاهر نمی‌شود.

شرایطی موقت است و برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا نمی‌کند. جالب است بدانید عده زیادی از مردم به صورت روزانه از این مشکل شکایت دارند. اما معمولا آن را نادیده گرفته و پیگیری نمی‌کنند. معمولا این بروز این حالت، جای نگرانی ندارد؛ اما اگر برای مدت زمان طولانی و با نشانه های دیگر همراه شود؛ خوشایند نبوده و باید برای درمان اقدام کرد. برای آشنایی با انواع سردرد و سردرد های عصبی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سنگینی سر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سنگینی سر

شاید شما هم در مواردی حس کرده باشید که وزن سرتان زیاد شده و قادر به کنترل آن نیستید. معمولا گوش ها در چنین حالتی بسته شده و فرد به راحتی صداهای اطراف را نمی‌شنود. و یا حس جابه جا شدن مایعی را در سر خود دارد. واضح است که وزن مغز و یا جمجمه ما تغییری نمی‌کند و این احساس فقط ناشی از بیماری خاصی است و یا صرفا روانی و عصبی است.

علل سنگینی سر

علل-سنگینی-سر

احساس سنگینی سر به دلایل مختلفی بروز می‌کند و برای همه افراد احتمال وقوع آن وجود دارد. به همین دلیل افراد باید در هنگام بیماری علائم خود را در نظر داشته و در صورت بروز این نشانه، علت دقیق آن را شناسایی کنند. با پیدا کردن علت دقیق آن به کمک پزشک، فرایند درمان نیز راحت تر خواهد بود. برخی از علل بروزاین نشانه، شامل موارد زیر می‌شود. اگر علل زیر را نداشتید حتما از مشاوره فردی استفاده کنید.

?سردردهای میگرنی

سردرد های میگرنی به دلیل فشار زیادی که به اعصاب سرو گردن وارد می‌کنند. باعث بروز احساس سنگینی سر می‌شوند. حتی این احساس می‌تواند خود نشانه ی شروع حملات میگرن باشد. در این اختلال نشانه های دیگری نیز مثل سرگیجه، گزگز شدن دست و پا وحتی حساسیت به نور را نیز تجربه خواهید کرد. افرادی که مبتلا به میگرن هستند؛ حتی بعد از بهبودی سردرد نیز بازهم حس سنگینی سر همراه آنها هست. برای اطلاع از روش های درمان میگرن کلیک کنید.

?سرماخوردگی

در بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا، به دلیل اینکه خلط های درون بینی و سر بیشتر می‌شود؛ احساس سنگینی سر نیز بروز می‌کند. این مخاط و ترشحات برای از بین بردن سریع تر ویروس هستند؛ اما مجاری درون گوش وحلقه را بسته و نه تنها تنفس و شنوایی را سخت تر می‌کند؛ بلکه احساس کلافگی نیز برای فرد ایجاد خواهد کرد. این احساس از لحاظ روانی، شدت بیماری را برای فرد افزایش داده و تحمل آن را سخت تر می‌کند.

?عفونت سینوس ها

سینوس هایی که در ناحیه سر و گردن قرار دارند؛ شاید به دلایل مختلفی دچار عفونت شوند. افرادی که مبتلا به بیماری سینوسیت هستند؛ احساس سنگینی سر را بسیار تجربه می‌کنند. در این بیماری با ابتلای فرد به بیماری های مختلفی نظیر سرماخوردگی و یا حتی برخورد سرما به این نواحی، فرد نشانه های زیادی را نظیر ورم کردن صورت، احساس درد و سنگینی سر را تجربه می‌کنند. اینگونه افراد باید سیستم ایمنی بدنی خود را تقویت کرده و در مورد عوامل محیطی نیز احتیاط کنند.

?بیماری های گوش

یکی از اندام های حیاتی بدن برای برقراری تعادل، گوش است. در گوش میانی و داخلی مژک ها و اعصابی وجود دارند که مسئول این کار هستند. با بروز هرگونه بیماری در این ناحیه، احساس سنگینی سر، یکی از علائمی است که فرد تجربه می‌کند. در چنین شرایطی با کوچک ترین حرکتی در ناحیه سر، فرد سرگیجه زیادی را احساس می‌کند. او همچنین در فعالیت های حرکتی نیز دچار مشکل خواهد شد. بیماری منیر یکی ازبیماری های گوش است که در آن فرد حس می‌کند پرده گوشش پاره شده و در نتیجه سرش سنگین است.

?بیماری های مغزی

در موارد نادری، احساس سنگینی سر ناشی از حضور تومور مغزی است که به جمجه فرد فشار وارد می‌کند. در این حالت فرد علائم شدید دیگری مثل تشنج، استفراغ، اختلالات شناختی و رفتاری و ضعف ماهیچه های بدن را نیز خواهد داشت. بیماری میاستنی گراویس نیز منشا مغزی دارد و در آن عضلات گردن از حالت عادی ضعیف تر شده و به همین دلیل فرد احساس سنگینی بیشتری در ناحیه سر خود دارد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

علائم | سنگینی سر

به طورکلی سنگینی سر، به تنهایی یک اختلال محسوب نمی‌شود که علائم مشخصی داشته باشد. اما با علائم دیگری همراه می‌شود که باعث حساسیت فرد نسبت به این موضوع خواهد شد. اگر این حس با علائم زیر همراه شد و یا قبل از بروز آن، نشانه های زیر را در خود مشاهده کردید؛ بهتر است حتما برای درمان اقدام نمایید.

?اختلال در بینایی

?مشکل در فعالیت های حرکتی

?سرگیجه

?مشکل در تمرکز

?حالت تهوع و استفراغ

?تپش قلب

?بدن درد

?سردرد ضربان دار

?بی حالی

درمان سنگینی سر

درمان-سنگینی-سر

برای درمان سنگینی سر ابتدا باید دلیل آن مشخص شود. معمولا پزشکان برای از بین بردن این احساس، از روش های دارویی و تمرینات حرکتی استفاده می‌کنند. البته معمولا این نشانه به سرعت رفع می‌شود و نیازی به روش های تهاجمی نیست. برای پیگیری و درمان این احساس، حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید. برای اطلاع از راه های درمان استرس شدید کلیک کنید.

✅دارودرمانی

رایج ترین داروهایی که برای رفع سنگینی سر تجویز می‌شوند؛ داروهای ضد درد و یا تریپتان است. حتی برای از بین بردن علت به وجودآورنده سنگین شدن سر نیز باید از دارو استفاده کرد. برای مثال فردی که به دلیل عفونت سینوس ها دچار این حس شده است؛ باید علاوه بر مسکن از داروهای آنتی بیوتیک نیز استفاده کند. البته مصرف دارو حتما باید تحت نظر پزشک و با انجام آزمایش ها و تست های مختلف، انجام شود. برخی از قرص هایی که در این شرایط تجویز می‌شوند؛ شامل ایبوپروفن، استامینوفن، ناپروکسن و آسپرین خواهند شد.

✅درمان های خانگی

از آنجایی احساس سنگینی سر در بیشتر موراد گذراست و برگرفته از بیماری جدی نیست؛ می‌توان در خانه نیز با رعایت برخی نکات، آن را از بین برد. برای مثال خواب کافی و استراحت، داشتن رژیم غذایی حاوی فیبر، متعادل نگه داشتن دما و رطوبت محیط، نوشیدن به اندازه مایعات، و دوری از مصرف الکل و دخانیات، روش های موثری برای از بین بردن این احساس هستند. اما در صورتیکه این نشانه با گذشت مدتی و انجام این روش ها از بین نرفت؛ باید فرد برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کند. برای اطلاع از نشانه های بیماری اضطراب شبانه کلیک کنید.

سخن پایانی

سنگینی سر یکی از علائم شایع اختلال در سیستم عصبی محسوب می‌شود. شاید علت آن زیاد جدی نباشد؛ اما به هر حال باید برای رفع آن اقدام کرد. افراد در هر سنی باید به سلامت جسمانی خود اهمیت داده و نسبت به علائم شایع، بی اهمیت نباشند. سنگینی سر شدید می‌تواند در زندگی شخصی و اجتماعی فرد اختلال ایجاد کرده و تمرکز او را از بین ببرد. از همین رو تشخیص علت و درمان به موقع آن حائز اهمیت خواهد بود. با درمان دارویی به کمک پزشک و رعایت برخی از نکات در خانه می‌توان از بروز مجدد و یا شدید تر شدن آن جلوگیری کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سنگینی سر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

علت سنگینی سر و بی حالی چیست؟

این علائم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. برخی از علل آن شامل، سرماخوردگی، عفونت سینوس ها، بیماری های مغزی، سردردهای میگرنی و یا بیماری های گوش باشد. برای تشخیص دقیق و درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره