رشته عکاسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته عکاسی یک رشته تخصصی و پرطرفدار گروه هنر است. افراد زیادی به این حرفه علاقمند هستند که برای یادگیری آن از روشهای دیگری غیر از دانشگاه استفاده می‌کنند. امروزه کلاس های زیاد و متنوعی در این زمینه برگزار می‌شوند؛ اما برای یادگیری این رشته دانشگاه مناسب ترین مکان خواهد بود.

 در دانشگاه نه تنها بر اطلاعات تئوری فرد افزوده می‌شود بلکه مهارت و تخصص او نیز در مقایسه با کلاسهای متفرقه، بیشتر خواهد شد. این رشته در کنار شیریرنی ها و کسب تجارب گوناگون، سختی های خود را دارد که افراد قبل از انتخاب آن به عنوان رشته اصلی، باید از آنها آگاه باشند. تصمیم گیری بر این اساس، راه را برای افراد آسان تر خواهد کرد. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

رشته عکاسی

تحصیل در رشته عکاسی را می‌توان از دوران دبیرستان نیز آغاز کرد. در واقع این رشته در هنرستان ارائه می‌شود. اما به طور کلی بعد از هنرستان نیز برای ادامه تحصیل در این رشته افراد باید در کنکور گروه هنر شرکت کنند. پیش نیاز این رشته تحصیلی، یک دوربین عکاسی متوسط بوده؛ با اینکه بعد از گذشت مدتی افراد به ابزارهای تخصصی تری نیاز خواهند داشت. این رشته مانند دیگر زیرگروه های هنر، کمی هزینه بر است؛ اما با توجه به درآمد آن در آینده، می‌توان هزینه ها را سرمایه گذاری بلند مدت تلقی کرد. برای اطلاع از روش های استعدادیابی نوجوانان و جوانان کلیک کنید.

مهارت های لازم برای رشته عکاسی

مهارت های لازم برای رشته عکاسی

بسیاری از هنرجویان برای ورود به رشته عکاسی، مهارت های لازم برای آن را نمی‌دانند و فقط برحسب علاقه خود تصمیم گیری می‌کنند. اما برای شروع هر کاری، علاوه بر علاقه، باید استعداد و توانمندی های لازم را نیز در نظر گرفت. بسیاری از نوجوانان بعد از گرفتن چند عکس ساده با دوربین موبایل خود تصور می‌کنند که عکاسان خوبی می‌شوند. اما اینگونه نیست. عکاسی نیز مانند هر رشته دیگری، پیچیدگی های خودش را دارد. در این قسمت به بررسی مهارت های لازم برای این رشته، خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی شغلی آنلاین و حضوری کلیک کنید.

?نگاه متفاوت

برای موفقیت در رشته عکاسی و یک عکاس خوب بودن، باید نگاه متفاوت و ذوق هنری داشت. یک عکس متفاوت است که شما را تبدیل به یک عکاس حرفه ای خواهد کرد. باید ذوق هنری و خلاقیت زیادی به خرج دهید و تلاش زیادی کنید. بسیاری از افراد با وجود برخورداری از بهترین امکانات و حضور در کلاس های مختلف، بازهم نمی‌توانند پیشرفت چشمگیری داشته باشند. این موضوع از استعداد هنری افراد نشات می‌گیرد. آن چیزی که شما را از دیگران متفاوت خواهد کرد؛ زاویه دید شماست.

?توانایی بدنی

در رشته عکاسی، دوربین همراه همیشگی شماست و باید در مکان های مختلفی آن را حمل کنید. علاوه بر این در هنگام عکس گرفتن نیز باید حالات بدنی مختلفی نسبت به سوژه داشته باشید. حضور در طبیعت و با وجود آب وهوای مختلف نیز، یکی دیگر از شرایط این رشته خواهد بود. همه اینها نیاز به توانایی بدنی بالا داد. برخی از عکاسان بعد از گذشت چند سال از فعالیت حرفه ای، مبتلا به آرتروز در ناحیه دست و شانه خواهند شد. بهتر است قبل از ورود به این رشته، این نکات را در نظر داشته باشید.

?توانایی برقراری ارتباط با دیگران

در گرایش های مختلف رشته عکاسی، شما با افراد گوناگونی ارتباط خواهید داشت. در واقع عکاسی رشته ای نیست که در آن با شخص دیگری سروکار نداشته باشید. در طول تحصیل یا حتی بعد از فارغ التحصیلی با ارباب رجوع، کارفرما، سوژه های مختلف عکاسی و افراد دیگر، رو در رو خواهید شد. باید صبور بوده و به حرف های دیگران گوش دهید. در واقع به عنوان یک عکاس باید خونگرم و صمیمی بوده و به نیازهای افراد احترام بگذارید.

?آشنایی با نرم افزار و سخت افزارهای مختلف

برای داشتن رزومه ای قوی و یا نمونه کارهای حرفه ای، باید به نرم افزاهای مختلف مربوط به رشته عکاسی، تسلط داشته باشید. پس داشتن سررشته در مورد نرم افزار ها و کامپیوتر نیز در این رشته، ضروری خواهد بود. از طرف دیگر علاوه بر دوربین بعد از مدتی نیاز به سخت افزارهای  دیگری از جمله لنزهای دیگر، لپ تاپ، ریفلکتور و… خواهید داشت. هزینه های رشته عکاسی، شامل این موارد خواهد شد.

دروس رشته عکاسی در مقطع کارشناسی

افراد در بعد از قبولی در رشته عکاسی و ورود به دانشگاه، باید سه دسته دروس را در این دوران بگذرانند. طول دوران مقطع لیسانس برای این رشته 4 سال است و در دانشگاه های مختلفی در ایران ارائه می‌شود. دروس پایه آن شامل مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه عکاسی پایه، عکاسی رنگی، کارگاه طراحی پایه، هنر و تمدن اسلامی، هندسه مناظر و مرایا، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با رشته های هنری، می‌شود.

دورس اصلی این رشته شامل، شیمی عمومی و شیمی عکاسی، فیزیک و ابزارشناسی، آشنایی با فیلمبرداری، تارخچه عکاسی، نورپردازی، تجزیه و تحلیل و نقد عکس، فنون عرضه و نمایش عکس، فنون بازسازی عکس و کارگاه تخصصی عکاسی می‌شود. در نهایت دروس تخصصی، کارگاه عکاسی و طرح و رساله نهایی خواهد بود. برای اطلاع از روش های انتخاب شغل مناسب و حل سردرگمی کلیک کنید.

گرایش های رشته عکاسی در مقطع کارشناسی ارشد

رشته عکاسی هم در مقطع لیسانس و هم در مقطع فوق لیسانس دارای زیرگروه های مختلفی است؛ اما گرایش مخصوصی ندارد. در واقع آنها عکاسی در مورد موضوعات مختلف مثل عکاسی خبری، مستند، چهره، تبلیغاتی، نجوم و… را می‌آموزند. اما هیچکدام از آنها رشته جداگانه ای نیست. در مقطع ارشد نیز داوطلبان رشته عکاسی می‌توانند رشته ای با عنوان مجموعه هنرهای تصویری و طراحی را برای ادامه تحصیل در این رشته، انتخاب کنند. از طرف دیگر در این رشته، نمی‌توان تا مقطع دکتری ادامه تحصیل داد.

بازار کار و آینده شغلی رشته عکاسی

آینده شغلی رشته عکاسی

فارغ التحصیلان رشته عکاسی می‌توانند بعد از اتمام دانشگاه، با توجه به علاقه خود در مکان های مختلفی، مشغول به کار شوند. در واقع تنوع این رشته در بازارکار زیاد است اما درآمد آن زیاد نخواهد بود. حتی افراد می‌توانند برای خود آتلیه یا شرکتی تاسیس کنند و در آن به فعالیت بپردازند. که البته اینکار نیازمند سرمایه اولیه زیادی خواهد بود. بهترین موقعیت شغلی برای عکاسان حضور در سازمان های خبری و تبلیغات و آتلیه های خصوصی خواهد بود. امروزه عکاسان عروسی ها و مجالس این چنینی درآمد خوبی کسب می‌کنند.

به طور کلی این رشته انعطاف پذیری زیادی در بحث اشتغال دارد؛ اما درآمد آن خیلی بالا نیست. البته همیشه درآمد، به مهارت و پتانسیل های خود فرد بستگی خواهد داشت. طبق آخرین آمارها برخی از مشاغل پردرآمد عکاسی در سال 2021 شامل، عکاسی مستقل، مد، هنرهای زیبا، پزشکی، عکاس محصول و… خواهد شد. برای پاسخ به سوال شغل مناسب من چیست کلیک کنید.

سخن پایانی

رشته عکاسی نیز مانند دیگر رشته های گروه هنر، دارای چالش ها و همچنین مزایای مخصوص به خود است. اما به طور کلی این رشته در دنیا اشباع شده و تحقیقات حاکی از آنند که تا سال 2029 شاهد افول این رشته خواهیم بود. اما این بدان معنا نیست که عکاسان شغل خود را از دست داده و یا موفقیتی کسب نمی‌کنند. برای حضور پرنگ در آن، افراد باید خلاقیت زیادی به خرج داده و ثابت قدم باشند. توصیه می‌کنیم علاقه مندان به این رشته، قبل از تصمیم گیری نهایی به خوبی در مورد آن تحقیق کرده و با یک مشاور مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته عکاسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

رشته عکاسی چه درس هایی دارد؟

در مقطع لیسانیس، دروس رشته عکاسی شامل سه دسته می‌شود. دروس پایه، اصلی و تخصصی، که در متن به طور مفصل در مورد آنها توضیح داده ایم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره