وزن کوله پشتی دانش آموز | وزن کوله چقدر باشد تا سلامتی کودک به خطر نیافتد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وزن کوله پشتی دانش آموز رابطه مستقیمی با سلامت جسمانی او خواهد داشت. معمولا دانش آموزان و خانواده‌ها در خرید کوله پشتی به صورت سلیقه ای عمل کرده و هیچ توجهی به استاندارد بودن آن نمی‌کنند. کوله پشتی یکی از وسایل ضروری برای حضور در مدرسه است. دانش آموزان معمولا از سنگین بودن آن شکایت کرده؛ اما نمی‌دانند راهکار صحیح چیست. کیف نامناسب برای مدرسه، مشکلات زیادی را برای دانش آموز به وجود خواهد آورد.

بسیاری از دانش آموزان مسیر مدرسه تا خانه را به صورت پیاده می‌روند؛ و مجبور هستند که کل مسیر کوله پشتی را حمل کنند. در این مقاله به بررسی ویژگی های یک کوله پشتی مناسب خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

وزن کوله پشتی دانش آموز

برخی از دانش آموزان علاوه بر کتاب ها و وسایل ضروری، وسایل دیگری نیز در کیف خود قرار می‌دهند که همین عامل باعث بالارفتن وزن کوله پشتی دانش آموز خواهد شد. مناسب ترین نوع کیف برای مدرسه کوله پشتی خواهد بود. چراکه دو بند دارد و تعادل وزن را بر بدن تنظیم می‌کند. البته نحوه استفاده از این کیف نیز در جلوگیری از بروز مشکلات موثر خواهد بود. برای اطلاع از اقدامات لازم جهت آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه کلیک کنید.

تاثیرات وزن کوله پشتی دانش آموز

عوارض وزن کوله پشتی دانش آموز

وقتی کوله پشتی دانش آموز غیراستاندارد باشد؛ ناخودآگاه تاثیرات بدی بر سلامتی خواهد داشت. دانش آموز مجبور می‌‌شود برای تحمل وزن آن، شرایط بدنی خود را تغییر دهد. این تاثیرات در دوران بلوغ که وضعیت بدنی فرد در حال شکل گیری است؛ شدت بیشتری پیدا می‌کند. در واقع احتمال دارد که این تغییرات به صورت دائمی اتفاق بی‌افتند. برخی از عواقب استفاده از چنین کیف هایی شامل موارد زیر خواهد شد.

?درد در ناحیه گودی کمر و یا بیشتر شدن انحنای آن

?شکل گیری قوز

?انحراف ستون فقرات

?دردهای عضلانی

?خستگی مزمن

?افتادگی شانه ها

?صافی کف پا

?اختلال در حفظ تعادل

?شکل گیری اختلال پا پرانتزی یا ایکس در زانوها

ویژگی های کوله پشتی مناسب برای دانش آموز

علاوه بر وزن باید به ویژگی های دیگر کوله پشتی نیز توجه کرد. در واقع اگر دیگر موارد کیف استاندارد باشند؛ وزن آن نیز توزیع خواهد شد و فشار زیادی به دانش آموز وارد نمی‌شود. از آنجایی یک دانش آموز، روزانه زمانی را به حمل کوله پشتی خود می‌پردازد؛ باید به رعایت نکاتی در این مورد نیز بپردازد. عوامل دیگر موثر بر وزن کوله پشتی دانش آموز، شامل موارد زیر می‌شود.

برای آشنایی با سایر مایحتاج کودک در روز اول مدرسه کلیک کنید.

?نوع و جنس کوله پشتی

بهترین نوع کیف مدرسه، ارگونومیک است. برخی از دانش آموزان به خصوص در سنین پایین به کوله پشتی های چرخ دار علاقمند هستند. اما این نوع از کیف ها به دلیل وزن بیشتر و سختی حمل و نقل، توصیه نمی‌شود. همچنین جنس نیز در وزن کوله پشتی دانش آموز، نقش خواهد داشت. جنس کوله پشتی باید محکم و ضد آب باشد تا بتواند وزن وسایل را تحمل کند. کیف هایی که جنس پارچه آنها نرم بوده و ضخامت کمی دارند؛ شکل پذیر هستند. وسایل از آنها بیرون زده و به ستون فقرات آسیب می‌زند.

?اندازه | وزن کوله پشتی دانش آموز

حداکثر عرض کوله پشتی، باید به اندازه عض بدن باشد. همچنین طول آن نیز باید تا انتهای کمر برسد. شاید کیف هایی با اندازه بزرگتر هم وجود داشته باشد که وسایل بیشتری هم بتواندر آنها گذاشت؛ اما آنها قطعا برای مدرسه طراحی نشده اند. کوله پشتی با توجه به وضعیت بدنی باید سه سانتی متر بالاتر از گودی کمر و پایین تر از مهره های گردنی قرار گیرد. این بدان معنا نیست که افرادی که جثه بزرگتری دارند باید از کیف های بزرگتر استفاده کنند. بلکه وزن کوله پشتی دانش آموز تعیین کننده اندازه آن خواهد بود.

?وزن کوله پشتی

وزن کوله پشتی دانش آموز باید 10 تا 20 درصد وزن او باشد. دانش آموزان باید به این مورد توجه کرده و هر روز مقدار زیادی از وسایل را با خود به مدرسه حمل نکنند. بهتر است برای جلوگیری از آسیب های ناشی از وزن زیاد کوله پشتی، مدارس کمدهایی را برای دانش آموزان تعبیه کنند تا وسایل غیرضروری خود را در آنها قرار دهند. با افراد بردن وسایل دیگر به مدرسه را به روزهایی موکول کنند که کتاب های زیادی را با خود به مدرسه نمی‌برند.

?ویژگی های ظاهری

همه ما هنگام خریداری کوله پشتی، بندها یا جیب هایی را در آنها مشاهده می‌کنیم؛ که شاید کاربرد آنها را ندانیم. اما اگر از تمام آنها استفاده کنیم؛ آسیب کمتری را تجربه خواهیم کرد. برای مثال بستن بند کمتری کوله پشتی باعث خواهد شد تا وزن کوله پشتی دانش آموز کمتر حس شده و فرد تعادل بیشتری هنگام راه رفتن خواهد داشت. از طرف دیگر وجود جیب های متععد و قرینه باعث توزیع وزن به صورت مساوی در دو طرف ستون فقرات خواهد شد و عوارض حاصل را کاهش خواهد داد.

نحوه حمل کوله پشتی | وزن کوله پشتی دانش آموز

نحوه حمل وزن کوله پشتی دانش آموز

برای پیشگیری از آسیب های ناشی از وزن کوله پشتی دانش آموز، باید این کیف را به درستی نیز حمل کرد. برخی از روزها بردن کیفی پر از کتاب و وسایل مختلف به مدرسه اجتناب ناپذیر خواهد بود. به همین دلیل با رعایت نکاتی می‌توان عوارض را به حداقل رساند. بهتر است از تمام ظرفیت و جیب های کوله پشتی به صورت یکسان استفاده کنید.

وسایل را به ترتیب وزن درون کیف قرار دهید؛ به شکلی که وسایل سنگین نزدیک گودی کمر و وسایل سبک تر در وسط قرار گیرند. اگر وسایل سنگین تر را جیب های خارجی قرار دهید؛ باعث خمیدگی کمر به سمت بیرون خواهد شد. وسایل را طوری درون کیف قرار دهید که موقع راه رفتن جابجا نشوند.

پیشنهاد می شود که حتما درباره روانشناسی کودکان ابتدایی هم بخوانید.

?نکات دیگر در مورد وزن کوله پشتی دانش آموز

?سعی کنید همیشه دو بند کوله پشتی را روی شانه های خود قرار دهید.

?اندازه دو بند کوله پشتی را به صورت مساوی تنظیم کرده به شکلی که به یکی از شانه ها فشار بیشتری وارد نشود.

?ترجیحا بندهای کمری و سینه ای کوله پشتی را نیز ببندید.

?اگر مدت زمان زیادی است که کوله پشتی را حمل می‌کنید؛ دقایقی بایستید و کوله پشتی را زمین بگذارید.

?در هنگام پوشیدن و درآوردن کوله پشتی نیز دقت کنید که فشار زیادی به کمرتان وارد نشود. می‌توانید ابتدا کوله پشتی را روی سطح بلندتری قرار داده و سپس آن را بپوشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

سخن پایانی

تنوع زیاد کوله پشتی ها در طرح ها و اندازه های گوناگون، انتخاب را برای دانش آموزان سخت خواهد کرد. اما اگر در کنار ویژگی های ظاهری به عوامل دیگر نیز توجه کنید؛ تصمیمات بهتری خواهد گرفت. وزن کوله پشتی دانش آموز در طول تحصیل می‌تواند آثار جبران ناپذیری برای او داشته باشد. از طرفی دانش آموزان نیز به دلیل عادات رفتاری غلط، این خطرات را تشدید خواهند کرد. دانش آموزان باید در مورد وسایلی که هر روز با خود به مدرسه می‌برند؛ برنامه ریزی داشته و از حمل وسایل غیر ضروری با خود، خودداری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه وزن کوله پشتی دانش آموز می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

وزن کیف دانش آموز چقدر باید باشد؟

وزن کیف دانش آموز با توجه به اندازه و نوع کیف، حداکثر باید 10 تا 20 درصد وزن او باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره