بردن کودک سرکار | معایب و مزایای حضور کودک در محل کار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بردن کودک سرکار یکی از اشتباهات والدین است که البته نمی‌توان آنها را به طور کامل مقصر دانست. برقرار کردن تعادل میان زندگی شخصی وکاری، دشوار است. والدین گاهی مجبور به اینکار هستند. مخصوصا مادران شاغلی که نمی‌دانند کودک خود را به چه کسی بسپارند. امروزه اقدامات موثری در این زمینه برداشته شده و بسیاری از شرکت ها و یا سازمان های بزرگ مجهز به مهدکودک یا زمین بازی برای فرزندان کارمندان هستند.

اما هنوز هم بسیاری از پدر و مادرها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها باید بدانند که اینکار تاثیرات خوبی در آینده کودک نخواهد داشت. در این مقاله به بررسی نتایج و راهکارهایی برای این موضوع ، خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره شغلی تلفنی کلیک کنید.

بردن کودک سرکار

برخی از تحقیقات حاکی از آنند که بردن کودک سرکار، تغییر در روند شغلی، ایجاد نخواهد کرد و در بیشتر موارد باعث خوشحالی دیگر همکاران نیز خواهد شد. اما به هر حال والدین باید برای حضور فرزندان در محل کارشان، نکاتی را رعایت کنند. هر محل کاری قوانین خاص خودش را دارد؛ و در برخی مکان ها اصلا نمی‌توان کودکان را برد. خود کودکان هم از این وضعیت راضی نیستند و در بیشتر موارد در محل کار والدین خود احساس راحتی نمی‌کنند. برای اطلاع از مشکلات مادران شاغل کلیک کنید.

مشکلات بردن کودک سرکار

مشکلات بردن کودک سرکار

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ بردن کودک سرکار مشکلاتی را هم برای کودک هم برای والدین او ایجاد خواهد کرد. والدین باید در این مورد به خوبی فکر کنند و همه جوانب را در نظر بگیرند. برخی از مشکلاتی که حضور کودک در محل کار ایجاد خواهد کرد؛ شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از مشکلات و وضعیت کودک با مادر شاغل کلیک کنید.

?حواسپرتی برای والدین در محل کار

با بردن کودک سرکار، بخشی از تمرکز والدین معطوف به فرزندشان و محافظت از او خواهد شد و دیگر تمرکز کامل بر کار خود ندارند. آنها مجبور هستند به نحوی کودک خود را سرگرم کنند تا مزاحم دیگران نشود. همچنین باید به او غذا هم بدهند یا شرایط استراحت او را هم فراهم کنند. گاهی همه این مسائل فراهم نیست؛ و همین موضوع والدین را آزرده خواهد کرد. این مورد باعث خواهد شد تا پدر و مادر در محل کار، استرس زیادی را تحمل کنند.

 ?اختلال در زندگی کودک

یکی دیگر از مشکلاتی که سرکار بردن کودک، ایجاد خواهد کرد؛ اختلال در زندگی خود فرزند خواهند بود. برای مثال او دوست دارد که بعد از تایم مدرسه یا مهدکودک استراحت کند و یا با اسباب بازی هایش بازی کند. اما این فعالیت ها در محیط کار امکانپذیر نیست.

او حتی احتمالا نمی‌تواند لباس های خود را عوض کند و یا به راحتی بخوابد. همی عامل باعث خستگی زیاد او شده و عوارضی برای او ایجاد خواهد کرد. یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است برای کودک در محیط کار رخ دهد؛ مورد تعرض قرار گرفتن است. والدین باید در این مورد بسیار دقت کرده و کودک خود را از خطرات احتمالی حفظ کنند.

?هرج و مرج در محل کار

اگر قوانین مشخصی در این زمینه در محل کار وجود نداشته باشد یا مکانی برای آنها در نظر نگرفته شود؛ بردن کودک سرکار، باعث بروز هرج و مرج در محیط کاری خواهد شد. کودکان شاید سروصدا داشته باشند و یا منجر به آلودگی هایی در محیط شوند.

همچنین وقتی یکی از کارمندان فرزند خود را به محل کار می‌آورد؛ دیگران نیز این توقع را خواهند داشت و هر فردی می‌خواهد کودک خود را با خود همراه کند. اما این امکانپذیر نیست و سبب بروز بی نظمی در فضای شغلی می‌شود. در این زمان، مدیریت باید چاره ای در این مورد بیاندیشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

راهکارهایی برای بردن کودک سرکار

راهکارهایی برای بردن کودک سرکار

والدین بعد از مدتی متوجه تاثیرات بردن کودک سرکار خواهند شد. در شرایطی که هیچکس توانایی نگهداری از کودک را ندارد و یا نمی‌توان او را در مهدکودک و مدرسه ثبت نام کرد؛ والدین چاره ای جز بردن فرزند خود به فضای شغلی ندارند. اما می‌توان این موضوع را به شکل دیگری مدیریت کرد. برخی از راهکارهایی که والدین می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ به شرح زیر هستند.

?دورکاری یا کار نیمه وقت

والد بودن، خود یک شغل تمام وقت محسوب می‌شود. مخصوصا در سالهای اولیه که  کودکان به طور کامل به والدین وابسته هستند؛ نمی‌توان آنان را برای مدت زمان طولانی تنها گذاشت. از طرفی دیگر بردن کودک سرکار نیز راه حل دائمی نیست.

والدین شاغل در این زمان می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط، مدت زمان کوتاه تری را در محل کار حضور یابند و یا به طورکلی از خانه کار کنند. امروزه مشاغل زیادی را می‌توان در خانه پیش برد. با اینکار والدین علاوه بر نگهداری از فرزند خود، به زندگی حرفه ای خود نیز ادامه می‌دهند.

?پیدا کردن مراقبی قابل اعتماد

سپردن کودک به پرستار یا مراقب، بسیار به سن و روحیات او بستگی دارد. همیشه نمی‌توان از پدربزرگ و مادر بزرگ کمک گرفت. از طرف دیگر هزینه های استخدام پرستار نیز زیاد است و والدین باید خود درآمدی داشته باشند. نمی‌توان به طور مکرر پرستار کودک را عوض کرد چرا که حضور چند مراقب برای او باعث دلبستگی ناایمن خواهد شد.

والدین در انتخاب پرستار برای کودک خود وسواس و زمان زیادی ا به خرج دهند؛ چرا که کودک مدت زمان زیادی را مراقب می‌گذراند. برای اطلاع از عوامل موثر بر انتخاب پرستار کودک در منزل کلیک کنید.

?آمادگی کودک

همه کودکان با سرکار رفتن والدین خود، به یک شکل برخورد نمی‌کنند. مخصوصا وقتی بعد از مدت زمان طولانی قرار است که این اتفاق بی‌افتد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم؛ که حتما والدین قبل از حضور مجدد در محل کار، کودک را برای این موقعیت آماده کنند. برای مثال با تعریف کردن داستانهایی در این مورد، یا تنها گذاشتن او برای مدت زمان کوتاه، کودک را از لحاظ ذهنی آماده خواهد کرد. اگر مجبور به بردن کودک سرکار شدید؛ در این زمینه نیز به او آموزش های لازم را بدهید.

?با محل کار خود هماهنگ باشید

برای بردن کودک سرکار، حتما با مدیر و محل کار خود هماهنگ باشید؛ و اینکار را بدون اطلاع قبلی انجام ندهید. اگر هیچ راه جایگزین دیگری پیدا نکردید؛ کودک خود را به محل کار ببرید. چراکه اینکار مشکلات زیادی را برای همه افراد ایجاد خواهد کرد. در این مورد با همسر خود نیز همکاری داشته و تقسیم وظایف کنید. حتما این نکته را در نظر بگیرید که اجازه حضور کودک در محیط کار برای مدتی موقت است و بعد از آن باید فکر اساسی تری در این زمینه بکنید.

پیشنهاد می شود که حتما درباره نقش مادر در تربیت فرزند بخوانید.

سخن پایانی

در موردن بردن کودک سرکار و والدین شاغل، اقدامات موثری انجام شده است. اما هنوز هم نمی‌توان آن را یک راه حل قطعی در نظر گرفت. مراقبت از کودک در هرشرایطی به عهده والدین است و نباید از دیگران انتظار داشت تا شرایط را فراهم کنند. برای زندگی خود برنامه ریزی داشته و در صورت نیاز از یک مشاورکودک نیز کمک بگیرید.

با همسر خود همراه باشید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید. طبیعی است که دچار اضطراب و نگرانی شوید؛ اما فراموش نکنید که فرزند شما به زودی مستقل خواهد شد و از زمان حال لذت ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بردن کودک سرکار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

آیا بردن کودک سرکار معایبی خواهد داشت؟

قطعا بردن کودک سرکار برای طولانی مدت، هم برای کودک و هم برای والدین او عوارضی، ایجاد خواهد کرد. حواسپرتی والدین، برهم خوردن نظم زندگی کودک و بی نظمی در محل کار، بخشی از این مشکلات هستند که والدین باید به آنها رسیدگی کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره