کارمند چاپلوس | 5 آسیب کارمندهای چاپلوس و متملق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کارمند چاپلوس به کسی گفته می‌شود که برای پیشرفت خود از همکارانش بد بگوید. و برای فریب صاحب کار و رئیس سازمان، در هر موقعیتی از رئیس تعریف و تمجید کند. در واقع چاپلوسی نردبانی برای ترقی در محیط کار است. اما در محیط کاری که کارمند چاپلوس وجود داشته باشد، امنیتی در سازمان وجود نخواهد داشت.

در نهایت رقابت ناسالم بین کارمندان به وجود می‌آید. برای مدیریت و عدم چاپلوسی کارمندان، حتما باید از روانشناسان شغلی کمک بگیرید. سازمان ها باید بسیار به این موضوع دقت داشته باشند. و مدیریت منابع انسانی را بر اساس روش‌های علمی جلو ببرند. همین حالا برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

کارمند چاپلوس کیست؟

کارمند چاپلوس معمولا نسبت به همکاران خود بازده کمتری دارند. و تلاش کارمندان و همکاران دیگر نیز بی اثر خواهد ماند. هر کارمندی علاقه به پیشرفت دارد. اما اینکه این نوع پیشرفت باعث پسرفت دیگر کارمندان می‌شود اصلا موضوع جالبی نیست. چاپلوسی نقطه مقابل جرات است.

زمانی که فردی شروع به چاپلوسی می‌کند، در واقع مهارت جرات ورزی ندارد. فردی که جرات داشته باشد نیاز به چاپلوسی ندارد. با جرات و قدرت تمام تلاش می‌کند. کارمند چاپلوس مورد قربانی شدن قرار می‌گیرد. و آن کارمند اجازه نقد و خطا به رئیس خود نمی‌دهد. به همین دلیل رئیس باید روش های برخورد با کارمندان را بداند و بین کارمندان تبعیض قائل نشود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آسیب کارمند چاپلوس و متملق

کارمند چاپلوس همیشه باعث آسیب به سازمان و دیگر کارمندان می‌شود. و همین آسیب ها سبب بروز انواع خطرها می‌شود. در این بخش مقاله راجع به آسیب کارمند چاپلوس و متملق توضیح داده ایم.

? گسترش ناامنیتی در محیط کار

یکی از آسیب های کارمند چاپلوس، ایجاد ناامنیتی است. چرا که چاپلوس ها به طور کلی روند توسعه و روابط بین فردی در محیط سازمانی را با چالش مواجه می‌کنند. در چنین فضایی امنیت شغلی همه افراد حتی صاحبان کسب و کار به خطر می‌افتد. احساس منفی و نگرانی دائمی در مورد کارآمدی و توسعه کسب و کار موجب گسترش ناامینی خواهد شد. براساس گزارشات میزان رضایت کارمندانی که همکار چاپلوس دارند بسیار کمتر از دیگر سازمان ها است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های حل مشکلات محل کار کلیک کنید.

? کم کاری کارمند چاپلوس

از دیگر آسیب های کارمند چاپلوس، کم کاری نیروهای چاپلوس می‌باشد. این افراد معمولا بازده کمتری نسبت به همکاران خود دارند. و کارمندان دیگر مجبور به جبران بی کفایتی آن ها می‌شوند. در نتیجه دیگران باید وقت و انرژی بیشتری صرف کار کنند، این گونه به مرور زمان عملکردشان افت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح در محیط کار کلیک کنید.

? عدم پیشرفت سازمان

هر کارمندی به دنبال پیشرفت است. اگر کارمند چاپلوس مشخص شود و دیگر کارمندان متوجه شوند که همکارشان کار نمی‌کند، اما پاداش دریافت می‌کنند. پس به دنبال او، دیگران نیز دیگر قدمی برای پیشرفت مجموعه بر نمی‌دارند. و به جای کار و تلاش، به دنبال راه های چاپلوسی خواهند بود. همین روند زمانی که ادامه یابد و تمامی کارمندان را درگیر خود کند، سازمان هیچ پیشرفتی نخواهد کرد.

حتما برای اطلاع از راه های تشویق کارکنان کلیک کنید.

? عدم جرات ورزی

کارمند چاپلوس هرگز جرات ورزی ندارد. اگر که فرهنگ یک سازمان چاپلوس پرور باشد، جرات ورزی در آن از بین می‌رود. یکی از پیامدهای حذف جرات ورزی نیز حذف نقد سازمان است. در این شرایط تمامی کارمندان نیز خود را مالک سازمان می‌دانند و برای هر کاری خودشان تصمیم می‌گیرند. و برای هر کاری راهکار ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زیر آب زنی در محیط کار کلیک کنید.

? پی نبردن به خطاها

زمانی که مدیران مورد هدف کارمند چاپلوس قرار می‌گیرند، در واقع قربانی هستند. مدیری که به چاپلوسی عادت کند، آن وقت در مواجهه با نقد کارمندان دیگر نمی‌تواند منصفانه رفتار کند. معمولا در این سازمان ها نقد واقعی در جهت بهبود سازمان از بین خواهد رفت. احتمالا کارمندان منتقد و دلسوز طرد شده و افراد متملق تمجید می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیامدهای تبعیض در محیط کار کلیک کنید.

روش های جلوگیری از پیشروی کارمند چاپلوس

جهت جلوگیری از چاپلوسی کارمند حتما باید مدیران نحوه برخورد را بررسی کنند. در این شرایط باید به نکاتی توجه کنند که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم. برای جلوگیری از رفتار کارمند چاپلوس غیر از نکات زیر می‌توانید از روانشناسان سازمانی مجموعه ذهن نو کمک بگیرید.

? هرگز فکر نکنید که در دام کارمند چاپلوس نمی‌افتید. درست است که همه افراد علاقه دارند که مورد تعریف و تمجید قرار بگیرند. اما باید به این موضوع توجه کنید که این رفتار باعث کاهش کیفیت سازمان می‌شود. بنابراین هرگز گول تعریف و تمجید کارمند چاپلوس را نخورید.

? برای سازمان باید قانون و مقررات بچینید. پاداش و تنبیه را در زمینه کاری قرار دهید و استانداردهایی را برای شرکت و کارمندان در نظر بگیرد. و در نهایت مقابل چاپلوسی کارمند بی اعتنا باشید.

? رسما اعلام کنید که از تعریف توسط کارمندان خوش‌تان نمی‌آید. و اگر کارمند چاپلوس به سراغ شما بیاید حتما با او برخورد خواهید کرد.

? کارمندان کارآمد را مورد تشویق قرار دهید. هرگز منتظر نمانید تا کارمندان خوب به سراغ شما بیایند. خودتان به سراغ کارمند کارآمد بروید و در حضور دیگر کارمندان از او تقدیر و تشکر کنید.

? اگر متوجه شدید که چاپلوسی در سازمان شما ریشه دوانده است، این وضعیت را باید جدی بگیرید. بنابراین باید به بازبینی این ساختارها و فرایندهای سازمان خود بپردازید. و جهت پیشرفت سازمان تلاش کنید.

? برای پیشرفت سازمان حتما باید از منابع انسانی یا روانشناس در سازمان استفاده کنید. به همین جهت برای برخورد با این کارمندان حتما از روانشناس کمک بگیرید تا در جهت نابودی سازمان کمک کند.

سازمان ها برای جایگذاری نیروهای انسانی بهتر است از استعدادیابی شغلی استفاده کنند.

کلام آخر

کارمند چاپلوس همیشه باعث برهم ریختگی سازمان می‌شود. نمی‌گذارد هیچ نقد و انتقادی رخ دهد و همیشه سازمان در حال درجا زدن خواهد بود. به همین دلیل مدیران باید راه‌های جلوگیری از چاپلوسی را بگیرند. برای اطلاع از نحوه جلوگیری کارمند چاپلوس، حتما از روانشناس شغلی کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارمند چاپلوس می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره