اضطراب شبانه | استرس و تعریق در شب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اضطراب شبانه یک از انواع اضطراب است که فقط در هنگام شب اتفاق می‌افتد. به طور کلی استرس یک هیجان طبیعی در انسان است و ما در شرایط مختلف به آن نیاز داریم. اما وقتی این اضطراب بدون دلیل یا در مکان های اشتباه به سراغ ما می‌آید؛ به روان و حتی سیستم ایمنی ما صدمه خواهد زد. برخی از مطالعات نشان داده اند که بروز استرس شبانه بیشتر به دلیل بی خوابی اتفاق می‎افتد.

در چنین مواقعی بهتر است فرد علاوه بر درمان اضطراب، به بی خوابی نیز بپردازید. معمولا قبل از خواب رفتن، افراد در مورد مسائل مختلفی فکر می‌کنند که در آنها موجب اضطراب خواهد شد. در این مقاله به عوامل موثر و نشانه های این موضوع خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

استرس و تعریق در شب

عوامل زیادی برای ما در زندگی ایجاد استرس خواهند کرد؛ اما این اضطراب به زمان خاصی محدود نمی‌شود و در هر زمانی به سراغ ما خواهد آمد. گاهی اضطراب شبانه، به حدی می‌رسد که حتی خواب و  رویاهای ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. تعریق در شب نیز یکی از علائم بروز اضطراب است. در چنین شرایطی حتما باید در شب به کنترل احساسات و هیجانات خود بپردازیم تا از بروز عوارض جلوگیری کنیم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

نشانه های اضطراب شبانه

نشانه های اضطراب شبانه

نشانه های اضطراب شبانه در هر کس، به صورت متفاوتی بروز پیدا می‌کنند. شدت این علائم نیز بستگی به روحیه و میزان اضطراب دارد. به طورکلی اضطراب علائم یکسانی دارد اما در شب و در هنگام استراحت احتمالا فرد نمی‌داند چگونه خود را به کار دیگری مشغول کند تا از این نشانه ها در امان بماند. برخی از علائم این نوع از استرس، شامل موارد زیر می‌شود.

?بی قراری و تحریک پذیری

?مشکلات گوارشی

?مشکل در تنفس

?اختلال در تمرکز

?بالارفتن ضربان قلب و احساس درد در قفسه سینه

?تعریق و لرزش بدن

?مسخ واقعیت

?احتمال بروز حملات پنیک نیز وجود دارد. بسیاری از افراد ترس از فضاهای بسته یا تاریکی دارند که در شب بیشتر تجربه می‌شوند؛ به همین دلیل حملات پنیک در شب بیشتر رخ می‌دهند. حملات پنیک در شب، مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد خواهد کرد.

علت اضطراب شبانه چیست ؟

اضطراب شبانه دلایل مختلفی دارد. این عوامل بریکدیگر تاثیر خواهند داشت و هریک مسبب دیگری است. برای مثال فوبیا از تاریکی باعث اضطراب می‌شود و از طرف دیگر خود استرس سبب بروز فوبیاهای مختلف می‌شود. همچنین تجریباتی که فرد در زندگی خود داشته نیز سبب بروز بیماری های مختلفی در او خواهد شد. در این قسمت دلایل مختلف اضطراب شبانه و تعریق در شب را ذکر خواهیم کرد. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

?بی خوابی

تحقیقات حاکی از آنند که بیش از نیمی از افرادی که مشکل بی خوابی دارند یا سلامت خواب آنها دچار مشکل است؛ مبتلا به اضطراب شبانه هستند. اضطراب خود، بی خوابی را تشدید خواهد کرد. رویاهای ترسناک، پریدن از خواب، کوتاهی طول خواب یا دندان قروچه در خواب، برخی از مشکلاتی هستند که افراد را قبل از به خواب رفتن و حتی با شروع شب دچار استرس می‌کند. سلامت خواب بر سلامت جسمانی بسیار موثر است به همین دلیل افراد برای بهبود آن تلاش کنند.

?تجارب گذشته یا تروما

وقوع برخی از اتفاقات بد در شب برای فرد در گذشته باعث اضطراب شبانه خواهد شد. با شروع شب، افراد به یاد آن اتفاق افتاده و همیشه منتظر بروز مجدد آن هستند. آنها به صورت ناخودآگاه تصور می‌کنند که تمام اتفاقات بد در شب خواهد افتاد. شاید در طور روز نیز اضطراب را تجربه کنند اما در شب این ترس، تشدید خواهد شد. تروما زندگی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و گاها زندگی شخصی و حرفه ای افراد را مختل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با استرس پس از سانحه کلیک کنید.

?فکر کردن به روز بعد

در بیشتر موارد اضطراب شبانه به دلیل فکر کردن به فردا، ظهور می‌یابد. تصور کنید که فردا یک مصاحبه کاری دارید و قبول شدن در آن بسیار برای‌تان مهم است. طبیعی است که سطحی از استرس را تجربه کنید. اما اگر این اضطراب شدت پیدا کند علائمی که قبل‌تر ذکر کردیم؛ از جمله تعریق در شب نیز تظاهر می‌کنند. این استرس نه تنها میزان عملکرد شما را کاهش می‌دهد؛ بلکه عوارض دیگری نیز خواهد داشت.

برای درمان اضطراب شبانه چه کنیم؟

درمان اضطراب شبانه

فراموش نکنید که باتوجه به میزان اضطراب شبانه و علت دقیق آن، روش درمانی فرق دارد. پس برای این کار حتما از یک متخصص کمک گرفته از درمان خودسرانه اضطراب پرهیز کنید. البته هر فردی به صورت منحصر به فرد، روشی برای کنترل اضطراب خود دارد؛ اما اگر علت دقیق مشکل را پیدا کنید، اضطراب به طور کلی درمان خواهد شد.

?درمان بیماری های همزمان

برخی از بیماری ها بیشتر باعث بروز اضطراب شبانه می‌شوند. برای مثال بیماری های قلبی، پرکاری تیروئید، دیابت، سندروم روده تحریک پذیر، تومورهای مغزی و… بیشتر افراد را تحریک پذیر می‌کند. در واقع با وجود این بیماری ها در بدن، بیشتر احتمال دارد که فرد با وجود کوچک ترین محرکی، اضطراب را تجربه کند. به همین دلیل با مراجعه به متخصص مربوطه، بیماری های زمینه ای را کنترل کنید.

?روان درمانی

راه های روانشناختی زیادی برای درمان انواع اضطراب وجود دارد. اما یکی از موثرترین آنها درمان شناختی-رفتاری است. در این رویکرد با تغییر باورها و نگرش تان نسبت به مسائل و حتی شب، خلق و خوی شما بهبود می‌یابد. معمولا طول درمان این روش بین 12 تا 16 هفته است. به همین دلیل مراجعان باید با صبوری به درمان خود ادامه داده و در انجام تمرینات با درمانگر خود همکاری کنند.

?دارودرمانی

برای درمان اضطراب شبانه معمولا ترکیبی از روان درمانی و دارودرمانی موثر خواهد بود. برای درمان اختلالات اضطرابی، داروهای زیادی وجود دارند که برای مصرف آن‌ها باید حتما با روانپزشک مشورت کنید. رایج ترین داروها برای درمان اضطراب، بنزودیازپین ها هستند. داروهای ضدافسردگی نیز برای درمان این بیماری، تجویز می‌شود. دارودرمانی باید حتما نظر پزشک انجام شود. برای اطلاع از روش های روان درمانی کلیک کنید. 

?اصلاح سبک زندگی

با رعایت نکات ساده ای در طول روز و در زندگی روزانه اضطراب شبانه خود را کاهش داده و آن را درمان کنید. برای کنترل اضطراب نیاز به روش هایی است که برای بلند مدت موثر باشند. وقتی عادات روزانه خود را تغییر می‌دهید؛ به مرور این روش ها ماندگار خواهند شد و اضطراب را نیز از بین خواهند برد.

مراقبه، کنترل تنفس، لیست کردن کارهای روزانه و برنامه ریزی، تنظیم ساعت  خواب، ورزش و پرهیز از مصرف کافئین در شب، همگی از روش هایی هستند که اضطراب را کاهش می‌دهند. شاید این روش ها بسیار ساده به نظر برسند اما اثر آنها طولانی مدت تر و بیشتر است. برای آشنایی با روش های تمرین تنفس برای کاهش اضطراب کلیک کنید.

برای مثال تحقیقات اخیر نشان داده اند که افرادی که برنامه روزانه خود را از شب قبل یادداشت می‌کنند؛ 9 دقیقه زودتر از دیگر افراد به خواب می‌روند و خواب سالم تری را تجربه خواهند کرد.

سخن پایانی

همه ما در زندگی خود اضطراب را تجربه کرده ایم؛ اما اضطراب شبانه محدود به جنسیت یا سن خاصی نمی‌شود. اضطراب شبانه و تعریق در شب، فقط مختص به زمان خواب نیست. افرادی که مبتلا به این عارضه هستند؛ حتی با شروع شب و تاریکی هوا، نوعی بی قراری و استرس را حس می‌کنند. بهتر است افراد این حس را نادیده نگیرند و به کمک یک روانشناس به دنبال درمان باشند. این مشکل کاملا درمان پذیر است. اما به دلیل اینکه افراد آن را جدی نمی‌گیرند؛ بر زندگی شخصی و حرفه ای آنان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب شبانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

درمان خانگی اضطراب شبانه کدام است؟

اصلاح سبک زندگی و برخی از عادت برای کنترل اضطراب شبانه موثر هستند. تنظیم ساعت خواب، نوشتن برنامه های روزانه، پرهیز از خوردن کافئین در شب،کنترل تنفس، ورزش، مراقبه و… برخی از این روش ها هستند. اما برای درمان کامل آن باید از متخصص کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره