پاشویه کودک | 3 مرحله پاشویه کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پاشویه کودک یکی از روش های قدیمی جهت پایین آوردن تب است. کودکان در سن پایین، سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به بقیه افراد دارند. به همین جهت با کوچکترین مریضی به سختی بیمار می‌شوند. بیماری های سخت برای آن‌ها با دشواری بیشتری سپری می‌شود. یکی از این بیماری های سخت برای کودکان، تب است. تب در کودکان اگر فوری درمان نشود، باعث بروز مشکلات خطرناکی از جمله تشنج می‌شود. برای جلوگیری از بروز عوارض تب، پاشویه کردن کودک است. برای اطلاع بیشتر از اقدامات لازم هنگام تب کودک کلیک کنید. و یا برای آشنایی با روش درست پاشویه در ادامه با ما همراه باشید.

پاشویه کودک

پاشویه کودک و نوزاد

پاشویه کودک یکی از روش های کاهش تب است. کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و همین امر باعث بروز بیماری های زیاد می‌شود. اگر تب کودک درمان نشود به مراتب عواقب خطرناکی را نمایان می‌کند. یکی از این عواقب، تشنج می‌باشد. که عارضه ای خطرناک است. اگر تب در کودک شدید بود، باید او را فورا نزد پزشک ببرید. اما در صورت تب خفیف، می‌توان کودک را با شیوه های خانگی مانند پاشویه درمان کرد. پاشویه کودک با پاشویه بزرگسالان متفاوت است. که در ادامه این مقاله به تمامی مراحل اشاره کرده ایم. 

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فواید پاشویه کودک

طبق نظر عمده متخصصان، پاشویه کودک نباید برای زیر پنج سال مانند بزرگسالان انجام شود. و برای کودکان زیر پنج سال از روش های دیگری برای پاشویه استفاده کنید. در این کودکان می‌توانید لباس هایش را کم کنید و دمای اتاق را تغییر دهید. پاشویه‌کودک در زمانی مورد نیاز است که دمای بدن بالای 38 درجه نباشد. به جای استفاده از روش پاشویه، او را به حمام آب ولرم ببرید. و در حین استحمام به صورت کامل روی دمای آب نظارت داشته باشید. تا کودک به تشنج و یا شوک مبتلا نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های جلوگیری از تشنج نوزاد کلیک کنید. 

این موضوع را به خاطر داشته باشید که حمام آب سرد اصلا باعث کاهش تب بدن کودک نمی‌شود. و برعکس موجب لرزش بدن او می‌شود. در نهایت دوش آب سرد در صورت تب، باعث تشنج بالای کودک می‌شود. همانطور که گفته شد به جای پاشویه کودک از حمام آب ولرم استفاده کنید. سپس سریعا بدن کودک را خشک کنید. برای پوشش لباس هم از لباس های سبک استفاده کنید. از الکل و دستمال الکلی در هنگام تب جدا خودداری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نکات مربوط مصرف آنتی بیوتیک در کودکان کلیک کنید. 

مراحل پاشویه کودک

مراحل پاشویه کودک

پاشویه کودک با پاشویه بزرگسالان اندکی متفاوت است. به همین دلیل در این بخش مقاله راجع به مراحل پاشویه‌کودک توضیح داده ایم. 

? نم دار کردن حوله با جذب بالا

اولین مرحله برای پاشویه کودک، نم دار کردن حوله با جذب بالا است. به جای آنکه به صورت مستقیم آب را روی پاهای کودک بریزید، از حوله های جاذب استفاده کنید. حوله های نمناک روش بهتری برای پاشویه کودک هستند. در این شرایط پاهای کودک اذیت نمی‌شود و علاوه بر این مدت زمان نمناک بودن دستمال ها بیشتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اقدامات لازم هنگام تب نوزاد کلیک کنید. 

? کشیدن حوله نمناک بر تمامی قسمت های بدن کودک

پس از نمناک کردن حوله برای پاشویه کودک، باید حوله را در قسمت های مختلف بدن کودک بکشید. با نمناک کردن قسمت های مختلفی که در ادامه اشاره کرده ایم، دمای بدن کودک را می‌توان کاهش داد. هر زمانی که حوله از نمناک بودن درآمد، حتما دوباره نمناک کنید و محل های مختلف بدن کودک را نمناک کنید. این مرحله را باید به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام دهید. در ادامه قسمت های مختلف بدن کودک را اشاره کرده ایم. 

? پیشانی

?کشاله ران

? زیر بغل

? سینه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

? تب کودک را چک کنید

پس از آنکه به مدت 20 تا 30 دقیقه پاشویه کودک را ادامه دادید. باید دمای بدن او را چک کنید. اگر دمای بدن کودک کم شده بود، و تب او درمان شده بود؛ حتما باید هواس خود را جمع کنید تا دوباره تب کودک افزایش نیابد. اما اگر دوباره تب کودک پایین نیامد، مراحل بالا را انجام دهید. 

? عدم درمان تب

اگر با پاشویه کودک باز هم تب او کاهش پیدا نکرد، احتمالا مشکل دیگری برای کودک رخ داده است. در این صورت باید کودک را فورا نزد پزشک ببرید. تا معالجات لازم برای او انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مصرف آنتی بیوتیک در کودکان کلیک کنید. 

نکات مهم در پاشویه کودک

در هنگام پاشویه کودک باید به نکات مهمی دقت کنید. اگر نکات پاشویه کودک را دقت نکنید، پاشویه هیچ تاثیر مثبتی برای کودک ندارد. حتی می‌تواند برای کودک نیز خطرناک باشد. مثلا در هنگام پاشویه، هرگز نباید از الکل و آب سرد استفاده کرد. 

اگر پاشویه کودک باعث لرزش او شد، باید فورا این روش را پایان دهید. زیرا لرزش نشانه خوبی از پاشویه نیست. این لرزش به دلیل بروز کلاپس در عروق محیطی رخ می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری های کودکان کلیک کنید. 

کلام آخر

همانطور که گفته شد، پاشویه کودک باید به مدت 20 الی 30 دقیقه انجام شود. تب در کودکان یکی از بیماری های خطرناکی است که باعث بروز مشکلات دشوار تری مانند تشنج می‌شود. زمانی که با پاشویه تب کودک کاهش پیدا نکرد، فورا کودک را نزد پزشک ببرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پاشویه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مراحل پاشویه کودک به چه صورتی است؟

نم دار کردن حوله، کشیدن حوله به قسمت های مختلف بدن، چک کردن تب کودک

مدت زمان پاشویه کودک چقدر است؟

پاشویه کودک به مدت 20 الی 30 دقیقه باید انجام شود.

قسمت هایی که در پاشویه کودک باید شست چیست؟

سینه، کشاله ران، پیشانی، زیر بغل

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره