اختلاف طبقاتی در ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید اختلاف طبقاتی در ازدواج چه مشکلاتی را به همراه دارد؟ یک ازدواج رضایت بخش زمانی اتفاق می‌افتد که زن و مرد دارای تناسب و سنخیت باشند و در ابعاد مختلف نزدیکی فکری و فرهنگی میان آنان وجود داشته باشد. تناسب زن و مرد را می‌توان در جنبه‌های مختلف از جمله جنبه فرهنگی، نژادی، قومی، موقعیت مالی و خانوادگی جستجو کرد. زن و شوهری که در دو فضای متفاوت رشد یافته‌اند، نمی‌توانند تناسب فکری و فرهنگی داشته باشند. در نتیجه ازدواج به سمت پیامدهای منفی پیش می‌رود و آرامش جای خود را به تنش‌ها و در گیری خواهد داد. در این مقاله به بررسی اختلاف طبقاتی در ازدواج می‌پردازیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف طبقاتی در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منظور از اختلاف طبقاتی در ازدواج چیست؟

بررسی سطح وضعیت خانواده‌های زن و مرد و مقایسه آن‌ها با هم دیگر را اختلاف طبقاتی می‌نامند. اگرچه به طور معمول اکثریت افراد معتقدند که اختلاف اجتماعی ریشه در تفاوت وضعیت مالی خانواده‌های زوجین دارد اما این یک تصور اشتباه است زیرا این اختلاف می‌تواند در زمینه‌های مختلفی شکل گرفته و موجب تعارض و عدم هماهنگی بین زن و شوهر گردد.

زمینه‌هایی چون وضعیت مالی زوجین، منطقه جغرافیایی که زوجین در آنجا رشد کرده‌اند، موقعیت اجتماعی خانواده‌ها، سطح تحصیلات و غیره همگی می‌توانند زمینه بروز اختلاف را فراهم سازند. برای درک پیامدها و مشکلات مرتبط با اختلاف طبقاتی در ازدواج روی لینک های زیر کلیک کنید.

ازدواج با دختر پولدار

ازدواج با مرد بی پول

ازدواج با مرد پولدار

ازدواج با دختر فقیر

 

آیا اختلاف طبقاتی در ازدواج می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود؟

در صورتی که دختر و پسر در شرایط مالی و اقتصادی مختلف رشد یافته باشند و اختلاف طبقاتی مالی را تجربه نمایند، دور از انتظار نخواهد بود که کم کم زمینه‌های بروز تنش‌ها و در گیری‌ها اتفاق بیفتد. به طور مثال فرض کنید زن و شوهر با تجربه دو زندگی کاملا متفاوت اقتصادی در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند. یکی از زوجین در رفاه کامل زندگی کرده و دیگری با وجود مشکلات اقتصادی نتوانسته نیازها و خواسته‌های خود را رفع کند. بنابراین اگر این دو نفر با یکدیگر ازدواج نمایند، زوج تجربه کننده رفاه مادی نمی‌تواند با مشکلات اقتصادی همسر خود کنار بیاید و خسته می‌شود.

تفاوت در خلق و خو:

اختلاف طبقاتی در ازدواج موجب تفاوت در ذائقه، طبع، سلیقه، آرزوها و… می شود. تفاوت در این موارد موجب رفتار و خلقی متفاوت خواهد شد.

مشکل در نحوه توزیع مالی:

هر کس بنا بر تجربیاتی که از زندگی داشته اولویت هایی برای هزینه کردهایش در نظر می گیرد. زوج هایی که اختلاف طبقاتی دارند در زندگی مشترک متوجه این نوع تفاوت خواهند شد.

فشار اطرافیان:

تفاوت ها باعث کدورت و شکاف بین زوج یا خانواده و اطرافیان می شود. در این میان زوجین بیش از هر کس دیگری تحت تنش قرار خواهند گرفت.

تفاوت در نحوه زندگی:

این که کجا زندگی کنیم؟ چطور کار کنیم؟ چه غذایی بخوریم؟ چه زمانی کجا باشیم؟ چطور پول خرج کنیم؟ چقدر با اطرافیان تعامل داشته باشیم؟ و غیره همگی تحت تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج قرار می گیرند و می توانند موجب دوری زن و مرد از یکدیگر بشوند.

اختلاف در آینده نگری:

ناهماهنگی در برنامه ریزی مالی به احتمال زیاد پیش می آید. میزان تلاش برای کار و پس انداز در طبقات مختلف تفاوت دارد.

مشکل در تصمیم گیری های مالی:

اولویت بندی برای خرج پول در هر طبقه تفاوت دارد. برای مثال خانمی که از طبقه مرفه است بیشتر تمایل دارد که برای جشن تولدش مهمانی ترتیب داده شود؛ در حالی که همسر ترجیح میدهد همان پول را طلا هدیه دهد تا به نوعی پس انداز هم کرده باشد.

تفاوت در قدرت کنترل :

احتمال اینکه قدرت و تصمیم گیری در دست طرف مرفه تر بیافتد بیشتر است. در این وضعیت طرف مقابل به مرور زمان دچار احساس کمبود، سرخوردگی و بی ارزشی خواهد شد.

تحمیل فشار مالی:

توانایی کسی که زندگی مرفهی داشته در برابر ناملایمات زندگی کمتر است. مشکلات مالی می تواند میان زوجین اختلاف شدیدی ایجاد بکند.

تفاوت در درک معنای زندگی: هدف و خواسته های ما از زندگی تحت تاثیر تحصیلات، موقعیت اجتماعی خانواده ها و وضعیت مالی مان قرار دارد. بنابراین اختلاف طبقاتی در ازدواج می تواند موجب تفاوت های عمیق بشود.

استقلال مالی زوج از یکدیگر:

در صورتی که یکی از زوجین توانایی مالی بیشتری داشته باشد و به صورت مستقل عمل کند، می تواند انسجام خانواده را به خطر بیاندازد. برای مثال خانم با پول خود به تفریحات گران قیمت می پردازد و همسرش به خاطر اینکه احساس حقارت می کند ویا خانم از مالش به آقا نمی دهد جدا از یکدیگر اوقات فراغت شان را سپری می کنند.

بیشتر بخوانید : اختلافات در ازدواج

اختلاف طبقاتی در ازدواج در کدام یک از زمینه‌ها پیامدهای منفی بیشتری به همراه دارد؟

اگر چه نمی‌توان با قطعیت کامل به این سوال پاسخ داد اما تجربه ثابت کرده که نرخ جدایی‌ها و طلاق روحی در مواردی که زن و شوهر از دو دنیای متفاوت فرهنگی و فکری باشند، افزایش بیشتری خواهد داشت. پول و ثروت تضمین کننده خوشبختی نیست و اگر چه ممکن است تحمل یک زندگی با وضعیت اقتصادی رو به پایین برای زوجی که در رفاه کامل زندگی کرده، سخت باشد اما غیر ممکن نخواهد بود. اگر زن و شوهر به یکدیگر علاقه قلبی داشته باشند و از صمیم قلب همدیگر را بخواهند، قادرند با وجود مشکلات مالی، در کنار یکدیگر بمانند و زندگی عاشقانه‌ای را تجربه نمایند.

اما اگر زن و مرد در خانواده‌هایی رشد کرده باشند که تفاوت فرهنگی مشهود و قابل ملاحظه باشد، دیگر نمی‌توان به دوست داشتن اولیه اطمینان داشت. چرا که دوست داشتن وقتی حاصل می‌شود که زن و شوهر یکدیگر را درک کرده و نسبت به ظواهر یکدیگر رضایت قابل قبولی داشته باشند. اگر زن و شوهر در فرهنگ‌های متفاوتی پرورش یابند، هر کدام از لحاظ پوشش و آداب و رسوم، انتخابات متفاوتی خواهند داشت که ممکن است مورد قبول دیگری نباشد و رفتار یا پوششی که مورد قبول یکی از طرفین است با عدم پذیرش از طرف دیگری رو به رو شود.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

عواقب اختلاف طبقاتی چیست؟

دیر یا زود زن و مرد در تمامی جنبه های زندگی متوجه این اختلافات خواهند شد. این تفاوت ها به مرور گسترده تر شده و به اعتقادات، نحوه برگزاری مراسمات، تفاوت در نقش های جنسیتی، دیدگاه ها، تفکر و رویکردهای زندگی، روش های تربیت کودکان و… کشانده شود.

البته باید بدانید که این موارد برای همه صدق نمی کند و خیلی ها با وجود تفاوت ها می توانند راهی برای مدیریت و ایجاد تعادل پیدا کنند.

آیا با وجود اختلاف طبقاتی می‌توان زندگی مشترک موفقی داشت؟

شاید در موارد ناچیز بتوان از خواسته‌های خود گذشت اما این یک امر موقت است و کم کم زن و شوهر به دلیل سلب آزادی انتخاب از طرف همسر خود، دچار سردی شده و نسبت به ادامه زندگی بی میل می‌گردد. در نتیجه بهتر است زن و شوهر دارای تناسب فکری و فرهنگی بوده و دنیای مشابهی را تجربه کرده باشند. شما در چنین زندگی، شاهد موارد زیر خواهید شد.

خود کم بینی: وقتی از طبقه پایین تر باشید، به مرور احساس خواهید کرد که هر چقدر هم که تلاش کنید باز هم از همسرتان یا خانواده اش پایین تر هستید.

تمایل به تطبیق دادن خود: تلاش های زیاد برای رسیدن به طبقه بالاتر و سازگار شدن با آن ها.

تزلزل در هویت: زن یا مرد احساس می کند که دیگر عضوی از طبقه خود نیست اما به طبقه همسرش هم تعلق ندارد و این موضوع می تواند تبدیل به یک گره روانی پیچیده شود.

تنش در خانواده ها: از طرف خانواده های یکدیگر دائم زخم زبان شنیده و تحت فشار قرار می گیرند و این موضوع روی عزت نفس و روابط خانوادگی شان تاثیر منفی می گذارد.

عدم پذیرش طبقه همسر: برخی بعد ازدواج متوجه اهمیت این تفاوت ها شده و حال به دنبال تغییر یا انکار این تفاوت ها هستند. چنین وضعیتی موجب بروز تنش های شدید بین زوجین می شود.

سخن آخر

با وجود هشدارها و مطالب گفته شده، خیلی از زوج های دارای اختلاف طبقاتی همچنان به رابطه ادامه داده و وارد زندگی مشترک می شوند. هیچ کس نمی تواند به طور قطع بگوید که آینده این رابطه چه می شود اما می توان پیش بینی کرد که اگر زن و مرد متوجه این تفاوت ها نباشد و کورکورانه جلو بروند، مشکلات و تنش های زیادی را تجربه خواهند کرد. چه بسا این تنش ها می تواند ادامه یافته و فرزندان آن ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین پیشنهاد می شود با دریافت مشاوره های قبل ازدواج و استفاده از آموزه های روانشناسان به این دست اختلافات پایان دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلاف طبقاتی در ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اختلاف طبقاتی در ازدواج چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

اختلاف طبقاتی در زمینه‌های مختلف مادی، فکری، فرهنگی و مذهبی نمود پیدا می‌کند. ازدواج با فردی که از لحاظ مالی در سطح بسیار پایین تر قرار دارد معمولا برای خانم ها ایجاد مشکل خواهد کرد چراکه مرد نقش تامین کننده مالی را در زندگی دارد و در غیر این صورت نمی‌تواند خواسته‌های همسر خود را تامین نماید و مشکلاتی به وجود خواهد آمد. اختلاف طبقاتی در ازدواج در زمینه‌های فرهنگی و یا مذهبی مشکلات گسترده‌تری را به همراه دارد و با قرار گرفتن دو فرد با طرز فکرهای مختلف و عقاید متفاوت در کنار یکدیگر، می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. مشاوره قبل از ازدواج در این گونه موارد کمک بسزایی دریک انتخاب صحیح به فرد می‌نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره