اختلاف طبقاتی در ازدواج

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا می‌دانید اختلاف طبقاتی در ازدواج چه مشکلاتی را به همراه دارد؟ ازدواج موفق و پیامد‌های مثبت آن زمانی اتفاق می‌افتد که زن و مرد دارای تناسب و سنخیت باشند و در ابعاد مختلف نزدیکی فکری و فرهنگی میان آنان وجود داشته باشد. تناسب زن و مرد را می‌توان در جنبه‌های مختلف از جمله جنبه فرهنگی، نژادی، قومی، موقعیت مالی و خانوادگی جست و جو کرد. زن و شوهری که در دو فضای متفاوت رشد یافته‌اند، نمی‌توانند تناسب فکری و فرهنگی داشته باشند. در نتیجه ازدواج به سمت پیامدهای منفی پیش می‌رود و آرامش جای خود را به تنش‌ها و در گیری خواهد داد. در این مقاله به بررسی اختلاف طبقاتی در ازدواج می‌پردازیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره قبل ازدواج کلیک کنید. 

 

منظور از اختلاف طبقاتی در ازدواج چیست؟

بررسی سطح وضعیت خانواده‌های زن و مرد و مقایسه آن‌ها با هم دیگر را اختلاف طبقاتی می‌نامند. اگرچه به طور معمول اکثریت افراد معتقدند که اختلاف اجتماعی ریشه در تفاوت وضعیت مالی خانواده‌های زوجین دارد اما این یک تصور اشتباه است زیرا این اختلاف می‌تواند در زمینه‌های مختلفی شکل گرفته و موجب تعارض و عدم هماهنگی بین زن و شوهر گردد. زمینه‌هایی چون وضعیت مالی زوجین، منطقه جغرافیایی که زوجین در آنجا رشد کرده‌اند، موقعیت اجتماعی خانواده‌ها، سطح تحصیلات و غیره همگی می‌توانند زمینه بروز اختلاف را فراهم سازند. برای درک پیامدها و مشکلات مرتبط با اختلاف طبقاتی در ازدواج روی لینک های زیر کلیک کنید.

ازدواج با دختر پولدار

ازدواج با مرد بی پول

ازدواج با مرد پولدار

ازدواج با دختر فقیر

 

آیا اختلاف طبقاتی در ازدواج می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود؟

در صورتی که دختر و پسر در شرایط مالی و اقتصادی مختلف رشد یافته باشند و اختلاف طبقاتی مالی را تجربه نمایند، دور از انتظار نخواهد بود که کم کم زمینه‌های بروز تنش‌ها و در گیری‌ها اتفاق بیفتد. به طور مثال فرض کنید زن و شوهر با تجربه دو زندگی کاملا متفاوت اقتصادی در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند. یکی از زوجین در رفاه کامل زندگی کرده و دیگری با وجود مشکلات اقتصادی نتوانسته نیازها و خواسته‌های خود را رفع کند. بنابراین اگر این دو نفر با یکدیگر ازدواج نمایند، زوج تجربه کننده رفاه مادی نمی‌تواند با مشکلات اقتصادی همسر خود کنار بیاید و خسته می‌شود.

همچنین این تفاوت‌ها را در زمینه اختلافات اجتماعی در اختلاف طبقاتی در ازدواج نیز می‌توان یافت. زوجی که در خانواده‌ای با موقعیت اجتماعی بالا پرورش یافته و خلق و خوی خاصی را کسب کرده است، اگر در کنار همسری قرار بگیرد که از لحاظ اجتماعی در سطح پایینی باشد، نمی‌تواند با وی کنار بیایید و خلق و خوی خود را مطابقت دهد.

علاوه بر موارد فوق می‌توان به زمانی اشاره کرد که زن و شوهر دارای سطح تحصیلاتی مختلف باشند و اختلاف طبقاتی در زمینه تحصیلی را تجربه نمایند. اگر یکی از زوجین دارای تحصیلات عالی باشد و دیگری دارای سطح پایین تحصیلی، نمی‌توانند صحبت‌ها و نظرات یک دیگر را بفهمند و زمینه درگیری‌های فکری بروز می‌یابد. این شرایط را حتی وقتی زن و شوهر دارای تفاوت‌های فرهنگی باشند نیز مشاهده خواهیم کرد. فرهنگ به مجموعه اعتقادات و باورهایی گفته می‌شود که در وجود فرد ریشه دوانده و شخصیت وی را شکل داده است. حال اگر اختلاف فرهنگی در بین زن و شوهر زیاد باشد، قطعا تناسب شخصیت‌ها کمتر اتفاق افتاده و تنش و چالش‌های زندگی تشدید می‌شوند.

بیشتر بخوانید : اختلافات در ازدواج

اختلاف طبقاتی در ازدواج در کدام یک از زمینه‌های اجتماعی، مالی، تحصیلی و فرهنگی پیامدهای منفی بیشتری به همراه دارد؟

اگر چه نمی‌توان با قطعیت کامل به این سوال پاسخ داد اما تجربه ثابت کرده که نرخ جدایی‌ها و طلاق روحی در مواردی که زن و شوهر از دو دنیای متفاوت فرهنگی و فکری باشند، افزایش بیشتری خواهد داشت. پول و ثروت تضمین کننده خوشبختی نیست و اگر چه ممکن است تحمل یک زندگی با وضعیت اقتصادی رو به پایین برای زوجی که در رفاه کامل زندگی کرده، سخت باشد اما غیر ممکن نخواهد بود. اگر زن و شوهر به یکدیگر علاقه قلبی داشته باشند و از صمیم قلب همدیگر را بخواهند، قادرند با وجود مشکلات مالی، در کنار یکدیگر بمانند و زندگی عاشقانه‌ای را تجربه نمایند.

اما اگر زن و مرد در خانواده‌هایی رشد کرده باشند که تفاوت فرهنگی مشهود و قابل ملاحظه باشد، دیگر نمی‌توان به دوست داشتن اولیه اطمینان داشت. چرا که دوست داشتن وقتی حاصل می‌شود که زن و شوهر یکدیگر را درک کرده و نسبت به ظواهر یکدیگر رضایت قابل قبولی داشته باشند. اگر زن و شوهر در فرهنگ‌های متفاوتی پرورش یابند، هر کدام از لحاظ پوشش و آداب و رسوم، انتخابات متفاوتی خواهند داشت که ممکن است مورد قبول دیگری نباشد و رفتار یا پوششی که مورد قبول یکی از طرفین است با عدم پذیرش از طرف دیگری رو به رو شود.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

آیا با وجود اختلاف طبقاتی می‌توان زندگی مشترک موفقی داشت؟

شاید در موارد کوچک بتوان از خواسته‌های خود گذشت اما این یک امر موقت است و کم کم زن و شوهر به دلیل سلب آزادی انتخاب از طرف همسر خود، دچار سردی شده و نسبت به ادامه زندگی بی میل می‌گردد. در نتیجه بهتر است زن و شوهر دارای تناسب فکری و فرهنگی بوده و دنیای مشابهی را تجربه کرده باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اختلاف طبقاتی در ازدواج چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

اختلاف طبقاتی در زمینه‌های مختلف مادی، فکری، فرهنگی و مذهبی نمود پیدا می‌کند. ازدواج با فردی که از لحاظ مالی در سطح بسیار پایین تر قرار دارد معمولا برای خانم ها ایجاد مشکل خواهد کرد چراکه مرد نقش تامین کننده مالی را در زندگی دارد و در غیر این صورت نمی‌تواند خواسته‌های همسر خود را تامین نماید و مشکلاتی به وجود خواهد آمد. اختلاف طبقاتی در ازدواج در زمینه‌های فرهنگی و یا مذهبی مشکلات گسترده‌تری را به همراه دارد و با قرار گرفتن دو فرد با طرز فکرهای مختلف و عقاید متفاوت در کنار یکدیگر، می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. مشاوره قبل از ازدواج در این گونه موارد کمک بسزایی دریک انتخاب صحیح به فرد می‌نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره