تالاسوفوبیا (ترس از اقیانوس) | علائم و درمان تالاسوفوبی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تالاسوفوبیا (ترس از اقیانوس) یکی از انواع اختلالات طیف ترس های مرضی است. که به معنای ترس غیرمنطقی از آب های عمیق مثل اقیانوس هاست. شاید برای شما سوال شود کسی که در محل زندگی اش اقیانوس وجود نداشته است یا تا به حال اقیانوس را از نزدیک ندیده است چگونه به این ترس مبتلا می‌شود؟ برای بروز فوبیا ها معمولا هیچ دلیل منطقی وجود ندارد. تالاسوفوبیا فقط مختص به آب های عمیق است ولی عده ای نسبت به آب نیز فوبیا دارند. برای شناخت انواع فوبیا کلیک کنید.

 

تالاسوفوبیا

علائم ترس از اقیانوس

این اختلال ترس غیرواقعی، شدید و افراطی در مورد آب های عمیق و چیزهای مربوط به آنهاست. اقیانوس ها و دریا ها که همیشه نماد تفریح و آرامش یا حتی نمادی برای مفاهیم شعرو داستان بوده اند؛ برای عده ای هراسناک هستند؛ که  حتی با فکرکردن در مورد آنها دچار اضطراب می‌شوند. این اختلال یا به دلیل اتفاق خاصی در زندگی فرد بروز می‌کند یا کاملا بدون دلیل است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

علل پدیدایی تالاسوفوبیا

افراد معمولا به دلیل یادآوری یک اتفاق ناگوار به این نوع ترس گرفتار می‌شوند. برای مثال از دست دادن عزیزان در اقیانوس، تجربه غرق شدن یا خفگی خود در حجم آب های وسیع.

?علل فرهنگی

معمولا کشورهایی که در جوار اقیانوس ها نیستند یا هیچ اطلاعاتی در مورد جغرافیا به شهروندان خود نمی‌دهند؛ احتمال ابتلا به این فوبیا را افزایش می‌دهند. به همین دلیل یادگیری شنا و داشن جغرافیایی برای کودکان از سن پایین حائز اهمیت است.

?از دید تکاملی

به طور کلی انسان ها راحت طلب و ترسو طراحی شده اند. درواقع با پدیدایی خشکی، تمدن آغاز شده است پس طبیعی است که آنها از دریا و اقیانوس ها دوری کنند. یا خانه های خود را در کنار آب بنا نکنند. همین امر در طول تاریخ سبب شکل گیری تالاسوفوبیا در عده ای شده است.

?تقلید

بسیاری از افراد این ترس را تحت تاثیر اطرافیان خود می‌آموزند. برای مثال شخصی که خانواده یا دوستان او تالاسوفوبیا دارند؛ این رفتار را می‌آموزد و از اقیانوس ها یا آب های عمیق دوری می‌کند.

?علل ژنتیکی

بسیاری از دانشمندان معتقدند، تالاسوفوبیا در ژنتیک افراد وجود دارد و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. البته این ادعا نظریه تکاملی را هم اثبات می‌کند. به این معنا که این ترس از گذشتگان مان به ما رسیده است.

?اختلال اضطراب فراگیر

تحقیقات حاکی ازآنند که، افرادی که اختلال اضطراب فراگیر مبتلا هستند یهنی در هر شرایط دچار استرس می‌شوند؛ بیشتر احتمال دارد که به انواع فوبیا ها یا تالاسوفوبی نیز مبتلا شوند.

علائم تالاسوفوبیا

این نوع فوبیا نیز مانند انواع دیگر، شامل علائم جسمانی و روانی می‌شود؛ که حتی با فکر کردن در مورد آب های عمیق نیز ظاهر می‌گردد. افراد شاید علائم را متفاوت و با شدت های مختلفی تجربه کنند. دیدن تصاویر یا فیلم هایی در مورد اقیانوس ها برای آنها تداعی کننده ترس و وحشت است و برای آنان، حس خفگی ایجاد می‌کند.

?علائم جسمانی

?تپش قلب

?تعریق در کف دست ها

?حالت تهوع

?افت فشار خون

?اختلال در تنفس

?خشکی دهان

?علائم روانی

از علائم روانی تالاسوفوبیا به حملات پنیک و اجتناب از موقعیت هایی که مرتبط با اقیانوس هاست می‌توان اشاره کرد. اگر این علائم برای حداقل شش ماه تداوم داشت؛ باید برای درمان اقدام کنید.

اختلالات همزمان با تالاسوفوبیا

تالاسوفوبیا چیست

این فوبیا خود، باعث پدیدایی انواع دیگر فوبیا که آنها نیز با آب و اقیانوس مرتبط هستند؛ می‌شود. ترس از کشتی های غرق شده یا زیردریایی ها، حیواناتی که در اقیانوس زندگی می‌کنند؛ ترس از آب یا ورزش هایی که داخل آب انجام می‌شوند، نیز در اثر تالاسوفوبیا ایجاد می‌شوند. برای آشنایی با ترس از آب یا آکوافوبیا این مقاله را مطالعه کنید.

 

درمان تالاسوفوبیا

تالاسوفوبیا در مقایسه با دیگر ترس های مرضی، خطرناک تر است. به دلیل اینکه هرکدام از انسان ها به نحوی با آب در ارتباط هستند و با بروز علائم این فوبیا در موقعیت های زیادی، افراد منزوی و افسرده می‌شوند. اگر به موقع برای درمان اقدام نکنند این اختلال روی زندگی شخصی و اجتماعی آنان تاثیر خواهد گذاشت. فراموش نکنید که تمام روش های زیر باید با کمک یک متخصص روانشناس یا روانپزشک انجام شوند.

◀روان درمانی

در روان درمانی به پیدا کردن علل این ترس، پرداخته خواهد شد. و با انجام تمریناتی و تغییر دادن باور فرد نسبت به آب های عمیق، این اختلال کاملا درمان یا حداقل کنترل خواهد شد. برای آشنایی با روش های درمان فوبیا کلیک کنید.

◀مواجه درمانی

همین طور که از نام این روش پیداست. به صورت قدم به قدم فرد را با آب های عمیق مواجه می‌کنند. شاید اصلا این کار امکانپذیر نباشد؛ اما با تصاویر، فیلم ها یا حتی صدای آب فرد بر ترس خود غلبه خواهد کرد.

◀روش حساسیت زدایی منظم

معمولا این روش برای درمان تمام فوبیا ها استفاده می‌شود. در این روش با تمرینات کوچک و آموزش روش های تن آرامی و کنترل بر روی تنفس، هدف های درمانی را کوتاه مدت تر کرده و به درمان می‌پردازند.

◀دارو درمانی

دارو درمانی برای کنترل علائم جسمانی وحملات پنیک، ضروری است. برای درمان تالاسوفوبیا از داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب استفاده می‌شود. در مواردی حتی فرد باید آرام بخش نیز مصرف کند.

◀درمان شناختی-رفتاری

در درمان شناختی-رفتاری، با تغییر تصورات وافکار فرد نسبت به آب های عمیق مخصوصا اقیانوس ها به او کمک خواهند کرد که با این ترس خود مواجه شوند و بر آن غلبه کنند. در این روش نیز تمرینات رفتاری وجود دارد.

◀استفاده از تکنولوژی

یکی از راه های نوین درمان فوبیاها استفاده از دستگاهی به نام واقعیت مجازی است. معمولا این دستگاه را برای خاصیت سرگرم کنندگی آن می‌شناسند؛ اما امروزه کاربرد های دیگری مثل درمان هم دارد. با این دستگاه فرد را در کنار اقیانوس قرار می‌دهند. البته بهتر از قبل از این روش، فرد را برای مواجه آماده کنند.

سخن پایانی

تالاسوفوبیا با ترس از آب متفاوت است وخفیف تر از آن است. تقریبا روش های درمانی یکسانی دارند. اما در بعضی علائم متفاوت هستند. به طور کلی در صورت مشاهده این نشانه ها در خود یا اطرافیان حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تالاسوفوبیا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تالاسوفوبی چیست؟

ترس غیر واقعی، بی دلیل و شدید از اقیانوس ها یا آب های عمیق را تالاسوفوبیا می‌گویند.

درمان تالاسوفوبیا چگونه است؟

روان درمانی، دارودرمانی، درمان شناختی-رفتاری، مواجه سازی و استفاده از واقعیت مجازی از روش های درمانی تالاسوفوبیا هستند

علائم تالاسوفوبیا چیست؟

افراد حتی از فکر کردن یا نگاه کردن به تصاویر آب های عمیق هراس دارند. و دچار تپش قلب، اختلال در تنفس،تعریق در کف دست ها و حملات پنیک می‌شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره