علت پای کوتاه نوزاد | کوتاهی یک پا در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت پای کوتاه نوزاد در نوزادی یا جنینی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. در زمان جنینی که تمام اعضا و بافت های بدن در حال شکلگیری هستند؛ با بروز کوچک ترین مشکلی در مادر، جنین نیز دچار مشکل خواهد و در آینده او تاثیر خواهد داشت. البته همیشه دلیل بروز مشکلات مادر نیست. بیماری های ژنتیکی و عوامل محیطی نیز در این مورد موثر هستند. اگر پای کودک در دوران جنینی به طور کامل رشد نکند؛ بعد از تولد نیز باعث تفاوت اندازه در پاها خواهد شد و با روش های دیگری قابل جبران است. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی، آنلاین و حضوری کلیک کنید.

کوتاهی یک پا در کودکان

علل کوتاهی یک پا در کودکان

در بیشتر موارد کوتاهی یک پا در کودکان، مادرزادی است و بعد از تولد  ایجاد نشده است. این تفاوت در دوران کودکی زیاد به چشم نمی‌خورد و در دوران بلوغ که استخوان های دراز مثل ساق پا و دست، درحال رشد کردن هستند؛ فاحش می‌شود. قطعا این مشکل جسمانی کودک را دچار مشکلاتی در آینده خواهد کرد. برای آشنایی با انواع بیماری های کودکان کلیک کنید. 

عوارض پای کوتاه نوزاد یا کوتاهی یک پا در کودکان

با نابرابری اندازه پاها در نوزاد، او نه تنها در راه رفتن، بلکه در فعالیت های حرکتی دچار مشکلاتی خواهد شد. این مشکل گاهی در زمان تولد مشخص نمی‌شود؛ بلکه با بزرگ شدن کودک و زمانی که شروع به راه رفتن می‌کند؛ والدین متوجه پای کوتاه نوزاد می‌شوند. برخی از عوارضی که پای کوتاه برای فرد ایجاد می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

?اختلال در راه رفتن

?درد در ناحیه کمر ولگن

?مصرف انرژی بیشتر برای راه رفتن

?کوتاه بودن طول گام ها در پای کوتاه تر

?ناتوانی فرد در رشته های ورزشی

?شکستگی استخوان های پای مخالف به دلیل فشار بیشتر روی آن

?همچنین کوتاهی پای نوزاد باعث رشد کمتر در ناحیه کف پا و ضعف در ناحیه مچ نیز می‌گردد.

علل کوتاهی یک پا در کودکان

همانطور که گفته شد، کوتاهی پای نوزاد دلایل مختلفی دارد که بیشتر آنها مادرزادی هستند. اما بعد از تولد نیز به دلایل مختلفی ممکن است رشد قسمتی از بدن متوقف شود. متخصصین معتقدند عمده ترین علل کوتاهی پا در کودکان، شامل موراد زیر می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

?عفونت استخوانی یا التهاب مفصلی

عفونت استخوانی در کودکان، به مفاصل نیز منتقل شده، و منجر به التهاب آنان نیز می‌گردد. تحقیقات حاکی از آنند که این نوع عفونت بیشتر بر استخوانهای ران، درشت نی و استخوان بازو را درگیر می‌کند. با درگیر شدن استخوان ران یا ساق پا به این عفونت، طول استخوان ها به طرز فاحشی، متفاوت خواهد شد.

?عدم جوش خوردگی بعد از شکستگی | کوتاهی یک پا در کودکان

اگر فرد در دوران نوزادی یا کودکی خود دچار شکستگی در ناحیه پا شود؛ و به طور کامل به درمان آن نپردازد؛ موجب توقف رشد استخوان ها می‌شود. جوش نخوردن استخوانها در محل شکستگی، باعث تداوم درد در این ناحیه می‌شود که احتمالا تا مدت های زیادی ادامه خواهد داشت. این مشکل در کودکی عوارض بدتری مثل کوتاهی یک پا در کودکان، می‌شود.

?سرطان استخوان | کوتاهی یک پا در کودکان 

سرطان استخوان در دوران کودکی و حتی فرایند درمان آن بر رشد استخوانها تاثیر دارد. ابتلا به سرطان در دوران کودکی و حتی عوارضی که روش های درمانی مختلف برای آنها به همراه دارد؛ باعث بروز اختلالات جسمانی بیشتری خواهد شد. رشد نکردن استخوانهای دست و پا یکی از عوارض سرطان استخوان برای کودکان است.

?بیماری نورفیبروماتوز

اسکولیوز و فیبروماتوز از انواع بیماری استخوانی هستند که علاوه بر جلوگیری از رشد استخوان ها، باعث ایجاد مشکلاتی مثل آرتروز تغییر شکل در استخوانها می‌شود. این بیماری در کودکان نیز بروز می‌کند و گاهی باعث کوتاه شدن یک پای نوزاد می‌شود.

?بیماری دیسپالزی | کوتاهی یک پا در کودکان 

این بیماری فقط برروی استخوان های طویل تاثیر گذاشته و باعث کوتاهی آنها می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری جثه کوچکی دارند. در نتیجه استخوان های کوتاه پا، قد کوتاهی نیز دارند. دیسپالزی، یک اختلال رشدی است که در کودکان نیز رخ می‌دهد.

?اختلال اولیر

این بیماری بسیار نادر است که با رشد غیراستخوانی تومورهای غضروفی، در نزدیکی صفحات رشدی استخوان ها می‌شود. در این اختلال اسکلت بدن بدشکل شده و ناهماهنگی حرکات دست و پا نیز ظاهر می‌شود. یکی دیگر از عوارض بیماری اولیر، کوتاهی پا در کودکان نیز هست.

?عوامل محیطی کوتاهی یک پا در کودکان 

در دوران جنینی و قبل از تولد، عوامل محیطی مثل ایجاد ضربه یا پیچیدن بندناف به دور اعضای مختلف، سبب بروز مشکلاتی می‌شوند. این دوران از حساسیت بالایی برخوردار است ومادر باید به نحوه خوابیدن و حتی عادت های رفتاری خود توجه کنید. یکی دیگر از علل کوتاهی یکپای نوزاد پیچیدن بندناف به دور پای نوزاد است که از رشد آن قبل از تولد جلوگیری می‌کند. ضربه هایی بعد از تولد نیز باعث توقف رشد اعضای بدن نوزاد می‌شود.

درمان کوتاهی یک پا در کودکان

درمان کوتاهی یک پا در کودکان

قطعا کوتاهی یک پا در کودکان علاوه بر اینکه آنها را از بازی و ورزش کردن به همراه دیگر همسالان خود باز می‌دارد؛ بلکه برای آنها سبب بروز عوارض روانی نیز خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود؛ والدین هرچه سریعتر به درمان این مشکل بپردازند. درمان این مشکل بر رشد طبیعی نوزاد نیز موثر خواهد بود. برای آشنایی با اهمیت بازی کودکان کلیک کنید. 

?روشهای غیر تهاحمی

معمولا اگر این کوتاهی کمتر از 2.5 سانتی متر باشد؛ جبران آن با روش های دیگری غیر از عمل جراحی امکانپذیر است. برای مثال کفش ها یا پاشنه های طبی، که درون کفش قرار می‌گیرند؛ این مشکل را برطرف خواهند کرد. همچنین انجام ورزش هایی برای این افراد نیز توصیه می‌شود.

?پروتز های درمانی | کوتاهی یک پا در کودکان

استفاده از پروتز ها بستگی به نوع و علت کوتاهی یک پا در کودک دارد. برای مثال برای کودکانی که مشکل آنها پیش رونده است؛ فرد باید تا زمان بلوغ و کامل شدن رشد استخوانهای پا صبر کند یا مدام در حال عوض کردن پروتز پای خود باشد. این پروتز ها  برای افرادی که کوتاهی محسوسی در یکی از پاهای آنان ظاهر می‌شود؛ بیشتر موثر است. برای دریافت ومشاوره در زمینه پروتزهای درمانی باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

?جراحی

احتمالا اولین روش درمانی که فرد برای کوتاهی یک پای کودک امتحان می‌کند؛ جراحی خواهد بود. حتی قبل از استفاده از پروتزهای درمانی نیز باید عمل جراحی را انجام داد. برخی برای کند کردن فرایند رشد پای مخالف از جراحی استفاده می‌کنند. این دسته از جراحی ها به یک بار ختم نخواهند شد؛ احتمالا فرد تا زمان بلوغ و کامل شدن رشد استخوانها باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

سخن پایانی

کوتاهی یک پا در کودکان، نه تنها برای آنان بلکه برای والدین آنان نیز مشکلاتی را به همراه خواهد آورد. به طورکلی کودکان، در این دوران نیاز به مراقبت و حمایت والدین دارند. با وجود این مشکل، آنها نیاز بیشتری مراقبت و حمایت دارند. تشخیص به موقع و جبران این مشکل برای کودکان اهمیت زیادی دارد. آنها در دوران کودکی نیاز به فعالیت های حرکتی برای تخلیه انرژی خود دارند همچنین کوچک ترین تفاوتی میان آنها و همسالانشان، آنها را در معرض عوارض روانی قرار خواهد داد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات حتما در هنگام بارداری و بعد از زایمان از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت پای کوتاه نوزاد یا کوتاهی یک پا در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

درمان کوتاهی پا مادرزادی چیست؟

برای درمان کوتاهی پا به صورت مادرزادی می‌توان از پروتزهای درمانی، کف و پاشنه های طبی و عمل جراحی کمک گرفت.

علت کوتاهی یک پای کودک چیست؟

این اختلال به دلیل بیماری های مختلفی مثل عفونت های استخوانی،عدم جوش خوردگی در دوران شکستگی، سرطان استخوان، بیماری اولیر، نورفیبروماتوز و یا عوامل محیطی ایجاد می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره