همسر دروغگو | نحوه رفتار با همسر دروغگو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

همسر دروغگو از مشکلاتی است که شاید خیلی از ما با آن مواجه بشویم. دروغ گفتن اعتماد را در رابطه ما از بین می‌برد. با ازبین‌رفتن اعتماد دیگر نمی‌دانیم کدام یک از حرف‌های همسرمان را می‌توانیم باور کنیم. باتوجه‌به مشکلاتی که این شرایط می‌تواند در زندگی ما به وجود بیاورد بهتر است راه‌حلی برای آن پیدا کنیم.

معمولاً جلوگیری از بروز دعوا و اختلاف یا تلاش برای بهتر نشان‌دادن خود از شایع‌ترین دلایل دروغگویی همسر هستند. در نتیجه بهترین راه برای برطرف‌کردن این مشکل هم این است که شما پذیرش بیشتری نسبت به واقعیت‌های زندگی داشته باشید. ما در این مطلب کمی بیشتر راجع به همسر دروغگو، دلایل و راهکارهای آن صحبت خواهیم کرد. پس اگر شما هم درگیر این مشکل شده‌اید در ادامه همراه ما باشید. و یا برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

راه های تشخیص همسر دروغگو

اولین سؤالی که برای بسیاری از خانم‌ها و آقایان پیش می‌آید این است که از کجا بفهمم همسرم دروغ می‌گوید؟ جواب این سؤال تا حد زیادی بستگی به موقعیت و فضای صحبت شما و همین‌طور هوش و ذکاوت خودتان دارد. بسیاری از کسانی که دروغ می‌گویند آن‌قدر ماهرانه این کار را انجام می‌دهند که شما متوجه هیچ نشانه غیرعادی نمی‌شوید. بااین‌حال بسیاری از دروغگوها نیز آثاری را در رفتارشان به جا می‌گذارند. نشانه‌های همسر دروغگو به شرح زیر است.

?دروغگو کم‌حافظه است

حتماً شما هم این جمله را شنیده‌اید که دروغگو کم‌حافظه می‌شود. تجربه‌ها نیز این مسئله را تأیید می‌کنند. کسانی که دروغ می‌گویند معمولاً دیریازود بخشی از حرف‌هایشان را فراموش می‌کنند. به همین خاطر ممکن است شما متوجه تناقض‌هایی در حرف‌هایشان بشوید. اگر با این شرایط مواجه شدید می‌توانید با سؤالات بیشتر وضعیت را بررسی کنید تا متوجه شوید که همسرتان واقعاً حقیقت را گفته یا خیر.

?همسر دروغگو معمولاً به جزئیات توجهی ندارند

اینکه شما بخواهید یک دروغ را با تمام جزئیاتش در ذهنتان بسازید کار بسیار سختی است. کمتر کسی می‌تواند تا این حد دید همه‌جانبه‌ای داشته باشد. به همین خاطر کسانی که دروغ می‌گویند معمولاً کلی صحبت می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند وارد جزئیات نشوند. و اگر شما بخواهید روی جزئیات تمرکز کنید متوجه می‌شوید که از این مسئله طفره می‌روند یا دستپاچه می‌شوند.

?تماس چشمی برقرار نمی‌کند

چشم‌ها معمولاً اطلاعات زیادی راجع به هرکدام از ما به دیگران می‌دهند. وقتی شما دچار اضطراب می‌شوید این وضعیت حتماً خودش را در چشم‌هایتان نشان خواهد داد. به همین خاطر بسیاری از کسانی که دروغ می‌گویند از ارتباط چشمی پرهیز می‌کنند. آنها معمولاً این ترس را دارند که چشم‌هایشان واقعیت را لو بدهد.

?همسر دروغگو دوست ندارد خیلی راجع به آن مسئله صحبت کند

همان‌طور که گفتیم دروغگو کم‌حافظه است. از طرف دیگر کسانی که دروغ می‌گویند معمولاً توجهی به جزئیات ندارند. به همین خاطر آنها دوست ندارند خیلی راجع به یک موضوع صحبت کنند. در حقیقت دروغگو همیشه این ترس را دارد که با صحبت‌کردن بیشتر راجع به یک مسئله دستش برای شما رو بشود.

آنها نگران‌اند چیزی از صحبت‌هایشان را فراموش کرده و یا شما به بخشی از جزئیات بپردازید که حواسشان به آن نبوده است. به همین خاطر معمولاً تلاش می‌کنند یک داستان کلی برایتان بگویند و خیلی هم راجع به آن صحبت نکنند.

?ناتوانی در پاسخ‌دادن سریع

وقتی کسی راجع به یک مسئله دروغ می‌گوید نمی‌تواند خیلی سریع پاسخ سؤال‌هایتان را بدهد. همسر دروغگو معمولاً نیاز دارد که برای سؤال شما جوابی طراحی کند؛ و این مسئله هم به زمان نیاز دارد. به همین خاطر است که معمولاً جواب‌دادن آنها به سؤال شما کمی با مکث اتفاق می‌افتد.

برای آشنایی بیشتر با نشانه های دروغ گفتن در زنان و مرد دروغگو کلیک کنید.

دلایل دروغ گفتن همسر

یک سؤال مهم دیگر که باید به آن جواب بدهیم این است که اصلاً چرا یک نفر دروغ می‌گوید؟ دلایل دروغ گفتن باتوجه‌به شخصیت همسر و شرایط زندگی شما متفاوت خواهد بود. ما نمی‌توانیم یک دلیل را مطرح کنیم و بگوییم همه آدم‌ها به این خاطر دروغ می‌گویند. بااین‌حال بعضی از شرایطی که احتمال تشدید رفتار همسر دروغگو را بیشتر می‌کنند به شرح زیر است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

?جلوگیری از دعوا و اختلاف

خیلی وقت‌ها ما به همسرمان یا دیگران دروغ می‌گوییم که جلوی یک اتفاق بزرگ‌تر را بگیریم. وقتی می‌دانیم چیزی همسرمان را ناراحت می‌کند و می‌تواند یک اختلاف بزرگ را در خانه‌مان ایجاد کند طبیعتاً سعی می‌کنیم با یک دروغ مصلحتی جلوی آسیب بزرگ‌تر را بگیریم. اما ما در این شرایط معمولاً به این توجه نمی‌کنیم که همین دروغ می‌تواند آسیب‌های بزرگ‌تری را به زندگی‌مان وارد کند.

برای درک بهتر همسرتان حتما مقاله علت پنهان کاری همسر را بخوانید.

? همسر دروغگو | بهتر نشان‌دادن خود

خیلی وقت‌ها همسر ما دوست دارد خودش را بهتر از چیزی که هست نشان بدهد. در این شرایط او تلاش می‌کند با گفتن دروغ‌هایی راجع به محل کار یا خاطرات گذشته خودش شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد. کسانی که دست به چنین رفتاری می‌زنند معمولاً اعتمادبه‌نفس پایینی دارند؛ و یا احساس دوست داشته شدن و باارزش بودن را از سمت شما دریافت نکرده‌اند.

?پنهان‌کردن یک مسئله دیگر

شاید شما هم این را شنیده باشید که وقتی یک دروغ می‌گویی مجبوری برای پنهان‌کردنش به سراغ دروغ‌های دیگر هم بروی. این مسئله یکی از دلایل جدی است که باعث دروغگویی می‌شود. خیلی وقت‌ها ما رازی داریم که دلمان نمی‌خواهد همسرمان چیزی از آن بداند. در این شرایط برای پنهان نگه‌داشتن آن راز مجبور می‌شویم دروغ‌های دیگری هم بگوییم.

? همسر دروغگو | رعایت حریم شخصی دیگران

دروغ می‌تواند برای رازداری و رعایت حریم شخصی دیگران هم گفته شود. شاید بین همسر شما و دوستان یا خانواده‌اش اتفاقی افتاده باشد که نمی‌خواهد شما از آن چیزی بدانید. در این شرایط خیلی وقت‌ها طرف مقابل دست‌به‌دامن دروغ می‌شود. یک مثال ساده برای این مسئله زن یا مردی است که بدون اطلاع همسرش به پدر و مادر خود کمک می‌کند. طبیعتاً در این شرایط وقتی همسرمان چیزی از ما می‌پرسد مجبوریم با دروغ گفتن او را راضی نگه داریم.

برای آشنایی با حدود حریم خصوصی همسر کلیک کنید.

?شخصیت ضداجتماعی

اگر همسر شما دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی باشد احتمالاً دروغ‌های بسیاری از او خواهید شنید. این افراد معمولاً توجهی به حقوق و خواسته‌های دیگران ندارند و فقط برای رسیدن به منافع خودشان تلاش می‌کنند. به همین خاطر دروغگویی به همسر یا هر فرد دیگری که در زندگی با او سروکار دارند از رایج‌ترین رفتارهایی است که از آنها می‌بینید.

راه‌های برخورد با همسر دروغگو | چیکار کنم همسرم دروغ نگوید

مهم‌ترین چیزی که باید راجع به آن حرف بزنیم این است که رفتار صحیح با همسر دروغگو چیست؟ هرکدام از ما وقتی متوجه می‌شویم طرف مقابل به ما دروغ گفته به این فکر می‌کنیم که چطور باید به این شرایط واکنش نشان بدهیم؟ یادتان باشد نوع رفتار شما در این شرایط تا حد زیادی روی ادامه‌پیداکردن یا متوقف‌شدن دروغ‌های همسرتان تأثیر می‌گذارد. بعضی از مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در رفتارتان با همسر دروغگو به آن توجه کنید در ادامه شرح داده‌ایم.

✔️دوست‌داشتن بدون شرط

خیلی وقت‌ها رفتار همسر دروغگو به این خاطر است که می‌ترسد محبت ما را از دست بدهد. ترس از نخواستنی بودن باعث می‌شود او تلاش کند چهره دروغین اما مطلوبی را به شما نشان بدهد. به همین خاطر یکی از وظایف مهم شما به‌عنوان همسر این است که این ترس را از او بگیرید. برای این کار باید همسرتان را بدون قیدوشرط دوست داشته باشید. یعنی این احساس را در او ایجاد کنید که با همه نقاط ضعفی که دارد و یا اشتباهاتی که مرتکب می‌شود شما باز هم او را دوست دارید.

✔️واقعیت را با آرامش بپذیرید

اگر می‌خواهید همسرتان همیشه با صداقت با شما رفتار کند باید پذیرای این صداقت باشید. اگر شنیدن واقعیت برایتان سخت است پس باید با این مسئله کنار بیایید که او به شما دروغ خواهد گفت. در حقیقت وقتی دانستن واقعیت باعث شود که شما بیش از حد مضطرب یا عصبانی شوید قطعاً همسرتان از بروز این شرایط جلوگیری خواهد کرد.

پس بهتر است وقتی او واقعیت‌ها را با شما در میان می‌گذارد برخورد خوبی با این مسئله داشته باشید. آرامش و پذیرش شما نسبت به این مسئله تا حد زیادی می‌تواند جلوی دروغگویی همسرتان را بگیرد.

✔️با همسرتان صحبت کنید

وقتی متوجه رفتار همسر دروغگو می‌شوید بهتر است با او صحبت کنید. اما یادتان باشد که برای نتیجه داشتن صحبت‌هایتان باید قواعدی را هم رعایت کنید. اصلی‌ترین قاعده این است که در یک زمان و مکان مناسب و به طور خصوصی راجع به شرایط صحبت کنید.

نکته دیگر این است که شما نباید همسرتان را محکوم کنید یا با پرخاش با او صحبت کنید. در یک شرایط آرام و دوستانه افکار خودتان و احساسی که از این شرایط پیدا کرده‌اید را برایش توضیح بدهید. اجازه بدهید همسرتان هم صحبت کرده و نقطه‌نظرهایش را به شما بگوید. سپس با کمک هم راه‌حلی برای تغییر شرایط پیدا کنید.

برای آشنایی با راه های دیگر دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

مشاور چه کاری برای شما و همسر دروغگو انجام خواهد داد

اگر دروغ گفتن‌های همسرتان تکرار می‌شود بهترین راهکار این است که از یک مشاور کمک بگیرید. همان‌طور که گفتیم مشکلاتی مثل اختلال شخصیت ضداجتماعی باعث دروغگویی می‌شوند. اما دلایل دیگری مثل اعتیاد، خیانت یا بعضی مشکلات شخصیتی هم می‌تواند منجر به دروغ شود.

به‌هرحال دروغ گفتن‌های مداوم همسر شما نشان‌دهنده این است که چیزی در زندگی‌تان سر جای خودش نیست. در این شرایط صحبت‌کردن با یک مشاور متخصص به شما کمک می‌کند علت را پیدا کرده و سپس راه‌هایی را برای تغییر وضعیت یاد بگیرید. متخصصین می‌توانند ریشه تمام اختلافات خانوادگی را رفع کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر دروغگو می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور به همسر دروغگو ام نشان بدهم متوجه شده‌ام که دروغ می‌گوید؟

بهتر است در یک شرایط آرام و دوستانه با او صحبت کنید. در طول صحبت‌هایتان هرگز او را متهم نکنید و اجازه بدهید راجع به رفتاری که داشته صحبت کند و دلایلش را بیان کند. یادتان باشد برخورد تند شما فقط باعث می‌شود که همسرتان هم حالت تدافعی بگیرد و در نتیجه شرایط بدتر خواهد شد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره