آبله مرغان در کودکان | علائم و درمان آبله مرغان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آبله مرغان در کودکان یا واریسلا، یکی از بیماری های شایع در این سنین است. بیشتر بچه ها در سنین پایین به آبله مرغان مبتلا می‌شوند؛ اما امکان ابتلا در بزرگسالی هم وجود دارد. در کودکان، این بیماری راحت تر درمان می‌شود و مدت زمان آن کوتاه تر است. آبله مرغان واگیر دار است و اگر کسی به آن مبتلا نشده باشد؛ احتمالا از راه تنفسی منتقل می‌شود. هر فرد در طول عمر خود، یکبار به این بیماری مبتلا می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری های کودکان این مقاله را مطالعه کنید.

آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان در کودکان

 

آبله مرغان در کودکان، شامل جوش های آبدار قرمز رنگ روی پوست است که با علائم دیگری همراه است. در واقع شدت این نشانه ها به سیستم ایمنی بدن کودک بستگی دارد. آبله مرغان یک ویروس است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

علائم آبله مرغان در کودکان

مشهود ترین نشانه این بیماری، دانه های قرمز رنگ در تمام نواحی بدن است. این علائم تقریبا تا 5 تا 10 روز ماندگاری دارند. اما احتمالا ویروس این بیماری از 21 روز قبل، در بدن فرد حضور داشته است. در این قسمت، چند نمونه از نشانه های آبله مرغان را ذکر می‌کنیم:

?تب

?سردرد

?بی حالی

?عدم اشتها

?خارش پوستی

?گلودرد

?سرفه

?مشکلات تنفسی

?اختلال در خواب

دانه های پوستی در طول مدت بیماری، مراحل زیر را طی می‌کنند. تغییر ظاهری آنها، جای نگرانی ندارد.

ابتدا به شکل برآمدگی های صورتی یا قرمزی هستند که در چند روز اول بیماری ایجاد می‌شوند.

سپس حالت تاول پیدا می‌کنند ودرون آنها پر از مایع می‌شود. با گذشت چند روز تخلیه شده و مایع از آنها خارج می‌شود.

در آخرین مرحله، پوسته های این دانه ها از بین رفته وپوست به حالت اول بر می‌گردد.

توصیه می‌شود در این دوران کودکان تاجایی که امکان دارد؛ دانه های بدن خود را نخارانند یا پوسته آنها را جدا نکنند.

بروز این دانه ها درگلو، چشم ها، غشاهای مخاطی، مقعد و واژن، در موارد شدید این بیماری اتفاق می‌افتد.

عوارض آبله مرغان در کودکان

در اکثر موارد، آبله مرغان در کودکان، عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به موقع تشخیص داده نشود یا درمان به طور کامل انجام نشود؛ عوارض خطرناکی برای کودک خواهد داشت.

?ملتهب شدن عضله قلب

?التهاب کلیه

?دردناکی آپاندیس

?آتاکسی کودکان

?ملتهب شدن پانکراس

?التهاب بیضه ها

?سندروم ری

?مشکلات پوستی .برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات پوستی نوزاد کلیک کنید.

این عوارض، بسیار نادر بوده اما نشان دهنده اهمیت این بیماری در کودکان هستند. در موارد خفیف تر آبله مرغان عوارضی مثل مشکلات تنفسی، لرزش پاها و تشنج را ایجاد خواهد کرد.

روش های انتقال ویروس آبله مرغان در کودکان

به دلیل سرعت و قدرت انتقال این بیماری، معمولا کودکان بعد از ابتلا از حضور در مدرسه یا مهدکودک منع می‌شوند. حتی احتمال ابتلای خانواده آنان نیز به این ویروس وجود دارد. آبله مرغان در کودکان مسری است و به دلیل تماس نزدیک با اطرافیان، منتقل می‌شود. با تزریق واکسن آبله مرغان، احتمال ابتلا کاهش می‌یابد و اگر کودک مبتلا شود، نوع خفیف آن را تجربه خواهد کرد. بهتر است تا کامل شدن فرایند درمان و بهبود کامل تمام علائم، کودک استراحت کند؛ و به مدرسه برنگردد.

ابتلا عمدی کودکان به آبله مرغان

بسیاری از خانواده با مطلع شدن از ابتلای یکی از اطرافیان به ویروس آبله مرغان، کودک خود را به صورت عامدانه درمواجه به اوقرار می‌دهند تا او نیز مبتلا شود. آنها با تصور این که آبله مرغان در کودکی خفیف تر است و عوارض آن کمتر است. آنان می‌خواهند کودک خود این خطر را  از سر بگذراند و دیگر نگران این موضوع، نباشند.

اما در واقع، حقیقت این است که آبله مرغان در کودکان نیز می‌تواند عوارض جدی مانند دوران بزرگسالی ایجاد کند و یا برعکس. در بزرگسالی نیز ممکن است عوارض آن خفیف باشد. پس به صورت عمدی، کودک خود را در معرض این خطر قرار ندهید. با تزریق واکسن آبله مرغان در سن نوزادی، دیگر نیازی به این کار نیست.

از نزدیکی کودک مبتلا به آبله مرغان و زنان باردار جلوگیری کنید. ابتلای زنان باردار به آبله مرغان، بسیار خطرناک است. برای دریافت اطلاعات در زمینه معاینات عمومی پیش از بارداری کلیک کنید.

آبله مرغان در گروه های پرخطر

آبله مرغان برای چه گروهی از کودکان خطرناک، خواهد بود؟ همانطور که گفته شد؛ این بیماری معمولا خطرناک نیست اما حتی در برخی از کودکان نیز ایجاد عارضه خواهد کرد. آبله مرغان در نوزادان زیر یک ماه، کودکانی که مبتلا به بیماری های خاص هستند مثل ایدز یا آنهایی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، کودکان مبتلا به بیماری های شدید قلبی یا ریوی و اختلالات پوستی، قطعا عوارض شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

درمان آبله مرغان در کودکان

درمان آبله مرغان کودکان

 

درمان آبله مرغان، با توجه به شرایط این بیماری، شروع می‌شود. بهتر است درمان را تحت نظر یک پزشک انجام دهید. آبله مرغان معمولا طول درمان مشخصی دارد و باید مدت بیماری، طی شود. دراین دوران با انجام روش هایی فرایند درمان را تسریع کنید. روش های پیشنهادی درمان به شرح زیر خواهند بود.

-با تجویز پزشک، پمادهایی برای بهبود دانه ها استفاده کنید.

-بدن کودک را به آرامی خشک کرده و به آرامی حوله را روی پوست قرار دهید.

-مصرف آب و مایعات در این دوران باعث کاهش دمای بدن خواهد شد.

-کمپرس آب سرد برای کاهش التهاب دانه ها و تب نیز موثر است.

-ناخن های کودک را به صورت مرتب، کوتاه و تمیز کنید.

-برای مصرف پمادها و قرص های مسکن، حتما با پزشک مشورت کنید.

-واکسن آبله مرغان، برای درمان نیست؛ بلکه برای درمان است.

جای زخم دانه های پوستی، نیز با درمان آبله مرغان از بین خواهد رفت. همچنین اگر داخل دهان و یا مخاط های پوستی نیز دانه مشاهده کردید؛ غذاهای آبکی و نرم را برای کودک درست کنید. ازتغذیه کودک با غذاهای اسیدی و شور، پیشگیری کنید.

اگر علائمی مثل گیجی، انقباض عضلات، اختلال در ساختمان چشم و خروج چرک زردرنگ از دانه ها و طولانی شدن مدت زمان تب بیشتر از 4 روز، را مشاهده کردید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از آبله مرغان در کودکان

همانطور که گفته شد؛آبله مرغان بسیار مسری است؛ به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلای فرزند خود به آبله مرغان از نزدیکی با کودکان مبتلا، جلوگیری کنید. مخصوصا بروز آبله مرغان در قبل از سن یکسالگی، علائم شدیدتری دارد به همین دلیل توصیه می‌شود در این سنین بیشتر از کودکان در مقابل این بیماری، محافظت کنید.

سخن پایانی

اغلب، آبله مرغان در کودکان، نیاز به درمان جدی ندارد و حتی قبل از مراجعه به پزشک، برطرف می‌شود. اما بهتر است حتی برای درمان های خانگی نیز با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید. درمان ها را متناسب با سن کودک انتخاب کنید. همچنین ابتلای عامدانه و زودتر از موعد آبله مرغان، به هیچ وجه باور درستی در مورد این بیماری نیست.

برای دریافت مشاوره در زمینه آبله مرغان در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

درمان خانگی برای درمان آبله مرغان چیست؟

حمام با سرکه سیب، استفاده از روغن های گیاهی، مصرف زیاد مایعات و استحمام مداوم، از روش های درمان خانگی، آبله مرغان محسوب می‌شوند. اما بهتر است حتما با پزشک در این مورد مشورت کنید.

آبله مرغان در در کودکان تا چند روز واگیر دارد؟

ویروس این بیماری بسیار سریع و قوی در انتقال است؛ پس بهتر است تا زمان بهبودی کامل، بهداشت و فاصله را رعایت کنید.

چگونه بفهمیم آبله مرغان گرفته ایم؟

معمولا ایجاد دانه های قرمز و تب از شایع ترین علائم آبله مرغان هستند؛ اما برای تشخیص دقیق، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره