همسر مضطرب | زندگی با همسر مضطرب چگونه است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی با همسر مضطرب ، یکی از چالش های زوج های امروزی است. در واقع اضطراب واکنش طبیعی آدمی نسبت به مسائل، است. اما اگر این موضوع مزمن شده یعنی در همه شرایط و بدون دلیل اتفاق بی‌افتد؛ باید نگران بود. اضطراب در زندگی مشترک، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ چرا که به مرور برهمسر نیز تاثیر خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود؛ حتما قبل از تشکیل خانواده به درمان اختلالات اضطرابی اقدام کنید. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر مضطرب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره خانواده از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

زندگی با همسری که دائم نگران است

اضطراب یکی از شایع ترین اختلالات روان است. به دلایل مختلفی ایجاد شده و همه گیری آن میان زنان بیشتر و آشکار تر است. بدین معنی که زنان بیشتر از مردان نگرانی خود را بروز می‌دهند. همسر مضطرب، احتمالا به شیوه های گوناگونی، استرس بی دلیل خود را بیان می‌کند. در این مقاله به دلایل شکل گیری، علائم و برخورد صحیح با آن، پرداخته ایم. برای آشنایی با روش های آرام کردن همسر زودجوش کلیک کنید.

علائم همسر مضطرب

تشخیص علائم اضطراب در همسر خود، کار سختی نیست. افراد در زندگی مشترک، شاید به دلایلی سعی در پنهان کردن آن داشته باشند؛ اما به طور کلی می‌توان متوجه فشاری که همسر مضطرب تحمل می‌کند؛ شد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید. 

🔹دلبستگی ناایمن

یکی از بارزترین نشانه های همسر مضطرب، وابستگی بیش از حد یا از طرف دیگر، بی تفاوتی است. افرادی که در زندگی مشترک دچار اضطراب هستند؛ سبک دلبستگی ناایمن دارند. این افراد مدام در حال دریافت تایید و اطمینان از علاقه همسر خود هستند. همه جا با همسر خود حضور پیدا می‌کنند و معمولا اعتماد به نفس پایینی دارند. ترس از رها شدن یا خیانت یکی دیگر از علل استرس آنهاست. برای آشنایی بیشتر با دلبستگی ایمن و ناایمن کلیک کنید.

🔹انزوا و گوشه گیری همسر مضطرب

این افراد به دلیل ترس دائمی که حس می‌کنند؛ ترجیح می‌دهند از همه چیز فاصله بگیرند. در واقع به جای حل کردن اضطراب خود، صورت مسئله را پاک کرده و از جمع فاصله می‌گیرند. از هر موقعیتی که شاید برای آنها اضطراب آور باشد؛ فرار می‌کنند. آن‌ها در زندگی مشترک نیز همسر خود را مجبور به کناره گیری از اجتماع می‌کنند.

🔹 اضطراب مزمن

قبل تر هم گفته شد که وقتی اضطراب فرد به همه موقعیت ها تعمیم پیدا می‌کند؛ حالت مزمن دارد. به این معنا که فرد همیشه مضطرب است و علت آن را نمی‌داند! حتی در شرایطی آرام و بدون خطر هم باز همسر مضطرب، فشار روانی را گزارش می‌کند. این اضطراب، سلامت روان فرزندان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برای آشنایی با پیامدهای زهر چشم گرفتن از همسر کلیک کنید.

🔹عدم قدرت در تصمیم گیری

در زندگی مشترک، دونفر با همفکری و کمک یکدیگر، تصمیم می‌گیرند. اما با وجود همسر مضطرب، احتمالا این وظیفه بر دوش یک نفر خواهد بود. چرا که افراد مضطرب بعد از مدتی قدرت تصمیم گیری خود را از دست می‌دهند. این گونه افراد در مورد هر تصمیمی آنقدر دچار استرس می‌شوند که از تصمیم گیری، اجتناب می‌کنند یا آن را به شخص دیگری محول می‌کنند.

🔹اختلال در زندگی اجتماعی

علاوه بر مشکلاتی که اضطراب در زندگی مشترک ایجاد می‌کند؛ باید به عوارض اجتماعی آن اشاره کرد. انزوا و گوشه گیری که قبل تر از آن گفته شد؛ مخاطرات اجتماعی نیز به بار می‌آورد و باعث ترک کردن شغل و مشکلات مالی نیز می‌شود. معاشرت با دوستان و خانواده هم از جنبه های دیگر زندگی اجتماعی هستند که همسر مضطرب از آن‌ها باز می‌ماند.

در چنین مواردی شما حتما باید دانش کافی درباره نحوه صحیح رفتار صحیح با همسر را داشته باشید.

🔹 عوارض جسمانی همسر مضطرب

با شکل گیری آسیب های روانی ناشی از اضطراب، فرد دچار عوارض جسمانی نیز خواهد شد. برای مثال اختلال در رابطه جنسی یکی از بزرگ‌ترین آسیب های اضطراب است. حملات پنیک، سو مصرف مواد مخدر یا سیگار، اختلال در خواب و تغذیه از دیگر نشانه های همسر مضطرب هستند. برای اطلاع از نشانه های اضطراب جنسی کلیک کنید.

علل شکل گیری اضطراب در همسر

در واقع افراد به دلایل مختلفی در زندگی دچار اضطراب می‌شوند. اما زمانی باید نگران بود که این اضطراب در زندگی فرد ماندگار می‌شود. تجارب دوران کودکی، والدین مضطرب یا شرایط محیطی ناپایدار همگی در پدیدایی استرس نقش دارند. همسر مضطرب همیشه در شکل گیری این عوامل مقصر نیست. او فقط سطح تاب آوری کمتری دارد.

برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

چگونگی زندگی با همسر مضطرب

سوالی که ذهن شما را تا این جای مقاله به خود مشغول کرده است چگونگی برخورد با همسر مضطرب است. احتمالا زندگی با فردی که مدام بی قرار است یا انرژی کافی برای وقت گذرانی برای شما ندارد؛ دشوار خواهد بود. اما با راهکارهایی ساده می‌توان بر این مشکل نیز غلبه کرد.

✅به احساسات او توجه کنید

احساسات همسر مضطرب خود را انکار نکرده یا آنها را نادیده نگیرید. برای مثال به او نگویید:”دلیلی برای نگرانی وجود نداره” یا “تو داری بزرگش می‌کنی” احتمالا او بر غیر واقعی بودن افکار خود آگاه است اما نمی‌تواند آنهارا کنترل کند. رفتار پرخاشگرانه یا افراطی فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. برای مثال به او بگویید: “کنار اومدن با اضطراب کار ساده ای نیست؛ من کمکت می‌کنم” یا “در کنارت هستم و احساست رو درک می‌کنم”. برای آشنایی با راه های درک همسر کلیک کنید.

✅برنامه ریزی مطابق با شرایط روحی همسر

سعی کنید در برنامه هایتان، وضعیت همسر مضطراب خود را هم در نظر داشته باشید. برای مثال سراغ تفریحات یا سفرهای پرهیجان نروید. او را نسبت به خود حساس نکنید. انعطاف پذیری خود را برای شرایطی که اضطراب به سراغ همسرتان می‌آید؛ بالا ببرید.

بیشتر بخوانید : مراقبت از همسر

✅در زندگی با همسر مضطرب شنونده باشید

گاهی همین که به حرف های همسرمضطرب خود گوش دهید؛ به او کمک بزرگی خواهید کرد. سعی نکنید نصیحت یا قضاوت کنید. مکالمه باید دوطرفه باشد؛ اما در شرایطی که همسرتان به شما احتیاج دارد؛ با دقت گوش دهید. او را تشویق به صحبت کردن کنید. همه ما دوست داریم در مورد خودمان و مشکلات مان صحبت کنیم؛ چرا که این کار از فشار روانی، می‌کاهد. از او، مدام در مورد حالش سوال نپرسید. با این کار او فشار بیشتری برخود احساس می‌کند.

✅مراجعه به متخصص

برای درمان اضطراب همسر، حتما باید از یک متخصص برای دریافت مشاوره خانواده کمک بگیرید. رواندرمانی و دارودرمانی همزمان، بهترین گزینه برای درمان همسر مضطرب است. روش روانشناس با روش هایی مثل رفتار درمانی، درمان شناختی-رفتاری و روش های آرام سازی به شما کمک خواهد کرد. برای تجویز داروهای ضداضطراب و آرام بخش باید به روانپزشک مراجعه کنید. در مواردی دلیل اضطراب خود همسر است؛ بهتر است در این شرایط ، زوج درمانی را آغاز کنید. برای دریافت تمرین تنفس برای کاهش اضطراب کلیک کنید.

سخن پایانی

اضطراب مثل یک بیماری ویروسی، می‌تواند بین افراد یک خانواه منتقل شود. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع آن حائز اهمیت است. اضطراب کاملا قابل درمان است و در بیشتر موارد حاد نیست. قطعا شروع زندگی مشترک با همسر مضطرب، سخت خواهد بود؛ اما باید به جنبه های دیگر زندگی او نیز توجه کرد. همه افراد مشکلاتی در زندگی خود دارند. فراموش نکنید برای کمک به همسر مضطرب خود از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر مضطرب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره خانواده از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

نشانه های همسر مضطرب چیست؟

بی‌قراری و نگرانی مداوم، دلبستگی ناایمن، گوشه گیری و انزوا و عدم قدت تصمیم گیری از نشانه های همسر مضطرب هستند.

با فرد مضطرب ازدواج کنیم؟

شروع زندگی مشترک با یک فرد مضطرب، کار آسانی نیست. اما با توجه به جنبه هاب دیگر زندگی او، می‌توان برای درمان به او کمک کرد. همچنین بهتر است افراد قبل از ازدواج به درمان اختلالات روانی خود اقدام کنند. همانطور که گفته شد؛ اضطراب کاملا قابل درمان است.

نحوه برخورد با همسر مضطرب چگونه است؟

توجه به احساسات او، شنونده خوبی بودن، تشویق او برای مراجعه به روانشناس و انعطاف پذیری از روش های موثر در برخورد با همسر مضطرب است که در مقاله به توضیح آنها پرداخته ایم.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام بهتره برای کمک به او ابتدا به او نشان دهید که نگرانش هستیدو سپس برای درک هر چه بیشتر او تلاش کنید. در این خصوص می تونیداز مشاوران روانشناسی کمک بگیرید.

  1. واقعا اضطراب ریشه ادمو خشک می‌کنه من سال ها درگیری بودم ولی الان تونستم کنترلش کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره