ترنسکشوال و ترنس ها چیست | علائم و علل ملال جنسیتی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترنسکشوال و ترنس ها چه ویژگی هایی دارند؟ ترنسکشوال که در ادبیات تخصصی روانشناسی با نام ملال جنسیتی شناخته می شود و به شرایطی اشاره دارد که در آن فرد از جنسیت خود رضایت نداشته و هویت خود را بر اساس ملاک های مرتبط با جنس مخالف تعریف می‌کند. این وضعیت اغلب از زمان نوجوانی بروز یافته و در صورت حل نشدن می‌تواند تا پایان عمر همراه فرد باقی بماند. ما در ادامه این مقاله در مورد ترنسکشوال یا اختلال ملال جنسیتی توضیحات کامل تری را ارائه کرده ایم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای اطلاع از موضوع کژکاری جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترنسکشوال و ترنس ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

ترنسکشوال یا ترنس ها

ترنسکشوال ها

ترنسکشوال که در اصطلاح تخصصی روانشناسی و روانپزشکی بیشتر تحت عنوان ملال جنسیتی شناخته می‌شود به وضعیتی اطلاق می‌گردد که در آن فرد بین جنسیتی که از نظر فیزیولوژیک برای او تعیین شده و هویت جنسی که به طور روانی برای خودش تعریف کرده ناهم خوانی مشاهده می‌کند و این ناهم خوانی منجر به ناراحتی چشمگیری در او می‌گردد. برای مثال فرد با وجود داشتن اندام جنسی زنانه و کارکردهای مرتبط با آن؛ خود را به عنوان یک مرد تعریف می‌کند و از رفتارهای زنانه‌ای که جامعه از او انتظار دارد نارضایتی زیادی را احساس می‌نماید.

برای آشنایی با نحوه جهت دهی به هویت جنسیتی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

ترنسکشوال و علائم آن در سنین کودکی

ترنسشکوال یا همان ملال جنسیتی اغلب در سنین نوجوانی آغاز می‌گردد اما بروز آن در کودکی و بزرگسالی نیز رایج است. کودکان ترنس اغلب از جنسیت خود عصبانی می‌شوند و اصرار دارند که همانند افراد جنس مخالف رفتار نمایند. در همین راستا ممکن است لباس‌های مربوط به جنس مخالف را بپوشند و از بازی‌های مربوط به جنسیت خودشان بپرهیزند.

برای مثال ممکن است یک دختر از بازی با عروسک‌ها احساس نارضایتی کند و بیش از هر چیز بخواهد همانند پسرها با وسایلی نظیر تفنگ و ماشین خود را مشغول نگه دارد. علاوه بر این‌ها ترنس ها در گزینش دوستی‌ها نیز محدودیت ها و تفاوت هایی دارند که باعث می‌شود فرد علاقه‌ای به بازی و دوستی با افراد هم جنس خود نداشته باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ترنسکشوال و علائم آن در نوجوانی و بزرگسالی

افراد در دوران نوجوانی در مورد هویت خود حساس می‌شوند. در واقع آن‌ها در این دوره سنی به این فکر می‌افتند که چه کسی هستند و دوست دارند خود را چگونه در اجتماع تعریف کنند. همین مسئله باعث می‌شود که در این زمان تردیدهایی در مورد هویت جنسی نیز شکل بگیرد. این تردیدها در حالت عادی با گذر زمان از بین می‌روند و افراد به یک نگاه با ثبات در مورد خود و جنسیتشان دست می‌یابند.

اما کسانی که ترنسکشوال هستند در دوره نوجوانی به طور پایدار و دست کم برای 6 ماه از جنسیت خود ناراضی می‌مانند و از نظر جسمانی و روانی نوعی ناهم خوانی را در درونشان احساس می‌کنند. آن‌ها علاوه بر این نارضایتی علائم زیر را نیز از خود نشان می‌دهند که می‌تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند.

– آن‌ها میل قوی برای رها شدن از ویژگی‌های اولیه یا ثانویه جنسی خود دارند. برای مثال یک پسر نوجوان که ترنسکشوال است از رویش مو در ناحیه صورت احساس نارضایتی می‌کند و دوست دارد ظاهری شبیه به زنان داشته باشد.

– میل قوی برای داشتن ویژگی‌های اولیه و ثانویه جنس مقابل دارند.

– میل قوی برای داشتن یک جنسیت دیگر دارند.

– انتظار دارند دیگران متفاوت از جنسیت کنونی با آن‌ها رفتار کنند.

– باوری نیرومندی مبنی بر اینکه احساسات و واکنش‌های متناسب با جنس مقابل را دارند در درون خود احساس می کنند. 

علل و عوامل زمینه ساز ملال جنسیتی

علل و عوامل مختلفی می توانند در بروز وضعیت ترنسکشوال تاثیرگذار باشند. متخصصین عوامل ژنتیکی، هورمونی یا به طور کل فاکتورهای زیستی و عوامل محیطی را در این مسئله سهیم می دانند. اما هنوز یک دلیل واضح و مشخص برای این وضعیت پیدا نشده است.از جمله عوامل محیطی موثر در این زمینه می توان به پرورش یافتن در محیط هایی که جنسیت واقعی فرد را نامعتبر می سازند، وجود محدودیت در ارتباط با جنسیت فعلی و بزرگ شدن با افراد جنس مخالف که تاثیر بسزایی روی فرد می گذارند اشاره کرد.

تفاوت ترنس ها با هم جنس گرایی 

هم جنس گراها لزوما از جنسیت خود ناراضی نیستند بلکه تنها انتخاب کرده اند به جای ارتباط با جنش مخالف با هم جنسان خود رابطه جنسی برقرار کنند. آن ها در عین حال می توانند از وضعیت ظاهری خود راضی باشند و به عنوان یک مرد یا زن به همان صورت که از ابتدای تولد تعیین شده است رفتار نمایند. علاوه بر این امروزه هم جنس گرایی دیگر به عنوان یک اختلال روانشناختی در نظر گرفته نمی شود. در حالی که ملال جنسیتی به عنوان یک اختلال روانشناختی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روان پزشکی جای دارد. 

روش‌های درمان ملال جنسیتی یا ترنس ها

افرادی که وضعیت ترنسکشوال را تجربه می کنند تا حد زیادی به درمان های روانشناختی نیاز دارند. چرا که آن ها اغلب با رفتارهای منفی از جانب جامعه و خانواده رو به رو می شوند که این مسئله می تواند روحیه آن ها را تا حد زیادی تضعیف نماید. هم چنین آن ها ممکن  است دچار نوعی سردرگمی در هویت بوده و تصور درستی در مورد خود و علایقشان نداشته باشند. درمانگران تلاش می کنند با بهبود مهارت هایی نظیر خودآگاهی به این درمانجویان کمک نمایند تصویری واقع گرایانه تر در مورد خود و جنسیتشان شکل دهند و جنبه های مثبت و منفی آن را بپذیرند. برای آشنایی بیشتر با عمل تغییر جنسیت کلیک کنید. 

درمانگران هم چنین به علل بروز ملال جنسیتی و بروز ناهم خوانی با جنسیت اصلی می پردازند و تلاش می کنند با اصلاح آن ها به طور ریشه ای مشکلات ترنس ها را برطرف نمایند. البته بسیاری از مبتلایان به ملال جنسیتی حاضر به دریافت خدمات روانشناختی نیستند و بیشتر تمایل دارند درمان هایی نظیر عمل تغییر جنسیت را امتحان نمایند. حتی اگر تصمیم قاطعی برای انجام عمل داشته باشید مشاوره گرفتن از یک روانشناس به شما کمک می کند زندگی بعد از تغییر جنسیت را بهتر ارزیابی کرده و از قبل خود را برای آن آماده نمایید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

تاریخچه ترنسکشوال

تاریخچه ترنسکشوال و به طور کلی عمل تغییر جنسیت به سال 1921 در اروپا برمی‌گردد. که برای اولین بار مردی دانمارکی با بروز تمایلات زنانه، جنسی خود را تغییر داد. احتمالا قبل از این مورد نیز افرادی بوده اند که با وجود ناحیه تناسلی مشخص، تمایلات و روحیات کاملا متفاوتی داشته اند. اما اولین مورد عمل تغییر جنسیت مربوط به این دوران است. از طرفی اصطلاح ترنسکشوال نیز بعد ها به ترنس جندر تغییر پیدا کرد.

تشخیص ترنسکشوال

برای تشخیص ترنسکشوال افراد بعد از بروز نشانه هایی که پیش تر به آنها اشاره شد؛ باید به متخصص مراجعه کنند. چرا که برخی از افراد به دلیل بروز نشانه های موقتی تصور می‌کنند که ترنسکشوال هستند؛ اما اینگونه نیست و برای اثبات این موضوع باید تست ها و آزمایشاتی انجام شود. همچنین متخصص احتمالا مدت زمان ماندگاری این نشانه ها را نیز بررسی خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با انواع گرایشات جنسی کلیک کنید.

تبعات شیوع ترنسکشوال

برخی معتقدند که بیشتر شدن افراد ترنسکشوال در جامعه به دلیل عادی سازی این موضوع است و تبعات زیادی در پی دارد. اما این موضوع درست نبوده و در واقع افراد به دلیل اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرده اند؛ می‌توانند گرایش جنسی خود را آزادانه بروز داده و حتی در صورت لزوم آن را تغییر دهند. این عمل جراحی امروزه در بسیاری از کشورها مخصوصا ایران انجام شده اما افراد قبل از آن مراحلی را بگذرانند. اما از طرفی باید به این موضوع از نظر جامعه شناسانه و جمعیت شناختی نیز پرداخته شود. چرا که با زیاد شدن افراد ترنسکشوال احتمال تولید مثل و ازدواج کمتر شده و جمعیت روند کاهشی پیدا می‌کند.

وضعیت افراد ترنسکشوال در ایران

این افراد در ایران حق انجام عمل تغییر جنسیت را بعد از گذراندن مراحل قانونی دارند. این عمل در ایران انجام شده و افراد باید قبل از آن حتما جلسات مشاوره ای با روانشناس و روانپزشک داشته باشند.

سخن پایانی

از آنجایی افراد ترنسکشوال مشکلات زیادی را در شرایط مختلف تجربه می‌کنند؛ بهتر است اطرافیان در این مورد اطلاعاتی کسب کرده و به فرد تا حد امکان کمک کنند. این موضوع باید با کمک روش های روانشناختی و دارویی به طور همزمان باشد. همچنین فرد و یا اطرافیان او نباید این موضوع را نادیده گرفته و یا سرکوب کنند؛ چرا که در این حالت مشکلات بیشتری برای افراد ایجاد می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترنسکشوال و ترنس ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا ترنسکشوالیتی با روان درمانی بهبود می یابد؟

ملال جنسیتی می تواند نوعی بحران در یافتن هویت جنسی باشد. در نتیجه اگر به موقع تحت درمان قرار بگیرد احتمال بهبودی آن بیشتر است. در روان درمانی به فرد کمک می شود تا با جنسیت فیزیولوژیک خود رو به رو شده، آن را بپذیرد و موانعی که مانع پذیرش می شود را نیز شناسایی نماید.

آیا ترنس به معنای دو جنسه بودن است؟

خیر، دو جنسه ها به طور فیزیکی و واقعی هم زمان اندام فیزیکی زنانه و مردانه را دارند. اما ترنس ها نوعی نا هم خوانی روانی را در درون خود احساس می کنند. در واقع برداشت آن ها از جنسیتشان با آنچه به طور بیولوژیک تعیین شده هم خوانی ندارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره