تله رودربایستی | 5 مهارت رفع رودربایستی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تله رودربایستی یعنی شما علی رغم خواسته قلبی، برای دیگران کاری انجام دهید. قبول مسئولیتی که هیچ علاقه ای به آن ندارید همراه رودربایستی است. شاید بارها این رفتار را انجام داده‌باشید. مثلا از کودک همسایه مراقبت کنید. کلید ویلای خود را به دوستان قرض دهید. یا به جای همکار شیفت شب بمانید. همه این ها تله های رودربایستی هستند.

برای جلوگیری از تله رودربایستی، باید مهارت هایی را به خوبی یاد بگیرید. یکی از اصلی ترین مهارت ها، هنر “نه گفتن” می‌باشد. برای آموزش بهتر این مهارت ها حتما از روانشناس کمک بگیرید. تا راهکارهای مناسب با شرایط را به شما آموزش دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تله رودربایستی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تله رودربایستی

تله رودربایستی چیست؟

شاید بارها علی رغم خواسته و میل خود برای دیگران کارهایی انجام داده‌اید. به این رفتار تله رودربایستی می‌گویند. در واقع شما برخلاف میل خود کاری را انجام داده اید. در این حالت داخل یک تله به نام رودربایستی گیر افتاده‌اید. چنین رفتارهایی را می تواند در شخصیت شما نیز ریشه بدواند. برای مثال می توانید درباره سندرم دختر خوب نیز بخوانید.

از تله رودربایستی می‌توان به مراقبت از کودک همسایه، ملاقات دوستان، کار به جای همکار و … اشاره کرد. این تله ها احساسات منفی را در شما بروز می‌دهد. حس ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد که باعث لطمه به عزت نفس شما می‌شود.

حتی تله رودربایستی هزینه های روانی و مالی را به دنبال دارد. در واقع زمانی که مهارت “نه گفتن” را آموزش ندیده باشید، گیر این تله خواهید افتاد. برای رهایی از تله رودربایستی، حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

رودربایستی چیست؟

منظور از رودربایستی این است که شما در موقعیتی قرار گرفته اید که یکی از اطرافیان درخواستی دارد. اما توانایی انجام آن کار را در خود نمی‌بینید. بسیاری از این درخواست ها حتی به ضرر شما خواهد بود. اما فرد توانایی رد این درخواست را ندارد. حتی برای پذیرش این مسئولیت نیز دچار فشار روانی می‌شود. در این شرایط می‌گویند که فرد دچار رودربایستی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعیین حد و مرز رابطه کلیک کنید.

معایب تله رودربایستی چیست؟

تا اینجای مقاله با تله رودربایستی آشنا شده‌اید. حال از معایب این رفتار به شما توضیح خواهیم داد تا برای رفع رودربایستی اقدام کنید.

? با داشتن رودربایستی احساس بی کفایتی خواهید داشت.

? مورد سوءاستفاده دیگران قرار خواهید گرفت.

?دچار افسردگی خواهید شد.

? پس از مدتی فرسوده خواهید شد.

? تجربه رودربایستی به شما احساس ناامیدی می‌دهد.

?از روابط با دیگران هیچ لذتی نخواهید برد.

? دچار استرس فراون می‌شوید.

? هیچ کاری را بر اساس خواسته قلبی انجام نخواهید داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صمیمت با همسر کلیک کنید.

چگونه از تله رودربایستی خلاص شویم؟

در بسیاری از موقعیت ها همه افراد گیر تله رودربایستی افتاده اند. حتی اگر توانایی لازم برای انجام درخواست دیگران نداشته باشید، این رفتارها همراه با عواقب مالی و روانی است. در این بخش مقاله سعی کرده ایم راجع به روش های رهایی از تله رودربایستی توضیح دهیم.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

? مهارت “نه گفتن” را بیاموزید | تله رودربایستی

یکی از روش های رهایی از تله رودربایستی، افزایش مهارت “نه گفتن” است. زمانی که از کلمه “نه” به طور قاطع استفاده می‌کنید، با رودربایستی مقابله کرده اید. اگر درخواستی خارج از توانایی های شما بود. یا هیچ علاقه ای برای انجام آن امور نداشتید، به راحتی درخواست را رد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت نه گفتن را یاد بگیرید کلیک کنید.

? دوستی را با تسلیم شدن یکسان نکنید

برای رهایی از تله رودربایستی نباید دوستی را یکسان با تسلیم شدن دانست. برخی از افراد این تصور اشتباه را دارند که دوستان صمیم بدون هیچ چشم داشتی باید هر کاری را انجام دهند. عده ای نوجوانان نیز به دلیل پذیرفته شدن در گروه های نوجوانان و همسالان، دست به این کارها می‌زنند. در واقع درخواست دوستان خود را می‌پذیرند. برای جلوگیری از این رفتار حتما با فرزندان خود راجع به این رفتار صحبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوست صمیمی کلیک کنید.

? نقش ناجی زندگی دیگران را بازی نکنید

از دیگر روش های مقابله با تله رودربایستی این است که نقش ناجی زندگی دیگران را بازی نکنید. شما ناجی دیگران نیستید. فقط ناجی زندگی خود هستید تا به اهدافتان دست یابید. عده از افراد تمایل به کمک دارند. حتی اگر به آنها تعارف نشود. همه خواسته های خود را زیر پا می‌گذارند تا دیگران به نیازهای خود دست یابند. و زمانی که نتوانند یاری رسان دیگران باشند، عذاب وجدان بدی خواهند گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه از خود گذشتگی کلیک کنید.

? کمال گرا نباشید | تله رودربایستی

کمال گرایی یکی از صفاتی است که افراد را با تله رودربایستی درگیر می‌کند. افراد کمال گرا هرگز درخواست دیگران را رد نمی‌کنند. زیرا از خود انتظار دارند تا همه کارها را به بهترین نحو انجام دهند. برای فراموشی کمال گرایی باید از روانشناس کمک بگیرید. زیرا شما به تنهایی نمی‌توانید کمال گرایی را از بین ببرید.

? از روانشناس کمک بگیرید

برخی از افراد با هر تکنیک و مهارتی که دارند نمی‌تواند از تله رودربایتسی خلاص شوند. برای این افراد حتما باید روانشناس کمک کننده باشد. با کمک روانشناس ریشه رفتار شما شناسایی می‌شود و با ارائه بسیاری از نکات به به راحتی می‌توانید با این تله خداحافظی کنید.

بیشتر بخوانید : محبت زیادی

مزایای رفع تله رودربایستی

مزایای رفع تله رودربایستی

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله داده شد، رودربایستی معایب بسیاری دارد. و شما را با مشکلات بسیاری روبرو می‌کند. در این بخش مقاله راجع به مزایای رفع تله رودربایستی توضیح داده ایم.

? افزایش اعتماد به نفس

? رفتار قاطع در مقابل دیگران

? افزایش کیفیت رابطه

? عدم آسیب در روابط

? تجربه حس شهامت

? مقابله با سوء استفاده از محبت دیگران

? لذت از برقراری ارتباط

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار قاطعانه کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله با تله رودربایستی آشنا شده اید. حال برای برقراری ارتباط با دیگران مهارت های جلوگیری از این رفتار را آموزش ببینید تا در نهایت با آسیب های روانی و مالی روبرو نشوید. رودربایستی همراه خود استرس، افسردگی، فرسودگی و … را به دنبال دارد. برای رهایی از این آسیب ها حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تله رودربایستی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره