سندروم استکهلم | درمان و علت سندرم استکهلم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندروم استکهلم یکی از انواع سندروم های روانی است؛ که بر اساس یک داستان واقعی نامگذاری شده است. تا حالا برایتان پیش آمده که به چیزی عادت کنید که شما را می‌آزرد؟ عادت کردن، خاصیت آدمی است؛ اما شاید برای شما هم سوال شده باشد که چرا کار یا شخصی که باعث فرسودگی روانی ما می‌شود را رها نمی‌کنیم! معمولا بعد از مدتی یاد می‌گیریم که خود را با شرایط وقف دهیم؛ این مکانیزم همیشه هم به نفع مان نیست. در ادامه درباره نشانه ها، علل و درمان سندرم استکهلم توضیح داده‌ایم. در این باره می توانید خدمات مشاوره فردی نیز بگیرید.

سندروم استکهلم

اختلالی روانی است که در آن گروگان به گروگان گیرحس همراهی دارد. به این معنا که از او نمی ترسد یا حتی به او علاقه مند است. حتی بعد از آزادی نیز به او وفادار است و تسلیم اوست. تاریچه این سندورم برمی‌گردد به سال 1973 که در استکهلم که یک بانک به مدت 6 روز تحت سلطه گروگان گیرها بود و در این مدت کارکنان بانک چنان به سارقین عادت کرده بودند که حاضر با همکاری با پلیس نبودند. اما در واقع وابستگی عاطفی به هر چیزی که انسان را می‌آزارد؛ سابقه ای طولانی تری دارد و همواره انسان ها با این مشکل روبرو بوده اند.

برای درک بهتر موضوع مقاله طرحواره های وابستگی و بی کفایتی را مطالعه کنید.

علت وقوع سندروم استکهلم

این سندروم در زنان شایع‌تر است و معمولا به دلیل کمبود اعتماد به نفس، به وجود می‌آید. چند نمونه از علل سندرم استکهلم را در این قسمت ذکر کرده ایم.

?محیط خانوادگی آشفته

?عقده کمبود محبت

?شکست در روابط عاطفی گذشته

?فقدان عزت نفس. برای شناخت نشانه های عزت نفس پایین کلیک کنید.

?اختلالات روانی

نکته این علائم همگی در یک نفر وجود ندارند؛همچنین این سندروم در افراد مختلف به شکل های متفاوتی بروز می‌کند.

انواع سندروم استکهلم

سندروم استکهلم

احتمال اینکه در طول عمر خود توسط سارقی، گروگان گرفته شویم بسیار کم است. اما همیشه گروگان گیر یک غریبه نیست یا قصد دزدیدن چیزی را از ما ندارد. به همین دلیل شاید در موقعیت های دیگر سندروم استکهلم را تجربه کنیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

?نوع شغلی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود شرایط سخت یک کار یا آسیب هایی که از طرف کارفرما به شما وارد می‌شود باز هم به آن کار ادامه می‌دهید. همیشه هم پای نیاز مالی درمیان نیست؛ احتمالا شما با کمی تحقیق شغل بهتری پیدا خواهید کرد. اما مدام خود را قانع می‌کنید که به اینکار ادامه دهید.

اگر خود را متقاعد می‌کنید که مستحق تمام توهین‌ها و تحقیرهای کارفرمایتان هستید؛ شما احتمالا به سندروم استکهلم مبتلا شده اید. همیشه این بی احترامی ها کلامی نیست و گاهی با ساعت کارهای طولانی، وظایف سنگین و یا حتی در غالب سواستفاده جنسی اتفاق می‌افتد.

?در روابط عاطفی

سندروم استکهلم در روابط عاطفی بسیار شایع است. شخصی که روابط خوبی با همسرش ندارد ومدام توسط او تخریب می‌شود. برای مثال می‌گوید “همسرم توی جمع با من رفتار خوبی نداره؛ اما من میدونم که بهم علاقه داره” یا “با اینکه دست بزن داره اما واقعا مهربونه”. بیشتر زنانی که از نظر مالی استقلال ندارند یا از طرف خانواده حمایت نمی‌شوند؛ سندورم استکهلم را تجربه می‌کنند.

سکوت در مقابل خشونت به هیچ عنوان جایز نیست؛ اما در مورد این سندروم، قربانی نه تنها سکوت می‌کند بلکه به همسر خود نیز علاقه نشان می‌دهد یا مدام رفتارهای او را توجیه می‌کند. برای جلوگیری از شکل‌گیری یک رابطه ناسالم کلیک کنید.

برای درمان سندروم استکهلم باید چه کرد؟

درمان این سندروم کار چندان ساده ای نیست؛ چرا که افراد مدام در حال انکار واقعیت هستند. آنها شرایط را به گونه ای دیگر درک می‌کند به همین دلیل تصور می‌کنند؛ هیچ مشکلی وجود ندارد. برای درمان سندروم استکهلم راه های مختلفی وجود دارد، اما درمان های اصلی بعد از مصاحبه و ارزیابی فرد ارائه خواهد شد. در ادامه به چند مورد از رایج ترین این روش ها اشاره کرده‌ایم.

◀️دانش زبان بدن

یکی از دلایلی که افراد به آزارگر خود علاقه مند می‌شوند؛ این است که آن‌ها را منجی خود می‌دانند. یا نمی توانند افراد سمی را از دیگران تشخیص دهند. شاید به این دلیل که دانش کافی درباره زبان بدن ندارند. آن ها اذیت و آزارها را طور دیگری برداشت می کنند.

نگاه های خصمانه و یا گرفتن دست فرد را نوعی توجه قلمداد می کنند. حتی اگر این رفتارها به وضوح شکنجه محسوب شود، از نظر فرد دارای سندرم استکهلم نوعی توجه و مهربانی است. پس یکی از راه های درمان این وضعیت شناخت و آموزش زبان بدن است. با بالا بردن دانش خود از زبان بدن از بروز سندروم استکهلم جلوگیری کنید. برای شناخت بیشتر دانش زبان بدن این مقاله را مطالعه کنید.

◀️بالا بردن اعتماد به نفس

با بالابردن اعتماد به نفس، دیگر خود را نیازمند دیگران نمی‌دانید. توانمندی خود را افزایش دهید وخود را دوست داشته باشید. همیشه واقعیت را از زوایای دیگر هم ببینید تا مورد سواستفاده واقع نشوید. برای این کار می‌توانید با اطرافیان خود یا یک روانشناس مشورت کنید تا از تله قربانی بودن خارج شوید.

برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

◀️تقویت هوش هیجانی

هوش هیجانی به معنای واکنش درست و به موقع به اتفاقات و احساسات است. هوش هیجانی به شما کمک خواهد کرد؛ افراد آسیب گر را در زندگی تان شناسایی کنید و از آن‌ها دوری کنید. این نوع از هوش کاملا فطری است، ولی و با روش هایی می‌توان آن را بالقوه کرد. یکی از علل بروز سندروم استکهلم عدم کنترل روی احساسات وهیجانات است. با تقویت هوش هیجانی، قادر به مدیریت خود خواهیم شد. در بعضی موقعیت ها فکر کردن برای ما سخت می‌شود و نمی‌توانیم دوست را از دشمن تشخیص دهیم. در این مواقع هوش هیجانی به کمک ما خواهد آمد.

◀️مراجعه به روانشاس

یک متخصص با پیدا کردن علل ضعف های شخصیتی یا خانوادگی، افراد را از وجود سندروم استکهلم مطلع می‌کند. روانشناس با از بین بردن گارد شما در مقابل این موضوع، زوایای دیگری از زندگی را نشان خواهد داد. روش های درمانی موثر برای سندروم استکهلم، روان درمانی است. همچنین شاید همزمان با این سندروم اختلالاتی چون استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب اتفاق بی‌افتد که روانشناس برای درمان آنها اقدامات لازم را ترتیب اثر خواهد داد.

حتما درباره بیبماری مازوخیسم (خودآزاری) مطالعه داشته باشید.

سخن پایانی

در زمینه سندروم استکهلم، کتاب و فیلم های زیادی نوشته شده است و تلاش های زیادی صورت گرفته است؛ اما همچنان شاهد هم‌ذات پنداری قربانی با فرد آسیب گر هستیم. نکته مهم این است که وقتی در این شرایط قرار گرفتید؛ قادر به شناسایی به موقع و اقدام مناسب باشید.

طبق تحقیقات انجام شده این سندروم نادر است و تقریبا فقط 8 درصد از کسانی که در شرایط گروگان گیری بوده اند؛ اتفاق افتاده است. هیچوقت عواطف و احساسات خود را نادیده نگیرید و با تحلیل های ذهنی سعی در منطقی نشان دادن خشونت نداشته باشید. تمامی هیجانات، افکار و رفتارهای شما توسط متخصصین ارزیابی و تحلیل خواهد شد. پس کافی است در این خصوص با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم استکهلم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

علت سندورم استکهلم چیست؟

آشفتگی خانوادگی، تاثیر جامعه یا فیلم های ضد قهرمانی، کمبود اعتماد به نفس، اختلالت روانی و… از علل ابتلا به سندروم استکهلم هستند.

برای درمان سندروم استکهلم باید چه کرد؟

افزایش هوش هیجانی،مراجعه به روانشناس، شناخت زبان بدن وبه طور کلی مدیریت افکار و احساسات، از روش های موثر در درمان این سندروم هستند.

سندروم استکهلم در روابط زناشویی چگونه است؟

افرادی که توسط همسر خود، مورد توهین و تحقیر یا آسیب جسمی قرار می‌گیرند ولی همچنان به همسر خود علاقه مند هستند و با او همذات پنداری می‌کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره