برق گرفتگی کودکان | 5 اقدام اولیه در برق‌گرفتگی کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برق گرفتگی کودکان یک حادثه ناخوشایند است. این اتفاق در صورت بی احتیاطی و عدم توجه به امنیت در مکان زندگی کودک رخ می‌دهد. کودکان اغلب به صورت جدی تحت آسیب های برق‌گرفتگی قرار می‌گیرند. در کودکان زیر 12 سال، کابل های سیم کشی و لوازم خانگی بیش از 63 درصد آسیب و صدمات را ایجاد می‌کند. اما سیم های دیواری 15 درصد از صدمات را در بر می‌گیرد.

اگر برق گرفتگی کودکان اتفاق افتاد، باید در هر صورت کودک را به اورژانس ببرید. برای مراقب باید محل هایی که سیم برق وجود دارد بپوشانید و از محافظ پریز استفاده کنید. حتما جریان برق را جدی بگیرید. زیرا باعث سوختگی و آسیب های جدی می‌شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

برق گرفتگی کودکان

برق گرفتگی کودکان چگونه است؟

برق گرفتگی کودکان می‌تواند جزئی باشد و آسیب دراز مدتی به همراه نداشته باشد. اما جریان های قوی برق باعث آسیب های جدی در کودکان می‌شود. اگر کودک جریان برق را با قسمتی از پوست مانند پا، انگشت یا دهانش لمس کند؛ جریان برق از بدن او عبود خواهد کرد. برق‌گرفتگی کودکان بستگی به قدرت و نوع جریان برق دارد. حتی مدت زمان تماس کودک با برق نیز پر اهمیت است. که این عوامل باعث ایجاد لرزش، سوختگی و آسیب جدی می‌شود.

حتما درباره نیازهای اساسی کودکان بخوانید.

فروشگاه آرامیس

علائم برق گرفتگی کودکان

برق گرفتگی کودکان همراه با علائمی است. که این علائم بستگی به شدت و عوامل دخیل دیگر دارد. اگر کودک دچار برث گرفتگی شود، علائم زیر را از خود نشان خواهد داد.

? سر درد

? اختلال شنوایی

?درد

? ضعف

? انقباض عضلانی

?بی حسی

?سوختگی پوست

? مور مور شدن بدن

اگر برق گرفتگی کودکان با قدرت قوی باشد علائم زیر را تجربه خواهد کرد.

? آسیب به مغز

? آسیب به قلب

?آسیب به اندام ها

? بیهوشی کودک

? قطع تنفس در کودک

?تشنج

? ایست قلبی

? مرگ

علت برق گرفتگی کودکان

برق گرفتگی کودکان به دلیل برخی از بی احتیاطی ها و مشکلات به وجود می‌آید. علت های برق‌گرفتگی کودکان را در ادامه توضیح داده ایم.

✅ بازی با سیم برق

✅ فشار به دهانه پریز برق

✅جویدن سیم برق

✅ بازی با چراغ ها زینتی

✅فشار اشیاء فلز به پریزهای برق

✅ باز بودن پریز برق

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنها ماندن کودک کلیک کنید.

اقدام های اولیه در برق گرفتگی کودکان

هنگام برق گرفتگی کودکان باید اقدام ها و کمک های اولیه صورت بگیرد. در این بخش مقاله راجع به اقدام های قدم به قدم در برق گرفتگی کودکان توضیح داده ایم.

? قطع برق را فورا انجام دهید | برق گرفتگی کودکان

اولین اقدام در برق گرفتگی کودکان، قطع برق از منبع است. در این شرایط با تمام دقت و خونسردی باید سیم را جدا کنید، مدارشکن را قطع و فیوز را جدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

? مراقب دست زدن به کودک باشید

دومین قدم هنگام برق گرفتگی کودکان، عدم برقراری ارتباط با دستان برهنه است. هنگامی که کودک با جریان برق در تماس است، نباید با دستان برهنه لمس شود. حتی به آبی که جریان برق دارد دست نزنید، زیرا امکان برق گرفتگی شما نیز افزایش می‌یابد. برای جدا سازی کودک با جریان برق حتما از وسایل غیر فلزی استفاده کنید. دسته های چوبی، پلاستیکی و روزنامه ای بهترین گزینه است.

? بررسی تنفس کودک صورت بگیرد | برق گرفتگی کودکان

پس از برق گرفتگی کودکان باید تنفس آنها مورد بررسی قرار بگیرد. اگر کودک تنفس نمی‌کشد فورا با اورژانس تماس بگیرید. در این فاصله احیای تنفسی- قلبی کودک را بر عهده بگیرید. اگر با کودک تنها هستید باید 2 دقیقه احیای قلبی اجرا کنید و همزمان با اورژانس 115 تماس بگیرید. حتی در این صورت از کمک های اورژانس پشت تلفن استفاده کنید.

? رنگ پوست کودک را در نظر بگیرید

پس از برق گرفتگی کودکان، اگر تنفس خوبی داشت، باید رنگ پوست او را بررسی کنید. اگر کودک رنگ پریده ای داشت؛ حتما با اورژانس تماس بگیرید. و اگر تنفس کودک قطع شد، فورا احیای ریوی انجام دهید و با اورژانس تماس بگیرید.

? بدن کودک را دقیق بررسی کنید | برق گرفتگی کودکان

پس از برق گرفتگی کودکان، بدن او را با دقت بررسی کنید. زیرا برق گرفتگی باعث سوختگی های جدی می‌شود. حتی اگر سوختگی سطحی مشاهده نشد، برای بررسی سوختگی های عمیق حتما به پزشک مراجعه کنید. سوختگی های روی لب به خوبی مشخص نیستند. اگر کودک با سوختگی همراه بود، هرگز از یخ و پماد استفاده نکنید.

برای آشنایی با علائم و راه های درمان استرس پس از سانحه در کودکان کلیک کنید.

پیشگیری از برق گرفتگی کودکان

برق گرفتگی کودکان با بی احتیاطی و برخی بی توجهی ها صورت می‌گیرد. برای جلوگیری از برق گرفتگی کودکان باید دقت بالایی برای انجام نکات زیر خرج کنید.

✔ پریز های برق را با محافظ بپوشانید.

✔ وسایل و مبلمان سنگین را جلوی پریز برق قرار دهید.

✔مراقب سیم مسواک های برقی باشید.

✔ احیای قلبی کودکان را آموزش ببینید.

✔ تمامی سیم های برق را به دور از دسترس کودک قرار دهید.

✔سیم های قدیمی و سائیده شده را تعویض کنید.

✔ بابت امنیت و استانداردهای ایمنی وسایل خانه مطمئن شوید.

✔ احیای ریوی کودکان را آموزش ببینید.

✔وسایل برقی را داخل سرویس بهداشتی و حمام قرار ندهید.

✔ در کلاس های کمک اولیه نجات کودک شرکت کنید.

✔ برای پریز های آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و … از محافظ استفاده کنید.

✔ زمانی که خارج از خانه هستید مراقب سیم های بدون محافظ و روی زمین باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال زبان و گفتار در کودکان کلیک کنید.

زمان مراجعه به پزشک در صورت برق گرفتگی کودکان

زمان مراجعه به پزشک در صورت برق گرفتگی کودکان

برق گرفتگی کودکان با ولتاژ بالا نیازمند شدید مراجعه به اورژانس است. اما در صورتی که کودک با برق گرفتگی ولتاژ پایین روبرو شود. با مواجهه علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید.

? تشنج

? گیجی

?مشکلات گفتاری

? سوزش قابل ملاحظه در پوست

? سوزش

?فلجی

? مشکل در دیدن

? مشکلات شنیداری

?مشکلات گفتاری

? دشواری در تنفس

?  هرگونه علائم نگران کننده

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

کودکان به شدت نیازمند مراقبت هستند. اگر به خوبی مراقبت صورت نگیرد، احتمال برق گرفتگی کودکان نیز افزایش می‌یابد. کودکان تا زیر 12 سال به شدت در خطر این عارضه هستند. برای جلوگیری از این اتفاق حتما آموزش های لازم جهت مراقبت از کودک را آموزش ببینید. این آموزش ها توسط روانشناسان نیز صورت می‌گیرد.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برق گرفتگی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره