ایجاد حس ارزشمندی در کودکان | 12 روش شکوفایی احساس ارزشمندی در کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ایجاد حس ارزشمندی در کودکان به واسطه روش تربیتی تربیت درست میسر می‌شود. زمانی که والدین از تربیت مناسبی برای بزرگ کردن کودک استفاده کرده باشند، نباید نگران هویت یابی، استعداد یابی، افزایش اعتماد به نفس و غیره او باشند. تربیت مناسب باعث ایجاد حس ارزشمندی در کودکان می‌شود. و بر اساس این احساس بهترین انتخاب ها را در زندگی خواهد داشت.

روش تربیتی از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد حس ارزشمندی در کودکان نیز با رفتار و تربیت مناسب اتفاق می‌افتد. این حس در بزرگسالی به قدری مفید واقع می‌شود که در آینده با عشق به رفتار فرزندتان نگاه خواهید کرد. بنابراین تربیت مناسبی را در نظر بگیرید تا فرزند پر افتخاری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

حس ارزشمندی در کودکان

احساس ارزشمندی در کودکان چگونه است؟

زمانی که رفتار مناسب و با احترامی در تربیت کودک داشته باشیم، احساس ارزشمندی پدیدار می‌شود. حس ارزشمندی در کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. در نهایت کودک به راحتی احساسات و هیجانات خود را بروز می‌دهد. به همین دلیل است که برخورد والدین با کودک باید اصولی و با آگاهی کامل صورت بگیرد.

با ایجاد حس ارزشمندی در کودکان موجبات شکل گیری هویت او نیز فراهم می‌شود. حتی این کودکان زمانی که به سن مدرسه می‌رسند، در برابر اتفاقات جامعه بیشتر قرار دارند. این حس ارزشمندی باعث انتخاب درست و راهکار مناسب در طول زندگی است. تربیت کودک را جدی بگیرید و آینده او را تضمین کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

راه های ایجاد حس ارزشمندی در کودکان

برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان ، باید روش های رفتاری خود را تغییر دهید و به نکات ذکر شده زیر با دقت بالایی عمل کنید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

? کودک را مشتاق به صحبت کنید

کودکان مهارت کافی در بروز احساسات ندارند. اما زمانی که شما او را مشتاق به صحبت کنید؛ آموزش می‌بیند که چگونه رفتار کند و احساسات خود را بروز دهد. برای کودک خود دوست صمیمی باشید و در جهت حل مشکلات او اولین نفر اقدام کنید. کمک به او موجب ایجاد حس ارزشمندی در کودکان را افزایش می‌دهد.

? برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان احساسات او را ارزشمند بدانید

احترام به احساسات فرزند باعث ایجاد حس ارزشمندی در کودکان می‌شود. احترام به کودک به معنای درک احساسات و هیجانات اوست. زمانی که والدین حتی در مواقع مخالفت نسبت به بروز احساسات کودک واکنش بد نشان دهند، احساسات او را سرکوب می‌کنند. بنابراین برای شکوفایی ارزشمندی در کودک هیجاناتش را درک کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس ارزشمندی کلیک کنید.

? مکالمه روزانه داشته باشید

یکی از روش های ایجاد حس ارزشمندی در کودکان ، مکالمه روزانه است. زمانی که والدین در روز برای کودک زمانی را مشخص می‌کنند؛ احساس ارزش و احترام را درک می‌کنند. کودک متوجه می‌شود که والدین برای او ارزش قائل هستند یا خیر. بنابراین برای کودکتان زمان بگذارید و برای حرف های او گوش شنوا باشید.

? احترام به کودک را اولویت قرار دهید

چگونه احساس ارزشمندی در کودکان را شکوفا کنیم؟

احتمالا بارها شنیده اید که احترام، احترام می‌آورد. زمانی که به کودک احترام بگذارید، او نیز به شما احترام می‌گذارد. والدینی که برای کودکان خود احترام قائل نیستند و هرکاری را طبق سلیقه خود انجام می‌دهد؛ کودک با اعتماد به نفس بالا نخواهند داشت. احساس ارزشمندی در کودکان زمانی نمایان می‌شود که به خواسته های او تا جای معقول احترام  بگذارید.

? برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان توانایی های او را تشویق کنید

زمانی که کودک توانایی انجام فعالیت های روزمره خود را دارد، نباید به او کمک کنید. به توانایی های او باور داشته باشید و او را در جهت انجام امور شخصی تشویق کنید. برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان، به او اجازه پوشیدن لباس و جمع آوری وسایل بدهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشویق کودکان کلیک کنید.

? علاقه خود را نشان دهید

بروز علاقه از روش های ایجاد حس ارزشمندی در کودکان است. زمانی که علاقه خود را به کودک ابراز می‌دهید؛ او را متوجه خواهید کرد که در زمان های مختلف به او علاقه دارید و هرگز از علاقه شما به او کاسته نخواهد شد. کودک باید از علاقه خانواده به خود اطمینان پیدا کند و محبت را از والدین آموزش ببیند.

? برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان ، بگذارید تجربه کند

تا زمانی که کودکان تجربه نداشته باشند، از اشتباهات خود درس نمی‌گیرند. یادگیری هر چیزی باعث ایجاد حس ارزشمندی در کودکان می‌شود. تا زمانی که جلوی کارهای کودک را بگیرید، او را به خود وابسته کرده اید. اجازه کسب تجربه دهید تا کودک از اشتباهات خود درس بگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحقیر شدن در کودکی کلیک کنید.

? حق انتخاب را از کودک نگیرید

برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان، باید حق انتخاب به او دهید. جهت اینکه کودک اشتباهی خود را مستقل نداند. باید روش های دیگری برای حق انتخاب به او بدهید. مثلا اگر قصد خرید لباس دارید، چند دست لباس انتخاب کنید و از کودک بخواهید یکی از این ست را انتخاب کند. در این شرایط انتخاب لباس هم طبق میل شماست و هم بر اساس خواست کودک می‌باشد.

? وقت زیادی را با کودک سپری کنید

یکی از روش های ایجاد حس ارزشمندی در کودکان، وقت گذرانی طولانی با اوست. زمانی که زمان مناسبی را به کودک اختصاص می‌دهید، زحمات و احترامی که به او می‌گذارید در ذهن کودک جا می‌ماند. وقت گذرانی با کودک باعث احترام و نزدیکی به شما می‌شود. حتی به مرور زمان صمیمیت بین والد و فرزند به وجود می‌آید.

? زمان ناراحتی او را تنها نگذارید

زمان ناراحتی کودک باید او را در کنار خود نگه دارید. کودک زمانی که ناراحت است نیازمند به فرد دیگری جهت آرامش دارد. چه بهتر که این آرامش از والدین دریافت شود. برای افزایش و ایجاد حس ارزشمندی در کودکان ، در زمان ناراحتی او را بغل بگیرید و اطمینان دهید که در تمام سختی ها در کنار او خواهید بود.

? رفتارهای خوب او را تشویق کنید

تشویق رفتار خوب علاوه بر ایجاد حس ارزشمندی در کودکان ، باعث بیشتر شدن این رفتار می‌شود. رفتارهای منفی کودک را به سوی رفتارهای منفی سوق دهید. زمانی که کودک را به رفتارهای خوب تشویق می‌کنید، ارزشمندی را در او نمایان خواهید کرد.

? برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان امنیت را فراهم کنید

برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان، باید امنیت را فراهم کنید. ایجاد امنیت و ایمنی در کودک، حتی در دوران بزرگسالی نیز برای او مفید است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کمال گرایی در کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله با روش های ایجاد حس ارزشمندی در کودکان آشنا شدید. این رفتارها را از کودک دریغ نکنید. برای تربیت، رشد و آموزش رفتار مناسب حتما با اطاعات و آگاهی کامل اقدام به فرزندپروری کنید. برای آگاهی بیشتر حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های ایجاد حس ارزشمندی در کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره