بازی با نوزاد | 17 نوع بازی با نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازی با نوزاد بسیار نقش مهمی در رشد او دارد. تکامل ذهنی، جسمی و شناختی نوزاد در بازی به وجود می‌آید. حتی کودک از طریق کنجکاوی و بازی، مهارت های اجتماعی و گفتاری خود را به کار می‌گیرد. برای بازی‌با نوزاد نیاز به اسباب بازی های خاص نیست. بهترین انتخاب برای بازی با نوزاد خود خانواده هستند. در بازی با نوزاد تعامل با شما برقرار می‌شود. که برای والد و فرزند سرگرم کننده است. بنابراین باید اهمیت زیادی به بازی های دوران نوزادی بدهید. رشد کودک به این بازی ها وابسته است. جهت آشنایی با انواع بازی‌ مناسب برای نوزاد از روانشناس کودک کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

بازی با نوزاد

بازی با نوزاد چگونه است

همانطور که در مقدمه از اهمیت بالای بازی با نوزاد آشنا شده اید. آشنایی با انوع بازی ها در نوزادان از بدو تولد باعث رشد بهتر کودک می‌شود. با بازی های متفاوت کودک آموزش می‌بیند که چگونه باید از مهارت های حرکتی، جسمی، حسی و شناختی خود استفاده کند. حتی بازی ها به بهبود این مهارت ها کمک می‌کنند. این نکته را به خاطر بسپارید که هیچ زمانی برای بازی با نوزاد دیر نیست. هر زمان که کودک نیازمند بازی بود، مشتاقانه با او ارتباط برقرار کنید. بازی های زیادی نیز برای برقراری ارتباط با نوزادان وجود دارد که در این مقاله راجع به تمام آنها توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اهمیت بازی با نوزاد

بازی با نوزاد به دلیل رشد و کسب مهارت های مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار است. بازی با‌نوزاد به قدری حائز اهمیت است که در ادامه توضیح داده ایم.

▪ در بازی با نوزاد، کودک یاد می‌گیرد که راجع به دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند.

فروشگاه آرامیس

▪ بازی با نوزاد به تکامل مغز او کمک می‌کند. مخصوصا اگر از بازی های هوشی برای نوزادان استفاده می‌کنید. حتی بازی با‌نوزاد روند تکامل عمومی بدن نوزاد را تقویت می‌کند. در نهایت روند یادگیری او بهتر می‌شود.

▪ صحبت در نوزادان با بازی بهبود می‌شود. صحب با نوزاد نیز نوعی بازی است که او را به سمت صحبت مشتاق می‌کند.

▪ بازی با نوزاد به والد و کودک کمک می‌کند. تا به شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر برسند. زمانی که مشغول بازی با کودک می‌شوید، به شما اعتماد می‌کند و وابستگی به تدریج پیش می‌آید. در واقع بازی ها باعث تقویت پیوند بین والد و فرزند می‌شود.

▪ در بازی با نوزاد به راحتی متوجه شخصیت و خلق نوزاد خواهید شد. که فرزندتان شخصیت خشن دارد یا آرام.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت هوش نوزاد کلیک کنید.

بازی با نوزاد از چه سنی اهمیت دارد؟

بازی با نوزاد از ابتدای تولد حائز اهمیت است. برای تقویت هوش، مهارت ها و حس های نوزاد باید از بدو تولد بازی را آغاز کنید. بازی صرفا نیازمند اسباب بازی نیست. گاه با رفتارهای خود نیز می‌توانید با کودک ارتباط برقرار کنید.

بازی با نوزاد 3 ماهه نیز در جهت دریافت اشیاء و اسباب بازی است. کودکان در این دوره سنی معمولا جذب صدا و بوهای مختلف می‌شوند. اما بازی با‌نوزاد در هر ماهی که باشد دیر نیست. برای تقویت هوش کودک حتما با او بازی کنید. در بخش انواع بازی با نوزاد، بازی نوزادان را بر اساس سن دسته بندی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازی کودکان کلیک کنید.

انواع بازی با نوزاد در سنین مختلف

بازی با نوزاد در رده های سنی متفاوت فرق دارد. به همین دلیل والدین باید به گروه سنی فرزندشان توجه نمایند. نوزاد در هر هفته و در هر ماه دچار تغییرات زیادی می شود. این تغییرات نحوه برقراری ارتباط با او را متفاوت می‌کند. بنابراین شما در هر ماه بازی های متفاوتی خواهید داشت. در ادامه بازی های مناسب را برای هر ماه به تفکیک آورده ایم.

بازی با‌نوزاد از بدو تولد

نوزادان در بدو تولد محیط اطراف خود را مشاهده می‌کنند. اما هنوز بینایی کاملی ندارند و فقط فاصله 20 -25 سانتی متری را مشاهده می‌کنند. در این زمان جهت تقویت چشم و شناسایی صداها باید بازی با نوزاد صورت بگیرد که در ادامه انواع بازی با‌نوزاد در این سنین را توضیح داده ایم.

? گفت و گوی کودکانه

از دیگر روش های بازی با نوزادان، گفت و گوی کودکانه است. زمانی که از بدو تولد با نوزاد ارتباط برقرار کنید، نوزاد تلاش می‌کند تا صداهای اطراف خود را درک کند. هم چنین سعی در برقراری ارتباط با دیگران می‌کند. ادا، صداهای مختلف، گفت و گو و … باعث تحریک کنجکاوری نوزاد می‌شود.

? دالی موشه

نوزادان تازه متولد شده معمولا بازی دالی موشه را دوست دارند. بازی با نوزاد از نوع دالی موشه هیچ وقت قدیمی نمی‌شود. برای این بازی باید صورت خود را پشت دستان یا پارچه قایم کنید. اسم نوزاد را صدا بزنید و جلب توجه کنید. نوزاد در این شرایط صدای شما را تشخیص می‌دهد و در جستجوی منبع صدا می‌شتابد. زمانی که نوزاد متوجه حضور شما شد او را بغل و تشویق کنید.

? بازی با جغجغه

یکی از انواع بازی با نوزاد در بدو تولد، بازی با جغجغه است. معمولا این وسایل بازی رنگ های متفاوتی دارند و صداهایی از خود تولید می‌کنند؛ که باعث لذت نوزاد می‌شود. تکان شدید جغجغه باعث اذیت می‌شود. برای بازی این وسیله را به انگشت نوزاد ببندید تا با تکان های آن مواجهه شود. حتی خودتان می‌توانید به آرامی جغجغه را تکان دهید تا نوزاد با حرکت چشم ها آن را دنبال کند.

? تحریک حواس لامسه

از دیگر بازی با نوزاد که باعث تقویت حس لامسه می‌شود، تحریک و لمس است. در این شرایط باید نوزاد را در مقابل لمس قرار دهید. اجازه دهید هر چیزی را احساس کند. بطری شیر خود را لمس کند تا به درک درستی از شناخت برسد.

? بیرون بردن نوزاد

برای بازی با نوزاد همیشه لزومی ندارد که برای او اسباب بازی تهیه کنید. نوزاد را به پارک ببرید یا برای پیاده روی او را همراه خودتان ببرید. مشاهده اطرافیان و بیرون از خانه برای روحیه نوزاد فوق العاده است.

? معرفی وسایل جدید

بازی با نوزاد حتی برای آموزش ضروری است. در این سنین نوزاد علاقه دارد تا چیزهای جدید را بشناسد. در این روش سعی کنید نوزاد را کمک کنید تا وسایل جدید را شناسایی کند. حتی خود شما نیز باید برای معرفی اشیاء جدید پیش قدیم شوید.

بازی با نوزاد 1 تا 2 ماهه

بازی با نوزاد 1 تا 2 ماهه

با گذشت 1 ماه پس از تولد، بازی با نوزاد باعث آشنایی او با محیط اطراف شده است. حال زمان مناسبی برای افزایش ارتباط کلامی است. در این بخش مقاله بازی با‌نوزاد 1 تا 2 ماهه را معرفی کرده ایم.

? عروسک انگشستی

برای تهیه عروسک انگشتی جهت بازی با نوزاد، باید عروسک ها را داخل انگشت قرار دهید و به آرامی دانه به دانه آنها را به نوزاد نشان دهید. صبور باشید تا نوزاد تک به تک چهره ها را مشاهده کند. برای هر عروسک نام ساده انتخاب کنید. قابل ذکر است که بازی باید به شیوه ای باشد تا نوزاد از گفت و گو لذت ببرد.

? تامی تایم

خوابیدن روی شکم یا تامی تایم یک روش بازی با نوزاد است. طبق نظرا پزشکان، هر روز زمانی را باید برای تامی تایم در نظر بگیرید. اما این بازی را از پزشک جویا شوید تا خطراتی به دنبال نداشته باشد.

? لوله گفتار

از دیگر روش های بازی با نوزاد، لوله گفتار است. با کمک لوله مقوایی دستمال کاغذی یا هر لوله بی خطری، ابتدای لوله را به لب خود بچسبانید و انتهای لوله را روی گوش نوزاد قرار دهید. حالا به آرامی صحبت کنید. تن صدای خود را پایین و بالا کنید تا جلب توجه شکل بگیرد.

? شرکت در دورهمی ها

بازی با نوزاد برای رشد و کسب مهارت ها شکل می‌گیرد. بنابراین برای تقویت ارتباط نوزاد، او را به بیرون از خانه برده و اجازه ملاقات دهید. در مهمانی ها شرکت کنید تا صداهای مختلف را بشنود و با چهره های جدید روبرو شود.

? ماساژ

مورد علاقه ترین بازی با نوزاد، ماساژ است. برای ماساژ تمامی لباس های نوزاد به غیر از پوشک را در بیاورید. اتاق را گرم کنید و به آرامی ماساژ را آغاز کنید. ماساژ کمر و شانه ها باع ثقویت عضلات نوزاد می‌شود. حتی می‌توانید حرکت دوچرخه را به آرامی پیاده کنید.

بازی با نوزاد 2 تا 3 ماهه

پس از 2 ماهگی نوزاد به خوبی مهارت های شنوایی و بینایی خود را تقویت کرده است. حال نوبت به تقویت فعالیت های دیگر است. که در ادامه بازی با نوزاد 2 تا 3 ماهه را توضیح داده ایم.

? بازی بوها

در بازی با نوزاد باید حس بویایی را تقویت کنید. در این روش مواد غذایی بو دار مانند گل ها، شیرینی، ادویه را داخل ظرف قرار دهید. سپس زیر بینی نوزاد قرار دهید تا مشاهده کنید نوزاد نسبت به چه بویی علاقه نشان داده است یا بالعکس.

? بازی هواپیما

در این بازی با نوزاد، والدین باید به پشت روی زمین دراز بکشند. سپس پاهای خود را بالا ببرند و نوزاد را به شکم روی پاهای خود قرار دهند. این بازی به تقویت مهارت های حرکتی نوزاد کمک می‌کند.

? آواز خوانی

از دیگر انواع بازی با نوزاد در این سنین، آواز خوانی است. در این روش والدین باید آواز بخوانند تا توجه نوزاد جلب شود. حتی می‌توانید به مکالمه بپردازید اما تن صدای خود را بالا و پایین کنید.

? مچاله کردن کاغذ

برای بازی با نوزاد می‌توانید از روش مچاله کاغذ استفاده کنید. در این ماه ها نوزاد به صداها واکنش نشان می‌دهد. انواع موسیقی، صدای اجاق گاز، زنگ تلفن و … باعث تحریک نوزاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

? بازی حسی

یکی از روش های بازی با نوزاد، استفاده از بازی های حسی است. در این روش به تخت نوزاد آویز های رنگی بچسبانید. کودک را به آرامی قلقلک دهید. تماس پوست به پوست را انجام دهید و به روی نوزاد لبخند بزنید. قسمت های مختلف بدن نوزاد را لمس کنید و صدا در بیاورید.

? بازی حرکتی

بازی با نوزاد از نوع حرکتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این روش باید نوزاد را تاب دهید. دستانش را بگیرید. پاهایش را تکان دهید و حرکاتی انجام دهید که موجب حرکت او می‌شود.

کلام آخر

به تدریج ایده های جدیدی برای بازی با نوزاد پیشنهاد می‌شود. این بازی ها برای تقویت و رشد نوزادان صورت می‌گیرد. حتما برای رشد نوزاد باید روش های مناسبی را انتخاب کنید. که روانشناس بهترین راهنما برای بازی با نوزاد است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازی با نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره