ابراز همدردی | 6 نکته مهم در ابراز همدردی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ابراز همدردی با اطرافیان چندان هم که به نظر می رسد؛ آسان نیست. برای همه ما شرایط ابراز‌ همدردی پیش آمده است. اما آیا چقدر در این کار موفق بوده ایم؟ ابزار همدردی آدابی دارد که اگر رعایت نکنیم حتی ممکن است به طرف مقابل آسیب بیشتری بزنیم یا او را برنجانیم.

بسیار افرادی هستند که علاقه به همدردی و کمک دارند. اما توانایی ابراز ندارد. مثلا برخی افراد در صورت همدردی با کسی که عزیزش را از دست داده است می‌گویند “عمرش را کرده بود، ناراحت نباش”! این افراد دوست دارند به دیگران کمک کنند اما نمی‌توانند. در این مقاله سعی کرده ایم نحوه ابراز همدردی را به روش روانشناسی توضیح دهیم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ابراز همدردی

ابراز همدردی چیست؟

ابراز همدردی حالتی است که در آن سعی می‌کنیم به اطرافیان خود نشان دهیم که کنارشان هستیم؛ و در شرایط سخت کمکشان می‌کنیم. این رفتار باعث دلگرمی فردی است که در شرایط سخت قرار دارد. دلداری و همدلی با افراد شاید عملا کمک شایان به آنان نکند، اما حداقل باعث کاهش احساسات منفی در مقابله با چالش ها می‌شود.

همدردی به معنای خود را جای دیگری گذاشتن است. مخصوصا زمانی که احساساتی مانند احساسات یک فرد گذرانده اید و قصد رفع رنج های او را دارید. در واقع ابراز همدردی یک روش موثر در کاهش درد و رنج فرد مقابل است. در ابراز‌همدردی سعی کنید نمونه هایی از شرایط خود که مشابه با شرایط فرد است مثال بزنید. برای مثال: من میدونم و درک می‌کنم که مرگ عزیز سخت است و … .

فروشگاه آرامیس

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره فردی کلیک کنید.

سیر ابراز همدردی به چه شیوه ای است؟

همانطور که گفته شد، همدردی فرایند نیازمند به نزدیکی و صمیمیت است. که شامل 4 سیر می‌باشد. برای اینکه ابراز همدردی را به خوبی درک کنید، در ادامه به طور کامل بر اساس ترتیب توضیح داده ایم.

1️⃣ دلسوزی: مرحله اول ابراز همدردی، دلسوزی است. به این معنا که من از رنج و ناراحتی تو آگاهم.

2️⃣ همدلی: همدلی مرحله دوم ابراز‌همدردی است. به معنای این که من به ناراحتی های تو اهمیت می‌دهم.

3️⃣ همدردی: مرحله سوم، همدردی است. همانطور که گفته شد همدردی به معنای درک و حس رنج فرد است.

4️⃣ غمخواری: مرحله آخر، غمخواری است. منظور از شفقت یا غمخواری، کمک به کاهش درد و رنج است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ابراز عشق و محبت در خانواده کلیک کنید.

روش های مختلف ابراز همدردی

ابراز همدردی روش های مختلفی دارد. اما در قدم اول توجه داشته باشید که قصد همدردری با چه فردی را داریم. حتی باید به شرایط روحی خودمان نیز توجه داشته باشیم. زمانی که حال روحی مناسبی نداشته باشیم، اجازه همدردی با دیگران را نباید به خود بدهیم. در این بخش مقاله راجع به روش های مختلف ابراز همدردی توضیح داده ایم.

? قضاوت کردن ممنوع

اصول ابراز همدردی، عدم قضاوت دیگران است. زمانی که قصد همدردی با دیگران را دارید باید از قضاوت بپرهیزید. به هیچ عنوان فرد ناراحت را مقصر تلقی نکنید. حتی اگر اشتباه از خود فرد باشد، به جای قضاوت باید مورد راهنمایی قرار بگیرد.

? ابراز همدردی به معنای نصیحت نیست

معمولا افراد وقتی شخصی را می‌بینند که احتیاج به کمک دارد؛ شروع به نصیحت می‌کنند. و شروع به مثال زنی از زندگی خود برای فرد می‌کنند. اما شرایط زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است، و کسی که در شرایط بدی قرار دارد به نصایح شما اهمیتی نمی‌دهد. بنابراین این موضوع را یاد بگیرید که ابراز همدردی هرگز به معنای نصیحت نیست.

? شنونده خوبی باشید | نحوه ابراز همدردی

از روش های مهم و اساسی ابراز همدردی، گوش شنوا است. فرد غمگین و ناراحت در جستجوی شخصی است که به حرف های آنان بدون سرزنش گوش بدهد. مهم نیست اگر کاری از دستتان بر نمی آید یا حرفی برای گفتن ندارید. فقط سعی کنید با دقت به صحبت های فرد گوش بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت گوش دادن کلیک کنید.

? تماس فیزیکی

اگر فردی که به کمک احتیاج دارد از نزدیکان شماست؛ او را در آغوش بگیرید. و اجازه به بیان احساسات دهید. در هنگام مکالمه دست او را بگیرید و به او اطمینان عدم تنها دهید. بنابراین به خاطر داشته باشید؛ که تماس فیزیکی نوعی ابراز همدردی می‌باشد.

? هدیه | نحوه ابراز‌همدردی

دریافت هدیه همیشه افراد را خوشحال می‌کند. در شرایط سخت یکی از راه های موثر می‌تواند هدیه باشد. کادو یا هدیه در ابراز همدردی نشان از احترام و اهمیت به شخص است. با این کار ارزشمند احساس خوبی را در فرد زنده خواهید کرد.

? احساس گناه ندهید

برای ابراز همدردی از جملات “تو باید قوی باشی”، “اونا به تو احتیاج دارن”، “به خانواده ات فکر کردی؟” و … استفاده نکنید. این جملات نه تنها به فرد کمکی نمی‌کند، بلکه فقط به او عذاب وجدان می‌دهد. با رفتارهای خود و در مکالمات نشان دهید که فرد احساسات مهمی را از خود بروز می‌دهد. و با هر نوع هیجاناتی او را قبول دارید. در تمامی مواقع، غم یا مشکل او را کوچک و بی اهمیت جلوه ندهید.

? با احساسات شوخی نکنید

جهت ابراز همدردی، هرگز با احساسات افراد شوخی نکنید. خنداندن یا یادآوری خاطرات شیرین گذشته بد نیست. اما اگر هنگام بیان احساسات فرد، به شوخی بپردازید؛ علاوه بر بروز بیشتر احساسات با بی اعتمادی نیز روبرو خواهید شد.

نکات مهم در ابراز همدردی

نکات مهم در ابراز همدردی

حتی اگر امکان حضور فیزیکی شما در کنار فرد غمگین وجود ندارد، با روش های دیگر کنار او باشید. ارسال پیام محبت آمیز و احوال پرسی را جدی بگیرید. یا با سفارش خوراکی ها و هدایای مختلف، اهمیت حالش را یادآوری کنید. در این بحش مقاله به نکاتی اشاره کرده ایم که در ابراز همدردی لازم است.

? با اعتقادات کاری نداشته باشید | نحوه ابراز همدردی

در ابراز همدردی به هیچ وجه با اعتقادات فرد کلنجار نروید. اعتقادات هر فرد جزو شخصی ترین مسائل زندگی اوست. پس در این مورد از او سوال نپرسید و راهکار های کلی تری به او پیشنهاد دهید. از رفتارهایی مانند مثال روبرو بپرهیزید “توکل کن، راه حل های زیادی برای رفع مشکل با دعا پیدا می‌کنی “

? به طور مستقیم احساسات او را بپرسید

ابراز همدردی یعنی حس او را واضح و صریح بپرسید! که به چه چیزی فکر می‌کند؟ سعی در بیان موضوعات به صورت مخفی و در لفافه نکنید. این کار باعث گیجی و عدم ارتباط راحت با شما می‌شود.

? کمک گرفتن از درمانگر

اگر شخص راضی به صحبت یا ملاقات با شما نشد؛ مراجعه به درمانگر را به او پیشنهاد دهید. مشاوران راه های بیشتری برای ابراز همدردی به شیوه درست می‌شناسند. شاید صحبت با یک غریبه برای شخص آسان تر باشد.

?عوض کردن بحث ممنوع

وقتی او با شما از مشکل یا احساساتش صحبت می‌کند؛ بحث را عوض یا حواسش را پرت نکنید. در عوض اجازه مکالمه با اطمینان خاطر دهید. حتی رفتارتان باید باعث ایجاد این تفکر شود که او را نادید نمی‌گیرید. لطفا در راستای ابراز همدردی، تعویض بحث صورت نگیرد.

? در دسترس باشید | نحوه ابراز همدردی

برای ابراز همدردی باید اطمینان دهید که همیشه گوش شنوا هستید. و زمان احتیاج به کمک روی شما حساب کند. پاسخ به زنگ ها و پیام های او به گذر از این چالش کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت همدلی کردن کلیک کنید.

? صادق باشید

بسیاری از افراد ابراز همدردی را با تعارفات و ابراز احساسات الکی، اشتباه می گیرند. حتی اگر فرد مقصر اشتباه باشد، باز هم حق را به او می‌دهند. در چنین شرایطی سرزنش یا چشم پوشی اشتباه کار درستی نیست. در این مورد باید روراست بود و به او گفت که برای جبران یا پذیرش اشتباه هنوز دیر نشده است.

سخن پایانی

در ابراز همدردی با فردی دیگر شاید احساسات خودتان نیز جریحه دار شود. بنابراین چشم پوشی از خود و نشانه های اطرافیان را جدی بگیرید. و در کنار ابراز همدردی، مراجعه به یک روانشناس را یه فرد پیشنهاد دهید. ابراز همدردی کار آسانی نیست و شاید در این مسیر احساس سردرگمی کنید. راهنمایی از یک متخصص به شما و اطرافیان جهت مدیریت احساسات کمک می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ابراز همدردی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چگونه به فرد سوگوار دلداری دهیم؟

روش های زیادی برای دلداری و ابراز همدردی وجود دارد. ولی در شرایط سوگواری و از دست دادن یکی از عزیزان این کار دشوار تر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش های ابراز همدردی از مقاله استفاده کنید.

برای دلداری از چه کلماتی استفاده کنیم؟

▪ مکالمه آرام و ملایم
▪عدم قضاوت و سرزنش
▪  سوال در مورد احساسات به طور مستقیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره