تاثیر دوستان در اعتیاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر دوستان در اعتیاد تا چه حد است؟ آیا داشتن دوستان ناباب لزوما به اعتیاد و انجام رفتارهای پرخطر منجر می‌شود؟ از نظر روانشناسان فشار گروه دوستان به خصوص در دوران نوجوانی تاثیر زیادی در گرایش به مواد و اعتیاد دارد. با این حال با گذشت سن هرچقدر افراد بتوانند شخصیت محکم تر و اعتماد به نفس بالاتری را شکل دهند می‌توانند از تاثیر دوستان بر رفتارهای خود تا حد زیادی بکاهند.

ما در ادامه این مقاله در مورد تاثیر دوستان در اعتیاد و راه‌های مقابله با این موضوع توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم. بهره بردن از مشاوره روانشناسی به خانواده‌ها کمک می‌کند تا در کاهش مشکلات خود با فرزندانشان گام بردارند و رفتار صحیحی با آنان داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دوستان در اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تاثیر دوستان در اعتیاد

یکی از پارامترهای مهم در گرفتار شدن افراد به اعتیاد، دوستان و محیط است. طبق بررسی های انجام شده تاثیر دوستان در اعتیاد به خصوص گروه های نوجوان نقش پررنگی دارد. با این حال عوامل فردی و خانوادگی باز هم بیشتر از تاثیر دوستان در اعتیاد است.

تاثیر دوستان در اعتیاد | گروه دوستان چگونه می‌توانند باعث اعتیاد فرد شوند؟

تاثیر دوستان در اعتیاد

فروشگاه آرامیس

داشتن دوستان مصرف کننده مواد یکی از عوامل خطر مهمی است که در گرایش افراد به اعتیاد نقش مهمی ایفا می‌کند. این مسئله به خصوص در دوره نوجوانی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد چرا که در این زمان افراد برای یافتن هویت دلخواه خود تا حد زیادی به گروه دوستان وابسته هستند.

آن‌ها بیش از هر زمانی نیازمند این می‌باشند که در بین همسالان خود یا سایر گروه‌های دوستانه‌ای که با آن‌ها ارزش مشترکی دارند پذیرفته شوند. در این شرایط اگر فرد از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشد یا تمام هویت خود را به دوستانش گره بزند احتمال دارد درخواست انجام هر کاری را از جانب آن‌ها بپذیرد. در واقع ترس از طرد شدن، تمسخر و مواردی از این دست باعث می‌شود که افراد نتوانند به دوستان خود برای مصرف مواد نه بگویند و به همین خاطر ناخواسته در فرایند اعتیاد درگیر شوند.

برای بازدید از صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

از بین بردن تاثیر دوستان در اعتیاد

برای اینکه بتوانید از تاثیر دوستان بر رفتارهای خود بکاهید در نظر گرفتن برخی توصیه‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. ما در ادامه به مهم‌ترین عوامل از بین برنده تاثیر دوستان در اعتیاد اشاره کرده‌ایم.

برای آشنایی با عوامل ایجادکننده اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.

1- تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس که به معنای اعتقاد به توانمندی‌ها و ارزشمندی وجود خود است در تاثیرگذاری دوستان بر رفتارهای ما نقش بسزایی ایفا می‌کند. در واقع افرادی که اعتماد به نفس پایین تری دارند در برابر دوستان ناباب آسیب پذیرتر هستند و بیشتر احتمال دارد که درخواست‌های نامعقول آن‌ها را نیز بی چون و چرا بپذیرند چرا که این افراد در باطن بر این باورند که همواره دیگران تصمیم‌های بهتری می‌گیرند و رفتارهای درست‌تری انجام می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که نتوانند به خود برای مقاومت کردن در برابر مصرف مواد اعتماد کنند.

2- تاثیر دوستان در اعتیاد | آموختن مهارت نه گفتن

عدم برخورداری از مهارت جرات مندی و توانایی کافی برای “نه” گفتن یکی از عوامل بسیار مهمی است که باعث می‌شود دوستان به راحتی بتوانند رفتارهای ما را کنترل کنند. بسیار اهمیت دارد که افراد از همان سنین پایین در مورد حقوق خود در روابط بین فردی آموزش ببیند و در صورت لزوم بتوانند با قاطعیت با درخواست‌های نامعقول پیرامون خود مخالفت کنند.

در واقع در بسیاری از موارد افراد می‌دانند که مصرف مواد می‌تواند خطرناک باشد اما وقتی پیشنهاد این کار از جانب دوستان مطرح می‌شود نمی‌دانند که چگونه باید با این موضوع مخالفت کنند. تاثیر دوستان در اعتیاد این افراد کاملا غیر قابل انکار است.

گفتن جملات ساده‌ای نظیر “نه نمی‌خواهم امتحان کنم”، تکرار صریح آن و ترک کردن به موقع محیط در صورت وجود فشار زیاد از جمله رفتارهای بسیار موثری است که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. اگر احساس می‌کنید خود یا فرزندتان از مهارت جرات مندی کافی برخوردار نیستید و نمی‌توانید به راحتی نه بگویید برای افزایش مهارت خود در این حوزه می‌توانید از یک روانسناس کمک بگیرید.

همچنین شرکت در کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی و مطالعه کتاب‌های خودیاری که در این زمینه نوشته شد‌ه‌اند می‌توانند تا حد زیادی به شما کمک کنند.

3- امتحان کردن مسیرهای جدید

برخی افراد از امتحان کردن مسیرهای جدید می‌ترسند. همین موضوع باعث می‌شود که به مسیرهای غلط ادامه دهند و احساس کنند هیچ راهی به جز طی آن‌ها ندارند. برای مثال بعضی از نوجوانان یا حتی بزرگسالان فکر می‌کنند در صورتی که از جانب گروه دوستان خود طرد شوند هرگز نمی‌توانند افراد جدیدی را در زندگی خود بیابند. از همین رو حاضرند به درخواست‌های نامعقول آن‌ها برای مصرف مواد نیز تن بدهند. در واقع ترس از تنها ماندن و پذیرفته نشدن از جانب دوستان، اجازه ابراز وجود صحیح را از آن‌ها می‌گیرد.

این در حالی است که هیچ چیز به جز باورهای خود شما نمی‌تواند مانع از این شود که بخواهید مسیرهای جدید را امتحان کنید. کافی است مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کرده و با اعتماد به نفس بیشتری در زندگی پیش بروید. آن وقت خواهید دید که تاثیر دوستان در اعتیاد چقدر بی معنی خواهد بود.

4- تاثیر دوستان در اعتیاد | کمک به هویت یابی نوجوانان

نوجوانان در این برهه حساس از زندگی خود به کمک دوستانشان می‌خواهند به تعریف جدیدی از خود دست یابند. اگر فرزند نوجوانی دارید لازم است به او کمک کنید تا علایق و استعدادهایش را کشف کند و علاوه بر گروه دوستان به دستاوردهای خود نیز تکیه کند. این امر به او کمک می‌کند که احساس توانمندی و خودکارآمدی بالاتری را درونش شکل بدهد و به این ترتیب راحت تر بتواند در برابر دوستان ناباب مقاومت به خرج دهد.

5- تامین نیاز به تعلق

افراد به خصوص در نوجوانی نیاز دارند که به افراد مهم زندگی خود تعلق داشته باشند. بسیار مهم است که بتوانید منبع امنی برای فرزند خود باشید و به او نشان دهید کانون خانواده همواره محل امنی برای ارضای نیازهای عاطفی اش خواهد بود. این امر به او کمک می‌کند که برای رفع تنش‌ها و برطرف کردن نیازهای روانی خود به سمت گروه‌های ناسالم و رفتارهای پرخطر پناه نبرد. تاثیر دوستان در اعتیاد با تلاش برای عضویت بین آن ها مشهود است.

6- تاثیر دوستان در اعتیاد | جدا شدن از دوستان ناباب

با شروع دوران بلوغ نیاز به استقلال در نوجوانان بیشتر از پیش می شود. از طرفی گروه هم سن ها نقش مهم تر و پررنگ تری در تصمیم گیری ها ایفا می کنند و نمی توان تاثیر دوستان در اعتیاد را نادیده گرفت. در این شرایط والدین به دلیل ارتباطی که پیشتر با فرزندشان داشتند، انتظار دارند بی چون و چرا از اوامر آن ها پیروی شود. با رد شدن اوامر والدین و سرپیچی های پنهان و عیان فرزند، شعله های نزاع بیشتر شده و شاهد از دور شدن هر چه بیشتر والدین از فرزندان هستیم.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد  

اقدامات لازم توسط والدین برای از بین بردن تاثیر دوستان در اعتیاد

پس والدین در قدم اول باید بدانند با بزرگ تر شدن فرزندشان نوع ارتباط و حتی کلام آن‌ ها نیز باید تغییر کند. جدا کردن و تلاش برای دور کردن فرزندتان از دوستانش او را در مقابل شما قرار خواهد داد. در عوض با شناختی که از فرزندتان دارید باید در این برهه بیشتر از پیش احساس همدردی و درک را در او پرورش دهید.

این گونه زحمات شما در تربیت او اتلاف نخواهد شد. توصیه می‌کنیم در صورتی که متوجه هر نوع تغییر رفتار و یا ظن در اعتیاد او شدید تنها با متخصص در این باره صحبت کنید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. اما به طور خلاصه به نکات زیر برای از بین بردن تاثیر دوستان در اعتیاد توجه کنید.

  • فرزندتان را درک کنید و با او همدلی داشته باشید.
  • باید ونبایدها را با توجه به سن او تغییر دهید.
  • در مقابل خواسته های او حد تعادل را رعایت کنید.
  • به دوستانش احترام بگذارید.
  • روش تربیتی تان را تغییر دهید.
  • به او مسئولیت هایی متناسب سن و توانش بدهید.
  • با او به مانند کودک برخورد نکنید.
  • برای او وقت بگذارید.
  • قضاوت اش نکنید و به حرفایش گوش فرا دهید.
  • مشکلات خود را با او مطرح نکنید.
  • او را در جریان امور خانه و خانواده قرار دهید.
  • نظر او را در مورد مسائل مختلف بپرسید و به نظرات مخالفش اهمیت دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دوستان در اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

چگونه می‌توانم بر دوستان فرزندم در دوره نوجوانی کنترل داشته باشم بدون اینکه با مقاومت او مواجه شوم؟

بسیار اهمیت دارد که در مقابل فرزندتان از دوستانش بدگویی نکنید و برای شخصیت آن‌ها ارزش قائل باشید. به جای تلاش برای کنترل سعی کنید نظارت غیر مستقیمی را اتخاذ کنید. برای مثال می‌توانید با دوستان فرزندتان آشنا شوید، گاهی آن‌ها را به منزل دعوت کرده و در تلاش باشید تا با خانواده‌های آن‌ها نیز ارتباط برقرار کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره