تاثیر دوستان در اعتیاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر دوست در اعتیاد یکی از اصلی ترین دلایل گرایش به مواد مخدر است. این موضوع مخصوصا در سنین نوجوانی بیشتر بروز می‌کند. چرا که در این دوران نوجوانان تاثیرپذیری بیشتری داشته و راحت تر می‌توان بر روی آنها تاثیر گذاشت. اما به هرحال نمی‌توان به طور کامل اطرافیان نوجوان را مقصر دانست. چرا که عوامل زمینه سازی وجود دارند که فرد را در معرض تمایل به اعتیاد قرار می‌دهند. اما در این بین نباید نسبت به اطرافیان نوجوان نیز بی توجه ماند. والدین در این مورد باید بسیار محتاط باشند. شاید نوجوان در این دوران متوجه اهمیت این موضوع نبوده و اعتراض کند. اما به زودی متوجه خواهد شد که شما او را از خطر بزرگتری حفظ کرده اید. در این مورد بهتر است از روانشناس نیز کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دوستان در اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تاثیر دوست در اعتیاد چگونه است؟

چگونگی تاثیر دوست در اعتیاد

همه ما می‌دانیم که یکی از علل اعتیاد نوجوانان، دوستان شان هستند. اما اینکه چطور این اتفاق می‌افتد؛ جالب است. یکی از عمده ترین دلایلی که در این مورد وجود دارد؛ پایین آمدن سن اعتیاد در میان افراد است. در سالهای اخیر حتی شاهد اعتیاد در گروه سنی کودکان نیز بوده ایم.

زمانی که نوجوانان زیادی از مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ طبیعی است که دیگران نیز اینکار را طبیعی تلقی کرده و مواد مخدر مصرف می‌کنند. علت دیگری که می‌توان برای این تاثیر آورد؛ گروه دوستان معتاد است. قرارگیری در چنین محیطی، تاثیر دوست در اعتیاد را افزایش داده و منجر به شیوع اعتیاد می‌گردد. برای آشنایی با عوامل ایجادکننده اعتیاد در نوجوانان کلیک کنید.

علل تاثیر دوست در اعتیاد

در قسمت قبلی کمی در مورد چگونگی تاثیر دوست در اعتیاد صحبت کردیم. اما در این بخش قصد داریم تا دلایل بیشتری را در مورد این موضوع شرح دهیم. در واقع با شناخت این علل و کنترل آنها می‌توان احتمال اعتیاد را در نوجوانان به حداقل رساند.

ارتباط با دوستان معتاد

همانطور که گفته شد؛ امروزه نوجوانان زیادی دچار اعتیاد هستند؛ اما از آن اطلاع ندارند. این موضوع به دلیل عدم اطلاعات کافی و درست در مورد اعتیاد است. برای مثال آنها تصور می‌کنند گل اعتیادآور نیست. و یا سیگار کشیدن اعتیاد محسوب نمی‌شود. از این رو با همین توجیحات دیگر دوستان خود را نیز آلوده کرده و یا تشویق به مصرف می‌کنند.

فشارهای آنان

از دیگر شکل های تاثیر دوست در اعتیاد ، فشار آوردن و اصرار کردن در این مورد است. در واقع آنان از طریق تحت فشار قرار دادن دوستان شان منجر به معتاد شدن می‌گردند. برای مثال می‌گویند که اگر این ماده را امتحان نکنید بچه ننه ای و یا دیگر با تو دوست نخواهیم ماند. از این رو دیگری نیز مجبور به امتحان کردن شده و در نهایت معتاد می‌شود.

صحبت کردن در این مورد به طور مکرر

زمانی که گروهی از دوستان به طور مکرر در مورد مصرف مواد مختلف صحبت می‌کنند؛ نوجوان از لحاظ روانی کنجکاو می‌شود تا مواد مختلف را مصرف نمایند. شاید حتی دوستان در مقابل او نیز مواد مخدر مصرف نکنند و یا فشاری به او نیاورند؛ اما همینکه در مورد آن صحبت می‌کنند؛ کافی است تا دیگری را کنجکاو نمایند.

روحیه هیجان طلبی

تاثیر دوست در اعتیاد ، از روی هیجان طلبی نوجوانان نیز هست. در واقع آنان به دنبال راهی هستند تا انرژی خود را تخلیه کرده و یا نیازهای روانی خود را ارضا کنند. برای آنها مواد کشیدن از کارهای هیجان انگیزی محسوب می‌شود که لذت زیادی نیز به آنها می‌دهد.

عوامل زمینه ساز تاثیر دوست در اعتیاد

اما تاثیر دوست در اعتیاد به تنهایی کافی نیست. در بیشتر موارد خود فرد پیش زمینه ای در این مورد داشته و شاید حتی بتوان گفت که کمی راغب است. برخی از عواملی که منجر به تمایل فرد به اعتیاد تحت تاثیر دوستان می‌گردد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

شکل گیری هویت

زمانی که هویت فرد به درستی شکل نگرفته و سرشار از خلاهای روانی و عاطفی باشد؛ طبیعی است که برای غلبه بر آنها به اعتیاد روی می‌آورد. ابتلا به اختلالات روانی و یا شخصیتی نیز منجر به اختلال در هویت افراد می‌گردد.

عوامل خانوادگی

زمانی که فرد در خانواده اش مشکلات زیادی را تجربه می‌کند؛ تاثیر دوست در اعتیاد تشدید نیز می‌گردد. موضوعاتی مانند طلاق، اعتیاد دیگر اعضا، عدم ارتباط درست اعضا با یکدیگر و… همگی باعث می‌‎شوند که فرد برای فرار از آنها به روش های اشتباهی مانند مصرف مواد مخدر روی بیاورد.

نیاز به تعلق داشتن به گروه

همه افراد نیاز دارند تا متعلق به گروه های بزرگتری باشند. تعلق به خانواده، جامعه، دوستان و… همگی از نیازهای درونی ما محسوب می‌شوند که گاهی برای برطرف کردن آنها مجبور به انجام کارهای ناشایستی می‌شویم. در واقع می‌توان گفت که گاهی فرد به اعتیاد روی می‎آورد تا در گروه همسالانش پذیرفته شود.

الگویابی و تقلید

الگویابی یا تقلید کردن به صورت کورکورانه از دیگران نیز منجر به تشدید تاثیر دوست در اعتیاد می‌گردد. در این حالت افراد تنها حرکات و رفتارهای دوستان و همسالان خود را تقلید کرده و در مورد خوب و بدی این رفتارها فکر نمی‌کنند.

کنترل تاثیر دوست در اعتیاد

کنترل تاثیر دوست در اعتیاد

اما چطور می‌توان بر تاثیر دوست در اعتیاد ، غلبه کرد. خوشبختانه کنترل عوامل محیطی ساده تر از عوامل درونی است. بهتر است برای جلوگیری و یا غلبه بر تاثیر دوستان از این روش ها استفاده نمایید. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

آموزش در زمینه اعتیاد و مهارت نه گفتن: در ابتدا در مورد اعتیاد به فرد توضیح داده و همچنین به او آموزش دهید که به طور قاطعانه نه بگوید.

کمک گرفتن از مشاور: برای پیدا کردن علت تاثیرپذیری افراد از دوستانشان، از یک روانشناس کمک بگیرید. چرا که گاهی صحبت کردن و یا حل این موضوع ساده نیست. از این رو باید از یک متخصص کمک گرفت.

بالابردن اعتماد به نفس: زمانی که افراد اعتماد به نفس بالایی داشته باشند؛ کمتر احتمال دارد که تحت تاثیر اطرافیان خود دست به مصرف مواد مخدر بزنند.

لزوم غلبه بر تاثیر دوست در اعتیاد

اگر به موقع و یا به درستی در مورد تاثیر دوست در اعتیاد اقدام نکنید؛ باید انتظار بروز مشکلات بیشتری داشته باشید. چرا که  فردی به راحتی تحت تاثیر دوستان و همسالان خود در زمینه های مختلفی قرار می‌گیرد؛ هیچ اراده ای از خود نداشته و قطعا قدرت انتخاب و تصمیم گیری نیز ندارد. پس آینده روشنی نیز در انتظار این فرد نیست. از این رو باید به صورت جدی با این موضوع برخورد شده و آن را کنترل کرد. همه ما تا حدی تحت تاثیر دوستان خود قرار می‌گیریم؛ حتی اگر این موضوع در زمینه های مفید اتفاق بیافتد، خوب نیز هست. اما باید در مورد میزان آن محتاط بود.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد؛ تاثیر دوست در اعتیاد اجتناب ناپذیر است. همه ما رفتارهایی را تحت تاثیر دوستان مان انجام می‌دهیم. اما نباید فراموش کنیم که اعتیاد موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. از این رو بهتر است در مورد آن اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین از یک مشاور نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر دوستان در اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چگونه می‌توانم بر دوستان فرزندم در دوره نوجوانی کنترل داشته باشم بدون اینکه با مقاومت او مواجه شوم؟

بسیار اهمیت دارد که در مقابل فرزندتان از دوستانش بدگویی نکنید و برای شخصیت آن‌ها ارزش قائل باشید. به جای تلاش برای کنترل سعی کنید نظارت غیر مستقیمی را اتخاذ کنید. برای مثال می‌توانید با دوستان فرزندتان آشنا شوید، گاهی آن‌ها را به منزل دعوت کرده و در تلاش باشید تا با خانواده‌های آن‌ها نیز ارتباط برقرار کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره