پیش داوری در روانشناسی | 6 روش برای کاهش انواع پیش داوری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پیش داوری در روانشناسی به معنای نگرش منفی نسبت به گروه مشخص، بر اساس تعمیم های ناشی از اطلاعات اشتباه است. پیش داوری منطقی و واقعی نیست. بلکه بر اساس مجموعه ای از فرضیات، گمانه زنی و مفاهیم نیمه درست است. در پیش داوری از برچسب زدن و تحقیر بسیار استفاده می‌شود. حتی در بسیاری از موارد این پیش داوری ها بر اساس کلیشه ها می‌باشد. البته انواع مختلفی دارد که در این مقاله ذکر شده است. برای رهایی از پیش داوری در زندگی حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

پیش داوری در روانشناسی

پیش داوری در روانشناسی چیست؟

پیش داوری در روانشناسی به معنای نگرش منفی در رابطه با یک شخص است. که مولفه ای هیجانی است و بسته به هیجان های موجود، اعمال متفاوتی را نشان می‌دهد. در واقع زمانی که مردم نسبت به دیگران نگرشی پیش قضاوتی و تعصب آمیز داشته باشند، تمایل پیدا می‌کنند که همه افرادی که در آن گروه خاص قرار دارند را شکل هم بدانند. این پیش داوری ها به عوامل مختلفی مانند ملیت، وضعیت اجتماعی، مذهب، گرایش جنسی، سن، جنسیت و … بستگی دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

پیش داوری حتی می‌تواند مثبت باشد. بر اساس اثر پیگمالیون که اشاره به انتظارات و نگرش های مثبت نسبت به دیگران دارد، اگر استادی دانشجوی خود را باهوش خطاب کند، دانشجو نیز تلاش زیادی برای رسیدن به جایی که استاد او را در نظر گرفته است؛ می‌کند.

پیش داوری در روانشناسی نیز وجود دارد. زمانی که درمانگر به درمانجوی خود در اولین ملاقات برچسب اختلال روانی می‌زند، تاثیرات آن در رفتار فرد قابل بررسی است. در ادامه این مقاله سعی کرده ایم همه چیز در رابطه با پیش داوری در روانشناسی را توضیح دهیم.

فروشگاه آرامیس

انواع پیش داوری در روانشناسی

بیشتر افراد نسبت به اعمال و رفتار خودشان بینش کافی ندارند. آن‌ها به اشکال مختلفی اقدام به پیش داوری می‌کنند. برای تشخیص و از بین بردن این پیش داوری ها در ادامه با انواع آن آشنا شوید.

? تعصب جنسی

یکی از انواع پیش داوری در روانشناسی، تعصب جنسی است. تعصب جنسی از روی رفتار نامناسب با یک فردی است که به یکی از دو جنسیت تعلق دارد. در اکثر موقعیت ها زنان هستند که مورد پیش داوری قرار می‌گیرند.

? نژاد پرستی | پیش داوری در روانشناسی

نژآد پرستی یکی از انواع پیش داوری در روانشناسی است. نژاد پرستی یعنی تعصب افراطی تمایزهای جسمانی که از منظر اجتماعی حائز اهمیت است. نژاد پرست به فردی گفته می‌شود که به دلیل تفاوت های جسمانی دیگران را قضاوت می‌کند. حتی مورد توهین نیز قرار می‌دهد.

? قوم مداری

از دیگر انواع پیش داوری در روانشناسی، قوم مداری است. در این نوع پیش داوری، افراد یک قومیت، قومیت های دیگر را به همراه فرهنگشان تحقیر می‌کند. معمولا تمامی قومیت ها از این پیش داوری برخوردارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار با دیگران کلیک کنید.

? عقاید مذهبی | پیش داوری در روانشناسی

عقاید دینی از دیگر انواع پیش داوری در روانشناسی است. در این شرایط فرد افرادی که عقاید مذهبی متفاوت از او دارند مورد قضاوت و تحقیر قرار می‌دهند.

دلایل پیش داوری در روانشناسی

پیش داوری در روانشناسی دلایل متفاوتی را در بر دارد. این دلایل به عوامل مختلفی نیز وابسته است که در ادامه توضیح داده ایم.

? عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی از دیگر دلایل پیش داوری در روانشناسی است. این عوامل در دسته هنجارهای اجتماعی، رقابت، تعارضات اقتصادی، تعارضات سیاسی و دفاع از خود.

? عوامل انگیزشی و شخصیتی

از دیگر دلایل پیش داوری در روانشناسی، عوامل انگیزشی و شخصیتی است. این عوامل 2 نوع دارد که در ادامه توضیح داده ایم.

◾ شخصیت اقتدار طلب: افرادی وجود دارند که شخصیت اقتدار طلب دارند. این افراد به دلیل نوع شخصیت، تمایل بسیار زیادی به پیش داوری دارند. این افراد خشک و پایبند به ارزش های سنتی هستند. و نسبت به ناتوانی در خود و دیگران بردبار نیستند.

◾ توجیه رفتار خود: یکی از علل های پیش داوری، توجیه رفتار است. اگر کسی نسبت به فردی بی رحم باشد، سعی در تحقیر او دارد تا بی رحمی خود را توجیه کند.  جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احساس خشم کلیک کنید.

? عوامل شناختی هیجانی

یکی از دلایل پیش داوری در روانشناسی، عوامل شناختی هیجانی است. این عوامل شامل موارد زیر است.

◾ طبقه اجتماعی: به منزله بررسی و چشم و هم چشم وضعیت اقتصادی افرادی است که از آنها پایین تر هستند. در واقع قشر پایین تر از خود را تحقیر می‌کنند.

◾ عواطف: نسبت دادن خصوصیات مشابه و یکسان به همه افراد یک گروه، بدن مشاهده تفاوت های میان آنها.

◾ تصورات قالبی: نسبت دادن خصوصات یکسان به تمامی افرادی که در یک گروهی قرار دارند.

روش های موثر در کاهش پیش داوری

روش های موثر در کاهش پیش داوری

روش های موثری در کاهش پیش داوری در روانشناسی وجود دارد. که باید در جهت بهبود رفتار انجام شود. در این بخش مقاله راجع به روش های موثر در کاهش پیش داوری توضیح داده ایم.

? اثر تماس هم مرتبه

یکی از روش های موثر در کاهش پیش داوری در روانشناسی، اثر تماس هم مرتبه است. اگر پیش داوری در جهت نژاد پرستی باشد، باید با کمک هم مرتبه سازی رفع شود. در این شرایط باید نژاد های مختلف را در رتبه بندی یکسانی قرار دهید. تفاهم را افزایش دهید و تنش را بکاهید.

? عدم تنفر | پیش داوری در روانشناسی

برای کاهش پیش داوری در روانشناسی، باید نفرت نداشتن را تمرین کنید. مهربانی، مقابله با تنفر و … می‌تواند در این راه به افراد کمک کند. برای این کار یکی از روش ها قرار گیری در مقابل پیش داوری های خود است. مثلا اگر کسی به نژاد پرستی جبهه گیری دارد، باید با او به شیوه نژاد پرستارانه رفتار کرد. زمانی که فرد را با رفتارهای خود روبرو شود، در جهت بهبود رفتار خود بیشتر تلاش می‌کند.

? تغییر مقوله ها

از دیگر روش های کاهش پیش داوری در روانشناسی، تغییر مقوله ها است. فرد باید نگرش هایی که دارد را تغییر دهد. در این شرایط فرد باید از ارتباط با گروه هایی آغاز کند که نگرش مثبتی به آنها دارد. به مرور افرادی که جبهه زیادی نسب به آنها دارد را باید داخل گروه ها قرار دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چگونه زود قضاوت نکنیم کلیک کنید.

? ارتباط بیشتر با دیگران | پیش داوری در روانشناسی

ارتباط پی در پی و تماس با افراد در جهت کاهش پیش داوری در روانشناسی کمک رسان است. زمانی که فرد با دیگران ارتباط داشته باشد، اضطراب کمتری را تحمل می‌کند. کاهش اضطراب نیز باعث عدم تفکر راجع به گروهک های بیگانه است.

? کمک از دیگران

یکی از روش های کاهش پیش داوری در روانشناسی، کمک از دیگران است. زمانی که با رفتار دوستانه دیگران مواجهه شوید، اضطراب و خشم ناشی از گروهک ها کاهش می‌یابد. در نهایت عزت نفس بالا رفته و برای بهبود رفتار تلاش بیشتری صورت می‌گیرد.

? کمک از روانشناس | پیش داوری در روانشناسی

جهت کاهش پیش داوری ها باید از روانشناس کمک گرفت. روانشناسان با ریشه یابی و بررسی دلایل این خشم و پیش داوری ها، به افراد کمک می‌کنند تا رفتار خود را تغییر دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تند حرف زدن کلیک کنید.

کلام آخر

پیش داوری در روانشناسی و جامعه امروزی بسیار زیاد مشاهده می‌شود. زمانی که افراد توانایی قبول دیگران را ندارند، نژاد پرستی را رونق می‌دهند و جز خود کسی را نمی‌پسندند؛ شروع به پیش داوری و برچسب زدن می‌کنند. تنها راه حل رفع این رفتار، کمک از روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیش داوری در روانشناسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره