مسخره شدن کودک در مدرسه | اگر مسخره شدیم چه کنیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مسخره شدن کودک در مدرسه اتفاق تلخی است که خیلی از کودکان با آن مواجه می‌شوند. نقص‌های ظاهری، تفاوت‌های شخصیتی یا برانگیختن حسادت در دیگران از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند یک نفر فرزند شما را در مدرسه مسخره کند. اما این اتفاق به هر دلیلی که بیافتد آسیب‌های بسیاری را در شرایط روحی و حتی شخصیت فرزند شما به جا خواهد گذاشت.

به همین خاطر بسیار مهم است که بدانید وقتی فرزندتان در مدرسه و از طرف دوستانش مورد تمسخر قرار گرفته باید چه کاری انجام بدهید. ما در این مطلب سعی می‌کنیم آسیب‌های این مسئله و همین‌طور راه‌های واکنش نشان‌دادن به آن را مطرح کنیم. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص در این شرایط می‌تواند تا حد زیادی به سلامت روان فرزند شما کمک کند. پس اگر شما هم درگیر مساله مسخره شدن کودک در مدرسه شده‌اید در ادامه این مطلب همراه ما باشید. و  یا برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

مسخره شدن کودک در مدرسه

همه ما دوست داریم در جمع دیگران دوست‌داشتنی به نظر برسیم و احتراممان حفظ بشود. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم این مسئله هیچ ربطی هم به سن ما ندارد. حتی کودکان نیز دوست دارند حرمت و احترام آنها در همه شرایط حفظ بشود. و به همین خاطر است که مسخره شدن کودک در مدرسه یا هر جمع دیگری می‌تواند برای آنها بسیار ناراحت‌کننده باشد.

اما گاهی چه بخواهیم و چه نخواهیم این اتفاق برای فرزندمان خواهد افتاد. در حقیقت گاهی فرزند شما مجبور می‌شود خیلی زود با این واقعیت روبه‌رو شود که همیشه قرار نیست همه افراد ما را دوست داشته باشند یا با ما خوب رفتار کنند. نکته مهم دیگری که حتی خود شما هم باید یاد بگیرید این است که ما کنترلی روی رفتار دیگران نداریم.

به همین خاطر شاید نشدنی یا خیلی سخت باشد که بخواهید این مسئله را از طریق دانش‌آموزی که فرزندتان را مسخره کرده حل کنید. یادتان باشد که اولاً کودکان معمولاً به نیت آسیب‌زدن به یکدیگر دست به تمسخر نمی‌زنند. آنها بسیاری از مواقع از پیامدهای کاری که می‌کنند اطلاعی ندارند. و بیشتر اوقات صرفاً برای نشان‌دادن خودشان و به‌دست‌آوردن تأیید دیگران دست به این کار می‌زنند.

ثانیاً حتی اگر قرار است آن دانش‌آموز رفتارش را اصلاح کند این مسئله وظیفه شما نیست. بلکه باید این کار را به پدر و مادر آن کودک یا معلم مدرسه بسپارید. پس حتماً متوجه این موضوع شده‌اید که شما روی هیچ‌چیز به جز فرزند خودتان کنترل ندارید. حالا سعی می‌کنیم با هم این را مرور کنیم که شما چطور می‌بایست رفتار فرزند خودتان را کنترل کنید.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی بیشتر با روانشناسی کودکان ابتدایی کلیک کنید.

آسیب‌هایی که مسخره شدن کودک در مدرسه به همراه می‌آورد

مسخره شدن کودک در مدرسه ، به‌خصوص اگر برای چندین بار تکرار شود موضوعی است که می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را برای او به همراه داشته باشد. علاوه بر این، روان‌شناسان معتقدند حتی یک‌بار مسخره شدن کودک در مدرسه ، اگر آن‌قدر پررنگ باشد که در ذهن فرزند شما باقی بماند هم می‌تواند درست همین مشکلات را به دنبال داشته باشد.

اگرچه کودکانی با شخصیت‌های قوی هم هستند که به‌راحتی از کنار این موضوعات رد می‌شوند یا حتی شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند؛ اما مسخره شدن کودک در مدرسه ، برای بسیاری از آن‌ها باعث رنجش می‌شود. از جمله آسیب‌هایی که مسخره شدن کودک در مدرسه می‌تواند روی روحیه فرزند شما باقی بگذارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

?ناتوانی‌هایی که تا بزرگسالی باقی می‌مانند

اولین و جدی‌ترین مشکل مسخره شدن کودک در مدرسه این است که خاطره این وضعیت معمولاً تا بزرگسالی همراه او باقی خواهد ماند. به همین خاطر بسیاری از مشکلات مرتبط با این بحران مثل احساس نقص یا شرم نیز تا بزرگسالی در کودک باقی می‌ماند. در واقع می‌خواهیم بگوییم ضعفی که دیگران در فرزند شما دیده و آن را به روی او آورده‌اند ممکن است تبدیل به بخشی از هویت او شده و تا همیشه همراه وی ادامه پیدا کند.

?مسخره شدن کودک در مدرسه و از دست‌دادن اعتماد به نفس

یکی از مهم‌ترین منابعی که اعتمادبه‌نفس ما را تغذیه می‌کند محیط اجتماع است. به میزانی که این اجتماع و تجربه‌هایی که در آن داریم مثبت باشند فرد اعتمادبه‌نفس بالاتری خواهد داشت. اما هرچقدر شما از طرف دیگران راجع به کم و ناکافی بودن خودتان شنیده باشید، طبیعتاً باورتان به خودتان را هم از دست خواهید داد. با مسخره شدن کودک در مدرسه او با خودش به این فکر می‌کند که دیگران نیز او را شخص با ارزشی نمی‌دانند. و در نتیجه دیریازود خودش هم به ارزشمندی یا توانایی‌های خودش شک می‌کند.

?ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران

وقتی شما خاطره بدی از ارتباط با دیگران داشته باشید طبیعتاً تکرار دوباره این مسئله برایتان سخت خواهد بود. وقتی کودک از جانب همسالانش مسخره شده باشد این فکر در ذهنش شکل می‌گیرد که شاید دیگران نیز چنین تصوری راجع به من داشته باشند. همین مسئله باعث خواهد شد که او از شروع ارتباط‌های جدید خودداری کند. زیرا فکر می‌کند که دیگران دوستش ندارند یا او را شخصی بی‌ارزش می‌دانند. در نتیجه احتمال اینکه بخواهد تجربه جدیدی را شروع کند کم خواهد شد.

برای آشنایی با علل و راه های از بین بردن ترس از مدرسه کلیک کنید.

مسخره شدن کودک در مدرسه | با این شرایط چطور برخورد کنیم؟

اصلی‌ترین سؤال والدینی که فرزندشان در مدرسه یا هر محیط دیگری مورد تمسخر قرار گرفته این است که در این شرایط چطور باید واکنش نشان بدهیم. یادتان باشد که نوع برخورد شما با کودک، تأثیر بسیاری در سلامت روان او و خاطره‌ای که از این موضوع در ذهنش نقش می‌بندد خواهد داشت. بعضی از مهم‌ترین نکاتی که در برخورد با این شرایط باید به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

✳️ با فرزندتان همدلی داشته باشید

خیلی از ما وقتی مسخره شدن کودک در مدرسه را می‌شنویم می‌خواهیم فرزندمان را دلداری بدهیم. به همین خاطر ممکن است سعی کنیم این اتفاق را کوچک جلوه بدهیم. مثلاً ممکن است شما به فرزندتان بگویید حرف‌های دوستش اهمیتی ندارد. یا یادش بدهید که دیگر با آن هم‌کلاسی‌اش بازی نکند. اما یادتان باشد در اولین قدم کودک انتظار دارد که شما رنج و ناراحتی‌اش را ببینید. پس بهتر است به او نشان بدهید که متوجه غم یا خجالتی که احساس می‌کند شده‌اید. این کار باعث می‌شود کودک بهتر بتواند به شما اعتماد کند؛ و در نتیجه قدم‌های سازنده‌ای برای تغییر شرایط برداشته‌اید.

✳️ کسی که مشکل دارد فرزند شما نیست

یک نکته را باید به فرزندتان یاد بدهید؛ و آن هم این است که او شخصی نیست که مشکل داشته و نیاز به توجه دارد. فرزند شما باید این را یاد بگیرد که مسخره‌کردن دیگران و همدلی نداشتن با آنها کار اشتباهی است. و به همین نسبت کسی که مرتکب این اشتباه می‌شود شخصیت مشکل‌دار این ماجرا است.

برای درک کامل فرزندان حتما درباره مشکلات دانش آموزان ابتدایی بخوانید.

✳️ مسخره شدن کودک در مدرسه | همه مثل هم فکر نمی‌کنند

یک نکته مهم دیگر که فرزند شما باید یاد بگیرد این است که همه مثل هم فکر نمی‌کنند. در حقیقت کودک باید این را بداند که اگر یک نفر او را مسخره کرده به این معنی نیست که سایر هم‌کلاسی‌هایش هم همین نظر را راجع به او دارند؛ یا از طرف دیگر او باید این را بداند که حتماً در بین دوستانش کسانی هم هستند که مسخره‌کردن دیگران را کار بدی می‌دانند و معتقدند که طرف مقابل کار بدی انجام داده است. دانستن این موضوع به فرزند شما کمک می‌کند احساس خجالت و شرمندگی کمتری را تجربه کند. زیرا آنها در بسیاری از مواقع فکر می‌کنند که آنچه گفته شده نظر همه بچه‌ها نسبت به آنهاست.

✳️ اعتمادبه‌نفس کودک را بالا ببرید

یک راه‌حل خوب برای مبارزه با آسیب‌های روحی مسخره شدن کودک در مدرسه این است که اعتمادبه‌نفس کودک را بالا ببرید. وقتی فرزند شما به خودش و باارزش بودنش اعتقاد داشته باشد کمتر درگیر حرف‌ها و قضاوت‌های دیگران خواهد شد. به‌علاوه این کودکان قدرت این را دارند که رفتار مناسبی جلوی طرف مقابل از خود نشان بدهند و حتی شرایط را به نفع خودشان تغییر بدهند.

✳️ مسخره شدن کودک در مدرسه | با کمک هم به دنبال راه‌حل باشید

همان‌طور که گفتیم شما کنترلی روی رفتار دیگران ندارید. پس باید با فرزند خودتان بگردید و راه‌حلی برای شرایط پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از بازی‌ها هم استفاده کنید. مثلاً شما نقش فرزندتان را بازی کنید و او می‌بایست نقش کسی که مسخره‌اش کرده را بازی کند. سپس جواب‌های مناسب را در قالب همین بازی به کودک یاد بدهید. برای مثال به او کمک کنید با لحنی قاطعانه و محکم به طرف مقابل بگوید از حرف‌هایش ناراحت شده است.

✳️ فرزندتان باید مهارت گفتگو را یاد بگیرد

یک راه مناسب این است که از فرزندتان بخواهید با کسی که او را مسخره کرده صحبت کند. برای این کار فرزند شما می‌بایست در یک شرایط مناسب با دوستش راجع به رفتار او صحبت کند؛ و خیلی قاطعانه به او بگوید که این رفتار ناراحتش کرده است. در بسیاری از مواقع این کار باعث می‌شود که طرف مقابل متوجه پیامدهای رفتار خودش شده و از این کار دست بردارد.

برای آشنایی با نحوه آموزش دوستیابی به کودکان کلیک کنید.

اهمیت مشاوره و معرفی ذهن نو

همان‌طور که گفتیم مسخره شدن کودک در مدرسه می‌تواند آسیب‌های روحی بسیار بدی برای فرزند شما به همراه داشته باشد. به همین خاطر شما می‌بایست فکری برای جلوگیری از این شرایط داشته باشید. پس اگر احساس می‌کنید این وضعیت تأثیر بدی روی روحیه فرزندتان گذاشته بهتر است از یک مشاور کودک کمک بخواهید.

مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی به فرزند شما کمک می‌کنند راه‌حل‌های مناسب برای کنترل هیجان‌ها و احساسات و همین‌طور روش برخورد صحیح با این شرایط را یاد بگیرد. به‌علاوه آنها به فرزند شما کمک می‌کنند تا جلوی شدت آسیب‌های روحی که این قضیه به او وارد می‌کند را بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسخره شدن کودک در مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

فرزندم دائماً در مدرسه توسط یکی از هم‌کلاسی‌ها مسخره می‌شود؛ بهترین راهکار در این شرایط چیست؟

بهتر است به فرزندتان یاد بدهید قاطعانه با آن هم‌کلاسی صحبت کرده و به او بگوید که رفتارهایش باعث ناراحتی او شده‌اند. اگر این مسئله به فرزندتان کمک نمی‌کند بهتر است به او کمک کنید دوستان دیگری برای خودش پیدا کند؛ و نسبت به این قضیه بی‌توجه باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره