نادیده گرفته شدن | نادیده گرفتن احساسات توسط همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نادیده گرفته شدن در بسیاری از روابط به خصوص رابطه زن و شوهری ممکن است به وجود آید. بسیاری از زوج ها در مقطعی از رابطه خود، لحظات پر فراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارند. وقتی افراد از نظر عاطفی نادیده گرفته می‌شوند، احساس می کنند که احساساتشان برای شریک زندگی شان اهمیتی ندارد. احساس غفلت ممکن است به دلیل مسائل مختلف باشد. صرف نظر از دلایل، مراقبت از خود در زمانی که احساس بی توجهی می کنید برای حفظ سلامت روان و رفاه شما حیاتی است. در این مقاله، کارهایی که می توانید برای تسکین احساسات دشوار غفلت انجام دهید، شناسایی دلایل و نشانه های غفلت عاطفی را مورد بحث قرار می دهیم. برای دریافت خدمات روانشناختی روی مشاوره خانواده کلیک کنید.

نادیده گرفته شدن احساسات و نیازها

بی توجهی به احساسات و نیازها می تواند در طول زمان وارد هر رابطه ای شود. حتی در روابط سالم و بلند مدت، معمولا هم زنان و هم مردان در زمان خاصی احساس بی توجهی و نادیده گرفته شدن می کنند. وقتی دونفر برای مدت طولانی باهم هستند، ممکن است شروع به بدیهی گرفتن یکدیگر بکنند. شاید آن ها به حضور طرف مقابل عادت کنند. درحالی که این رویه هر از گاهی عادی است، اما اگر نادیده گرفته شدن جدی و بلند مدت شود می تواند برای رابطه مضر باشد.

حتما مقاله ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض را بخوانید.

احساس نادیده گرفته شدن در یک رابطه طبیعی است یا خیر؟

با گذشت زمان در یک رابطه، برای ما آسان است که نسبت به شرکای خود کمتر توجه کنیم و احساسات آن ها را بدیهی بدانیم. اما بی توجهی و نادیده گرفته شدن در یک رابطه فقط باعث نمی‌شود یک فرد احساس تنهایی کندِ بلکه می‌تواند به طرف مقابل القا کند که آدم دوست داشتنی نیست و همه مشکل از خود او است.

اگرچه در یک رابطه مشکلات زیادی ممکن است وجود داشته باشد و این مشکلات موجب قهر و بی توجهی شود، اما نمی‌توان گفت که این اتفاق برای مدت زمان طولانی نیز همچنان طبیعی است. اگر به طور مداوم این احساس نادیده گرفته شدن را دارید، این بدان معنا است که شما و شریک زندگی تان آن طور که باید ارتباط برقرار نمی کنید. این عدم ارتباط همراه با نادیده گرفته شدن می تواند منجر به طلاق عاطفی، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس، خیانت، انحراف اخلاقی، اعتیاد و… شود.

نشانه های نادیده گرفته شدن احساسات توسط همسر

بی توجهی اشکال مختلفی دارد. عدم توجه همسرتان به آنچه می گویید یا احساسی که نسبت به چیزی دارید و حتی سکوت و بی توجهی که در عصبانیت و دعوا ها از خود نشان می دهد می تواند از نشانه های رایج نادیده گرفته شدن باشد. علائم دیگری که می تواند نشان دهد که شما از نظر عاطفی نادیده گرفته می شوید به شرح زیر است.

  • شما انتخاب می کنید که با یک دوست یا خانواده در مورد احساسات یا مشکلات خود به جای شریک زندگی تان صحبت کنید
  • احساس می کنید در رابطه خود تنها هستید
  • شما نمی خواهید با شریک زندگی خود به رویدادهای اجتماعی یا جمع های خانوادگی بروید
  • شما ترجیح می دهید زمان‌تان را به تنهایی بگذرانید تا اینکه با شریک‌تان باشید
  • وقتی درمورد احساسات یا مسائل مربوط به رابطه تان صحبت می کنید، شریک زندگی شما خاموش است یا کناره گیری می کند
  • وقتی با شریک زندگی تان هستید احساس می کنید که به او تعلق ندارید

اگر بیش از یکی از موقعیت های بالا را تجربه می کنید، احتما زیادی وجود دارد که در معرض نادیده گرفته شدن احساسات و عواطف توسط همسر تان باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل نادیده گرفته شدن احساسات و عواطف توسط همسر

احساس نادیده گرفته شدن توسط دوستان

معمولا نادیده گرفته شدن توسط همسر واکنشی به یک مشکل اساسی در یک رابطه است. این مشکل می تواند هر چیزی باشد، مثل انباشته شدن اختلافات جزئی. با این حال، همیشه دلیل یک مشکل در خود رابطه نیست. اگر شوهرتان شما را نادیده می‌گیرد یا شروع به رفتار متفاوتی می کند، ممکن است در تلاش برای دستیابی به فضای آرام و شخصی خود باشد. این امر به ویژه در صورت داشتن فرزندان خردسال یا شرایط کاری سخت محتمل تر است.

برای مثال، ممکن است همسرتان درمورد کار، پول، یک ایده یا سایر اتفاقات زندگی استرس زیادی داشته باشد و احساس می کند که انرژی لازم برای حفظ رابطه با صبر و توجهی که درحال حاضر شایسته آن هستید را ندارد. همچنین ممکن است نادیده گرفته شدن احساسات توسط همسر علائم یک بیماری روانی باشد که ممکن است بر رفتار آن ها تأثیر بگذارد.

بنابراین سعی کنید که مشکل را شخصی نکنید، ایراد از شما نیست، فکر نکنید که دیگر رابطه تان به روال عادی بر نمی گردد. به طور کلی اقداماتی وجود دارد که می توانید برای بهبود وضعیت خود انجام دهید. و به این رویه نادیده گرفتن شدن احساسات توسط همسر تان پایان دهید.

چطور احساسات و نیازهای همسرمان اولویت قرار دهیم؟

همانطور که گفته شد، احساس نادیده گرفته شدن می تواند در برهه ای از زمان ظاهر شود. صرف نظر از طول رابطه، این احساسات طبیعی هستند. اما اگر می خواهید رابطه طولانی و مستحکمی را برقرار کنید، لازم است بدانید چگونه شرایط را سرو سامان دهید و اینکه چگونه می توانید به احساسات همسرتان توجه کنید. در ادامه، راه هایی را پیشنهاد داده ایم تا با استفاده از آن ها بتوانید احساسات همسرتان را ببینید و به نیازهایشان توجه کنید.

برای آشنایی با روش های صحیح رفتار با همسر کلیک کنید.

?مکالمات را به طور فعال گوش کنید

بدون شک ارتباط یکی از مهم ترین بخش های رابطه شما است. اگر به حرف یکدیگر گوش ندهید، ممکن است این ارتباط با شکست مواجه شود. برای اینکه شنونده فعالی باشید، باید روی هر چیزی که همسرتان می گوید تمرکز کنید و سعی داشته باشید کمی هم از دیدگاه او به موضوعات نگاه کنید.

برای مثال، گاهی اوقات شما فکر می کنید که درحال گوش دادن به صحبت طرف مقابل هستید، اما درواقع فقط چند کلمه اول را متوجه می شوید و ناخودآگاه ذهنتان جای دیگری مشغول است. یا اینکه طرف مقابل درحال صحبت است و شما با گوشی موبایل، تلویزیون، کتاب و یا …. خود را مشغول می کنید.

تمام این موارد باعث می شوند شما نتوانید شنونده خوبی برای همسرتان باشید و به او این احساس بی توجهی را منتقل می کنید.

?استفاده از زبان مثبت

صرف نظر از اینکه درمورد چه چیزی صحبت می کنید، بهتر است برای صحبت با همسرتان از زبان مثبت استفاده کنید. حتی اگر گاهی قصد دارید از او انتقاد کنید لازم است که از کلمات مثبت برای این کار استفاده کنید. شاید استفاده از زبان مثبت در هنگام درگیری و بحث سخت باشد، اما با تمرین و مقاومت می توانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید.

برای آشنایی با نحوه صحیح ایراد گرفتن از همسر کلیک کنید.

?با همسرتان وقت بگذرانید

همانطور که برای کار، تحصیل یا موارد دیگر وقت می گذارید، لازم است که برای همسرتان نیز از صمیم قلب وقت بگذارید. وقت گذرانی می تواند به این معنا باشد که در خانه بنشینید و به دردو دل ها و صحبت های هم گوش بدهید. برای رابطه تصمیمات جدی بگیرید و همینطور باهم به خوشگذرانی بروید. این کار نشان می دهد که چقدر برای همسرتان و همینطور رابطه ای که دارید ارزش قائلید. وقت گذرانی با همسر به راحتی احساس نادیده گرفتن شدن را از او می گیرد. برای اطلاع از چگونه وقت گذاشتن برای همسر کلیک کنید.

وقتی همسرمان ما را نادیده می گیرد باید چه کاری انجام دهیم

وقتی احساس نادیده گرفته شدن احساسات تان توسط همسرتان را دارید، ماندن در این رابطه می تواند واقعا سخت باشد. در ادامه، راه هایی را معرفی کرده ایم که وقتی همسرتان احساسات شما را نادیده می گیرد می توانید انجام دهید.

1_ بیش از حد واکنش نشان ندهید

اگر دچار نادیده گرفته شدن احساسات تان توسط همسرتان هستید، نباید بیش از حد واکنش نشان دهید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا شوهر شما ممکن است به آنچه که می‎‌گویید یا احساس می‌کنید توجه نداشته باشد. در هر صورت اگر احساس می کنید که او شما را نادیده می گیرد، بهتر است به جای واکنش بد نسبت به آن، در مورد این مسئله صحبت کنید.

2_ به خاطر نادیده گرفته شدن احساسات وارد دعوا نشوید

اگر فکر می کنید که همسرتان احساسات شما را نادیده می گیرد، مهم است که در مورد آن دعوا نکنید. اغلب اوقات وقتی چیزهایی را نادیده می گیریم و برای صحبت درمورد آن ها وقت نمی گذاریم، حل آن ها دشوار است.

جای تعجب نیست که وقتی دائما درحال دعوا هستید، برقراری ارتباط با نیازهایتان دشوار باشد. اگر سعی کنید دعوا نکنید و آرامشتان را حفظ کنید، کم کم تغییر را در نحوه رفتار همسرتان با احساساتی که دارید را مشاهده می کنید.

3_ رفتار او را تحلیل کنید

آیا همسرتان عمدا احساسات شما را نادیده می گیرد؟

در مورد این موضوع کمی فکر کنید. شاید او دلیل خوبی برای رفتارش داشته باشد و شما می توانید با صحبت کردن در این مورد مشکل را بفهمید. اگر او مدام احساسات شما را نادیده نمی گیرد، ممکن است به این دلیل باشد که در زندگی اش مشکلات دیگری دارد که لازم است کمی به خودتان زمان دهید.

برای آشنایی با نشانه های یک خانواده سالم کلیک کنید.

4_ برای نادیده گرفته شدن احساسات با یک روانشناس صحبت کنید

اگر همسرتان احساسات شما را نادیده می گیرد، خوب است با یک روانشناس صحبت کنید. می تواند راه عالی برای شما باشد تا پاسخ های لازم را دریافت کنید و بفهمید در رابطه شما چه می گذرد. همچنین روانشناس به شما می گوید که چه کاری را باید متفاوت انجام دهید یا اصلا انجام ندهید تا بتوانید رابطه خوبی داشته باشید.

5_ خودت باش

وقتی دچار نادیده گرفته شدن احساسات توسط همسرتان هستید؛ مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که خودتان باشید. سعی نکنید تغییر کنید، در عوض خودتان باشید و اجازه دهید همسرتان خود واقعی تان را ببیند، کسی که با او ازدواج کرده است.

همسر شما باید یاد بگیرد که چقدر مهم است به نظرات شما گوش دهد و برایتان ارزش قائل شود. زیرا در غیر این صورت شما چیزی که می خواهد را به او نمی دهید.

سخن آخر

احساس نادیده گرفته شدن در رابطه دشوار است. اما این را بدانید که همه چیز می تواند بهبود یابد. رابطه شما با همسرتان می تواند بهتر شود و می توانید بار دیگر لحظات پر از عشق و محبت داشته باشید. لازمه این کار این است که در مسیر درستی قدم بردارید و برای حل مشکل خود تلاش کنید. در این راه می توانید از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرید تا با خیال راحت تر بتوانید این مسائل را پشت سر بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نادیده گرفته شدن احساسات می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره