اعتیاد کودکان به مواد مخدر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در ارتباط با اعتیاد کودکان به مواد مخدر چه چیزی می‌دانید؟ اعتیاد یکی از آسیب‌ها و مشکلات انسان است که افراد را در همه سنین از کودکی تا بزرگسالی گرفتار می‌کند. زمانی گفته می‌شود یک فرد اعتیاد دارد که بدن فرد به مصرف یک ماده خاص عادت کرده باشد. اعتیاد یک مشکل پیشرونده است که اگر مورد درمان قرار نگیرد مشکلات جسمانی و روانی زیادی را برای فرد مصرف کننده به وجود می‌آورد.

با توجه به وضعیت کودکان می‌توان گفت یکی از آسیب‌پذیر‌ترین گروه‌ها هستند. کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به مصرف اعتیاد روی آورند. از آن جایی که در بسیاری از موارد بدون نظارت و آگاهی والدین این اتفاق می‌افتد دانش در مورد اعتیاد به مواد مخدر در کودکان امری مهم برای والدین محسوب می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد کودکان به مواد مخدر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مصرف کدام مواد اعتیاد محسوب می شود؟

اعتیاد به زبان ساده به معنای عادت کردن است و منظور از اعتیاد به مواد مخدر عادت کردن فرد به مصرف کردن یک ماده مخدر خاص می‌باشد. مواد مخدر می‌توانند به طور سنتی در طبیعت و به طور صنعتی و شیمیایی در آزمایشگاه تولید شوند. برخی از مواد مخدر عبارت‌اند از: تریاک و مشتقات آن، هرویین، مورفین، متادون، ماری‌جوانا، گل، شیشه و…

اعتیاد کودکان به مواد مخدر

علائم اعتیاد کودکان به مواد مخدر

به طور کلی اعتیاد کودکان به مواد مخدر به دو صورت امکان پذیر است. برخی از کودکان به دلیل داشتن مادر معتاد به طور مادرزاد معتاد به دنیا می‌آیند و برخی دیگر از کودکان به دلیل اجبارهای محیطی یا تقلید از والدین به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

?کودکانی که معتاد متولد می‌شوند

نتایج بررسی‌ها و مطالعات نشان داده‌ کودکانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند، علائم اعتیاد را از خود نشان می‌دهند.این نیز یکی از حالات اعتیاد کودکان به مواد مخدر است. این مسئله به وضوح نشان دهنده تاثیر سلامت جسم و روان مادر بر سلامت فرزندان است. موادی که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کند بر سیستم عصبی جنین و نوزاد تاثیر مستقیم می‌گذارد به صورتی که نوزاد پس از تولد، سندرم محرومیت از مواد مخدر را تجربه می‌کند. از جمله مشکلات و علائم نوزادان معتاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_کم خوابی

_ناآرامی و بی قراری و گریه زیاد

_عدم تمایل به خوردن شیر

_کم وزنی و نارسی کودک

_مشکلات گوارشی نظیر اسهال و استفراغ

_مشکلات تغذیه

?کودکانی که به طور مستقیم مواد مخدر مصرف می‌کنند

اعتیاد کودکان به مواد مخدر به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال برخی از کودکان به دلیل محیط خانوادگی نامناسب، داشتن والدین معتاد و اجبارهای بزرگسالان و دوستان، مواد مخدر مصرف می‌کنند. برخی از خانواده‌ها تهیه مواد مصرفی را بر عهده فرزند خود می‌گذارند و از آنجایی که اگر کودک خودش مواد مصرف کند تمایل بیشتری به انجام این کار دارد، مقداری از مواد را به کودک خود می‌خورانند.

همچنین برخی از والدین بر اساس باور شخصی خودشان برای آرام کردن کودک و یا حتی درمان بیماری، مواد مخدر را در اختیار کودک می‌گذارند. علاوه بر نقش خانواده و روش‌های تربیتی ناکارآمد، دوستان و بزرگسالانی در محیط‌هایی که کودک رفت و آمد می‌کند مانند باشگاه، مدرسه و… بدون آگاهی و نظارت والدین کودک را گرفتار اعتیاد می‌کنند.

در مجموع می‌توان عوامل موثر بر اعتیاد کودکان به مواد مخدر را شامل موارد زیر در نظر گرفت: اعتیاد والدین، بیکاری والدین، محیط تربیتی نامناسب، عدم نظارت والدین، محله فقیر نشین، محیط مدرسه و همسالان نامناسب، آموزش نامناسب و کمبود فضای پیشگیری.

پیامدهای اعتیاد کودکان به مواد مخدر

قطعا مصرف و اعتیاد کودکان به مواد مخدر، پیامدها و عوارض جانبی زیادی دارد. در واقع آنان در سن رشد بوده و مصرف مواد می‌تواند آثار جبران ناپذیری بر سلامت جسمانی و روانی آنها داشته باشد. با اینکه برخی تصور می‌کنند که بدن آنها سالم و قوی بوده و هر زمان که بخواهند قادر به ترک کردن هستند؛ اما این باور کاملا اشتباه است.

مصرف مواد آنها را بیشتر آسیب پذیر کرده و علاوه بر تاثیرات جسمانی آن، پیامدهای روانی نیز برای آنها ایجاد می‌کند. آنها در سنین با وجود اعتیاد در معرض رفتارهای پرخطر قرار گرفته و حتی به خودشان صدمه میزنند. به همین دلیل پیشگیری و درمان این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

چرایی اعتیاد کودکان به مواد مخدر

دلایل زیادی برای اعتیاد کودکان به مواد مخدر وجود دارد. همچنین با اطلاع از این دلایل، راحت تر می‌توان به آنها برای درمان و ترک کمک کرد. از طرفی فراموش نکنید که در بیشتر موارد آنها به خواست و اراده خود مواد مصرف نمی‌کنند. چرا که آنها هیچ درکی از لذت ناشی از مصرف مواد و یا حتی عوارض آن ندارند. بسیاری از خانواده ها برای اینکه کودک را آرام نگه دارند از همان دوران کودکی به او مواد مخدر می‌دهند. در ادامه دلایل این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

⭕محیط خانواده

طبیعی است که در خانواده ای که تمام اعضای آن مبتلا به اعتیاد هستند؛ کودکان نیز اعتیاد به مواد مخدر را تجربه می‌کنند. در واقع آنها الگوی مناسبی نداشته و حتی به اینکار تشویق هم می‌شوند. از طرفی پایین بودن سطح فرهنگی و اقتصادی خانواده و همچنین عدم اطلاعات آنها در این مورد نیز می‌تواند کودک را در معرض اعتیاد قرار دهد. محیط در این مورد بسیار مهم است.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر دود مواد بر کودک کلیک کنید.

⭕کنجکاوی

برخی از کودکان به دلیل حس کنجکاوی برای اولین ماده مخدر را مصرف می‌کنند. اما بعد از آن دیگر نمی‌توانند از این موضوع رها شوند و اعتیاد پیدا می‌کنند. از همین رو بهتر است حتی در صورتی که والدین اعتیاد دارند؛ در مقابل کودکان مصرف نکرده و یا در این مورد با آنها صحبت نکنند.

⭕بالا رفتن اعتماد به نفس

یکی دیگر از دلایل اعتیاد کودکان به مواد مخدر، افرایش اعتماد به نفس و بروز احساس بزرگ شدن در آنهاست. در واقع آنها بعد از مصرف مواد اعتماد به نفس کاذبی را تجربه می‌کنند که به آنها حس خوبی را القا می‌کند و همین مورد برای آنها لذت بخش است. به همین دلیل مصرف را ادامه داده و درگیر می‌شوند.

پیشگیری از اعتیاد کودکان به مواد مخدر

از طرفی بهترین راه برخورد با اعتیاد کودکان به مواد مخدر، پیشگیری از آن است. پیشگیری از اعتیاد کودکان به مواد مخدر در مقایسه با بزرگسالان راحت تر است. چرا که با قرار دادن آنها در محیطی امن و دور از مواد مخدر، احتمال مایل شدن آنها به اعتیاد بسیار پایین می‌آید. از طرفی می‌توان با آنها در این مورد صحبت کرده و حتی کمی آنها را ترساند. والدین و محیط های آموزشی می‌توانند نقش بسزایی در این مورد داشته باشند.

درمان اعتیاد کودکان به مواد مخدر

درمان اعتیاد کودکان به مواد مخدر

داشتن کودک معتاد به مواد مخدر برای هر پدر و مادر غیر معتاد یک کابوس محسوب می‌شود. اما با توجه به وضعیت سطح دسترسی کودکان و وجود محیط‌های نامناسب ممکن است هر کودکی گرفتار دائم اعتیاد شود. مطالعات در زمینه درمان اعتیاد کودکان به مواد مخدر نشان داده که میزان موفقیت درمان در کودکان به نسبت بزرگسالان بسیار بیشتر است.

خوشبختانه کودکان به نسبت بزرگسالان به مقدار کمتری با وسوسه مصرف دوباره مواجهه می‌شوند بنابراین بازگشت به اعتیاد پس از درمان کمتر اتفاق می‌افتد و حتی در مواردی به صفر می‌رسد. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

درمان کودکان معتاد به مواد مخدر نیازمند وجود یک پزشک متخصص و روانشناس باتجربه در زمینه اعتیاد است. درمان علائم جسمانی اعتیاد در کودکان همانند بزرگسالان است و عمدتاً از متادون استفاده می‌شود. آنچه که کودک در ارتباط با این مسئله باید یاد بگیرد اهمیت پیشگیری و دوری از محیط‌های نامناسب و آسیب‌زاست. مشکلات و آسیب‌های روانی که برای کودکان به وجود می‌آید نیازمند بررسی توسط یک روان‌شناس کودک می‌باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سخن پایانی

به دلیل اینکه کودکان معتاد هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشته و نمی‌توانند به طور مستقل در این مورد عمل کنند. والدین باید به آنها کمک کنند. همچنین در این سنین راحت تر می‌توان از اعتیاد آنها مطلع شد و همچنین از آن پیشگیری کرد. با اینکه گاهی این خود والدین هستند که کودک را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهند؛ اما باید در این مورد آگاهی کسب کرده و هم به خود و هم کودکان کمک کرد.

اعتیاد کودکان به مواد مخدر درمانپذیر بوده، اما احتمال بازگشت آن وجود دارد. به همین دلیل باید در این مورد مراقبت های زیادی انجام گیرد. والدین می‌توانند در این دوران از یک مشاور کودک و نوجوان نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد کودکان به مواد مخدر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

کودکان از چه سنی می‌توانند به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا کنند؟

کودکان ممکن است به صورت مادرزاد و یا در سال‌های بعد به دلایل مختلف درگیر اعتیاد شوند. در واقع سن مشخصی برای آن وجود ندارد و اعتیاد کودکان به مواد مخدر در سنی امکان پذیر است.

آیا صحبت کردن درباره اعتیاد با کودک کار درستی است؟

امروزه با توجه به پیشرفت‌های فضای مجازی کودکان به اطلاعات مختلفی دسترسی دارند در نتیجه والدین نباید نگران چشم و گوش باز شدن کودکشان در ارتباط با اعتیاد شوند. بهتر است والدین خودشان در مورد اعتیاد به مواد مخدر به اندازه کافی اطلاعات داشته باشند و با کودکشان به طور قاطع صحبت کنند تا اگر سوالی هم برای کودک پیش آمد از والدینش کمک بگیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره