برخورد با شخصیت اجتنابی با چه روشی مناسب است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آگاهی از نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی کمک می‌کند تا افراد بتوانند رابطه‌ای فعال با آنان برقرار کنند و حتی در فرایند درمان نیز به آن‌ها یاری برسانند. بسیاری از افراد از این اختلال آگاهی ندارند و در نتیجه به نحو اشتباهی با شخصیت‌های اجتنابی رفتار کرده و به صورت غیرعمد به شدیدتر شدن اختلال و منزوی‌تر شدن فرد کمک می‌کنند. رفتار صحیح با این افراد مستلزم آگاهی از این اختلال است. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت معمولا برای درمان اقدامی نمی‌کنند پس لازم است که اطرافیان آن‌ها گامی برای درمان و بهبود کیفیت زندگی فرد بردارند. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با شخصیت اجتنابی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

مروری بر اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی از نوع اختلالات  شخصیت گروه C می‌باشد. این اختلال خود را در اواخر کودکی و اوایل نوجوانی نشان می‌دهد و بر تمام جنبه‌های شغلی، تحصیلی، اجتماعی و… فرد تاثیر گذار است. فردی که به اختلال شخصیت اجتنابی مبتلا باشد از اینکه رد شود یا مورد انتقاد قرار گیرد هراس دارد. این هراس آنقدر وسیع است که فرد ترجیح می‌دهد در تنهایی خود بماند و با هیچ کس ارتباط برقرار نکند. این افراد معمولا روابط صمیمی ندارند یا اگر دارند تعداد آن‌ها بسیارکم است. افراد مبتلا به شخصیت اجتنابی تنها زمانی با یک فرد تعامل برقرار می‌کنند که مطمئن باشند پذیرفته شده هستند. تازه در آن صورت هم محتاطانه و با ملاحظه رفتار می‌کند که مبادا مورد تمسخر واقع شوند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

شخصیت‌های اجتنابی از نقص‌های خود به شدت عصبانی می‌شوند. این افراد از عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند، منزوی بوده و از جمع فرار می‌کنند. آنان دوست دارند در جمع باشند اما از ترس رد یا تحقیر شدن ترجیح می‌دهند تنها بمانند. اصلی ترین مشکلی که در برخورد با شخصیت اجتنابی وجود دارد ماندن بر سر دوراهی برای ورود در جمع‌های مختلف است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت اجتنابی کلیک کنید.

نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی

نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی

فروشگاه آرامیس

همه افراد صبر می کنند تا با فرد مناسبی آشنا شده و ازدواج کنند. این زمان برای فردی که مبتلا به شخصیت اجتنابی باشد تقریبا هیچوقت فرا نمی‌رسد. تا جایی که خانواده افرادی که مبتلا به شخصیت اجتنابی هستند از این موضوع گلایه می‌کنند. اگر قصد دارید با فردی زندگی کنید که مبتلا به شخصیت دوری گزین است، باید از نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی آگاه باشید. در ادامه به بعضی از نکته‎های ضروری در برخورد با شخصیت اجتنابی می‌پردازیم.

پیشنهاد می شود برای استفاده از خدمات رایگان تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

در ابتدا آنها را بشناسید

برای داشتن برخورد با شخصیت اجتنابی به صورت مناسب در ابتدا باید آنها را به درستی بشناسید. در واقع شناخت دقیق این اختلال و نشانه های آن از این جهت اهمیت دارد. این افراد معمولا تمایل دارند که تنها باشند و از اعتماد به نفس پایینی دارند. به همین دلیل نباید آنها را مجبور به رفتار کردن به صورت معمولی باشند.

مشخص کردن مواردی برای آنها

در برخورد با شخصیت اجتنابی گاهی ضرب العجل دادن به آنها کارساز می‌شود. در واقع به دلیل اینکه چنین افرادی در هنگام بحران عملکرد خوبی دارند؛ وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند. این به معنی آزار دادن آنها نیست. تنها در مورد احساسات خود با آنها صحبت کرده و مسئولیت هایی را بر عهده آنان قرار دهید. این موضوع باعث می‌شود تا آنان نیز دست به کار شده و قدمی بردارند.

روی نقطه ضعف های او تمرکز نکنید

نکته‌ای که در برخورد با شخصیت اجتنابی وجود دارد این است که در تعاملات اجتماعی مهارت‌های کافی ندارد. این افراد این رفتارها را از روی اراده انجام نمی‌دهند.اگر شما بر روی نقاط ضعف او تمرکز کنید و با او درباره آنها صحبت  نمایید، نه تنها کمکی نکرده‌ید بلکه او را از جمع دورتر خواهید کرد. این گونه گفته‌ها باعث می‌شود او بیش از قبل احساس خجالت و پایین بودن کند و از قبل کمتر درون جمع‌ها حاضر شود. به عنوان مثال گفتن جمله پسر من محجوب و خجالتیه و تا حالا با هیچ دختری صحبت نکرده که از زبان یک مادر گفته می‌شود، ممکن است تاثیر منفی به روی شخصیت اجتنابی بگذارد.

برخورد با شخصیت اجتنابی | با رفتارهای خوب‌شان به آن‌ها پاداش دهید

یکی دیگر از راه های برخورد با شخصیت اجتنابی پاداش دادن به آنان است. اگر بعد از هر حرکت مثبت یک فرد دارای شخصیت اجتنابی به او پاداش دهید در روند بهبود او تاثیر مثبتی می‌گذارد. باید با هر حرکت مثبت، یک پاداش برای او در نظر بگیرید. این پاداش‌ها می‌تواند محرکی برای انگیزه و پیشرفت این افراد شود. در نظر داشته باشید که این پاداش‌ها صادقانه، خیرخواهانه و نه از روی ترحم باشد.

آن‌ها را محبور به کاری نکنید

اگر ویژگی‌های کلی برخورد با شخصیت اجتنابی را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که آن‌ها در درون خود پر از تلاطم‌های ادراکی و احساسی دارند. برای فردی با این شرایط اصرار ورزیدن به حضور در مکان‌هایی که او را اذیت می‌کنند اصلا پیشنهاد خوبی نیست. او را از رویارویی با آنچه از آن فرار می‌کند، مجبور نکنید. این کار فقط باعث ناراحت شدن و آزار دیدن بیشتر وی می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

برخورد با شخصیت اجتنابی | آن‌ها را تایید کنید

در نظر داشته باشید فردی که به اختلال شخصیت اجتنابی مبتلاست، اعتماد به نفس بسیار پایینی دارد. این افراد دچار خود کم بینی شدید هستند. اینکه شما بتوانید به صورت ماهرانه و صادقانه و غیر مستقیم از ویژگی‌های مثبت آن‌ها تمجید کنید به آنان احساس خوبی می‌دهد.

آن‌ها را تشویق کنید که به دنبال شغل مناسب بگردند

برای برخورد با شخصیت اجتنابی به آنان کمک کنید تا شغل مناسبی برای خود پیدا کنند. این افراد از تعامل با دیگران و محیط‌های اجتماعی می‌ترسند و در نتیجه به دنبال کار نمی‌روند تا با آدم‌های دیگر ارتباط پیدا نکنند. اگر به دنبال کاری بروند و آن را انجام دهند، علاوه بر تعامل با دیگران، با انجام دادن کاری احساس مفید بودن می‌کنند و اعتماد به نفس‌شان افزایش می‌یابد.

برای آشنایی با انواع اختلالات شخصیت دسته c کلیک کنید.

نحوه برخورد با شخصیت اجتنابی در بلند مدت

برخورد با شخصیت اجتنابی در بلند مدت

روش‌ها و راهکارهایی که گفته شد، روش‌هایی موقتی و کوتاه هستند. اما اختلالات شخصیت از جمله اختلال شخصیت اجتنابی از جمله اختلالات پایداری هستند که بدون کمک روانشناس و پزشک متخصص نمی‌توان آن را به طور کامل بهبود بخشید. بی‌توجهی به درمان طبیعتا کار را سخت‌تر می‌کند. تلاش کنید تا فرد مبتلا را به مراجعه به روانشناس یا روان پزشک متقاعد کنید تا هم به خود فرد کمک کرده باشید و هم خودتان زندگی بهتری را کنار او سپری کنید.

سخن پایانی

این افراد به دلیل اینکه همواره تنهایی و دوری از جمع را ترجیح می‌دهند به همین دلیل نباید آنها را تحت فشار قرار دارد. همچنین در برخورد با شخصیت اجتنابی نمی‌توان به طور کامل آنها را تغییر داد. به همین دلیل باید برای معاشرت افرادی چنین موضوعی را پذیرفت؛ در این راستا با آنها ارتباط برقرار کرد. افراد می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک گرفته و به این افراد کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با شخصیت اجتنابی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برخورد با شخصیت اجتنابی چگونه باید باشد؟

در برخورد با آنان باید بر توانایی‌هایشان تمرکز کنید و از صحبت درباره نقاط ضعفشان بپرهیزید. آن‌ها را به هیچ عنوان مجبور به حضور در جمع نکنید. برای کسب اطلاع بیشتر درباره چگونگی برخورد با شخصیت اجتنابی، بهتر است با یک روانشناس متخصص در این زمینه صحبت نمایید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره