مصرف همزمان هروئین و متادون آیا تداخل ایجاد می کند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مصرف همزمان هروئین و متادون چه خطرهایی را به همراه دارد؟ هروئین یک ماده مخدر افیونی است که اعتیادآوری بسیار شدیدی دارد. در مقابل متادون داروی مخدری شبه افیونی است که به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز می‌چسبد و استفاده از آن در دوران ترک موادی نظیر تریاک یا هروئین به افراد کمک می‌کند تا با علائم جسمانی ناخوشایند نظیر دردهای عضلانی، حالت تهوع و استفراغ مواجه نشوند.

اما با این حال مصرف همزمان متادون با هروئین بسیار خطرناک است و می‌تواند به بروز مشکلات جدی نظیر تشنج و مرگ بیانجامد. در ادامه این مقاله در مورد عوارض مصرف همزمان این دو ماده به توضیحات بیشتری اشاره کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

مصرف همزمان هروئین و متادون | شناخت هروئین و متادون

قبل از پرداختن به عوارض مصرف همزمان هروئین و متادون لازم است که هر کدام از این مواد به درستی تعریف شوند. در ادامه به توضیح هریک از این مواد مخدر پرداخته‌ایم.

متادون چیست؟

متادون نوعی داروی مخدر شبه افیونی است که در درمان اعتیاد به مواد مخدری نظیر تریاک، شیره، مورفین و هروئین به کار گرفته می‌شود. در واقع این دارو با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز در دوران سم زدایی از بروز علائم ترک نظیر دردهای عضلانی، مفصلی، حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند.

با این حال این دارو باید حتما در دوزهای محدود، متناسب با وضعیت جسمانی و تحت نظارت پزشک مصرف شود. چرا که سوءمصرف آن به خودی خود اعتیادآور بوده و می‌تواند منجر به وابستگی جسمانی و روانی شود. برای آشنایی بیشتر خواص دارویی و اعتیاد به متادون کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : تست متادون 

مصرف همزمان هروئین و متادون | هروئین چیست؟

هروئین نوعی ماده مخدر افیونی بسیار قوی است که از مورفین گرفته می‌شود. مورفین به طور طبیعی در گیاه خشخاش وجود دارد و به واسطه آن مواد مخدر گوناگونی تولید می‌شود که علاوه بر هروئین می‌توان به تریاک، شیره و سوخته نیز اشاره کرد. هروئین مسکنی بسیار قدرتمند بوده و از قابلیت اعتیاد آوری بالایی برخوردار است.

فروشگاه آرامیس

شکل ظاهری آن معمولا به صورت پودر سفید یا قهوه ای رنگ است و امکان دارد که گاهی اوقات ظاهری سیاه و چسبنده نیز داشته باشد. هروئین به اشکال مختلف دود کردن، استنشاق یا تزریق مورد استفاده می‌گیرد که مصرف آن به صورت تزریق اثرات به مراتب زیان بارتری را به بار می‌آورد. برای آشنایی بیشتر با عوارض و علائم اعتیاد به هروئین کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : تست هروئین

عوارض مصرف همزمان هروئین و متادون

مصرف همزمان متادون و هروئین می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز عوارض ناخوشایند و جبران ناپذیری گردد. از جمله مهم‌ترین عوارض این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تضعیف مراکز تنفسی

مواد مخدر افیونی با تاثیر بر بصل النخاع منجر به مهار مراکز تنفسی می‌شوند. در نتیجه بدن به تغییرات دی اکسید کربن به گونه متفاوتی پاسخ خواهد داد. این شرایط اکسیژن خون را کاهش داده و منجر به کاهش سطح هشیاری می‌شود. در صورت مشاهده کاهش ریتم تنفس لازم است که فرد سریعا برای دریافت حمایت‌های تهویه‌ای لازم به اورژانس مراجعه نماید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تضعیف تنفسی مسئول بسیاری از مرگ و میرها در اثر مصرف بیش از حد مواد افیونی یا استفاده همزمان آن‌ها با یکدیگر است. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره تلفنی ترک اعتیاد کلیک کنید.

2. مصرف همزمان هروئین و متادون | انقباض مردمک چشم

انقباض مردمک چشم‌ها یکی دیگر از علائمی است که در مورد عوارض مصرف مواد افیونی به شما هشدار می‌دهد. در واقع تنگ شدن بیش از حد مردمک‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد اوردوز و عوارض جانبی مصرف همزمان مخدرها در حال وقوع است. توصیه می کنیم مقالات ترک هروئین و ترک متادون را مطالعه نمایید. 

3. اغماء و مرگ

همان طور که گفته شد پس از مصرف همزمان هروئین و متادون با کاهش پاسخ دهی تنفسی، میزان اکسیژن خون کاهش می‌یابد. اگر در این شرایط بیمار حمایت‌های تهویه‌ای لازم را به موقع دریافت نکند به مرور سطح هوشیاری خود را از دست داده و به این ترتیب وارد کما یا همان اغماء می‌شود. در این شرایط تا حد زیادی خطر مرگ فرد را تهدید خواهد کرد. برای کسب اطلاع در زمینه راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا متادون با داروهایی که برای درمان سایر مشکلات پزشکی تجویز می‌شود هم تداخل دارد؟

بله، متادون با برخی از گروه‌های دارویی تداخل دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داروهای ضد تشنج، مسکن‌ها، داروهای سردرد، قرص‌های سرماخوردگی، آنتی بیوتیک‌ها، شل کننده‌های عضلات، داروهای ضد افسردگی و اضطراب اشاره کرد. به همین خاطر لازم است مصرف این دارو را حتما تحت نظارت پزشک آغاز کنید و در مورد سوابق پزشکی خود اطلاعات کاملی را در اختیار او قرار دهید.

آیا آلپرزولام با متادون تداخل دارد؟

بله، آلپرزولام نوعی داروی آرام بخش- خواب آور است که در واقع نوعی ضد اضطراب محسوب می‌شود. در صورتی که از این دارو استفاده می‌کنید لازم است قبل از شروع دوره درمانی با متادون در مورد تداخلات دارویی با پزشک خود مشورت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام من خیلی دلم میخواد ترک کنم برای همین قرص متادون شروع کردم میخورم ولی الان هم به متادون هم هرویین وابسته شدم. چیکار کنم ترو خدا راهنمایی کنید.

    1. سلام داروهایی مثل متادون به عنوان جایگزینی برای ماده مخدر تجویز میشن. اما اگر دوزها به درستی مصرف نشه خودش باعث اعتیاد شده و عوارض ناخوشایند خواهد داشت. با توجه به اینکه در حال حاضر هم مصرف کننده هروئین و هم متادون هستید میتونیم بگیم که دوزهای متادون رو به درستی مصرف نکردید و دچار اعتیاد توام شده اید. هر چه زود تربه متخصص مراجعه کرده و از دستورات آن پیروی کنید. میتونید با شماره های درج شده تماس بگیرید و از متخصصان با تجربه مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو مشاوره دریافت کنید.

  2. باعرض سلام وخسته نباشیدمن الان یک ساله متادون مصرف میکنم. میخواستم بپرسم دوزمتادون چندوقت یک بار بایدپایین بیارم.

    1. سلام در ابتدا باید دید که متادون برای ترک چه ماده ای مصرف میشه ویا دلیل اصلی مصرف متادون چیه؟ سبک زندگی ، تغذیه ، آمادگی روانی و…. شما در کاهش دوز ها و روند ترک خیلی مهمه پس زمان دقیقی و پروسه مشخصی وجود نداره که بشه به همه به طوریکسان داد. متخصص ترک اعتیاد با بررسی عوامل مختلف به شما دوز های مناسب شما رو میدن.

    2. هفته ای یک بار چون متادون دیر پاکسازی میشه مثلا اگر روزی 16سی سی مصرف میکنی هفته بین 2 یا 4 سی سی کم کن تا به صفره برسه باید خیلی صبر داشته باشی

  3. با سلام
    من متادون مصرف میکنم و چند بار اقدام به ترک متادون کردم ولی ناموفق بودم. حتی تا روز دهم هم پیش رفتم ولی درد و بیخوابی پایانی نداشت ولی زمانیکه مواد مخدر مصرف می‌کردم بعد از سه روز ترک حالم خوب میشد. ولی ترک متادون وحشتناک و دردناک و عذاب آور و از همه بدتر خیلی طولانی تر از ترک هرویین و تریاک هست
    من چند سال پیش خواستم دوباره به مواد مخدر رو بیارم تا ترک راحتری داشته باشم برای همین بعد از حدود ده سال رفتم و هروئین خریدم فکر میکردم بعد از ده سال با مصرف اولین کام از این مواد به نعشگی زیادی خواهم رسید، ولی در عین ناباروری با مصرف بیشتر و بیشتر هیچ نعشگی به من دست نداد و حتی تمام آن هرویین را مصرف کردم گویی که سیگار خالی کشیده ام، فکر کردم جنس خوبی به من نداده اند دوباره رفتم و از جای دیگری تهییه کردم ولی باز همین موضوع تکرار شد تا اینکه یک نفر به من گفت وقتی به متادون اعتیاد پیدا میکنی دیگر هیچ موادی تاثیر گذار نخواهد بود چون متادون قویترین مخدر صنعتی در جهان است و مواد دیگر در برابر متادون مانند آب خوراکی هستند. میخواستم صحت و سقم این گفته ها را از اینجا جویا بشم .ممنون میشم در این مورد منو راهنمایی کنید چون از متادون واقعاً خسته شدم و الان مصرف میکنم بدون اینکه دردهام تسکین بیابه.

    1. سلام متادون با هدف جایگزینی با مواد مخدری مثل تریاک و هروئین ساخته شده. زمانی که متادون مصرف می کنید گیرنده های مغز را اشغال می کنن پس با مصرف همزمان هروئین جایی برای ماده جدید وجود نداره. بله متادون طولانی اثرتر هست، به همین خاطر می تونه جایگزین مواد مخدر باشه ، در واقع سازندگان متادون می خواستند بیمار مدت زمان بیشتری بدون نیاز به تزریق یا مصرف دارو بتونه به زندگی روزمره بپردازه پس یکی دیگه از معایب اعتیاد رو با این دارو پوشش دادن. موضوع بعدی نئشگی است که با مصرف متادون نئشگی به مانند ماده مخدر ایجاد نمیشه پس میل به مصرف دارو به مرور زمان برای بیمار از بین میره. اتفاقی که برای شما افتاده، این همون زمان و مکانی است که هدف از متادون درمانی در حال محقق شدن هست. درسته ترک متادون کار آسونی نیست و باید طبق ضوابط پیش برید. مسلما با اقدامات خودسرانه ای مثل مصرف مجدد مواد اعتیاد وضعیت رو سخت تر میکنه. چه بسا سختی زیادی کشیدید تا به این نگرش برای ترک با تمایل خودتان برسید. بنابراین توصیه می کنیم در این مرحله حتما با کمک متخصصین ترک دوزها را تنظیم نمایید و برای ترک اقدامات لازم که متخصص راهنمایی می کنند را انجام دهید

    2. شمادوزمصرف متادونت بالاست،من چندماهه که روزی دو سی سی متادون میخورم وچندباری متادون نخوردم وبجاش نیم گرم هرویین گرفتم وطی دو روز مصرف کردم وحالم خوب بود،ولی پارسال که روزی ده سی سی متادون میخوردم اگه میخاستم بجاش هرویین بکشم باید یک گرم در روز میکشیدم، پس این دوتاباهم رابطه مستقیم دارند

  4. باعرض سلام من سه سال هروئین مصرف کردم در بین مصرف کننده ها به دوا معروف هستش،الان یک ساله که متادون مصرف میکنم ولی نمیدونم چرا هر چقد مصرف کنم هیچ تغیری احساس نمیکنم انگار آب میخورم یه بار به صورت امتحانی دوباره هروئین مصرف کروم اونم هیچی انگار یه نخ سیگار کشیدم اگه یک لیتر متادون بخورم انگار که آب خوردم خواهشن اگه کسی میدونه مشکل من چیه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. با سلام بهتره در این مورد با مختصص صحبت نمایید. مصرف هروئین و متادون چه انفرادی و چه توام برای بدن شما مضر هست. فرایند ترک مخصوصا برای کسانی که در دفعات اول هستند اسان تره و موجب تفکرات بزرگ منشانه می شود.

  5. داداش دقیق منم سه سال دوا مصرف کردم و یکسال متادون منم همینجوری یک لیتر متادون بخورم اصلا هیچی انگار آب خوردم سیستم بدن افراد باهم فرق میکنه ولی سیستم من و تو مثل همه.داداش بخاطر اینکه که دیگه دوا هم بهت حال نمیده متادون وقتی مصرف میکنی روی گیرنده های مورفین میچسبه وقتی که مواد بزنی دیگه نمیزاره نشئه بشی چون متادون گیرندهای مورفین مغزتو بلاک کرده

  6. سلام من 20 سالمه دو سال پیش تریاک ترک کردم و سالم شدم همه چی حس میکردم قوای جنسی داشتم احساساتم کار میکرد ولی متادون مصرف کردم چون ترک متادون طولانی بود چند ماه شیره مصرف کردم و ترک از علائم ترک بدن درد نداشتم فقط روز ششم خیلی داغ میکردم علائم ترکم از بین رفته ولی دیگه هیچی حس نمیکنم میل جنسیم از بین رفته احساساتم بعضی حس ها رو کم احساس میکنم میل جنسیم بعضی اوقات اونم کم نمی‌دونم چمه مثل ی روبات شدم سنمم بالا نیست 20 میشه بگین چمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره