اعتیاد در نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امروزه اعتیاد در نوجوانان یکی از بزرگترین معضلات جوامع شده است به طوری که مشاهده می‌شود نوجوانان درصد بیشتری از اعتیاد را به خود اختصاص داده‌اند که به سمت اعتیاد می‌روند و جذب آن می‌شوند. در ادامه خانواده‌ها در مورد نوجوانان خود دغدغه‌های بیشتری دارند که مبادا آن‌ها به خاطر مشکلات یا به خاطر دوستان ناباب و تحت تاثیر آن‌ها به سمت اعتیاد بروند.

به همین خاطر برخی از والدین سعی در این دارند که نوجوانان خود را بیشتر کنترل کنند. رفت آمدها، دوستان، تفریحات و تمامی رفتارهای فرزند خود را تحت کنترل می‌گیرند، غافل از اینکه اگر این کنترل‌ها هم به روشی نادرست صورت بگیرد، می‌تواند نتیجه معکوس دهد. برای این منظور بهتر است که از مشاوره نوجوان کمک بگیرید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد در نوجوانان

امروزه اعتیاد در نوجوانان، شیوع زیادی پیدا کرده است. در واقع دسترسی آسان تر به مواد مخدر و همچنین قیمت ارزان آنها منجر به تمایل بیشتر به سمت مصرف آنها می‌گردد. نوجوانان به دلیل روحیه هیجان خواهی شان تمایل به مصرف مواد مخدر گوناگون داشته و همین موضوع آنها را در معرض آسیب های زیادی قرار می‌‎دهد. خانواده ها بهتر است نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته و به فرزند خود کمک کنند.

دلایل گرایش نوجوانان به اعتیاد

دلایل اعتیاد در نوجوانان

مشکلات متعددی می‌تواند باعث سوق دادن نوجوانان به سوی اعتیاد شود و در نتیجه زندگی و آینده آنان را به ورطه نابودی بکشاند. در ادامه به تعدادی از این مشکلات و دلایل اعتیاد در نوجوانان اشاره می‌کنیم. برای اطلاع از علل گرایش به اعتیاد کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1️⃣اعتیاد در نوجوانان | ترس و اضطراب

یکی از عوامل مهمی که نوجوان را به سمت اعتیاد متمایل می‌کند، ترس و اضطراب است. او به خاطر مشکلات خانوادگی، ترس از امتحانات، ترس از قبول نشدن در رشته مناسب و… سعی می‌کند به سمت اعتیاد برود تا بلکه با مصرف کردن آرام شود. در مراحل اولیه مصرف مواد روح و جسم او را آرام می‌کند و به همین خاطر بیشتر به سمت اعتیاد جذب می‌شود. در این زمان بهترین چیزی که می‌تواند به نوجوان کمک کند و مانع از اعتیاد در نوجوانان شود، خانواده‌ها هستند.

پدر و مادر با درک بهتر فرزند خود، می‌توانند با صحبت کردن، همدردی با فرزند و شناختن ترس و اضطراب او در کنارش باشند و او را آرام کنند. همچنین مراجعه به یک روانشناس برای دریافت راهکارهای بهینه جهت برخورد مناسب با نوجوان می‌تواند تاثیرگذار باشد. دوره نوجوانی بسیار حساس است که والدین باید در کنار فرزندان خود بوده و او را همراهی‌کنند و همانند دوستی صمیمی با فرزند خود رفتار کنند تا خانه جای امنی برای او باشد.

2️⃣سابقه اعتیاد در خانواده

یکی از عوامل دیگر تاثیرگذار در اعتیاد در نوجوانان، این است که در خانواده او سابقه اعتیاد وجود داشته باشد. الگوی فرزندان در زندگی والدین او هستند و سعی می‌کنند طبق الگو و تربیت والدین رشد نمایند. وقتی والدین خودشان معتاد باشند، نمی‌توانند کنترلی بر فرزندانشان داشته باشند. فرزندان آن‌ها را الگو می‌دانند و دوست دارند مانند آن‌ها عمل کنند و اینگونه به اعتیاد رو می‌آورند.

بنابراین بزرگترها باید مراقب رفتارخود باشند چراکه آنان الگوی فرزندان هستند و باید ابتدا خودشان را اصلاح کنند تا فرزندان هم طبق رفتار و تربیت آن‌ها بزرگ شوند. محیط خانه باید امن باشد و همه اعضا در آن احساس امنیت و آرامش کنند. والدین با داشتن یک زندگی سالم و موفق می‌توانند فرزندانی سالم پرورش دهند.

3️⃣گروه دوستان و همسالان

دوره نوجوانی دوره‌ای است که شخص به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این دوره همسالان می‌توانند بر فرد تاثیر بگذارند. او را راغب کنند که حتی اگر شده یک بار اعتیاد را تجربه کند و اینگونه است که به تدریج فرد به سوی اعتیاد می‌رود و جذب آن می‌شود.

در این دوره وظیفه والدین است که با فرزند خود دوست شوند و در حد معقول بر دوستان، کارها و مکان‌هایی که می‌رود نظارت داشته باشند تا از اعتیاد در نوجوانان پیشگیری کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که این کنترل‌ها نباید به قدری باشد که نوجوان تحت فشار قرار بگیرد زیرا این کنترل و فشار بیش از حد خود عاملی است که نوجوان را از والدین و خانواده دور می‌کند و به سوی گروه همسالان جذب می‌نماید.

بنابراین والدین باید در کنترل و نظارت فرزند خود اعتدال را رعایت کنند. زمانی که نوجوان احساس می‌کند برای خانواده مهم است، دوست دارد کارهایی انجام دهد که موجب خوشحالی خانواده شود و با راهنمایی‌های والدین از گروه دوستانی که موجب ضرر به خودش می‌شود، دوری کند.

4️⃣اعتیاد در نوجوانان | اعتماد به نفس پایین

دوره نوجوانی دوره‌ایست که افراد از کودکی به بزرگسالی می‌روند. این دوره با تغییرات روحی و جسمی زیادی برای فرد همراه است. نوجوانان به خاطر تغییراتی که در جسم آن‌ها ایجاد می‌شود دچار عدم اعتماد به نفس می‌شوند. دوره نوجوانی بسیار حساس است و افراد در این دوره زودرنج می‌شوند.

اگر کاری مطابق میلشان نباشد زود ناراحت می‌شوند،  وقتی به او کم توجهی شود احساساتشان تحت تاثی قرار می‌گیرد وممکن است دست به کارهای خطرناک بزنند و به سمت اعتیاد بروند. در واقع نوجوان می‌خواهد با این کار خودش را آرام کند تا اعتماد به نفسش را بیابد و از ضرر و زیان آن مطلع نیست. در این شرایط نقش خانواده پررنگ می‌شود و باید با روشی صحیح با نوجوان خود برخورد نمایند تا شرایط را بهبود بخشند.

نشانه های اعتیاد نوجوانان

یکی از علامت‌های بارز اعتیاد در نوجوانان این است که رابطه‌شان با والدین کمرنگ می‌شود. حتی اکثر مواقع درب اتاق خود را می‌بندند و دوست ندارند اعضای خانواده وارد اتاقشان شود.

_نوجوانان زمانی که معتاد می‌شوند دوستان خود را تغییر می‌دهند. هرچند وقت یک بار دوستان جدیدی پیدا می‌کنند.

_در لباس‌هایشان علامت سوختگی وجود دارد.

_برای از بین بردن بوی مواد از ادکلن و عطر به صورت دایمی استفاده می‌کنند.

_در ساعت‌های رفت و آمد به خانه بی نظمی می‌کند. هر وقت که خودش صلاح بدانند از خانه خارج یا وارد خانه می‌شود.

_با افرادی که سابقه استفاده از مواد را دارند و مدت‌هاست که مصرف کردند و یا با افرادی که در حال مصرف کردن هستند ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند.

_بسیار پرخاشگر و تحریک پذیر می‌شوند به طوری که از حالت عادی یک نوجوان کاملا فاصله می‌گیرند.

_ قرمزی چشم‌ها و گشادی مردمک‌ها از نشانه‌های اعتیاد در نوجوانان

_دروغ گفتن و فرار کردن از مدرسه

_افت شدید تحصیلی

نکته: این موارد ممکن است ناشی از تغییرات معمول نوجوانی باشد و لزوما به معنی اعتیاد نیست. پس بهتر است در صورت شک کردن از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

حتما درباره میزان تاثیر دوستان در اعتیاد بخوانید.

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان یکی از معضلات جوامع امروزی است که بهترین روش، پیشگیری از وقوع آن است. برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوان نقش والدین و روش برخورد با نوجوان بسیار اهمیت پیدا می‌کند، دوره نوجوانی دوره بسیار حساسی است که تربیت درست و رفتار صحیح با فرزندان می‌تواند مانع از گرایش نوجوان به سمت اعتیاد شود.والدین باید با نوجوان خود روابط صمیمانه‌ای برقرار کنند و اینگونه علاوه بر افزایش اعتماد به نفس آنان، آگاهی‌های لازم را نیز در اختیارشان قرار دهند.

پیامدهای اعتیاد در نوجوانان

پیامدهای اعتیاد در نوجوانان

به دلیل حساسیت این دوره و تغییرات چشمگیری که از لحاظ روانی و جسمانی ایجاد می‌شود؛ اعتیاد در نوجوانان منجر به عواقب بدتری می‌گردد. در واقع افرادی که در این سنین مصرف مواد را آغاز کرده اند؛ در آینده سخت تر می‌توانند آن را کنار گذاشته و وابستگی آنها بیشتر است.

همچنین در معرض ابتلا به مشکلات جسمانی و روانی گوناگونی قرار گرفته و افت تحصیلی نیز اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از عوارض اعتیاد در این سنین، اختلال در توانایی های شناختی و همچنین داشتن روابط جنسی پرخطر است. که در این صورت فرد به احتمال بیشتری دچار بیماری های مقاربتی شده و یا بارداری ناخواسته را تجربه می‌کند.

راه های ترک اعتیاد در نوجوانان

روش های ترک اعتیاد در نوجوانان، تقریبا مشابه با ترک اعتیاد در بزرگسالی است. اما با این تفاوت که احتمالا نوجوان آسیب پذیرتر بوده و احتمالا فشار بیشتری را تحمل می‌کند. از طرفی نسبت به بزرگسالان، کمتر به ترک کردن تمایل دارد؛ پس احتمالا در ابتدا مقاومت کرده و یا دوباره مصرف را شروع می‌کند. رفتاردرمانی، دارو درمانی و همچنین گروه درمانی، از موثرترین روش ها برای ترک اعتیاد در نوجوانان هستند. والدین باید آنها را از عواقب مصرف مواد مطلع کرده و در آنها انگیزه ایجاد کنند.

سخن پایانی

طبیعی است که نوجوان در این دوران دست به کارهایی بزند؛ در او موجب به پشیمانی گردد. در واقع نوجوانان در این سنین، درک کمتری از خطرات و عوارض طولانی مدت داشته و بیشتر ترجیح می‌دهند که از حال حاضر لذت ببرند. به همین دلیل والدین و همچنین محیط های آموزشی باید به منظور پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان، آنها را مطلع کرده و اطلاعات کافی را در این زمینه به آنها بدهند. همچنین کمک گرفتن از روانشناس کودک و نوجوان نیز می‌تواند هم به والدین و هم به نوجوانان، کمک بزرگی بکند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه عواملی باعث اعتیاد در نوجوانان می‌شود؟

عوامل متعددی می‌تواند نوجوانان را به سوی اعتیاد سوق دهد. از جمله این موارد می‌توان به اعتیاد والدین، محیط زندگی نامناسب، دوستان ناباب و اعتماد به نفس پایین اشاره کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام لطفا مقاله برخورد با بیمار معتاد و یا مقاله رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد در همین سایت مراجعه کنید.

    1. متاسفانه داروهای زیادی با مضمون کاهش وزن در بازار سیاه هستن که حاوی مواد مخدرن. توصیه میشه این نوع داروها بدون نسخه پزشک مصرف نشه. بله بعضی از جوانان با نگاه کاهش وزن ممکنه خودخواسته مواد مصرف کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره