قرص اورژانسی و الکل | تداخل مشروب با قرص اورژانسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص اورژانسی و الکل به گفته برخی از دانشمندان با تداخل همراه است و به اعتقاد برخی دیگر تداخلی با یکدیگر ندارند. در هنگام مصرف قرص اورژانسی و الکل دقت داشته باشید و از پزشک مشورت بگیرید. به دلیل سلامت بدن بهتر است از این موارد به صورت همزمان مصرف نکنید. چون اثرات مخربی مانند اوردوز، تنگی نفس، آسیب کبد، آسیب قلب، کاهش یا افزایش فشار خون، خونریزی داخلی در ناحیه معده، تهوع، استفراغ و … به همراه دارد. دلایل تداخل قرص اورژانسی و الکل به اختلال در سیستم عصبی، مشکلات کبدی و … مربوط می‌شود. در مصرف این دو مواد کوشا باشید و حتما از پزشک کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

قرص اورژانسی و الکل

تداخل-قرص-اورژانسی-و-الکل

تداخل قرص اورژانسی و الکل به دو دیدگاه تقسیم شده است. دیدگاه اول نظر دانشمندانی است که اعتقادی به تداخل قرص اورژانسی و الکل ندارند. و البته تعداد بیشتری از افراد را در بر می‌گیرد. دسته دوم دانشمندانی هستند که به تداخل قرص اورژانسی و الکل باور دارند. و مصرف همزمان این دو را ممنوع اعلام کرده اند. اما به طور کل مصرف بی رویه هر چیزی فارغ از مضر و مفید بودن آن می‌تواند اثرات مخربی به دنبال داشته باشد. نوشیدن الکل بیش از حد به خودی خود باعث اعتیاد و بروز اختلالات می‌شود.

بنابراین به تنهایی از مصرف بیش از اندازه الکل پرهیز کنید. اما قرص اورژانسی که به دلیل جلوگیری از بارداری ناخواسته مصرف می‌شود باید تحت نظر پزشک مصرف شود. مصرف بی رویه این دارو نیز خطرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. به طور کل با توجه به تشخیص پزشک و مصرف قرص اورژانسی با الکل تداخل یا عدم تداخل مشخص خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین روش جلوگیری از بارداری کلیک کنید.

الکل چیست؟

الکل ماده ای بی مزه و با بوی تند می‌باشد که به وسیله مخمر های شکر و مخصوص در آبجو و نوشیدنی های الکلی استفاده می‌شود. الکل‌خوراکی با الکل صنعتی و خالص عملکرد متفاوتی دارد. الکل ها سازنده بیشترین ترکیبات جهان هستند. این الکل ها در ساخت و ساز عطر ها و سنتز کاربر بسیار زیادی دارند.

اتانول و متانول رایج ترین و اساسی ترین الکل های در جهان هستند. متانول در فرمالیدها، ضد یخ، تمیز سازی فلزات، تهیه سوخت و رزین ها کاربرد زیادی دارند. اتانول نیز در لوازم آرایشی، سوخت و ساز و دارو سازی نقش دارد. میزان الکل در جریان های خونی خانم ها بسیار سریع تر و بیشتر افزایش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد به الکل کلیک کنید.

قرص اورژانسی چیست؟

با پیشرفت علم و توجه به نیازهای بشر، دارو سازان دارویی برای جلوگیری از بارداری ساختند. برخی از این قرص های اورژانسی قبل از رابطه جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی بعد از رابطه جنسی استفاده می‌شود. استفاده از داروهای اورژانسی راهی برای درمان فوری و پیشگیری از بارداری ناخواسته است. این قرص به عنوان قرص صبح روز بعد نیز مورد شناخت عموم قرار دارد. البته که این دارو را بهتر است در بازه زمانی مشخصی استفاده کنید تا عملکرد مناسبی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص اورژانسی کلیک کنید.

تداخل قرص اورژانسی و الکل

تداخل قرص اورژانسی و الکل بر اساس نظری های دانشمندان به دو دیدگاه کلی تقسیم شده است. دیدگاه اول را دسته دانشمندانی تشکیل می‌دهند که به تداخل قرص اورژانسی و الکل به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعتقاد دارند. در دسته دوم متخصصین به عدم تداخل قرص اورژانسی و الکل باور دارند.

البته که این دسته اعتبار بیشتری دارد. الکل تغییرات زیادی بر کارکرد های عصبی می‌گذارد، قرص اورژانسی نیز هورمون ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه می‌توان خلل در کارکرد های عصبی و تغییرات هورمونی با استفاده از قرص اورژانسی و الکل باعث تداخل می‌شود. البته که قرص اورژانسی بر عملکردهای جنسی نیز تغییر ایجاد می‌کند، وجود رابطه الکل با سیستم عصبی باعث تداخل سیستم عصبی و هورمون های جنسی می‌شود. در نهایت کارکرد های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

عوارض تداخل قرص اورژانسی و الکل

عوارض-تداخل-قرص-اورژانسی-و-الکل

همانطور که گفته شد، الکل باعث خلل در سیستم عصبی و قرص اورژانسی باعث تغییرات هورمونی می‌شود. در نهایت به دلیل حساسیت بدن، استفاده و مصرف همزمان قرص اورژانسی و الکل باعث تداخل می‌شود. البته خانم ها به دلیل کم آبی و چربی بالا به نسبتا آقایان عوارض را با شدت بالا تری تجربه می‌کنند. این تداخلات نشانه هایی را به همراه دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

  • مرگ
  • اوردوز
  • تنگی نفس
  • آسیب کبد
  • آسیب قلب
  • کاهش یا افزایش فشار خون
  • خونریزی داخلی در ناحیه معده
  • تهوع
  • استفراغ
  • بیهوشی
  • مشکلات قلبی
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • تشنج

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مسمومیت با الکل کلیک کنید.

دلیل تداخل قرص اورژانسی و الکل

تداخلات دارویی یکی از طبیعی ترین اتفاقات بین داروها است. تمامی داروهای به قرص ها و مواد دیگری حساسیت نشان می‌دهند و باعث ایجاد تداخل و عوارض می‌شوند. هم چنین مصرف قرص اورژانسی و الکل باعث تداخل می‌شود. دلایل زیادی در این تداخل نقش دارند که در ادامه توضیح داده ایم.

  •  الکل به تدریج باعث تخریب کبد می‌شود. و از طرف دیگر بسیاری از داروها بر کبد اثرات مخرب می‌گذارند. و فشار زیادی را به کبد افراد وارد می‌کنند. زمانی که داروهای مخرب کبد همراه با الکل مصرف شود، خطر عوارض کبد را بیشتر می‌کند.
  • الکل بر سیستم کارکردی و ساختاری مغز اثر گذار است و عملکرد هایی مانند داروهای ضد افسردگی در سیستم عصبی نشان می‌دهد. هم چنین مصرف الکل باعث افزایش مهار کننده های گاما آمینوبوتیریک اسید می‌شود و سرعت ارسال پیام های عصبی را کاهش می‌دهد. در نتیجه باعث کاهش مهارت یادگیری، قدرت تفکر، کاهش حافظه و توان تصمیم گیری سریع می‌شود.
  • داروهایی وجود دارند که تحت عنوان ماده غیر فعال، دارای الکل هستند. مثلا در کشورهای خارج از ایران برخی از داروهای سرما خوردگی و شربت های ضد سرفه مقدار کمی الکل دارند. این داروها باعث خواب آلودگی می‌شوند و با الکل شدت خواب آلودگی افزایش می‌یابد. و در نهایت بسیار پر خطر می‌باشد.

کلام آخر

تداخل قرص اورژانسی و الکل از جمله مواردی است که  برخی به تداخل آن باور دارند و برخی دیگر اعتقادی به تداخل این دو ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر سعی کنید از روانشناسان و متخصصین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص اورژانسی و الکل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره