بچه دار نشدن | دلایل بچه دار نشدن چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بچه دار نشدن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از زوجین برای رفع آن هزینه های زیادی صرف می‌کنند. اما گاه بچه دار نشدن انتخاب زوج ها نیز هست. زوج های امروزی، نسبت به نسل های قبل تر، کمتر به فکر بچه دار شدن هستند. این مسئله می‌تواند دلایل زیادی مثل شغل و تحصیل داشته باشد. زنان به خاطر اشتغال و تحصیلات حتی پس از ازدواج، بچه دار شدن را به تعویق می‌اندازند و زمانی که تصمیم به این کار می‌گیرند شاید از نظر پزشکی دیر شده باشد.

اما به طور کلی، بچه دار نشدن اگر مشکل پزشکی نباشد، انتخاب زوج ها است و معمولا برای مدت طولانی از آن پشیمان نمی‌شوند. چراکه وقت زیادی برای با هم بودن دارند و نگران استرس های تربیت فرزند و هزینه گزاف بزرگ کردن او نیستند. در ادامه بیشتر به پیامدهای مثبت و منفی بچه دار نشدن می‌پردازیم. برای تصمیم گیری در این خصوص حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

بچه دار نشدن

در دهه های اخیر راه های مختلفی برای حل مشکل بچه دار نشدن به وجود آمده است. اما این موضوع گاه انتخاب خود زوجین است. با آگاهی از علل آن تصمیم بهتری می‌توانید در این زمینه بگیرید. از طرفی اگر تمایل به فرزندآوری دارید، با کمک درمان های تخصصی می‌توانید مشکلات ناشی از بچه دار نشدن را نیز حل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل بچه دار نشدن

خانواده جزء لاینکف هر تمدنی است و تصور یک خانواده بدون فرزند می تواند دشوار باشد. با این حال در دنیای امروز، تعداد زوج هایی که بچه دار نشدن را انتخاب می کنند به شدت افزایش یافته است. دلایل متعددی وجود دارد که زوج ها بچه نمی‌خواهند. شرایط مالی نامناسب، پیدا نکردن شریک زندگی مناسب برای بزرگ کردن فرزند، بیماری و… از جمله شرایطی است موجب بچه دار نشدن زوج ها می‌شود. در ادامه رایج ترین دلایلی که زوج ها برای بچه دار نشدن بیان می کنند را شرح داده ایم.

اگر با همسر خود در این زمینه اتفاق نظر ندارید، حتما مقاله راه های رسیدن به توافق برای بچه دار نشدن کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

✔️ عدم تمایل به بچه

درحالی که بسیاری از افراد، کودکان را می پرستند و نمی توانند زندگی بدون آن ها را تصور کنند، دسته دیگری از افراد هستند که نمی خواهند فرزندی داشته باشند یا پدر و مادر شوند. این افراد بدون داشتن هیچ فرزندی کاملا شاد و راضی هستند. بنابراین بچه دار نشدن را ترجیح می دهند.

✔️ شغل

برخی از مشاغلی که افراد به آن علاقه مند هستند سخت به دست می آید و پس از دستیابی زمان زیادی را از آن ها می گیرد. به احتمال زیاد این افراد نمی خواهند که پس از این همه تلاش برای رسیدن به شغل دلخواه آن را از دست بدهند. به این دلیل که ایجاد یک حرفه ممکن است سال ها طول بکشد و آن ها ترجیح می دهند زمان و توجه خود را به جای بچه، روی شغلشان بگذارند.

اما اگر از زاویه دیگری نگاه کنیم، برخی از افراد به این دلیل که زمان زیادی را صرف شغلشان می‌کنند اگر بچه دار شوند، خیلی کم با کودکشان وقت می‌گذارند. آن ها همیشه نگران این هستند که فرزندشان آن طور که باید تربیت نشود یا احساس تنهایی کند. بنابراین این نیز می تواند از دلایل مهم والدین برای بچه دار نشدن می باشد.

✔️ بچه دار نشدن به دلیل شرایط مالی

امروزه شرایط مالی از مهم ترین دلایل افراد برای بچه دار نشدن است. از آن جایی که برخی از مردم به سادگی قادر به پرداخت هزینه های یک نوزاد از بدو تولد تا بزرگسالی نیستند، پس تصمیم می گیرند بدون داشتن بچه به زندگی خود ادامه دهند.

✔️ داشتن مسئولیت های دیگر

بسیاری از افراد هستند که از اطرافیان خود مراقبت می کنند. برای مثال: مراقبت از والدین سالمند یا همسری که مشکلات سلامتی دارد. صرف زمان و انرژی برای مراقبت از دیگران، افراد را از اضافه کردن مسئولیت هایی که همراه با کودک است منصرف می کند.

✔️ سبک زندگی

داشتن یک زندگی آرام، بیرون رفتن در هر ساعتی از شبانه روز، صرف وقت با سرگرمی های مختلف، توجه و علاقه زیاد به حیوانات خانگی و… این ها تنها جزء کوچکی از سبک زندگی برخی افراد است که حاضر نیستند در ازای بچه دار شدن از آن ها چشم پوشی کنند. این بدان معنا نیست که وجود بچه اجازه سرگرمی و خوشگذرانی به شما نمی دهد، اما واقعیت این است که زندگی بعد از بچه دار شدن چه بخواهیم چه نه، تغییر زیادی می کند. بنابراین کسانی که به سبک زندگی خود پایبند هستند و نمی خواهند تغییری ایجاد شود، ترجیح می دهند بچه دار نشوند.

✔️ خاطرات بد کودکی

کسانی که دوران کودکی دردناکی داشته اند، گاهی به خاطر ترس از تکرار همان اتفاقات برای فرزند خود بچه دار نمی شوند. اگرچه ممکن است والدینشان در کودکی مهارت های فرزند پروری مناسبی نداشته اند، آن ها می توانند طور دیگری با کودک خود رفتار کنند. اگر نمی دانند که باید چگونه از این شرایط بگذرند، می توانند از روانشناسان و مشاوران کمک بگیرند. در واقع آن ها با نوعی ترس نهفته درگیرند. این ترس مانع از تجربه حس های شیرین والدگری می‌شود.

برای غلبه بر ترس از بچه دار شدن کلیک کنید.

✔️ مشکلات جسمانی زن یا مرد

نازایی یا ناباروری از دیگر علت های بچه دار نشدن زوج هاست. این دست زوج ها تمایل زیادی به فرزندآوری دارند، اما یک مشکل جسمانی مانع از برآورده شدن این خواسته آن ها می‌شود. خوشبختانه برای بسیاری از نازایی ها درمان های موثری به وجود آمده. اما هنوز هم هستند مردان و زنانی که به دلیل نقص های جسمانی قادر به بچه دار شدن نیستند.

برای آشنایی با انواع ناباروری در زنان و دلایل ناباروری مردان کلیک کنید.

مزایای زندگی بدون بچه

  • شما زمان و انرژی نامحدودی برای کارهای خود دارید. به خصوص اگر عاشق ورزش، هنر و تفریح باشید، نداشتن فرزند می‌تواند به شما زمان زیادی برای انجام کارهای مورد علاقه تان بدهد.
  •  مسئولیت کمتر از مزایای بزرگ بچه دار نشدن است. همچنین مسئولیت کم، آرامش بیشتری به همراه می‌آورد.
  • زوج ها بدون داشتن بچه می‌توانند مقدار زیادی پول پس انداز کنند که زندگی آن ها را آسان‌تر می‌کند. این پول را می توان برای تحصیل، مسافرت و فعالیت های بیشتر برای لذت بردن از زندگی خرج کرد.

معایب بچه دار نشدن

  • زوج ها با مرور زمان، دیگر همان جذابیتی که در مراحل اولیه رابطه داشتند را نخواهند داشت. اینجاست که بچه ها به زندگی والدین معنا و هدف می دهند. بنابراین بچه دار نشدن می تواند روند زندگی را در دراز مدت بی معنا بکند.
  • عیب عمده ای که معمولا زوج های بدون فرزند با آن مواجه هستند، تنهایی در دوران پیری است. به ویژه زمانی که یکی از زوجین فوت می کند. کسانی که تصمیم به بچه دار نشدن می گیرند، در سال های پیری فاقد همراهی فرزندان و حتی نوه هایشان هستند و بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به افسردگی می‌باشند.
  • اگر دوستان و گروه های هم سن و سال شما بچه دارند، گاهی برای شما سخت می شود تا ارتباط راحتی با آن ها برقرار کنید. زیرا آن ها تمایل دارند همیشه در مورد فرزندشان صحبت کنند و شما در این مورد چیزی برای گفتن ندارید.

برای اطلاع از پیامدهای زندگی بدون بچه کلیک کنید.

مشکلات ناشی از بچه دار نشدن

بچه دار نشدن چه ناشی از انتخاب شما باشد و چه ناشی از تقدیر برای زن و مرد ناراحتی هایی می‌تواند ایجاد نماید. به همین دلیل بیشتر متخصصان حوزه سلامت به زوج ها توصیه می‌کنند که در این خصوص در زمان معین اقدامات لازم را انجام دهند. در ادامه برخی از مشکلات ناشی از بچه دار نشدن را شرح داده ایم.

1️⃣ احساس اضطراب و استرس

بیشتر کسانی که متوجه ناتوانی شان در تجربه احساس والدگری می‌شوند، دیر یا زود با مشکلات اضطرابی شدیدی مواجه می‌گردند. در واقع بچه دار نشدن برای آن ها نوعی بحران است که معنا و مفهوم زندگی شان را به چالش می‌کشد. انسان به طور ذاتی ترس از مرگ و فناپذیری دارد. در واقع بچه دار شدن روشی برای غلبه بر این ترس ذاتی ماست. با دانستن ناتوانی در بچه دار شدن، ترس از نیستی و فناپذیری نیز بر فرد غالب می‌شود. زن و مرد برای غلبه بر این نوع اضطراب باید هر چه سریع تر به متخصصان حوزه سلامت و روانشناس مراجعه نمایند.

2️⃣ احساس تنهایی ناشی از بچه دار نشدن

زوج های جوان شاید چندان با این احساس مواجه نشوند. اما وقتی که پا به سن گذاشتند و نزدیکانشان به دلایل مختلف از آن ها دور شدند و یا پدر و مادر خود را از دست دادند، آن وقت پیامدهای بچه دار نشدن خود را بیشتر لمس خواهند کرد. طبق مطالعات مردان و زنانی که دارای فرزند و نوه هستند و با آن ها وقت می‌گذرانند، سلامت روان بیشتری نسبت به دیگر هم گروه هایی که از این ارتباطات محروم بودند داشتند. بنابراین بچه دار نشدن احساس تنهایی را در دوران میانسالی و سالمندی تشدید می‌کند.

3️⃣ اختلاف و درگیری با همسر

خیلی اوقات زوج ها بنا به صلاح فرزندان و نگهداری از کانون خانواده در برابر خواسته های یکدیگر گذشت نشان می‌دهند. در واقع فرزندان باعث می‌شوند که زن و مرد تلاش بیشتری برای حفظ ازدواج و خانواده از خود نشان دهند. بچه دار نشدن یکی از عواملی است که باعث سردی، جدایی و عدم پایبندی زوج ها بر یکدیگر می‌شود. البته که فرزندان علت پایبندی ازدواج ها نمی‌توانند باشند. اما بچه دار نشدن احتمال اختلاف با همسر را بیشتر می‌کند.

کنار آمدن با غم ناشی از بچه دار نشدن

اگر بچه دار نشده اید یا قادر به بچه دار شدن نیستید، هیچ ایرادی ندارد. زندگی ما فقط در فرزندآوری معنا پیدا نمی‌کند. شما برای مقابله با این غم باید پویا باشید. پس اقداماتی که در ادامه گفته ایم را انجام دهید و اگر هنوز با این غم مواجه اید حتما با شماره های درج شده جهت دریافت خدمات درمانی تماس بگیرید.

✅ ناراحتی خود را از بچه دار نشدن بیان کنید

ابراز احساسات یکی از راه های کاهش رنج ماست. بله بروز ناراحتی ها نزد هر کسی کار درستی نیست. اما شما می‌توانید در این باره پیش دوستان امین و یا درمانگر خود به راحتی صحبت کنید. خیلی اوقات صحبت با یک نفر و در میان گذاشتن احساسات موجب آرامش ما می‌شود. شاید همین صحبت کردن خود نوعی درمان به حساب بیاید.

✅ خود تان را مقصر ندانید

هرگز به خاطر بچه دار نشدن خود را مقصر ندانید. حتی اگر زمانی این انتخاب شما بوده باشد، هیچ ایرادی ندارد. شما برای درک اهیمت این موضوع نیاز به تجربه داشته اید. با سرزنش خودتان هیچ چیز عوض نمی‌شود. پس در عوض بگردید تا ببینید که چه کارهایی باعث جبران بچه دار نشدن شما می‌شود.

✅ با همسرتان همراه بشوید

همانطور که شما بچه دار نشده اید همسرتان نیز از این موهبت بی بهره بوده است. هیچ کس به اندازه همسرتان احساس و شرایط شما را درک نمی‌کند. پس حضور و همراهی او را بپذیرید و با یکدیگر به دنبال راهکاری برای کاهش این رنج باشید.

✅ با زوج هایی که وضعیت مشابه شما را دارند معاشرت کنید

این که حس کنید تنها زوج بدون بچه فقط شما نیستید موجب التیام دردهایتان می‌شود. شما در این مسیر و در موقعیت های مختلف زوج هایی را خواهید دید که بچه دار نشده اند. می‌توانید با آن ها معاشرت کنید. چنین معاشرتی به شما حس همدردی خواهد داد.

✅ به دنبال تامین هزینه های درمان باشید

اگر هنوز فرصتی برای بچه دار شدن وجود دارد، آن را از دست ندهید. شاید قدم گذاشتن در این مسیر به نتیجه دلخواه منتهی نشود، اما تلاش تان را کرده اید. روش های درمان مختلفی برای بچه دار نشدن وجود دارد. شما با دریافت این خدمات می‌توانید غم ناشی از این مساله را بکاهید.

✅ محیط هایی که به خاطر بچه دار نشدن آزارتان میدهند ترک کنید

گاه دیدن بچه های فامیل یا بچه هایی که در زمین های پارک مشغول بازی هستند، شما را آزار می‌دهد. از این بابت خود را سرزنش نکنید. چیزی که دل تان می‌خواسته عایدتان نشده. ایرادی ندارد. به جای تماشا و غصه خوردن، نگاه تان را تغییر دهید. به مکان ها و جمع هایی بروید که شما را کمتر به یاد بچه دار نشدن تان می‌اندازد.

سخن آخر

درحالی که عده کمی از افراد به دلیل مشکلات پزشکی بچه دار نمی‌شوند، اما برخی دیگر خودشان انتخاب می کنند که بچه دار نشوند. به طور حتم والد نشدن مسئولیت های کمتر و زمان زیادی را برای زوج های متأهل به ارمغان می‌آورد، اما ممکن است در سال های بعد تأثیر منفی در زندگی آن ها داشته باشد. نمی توان گفت که زندگی بدون بچه انتخاب درست یا غلطی است. مهم این است که زوج ها هر تصمیمی که می گیرند، باید آن را به دلایل درست و بدون پشیمانی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه دار نشدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره