غذا دادن به کودک | ترفند و روش غذا دادن به کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

غذا دادن به کودک از جمله وظایف اساسی والدین است. همانطور که کودک شما رشد می‌کند، نیازهای تغذیه‌ای او نیز به همراه آن افزایش می‌یابد. در طول دو سال اول، تا 75% از هر وعده غذایی صرف ساختن مغز کودک شما می‌شود. از اولین روز تولد تا 6 ماهگی، کودک شما می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکامل را از شیر شما دریافت کند. او به هیچ چیز دیگری نیاز نخواهد داشت. زمانی که کودک به 6 ماهگی می‌رسد از آن به بعد تا سنین بالاتر، رشد و تکامل او به انرژی و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. بنابراین باید شروع به دادن غذاهای دیگر غیر از شیر بکنیم. در این مقاله سعی داریم بیشتر به مساله غذا دادن به کودک بپردازیم. اگر سوالی دارید حتما برای مشاوره کودک اقدام کنید.

غذا دادن به کودک

غذایی که کودک شما می خورد، به رشد و تکامل او کمک می کند. شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، هر روز 8 الی 12 بار شیر می خورند. اما شیرخوارانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، حدود 6 الی 10 بار در روز تغذیه می شوند. در حدود 6 ماهگی می‌توانید شروع به تغذیه با برخی از غذاهای جامد بکنید. شروع عادات غذایی خوب در این مراحل، به تنظیم الگوهای غذایی سالم برای کودک‌تان کمک بسیاری می کند. رژیم غذایی کودک باید بر اساس آمادگی، مهارت‌های تغذیه و سن رشد او باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

غذا دادن به نوزاد

الگوی تغذیه نوزاد می‌تواند غیرقابل پیش بینی باشد. در ادامه به شما توضیح می دهیم که چه زمانی و چگونه به نوزاد خود غذا بدهید. نکات زیر را در خصوص تغذیه نوزاد در نظر بگیرید.

برای آشنایی با زمان شروع غذای کمکی نوزاد کلیک کنید.

? نوزاد خود را از روی نشانه هایی که دارد تغذیه کنید

بیشتر نوزادان به 8 تا 12 بار در روز، نیاز به تغذیه دارند (تقریبا هر دو تا سه ساعت یکبار). به دنبال علائم اولیه آمادگی برای تغذیه باشید. نشانه هایی که باید برای غذا دادن به کودک خود توجه کنید به عبارتند از:

فروشگاه آرامیس

?حرکت دست ها به سمت دهان

?مکیدن مشت ها و انگشتان

?ضربه زدن لب ها به هم

?هیاهو و گریه

? انتظار تنوع در الگو و میزان غذای نوزاد داشته باشید

نوزاد شما لزوما هر روز یک مقدار غذا نمی‌خورد. در طول رشد، اغلب در دوتا سه هفته پس از تولد ممکن است نوزاد شما در هر بار تغذیه بیشتر خواهان غذا باشد. بنابراین توصیه می شود به علائم گرسنگی کودک بیشتر توجه داشته باشید.

? به غرایز خود و نوزادتان اعتماد کنید

ممکن است نگران این باشید که نوزادتان به اندازه کافی غذا نمی خورد. اما نوزادان معمولا به اندازه نیازشان غذا می خورند. روی مقدار یا دفعات غذای مصرفی نوزادتان تمرکز نداشته باشید. در عوض به نشانه های دیگری از جمله: افزایش وزن ثابت، رضایت بین تغذیه، در روز پنجم پس از تولد حداقل شش پوشک خیس و سه بار مدفوع در روز توجه کنید. بنابراین با توجه به این نشانه ها و با وجود غذا دادن به کودک ، اگر کودک شما وزن مشخصی اضافه نمی‌کند یا کمتر از 5 الی 6 پوشک در روز خیس می کند، می‌توانید از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.

توصیه می‌شود حتما درباره غذای کودک زیر یک سال هم بخوانید.

بهترین زمان غذا دادن به کودک

بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که در شش ماه اولیه، فقط به او شیر مادر یا شیر خشک بدهید. بعد از شش ماهگی می توانید کم کم تغذیه دیگر را اضافه کنید. با این حال، برخی از کودکان ممکن است بین 4 تا 6 ماهگی آماده شروع غذاهای جامد باشند. (به خصوص اگر مادری نمی تواند از سینه خود به کودک شیر دهد و کودک تمایلی به خوردن شیر خشک ندارد). رشد هر کودک متفاوت است. بنابراین در اینجا نشانه هایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها متوجه می شوید کودکتان از نظر رشدی برای غذای جامد آماده است یا خیر:

  • می تواند بدون تکیه گاه روی صندلی صاف بنشیند
  • کنترل خوبی روی سر خود برای مدت طولانی دارد
  • کودک پس از 8 الی 12 بار شیردهی همچنان برای تغذیه بیشتر مشتاق است
  • به راحتی دهانش را برای پذیرش غذا با قاشق باز می کند

کودک من سر سفره غذا نمی خورد و بعد از آن غذا می خواهد، آیا باید به او غذا بدهم؟

این که کودک شما در زمان مشخص شده احساس گرسنگی نکند و در وقت های دیگر از شما غذا بخواهد طبیعی است. غذا ندادن به کودک و اجبار او در خوردن غذا در ساعات مشخص اصلا توصیه نمی‌شود. غذا دادن به کودک نه تنها در رشد او بلکه در روان او نیز تاثیر دارد.

متخصصان، غذا دادن به کودک زیر دو سال را بدون هیچ قید و شرطی ضروری می‌دانند. به مرور زمان و با استفاده از ترفندهای مختلف می‌توانید زمان ها را نظم دهید و او را به غذا خوردن در ساعات مشخص عادت دهید. اما هرگز این کار را با تنبیه و زور و یا گرسنگی دادن به کودک انجام ندهید.

غذا دادن به کودک با مواد متنوع

کودکان نسبت به غذاهای مختلف مقاومت زیادی دارند. آن ها معمولا از خوردن غذاهای جدید امتناع می‌کنند و والدین نیز برای کاهش تنش ها کوتاه آمده و غذاهای محدودی را تهیه می‌کنند. این کار باعث می‌شود که فرزندتان در سال های آتی نیز مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نکند. پس بهتر است از همان سنین کم او را با طعم های مختلف آشنا کنید. برای این کار با درست کردن غذاها به طعم های مورد علاقه او به مرور طعم ها و مواد غذایی جدید را به وعده هایش اضافه کنید.

حتما درباره تغذیه سالم کودکان بخوانید.

قانون کلیدی که والدین باید در مورد غذا دادن به کودک در سنین بالاتر رعایت کند

قوانین غذا دادن به کودک

جای تعجب ندارد که والدین برای درک معنای تغذیه سالم و مناسب به کمک نیاز داشته باشند. پیروی از برخی دستورالعمل ها می تواند به شما کمک زیادی بکند. در ادامه 5 نکته کلیدی را در مورد غذا دادن به کودک می‌خوانید.

1️⃣ اصرار نکنید که غذا را تا ذره آخر بخورند

اجازه دهید بچه ها وقتی احساس سیری می کنند، به زور چیزی نخورند. بسیاری از والدین، اعتقاد به بشقاب تمیز دارند. اما این رویکرد به بچه ها کمک نمی کند. اگر وقتی احساس سیری می کنند به بدن خود گوش دهند؛ احتمال پرخوری در کودکان کمتر به وجود می‌آید.

2️⃣ منوی کودکان را تغییر دهید

چه کسی می گوید که کودکان فقط شیرینی، فست فود یا… را دوست دارند. برای غذا دادن به کودک اجازه دهید کودکان غذاهای جدید را امتحان کنند. غذاهای متنوعی برای آن ها درست کنید تا بتوانند تمایلاتشان را به چالش بکشند.

3️⃣ از غذا به عنوان پاداش به کودکان استفاده نکنید

وقتی از غذا برای پاداش به بچه ها یا ابراز محبت استفاده می کنید، آن ها به این روش عادت می کنند. همچنین ممکن است شروع به استفاده از غذا برای مقابله با استرس یا سایر احساسات کنند. به جای پاداش های غذایی، آغوش، تمجید و توجه را به او پیشنهاد بدهید. این گونه به او یاد می‌دهید که غذا خوردن لازمه زندگی است و ارتباطی با سایر مسائل ندارد.

4️⃣ استفاده از رایانه را محدود کنید

محدود کردن رایانه غذا دادن به کودک را آسان تر می‌کند. با این کار،  آن ها را به فعالیت بیشتر تشویق می کنید. طبق تحقیقات، کودکانی که تماشای تلویزیون را کم و استفاده از رایانه را محدود می کنند، درصد چربی اضافی بدنشان کاهش می یابد. به این دلیل که کارهای فعال تری برای انجام پیدا می کنند. از طرفی هر چقدر بیشتر فعالیت کنند، بیشتر مشتاق غذاهای مقوی می شوند.

5️⃣ الگوی مناسبی باشید

بچه ها رفتار شما را تکرار می کنند. اگر الگوی مناسبی باشید و سالم غذا بخورید آن‌ها نیز یاد می گیرند. هنگام تلاش برای آموزش عادات غذایی خوب و غذا دادن به کودک ، خودتان نیز آن ها را رعایت کنید. میان وعده های مغذی را انتخاب کنید، پشت میز غذا بخورید و وعده های غذایی را حذف نکنید.

برای آشنایی با سایر نیازهای اساسی کودکان کلیک کنید.

هنگام غذا دادن به کودک به موادی که احتمال خفگی دارند توجه کنید

برای غذا دادن به کودک باید به توانایی او در جویدن و هضم نیز توجه کنید. پیش از آنکه دندان درآوردن بهتر است غذاهای نرم و پوره به او بدهید. هر چه سن کودک کمتر باشد پوره های رقیق تر مناسب تر است. پس از دندان درآوردن نیز همچنان او توانایی گاز زدن و جویدن را کامل ندارد، پس غذای او را به تکه های کوچک تر خرد کنید.

سخن آخر

همانطور که می‌دانید، میزان غذای دریافتی کودک با رشد او تغییر می کند. نوزادان تا قبل از 6 ماهگی تنها از شیر مادر تغذیه می کنند. اما از 6 ماهگی به بعد می‌توانند غذاهای دیگر را هم امتحان کنند. اما معمولا تا 2 سالگی در کنار غذاهای جامد، شیر مادر باید مصرف شود.

حتی برای برخی از کودکان در سنین بالاتر، شیر یکی از موارد اصلی در رژیم غذایی می باشد. اگر قوانین اساسی غذای کودکان را بیاموزید، کل تلاش شما برای کمک به تغذیه سالم کودکتان آسان تر می شود. اما اگر با توجه به مواردی که در بالا ذکر کرده ایم در خصوص غذای کودکتان مشکل دارید، می توانید با متخصصان تغذیه در این مورد مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذا دادن به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره