روزهای اول بچه داری | هفته های اول بچه داری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روزهای اول بچه داری برای والدین علی الخصوص نو والدین بسیار سخت و سرشار از استرس است. نوزاد بعد از تولد تا هفته اول بدن‌اش کاملا حساس و لطیف است. نوزاد توانایی بیان نیازهای خود را ندارد؛ بنابراین والدین باید با دقت بالایی از او مراقبت کنند تا نیازهایش برطرف شود.

زمانی که بچه دار می‌شوید باید به فکر تامین نیازهای او باشید. والدینی که اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند بهتر است کلاس های مخصوص فرزند پروری را بگذرانند تا هم از روش‌های مراقبت و هم شیوه تربیتی کودک آگاه شوند. نوزاد نیازمند غذا، آب، استراحت، بهداشت و … است. تمامی این نیازها باید به دست والدین برطرف شود. والدی که از روش های مراقبت روزهای اول بچه داری آگاه نیست، می‌تواند از خدمات مشاوره کودک استفاده کند.

روزهای اول بچه داری

روزهای اول بچه داری 1

همانطور که بچه دار شدن را انتخاب کرده اید، باید به فکر مراقب از او نیز باشید. مراقبت از فرزند نه تنها در روزهای اول بلکه در تمامی عمر بر گردن والدین است. اما روزهای اول بچه داری خیلی سخت تر است. به این دلیل که نوزاد تازه متولد شده استخوان های نرم دارد. زبان برای خواسته های خود ندارد و نیاز هایش را نمی‌تواند به راحتی بیان کند.

به همین دلیل والدین باید در روزهای اول بچه داری با دقت تمام همه نیازهای نوزاد را برطرف کند. به‌همین دلیل یک سری آموزش ها و مراقبت ها لازم است. به خوبی تغذیه او را فراهم کنید. پوشکش را در زمان های مناسبی تعویض کنید و آرامش و استراحت لازم را برای او فراهم کنید. در این مقاله در رابطه با تمام مراقبت های روز اول بچه داری توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلاس آموزش بچه داری کلیک کنید.

برای مراقبت در روزهای اول بچه داری چه کاری باید انجام داد؟

همه والدین در روزهای اول بچه داری استرس و اضطرابی را مبنی بر ناراحت بودن فرزند دارند. روزهای اول بچه داری تا هفته اول نوزاد به مراقبت های بیشتری نیاز دارد. باید با شرایط و زندگی خارج از رحم مادر وفق پیدا کند. به همین دلیل شرایط برای او اندکی دشوار است. در ادامه مراقبت روزهای اول بچه داری را توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

? آرامش را برای نوزاد فراهم کنید

در وهله اول برای روزهای اول بچه داری باید فضای آرام را برای نوزاد فراهم کرد. نوزاد برای رشد و قدرت بدنی نیازمند استراحت و آرامش است. برخی از نوزادان تازه متولد شده معمولا 16 تا 18 ساعت در طول روز به خواب می‌روند. پس از مدت ها و به تدریج نوزاد رشد می‌کند، مغز او شکل می‌گیرد و الگوی خواب او نیز ریتم می‌گیرد. برای اطلاع از نحوه خواب و استراحت نوزاد به نکات زیر توجه کنید.

✔ نوزاد در هفته اول از شب و روز آگاه نیست. به همین دلیل شاید شب ها بیدار باشد و روزها بخوابد. با تغییر شرایط مانند کاهش نور در شب، کاهش صدا و صحبت های آرام ریتم شب و روز را به نوزاد آموزش دهید.

✔ در روزهای اول بچه داری نوزاد هر 2 الی 3 ساعت یکبار از خواب بیدار می‌شود. مدت زمان معمولا بستگی به گرسنگی او دارد. اگر 4 ساعت از زمان وعده غذای او گذشته باشد معمولا نوزاد از خواب بیدار می‌شود. نوزاد زمانی که به 3 ماهگی یا بیشتر برسد روزانه 6 تا 8 ساعت را پشت سر هم می‌تواند بخوابد.

✔ برای استراحت بهتر نوزاد او را به پشت بخوابانید تا هم سلامتی نوزاد تهدید نشود و هم روی شکم فشار وارد نشود.

✔ برای گرد کردن سر نوراد زمانی که به خواب می‌رود، موقعیت سر او را تغییر دهید. گاهی به راست بخوابانید و گاهی او را به سمت چپ بچرخانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خستگی از بچه داری کلیک کنید.

? برای تغذیه نوزاد از شیر مادر استفاده کنید

شیر مادر سرشار از مواد مغذی و ویتامین است. زمانی که شرایط مناسبی برای شیر دادن به نوزاد دارید با در آغوش گرفتن او شروع به شیر دادن کنید. در این شرایط باید قفسیه سینه نوزاد را به خود نزدیک کنید و سینه خود را به او نزدیک کنید. اگر نوزاد تمایلی به شیر خوردن داشته باشد حتما استقبال خواهد کرد. برای شیردهی به نوزاد در روزهای اول بچه داری به نکات زیر توجه کنید.

✔ زمانی که نوزاد در هفته های اول پس از تولد به مقدار کافی غذا بخورد لازم دارد تا هر 6 الی 8 ساعت پوشکش تعویض شود.

✔ در روزهای اول بچه داری احتمالا با مشکل شروع به غذا خوردن یا گرفتن پستان مادر برای تغذیه روبرو شوید. اما نگران نباشید با کمک از روانشناس کودک و متخصص این مشکل حل خواهد شد.

✔ شیردهی نوزاد نباید مادر را دچار درد، زخم و … کند. هر عارضه دیگری که با شیردهی برای مادران ایجاد شود باید نوزاد را از خود دور کنید. برای دور کردن نوزاد از خود با کمک دستانتان بین لثه کودک و بدن خود فاصله ایجاد کنید. این کار را بارها انجام دهید تا وضعیت شیردهی تغییر کند.

✔ برای روزهای اول بچه داری نیاز است تا نوزاد حدود 8 تا 12 بار در روز شیر بخورد. البته که زمان شیردهی بستگی به گرسنگی نوزاد دارد. و بر اساس زمان دقیق رفتن چندان مهم نیست.

✔ در روزهای اول بچه داری سعی کنید نوزاد را بیش از 4 ساعت گرسنه نگذارید. بنابراین اگر نوزاد خواب هم بود او را بیدار کنید و شیر دهید.

✔ برای شیردهی به نوزاد وضعیتی داشته باشید که در آینده به دست درد و کمر درد دچار نشوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

? برای تعویض پوشک نوزاد به موقع اقدام کنید

نوزادان به طور معمولی پس از 24 ساعت از تولد ادرار می‌کنند و پس از 48 ساعت مدفوع خواهند کرد. روزهای اول بچه داری و در هفته اول رنگ مدفوع نوزاد سبز تیره است و شبیه به قیر می‌ماند. اما به تدریج و با رشد نوزاد این رنگ به زرد و ظاهر شل تری خواهد داشت.

برای تعویض پوشک نوزاد باید همیشه آماده باشید. شاید نوزاد روزی 10 بار نیاز به ادرار داشته باشد و شاید کمتر. بنابراین باید حواس خود را جهت تعویض پوشک کودک جمع کنید. در ادامه نکاتی را در رابطه با تعویض پوشک در روزهای اول بچه داری اشاره کرده ایم.

✔ روزهای اول بچه داری نیازمند لوازم بهداشتی است. برای تعویض پوشک نوزاد نیازمند پوشک، دستمال مرطوب، کرم های ضد حساسیت، کرم سوختگی پای نوزاد و دستمال نخی هستید.

✔ برای جلوگیری از سوختن پای نوزاد باید به موقع برای تعویض پوشک اقدام کنید. برای شستن پای نوزاد از آب و صابون مخصوص کودک استفاده کنید.

✔ روزانه چند ساعت نوزاد را بدون پوشک رها کنید تا هوا به پوست او برخورد کند.

✔ زمان تعویض پوشک نوزاد، پاهای او را به آرامی به سمت بالا بگیرید و قسمت جلویی را تا ناف بالا نگه دارید. و حالا برای چسباندن چسب های بغل اقدام کنید. چسب های پوشک را خیلی سفت نبندید زیرا به پوست کودک آسیب وارد می‌شود.

برای آشنایی کامل با روش تعویض پوشک نوزاد کلیک کنید.

? نوزاد را به حمام ببرید

حمام نوزاد در روزهای اول بچه داری باید 6 الی 12 ساعت پس از تولد باشد. زیرا نوزاد قبل از این زمان به دمای محیط عادت نکرده است. دمای حمام را در 25 درجه سانتی گراد و دمای آب را در 37 تا 38 درجه سانتی گراد قرار دهید. روزهای اول بچه داری و حمام آن نیازمند آگاهی از برخی نکات است که در ادامه اشاره کرده ایم.

✔ برای مراقبت از پوست نوزاد بهتر است برای شستشوی او از اسفنج نرم استفاده کنید. قبل از اینکه بند ناف نوزاد بی‌افتد به حمام ببرید. اما به دفعات حمام را تکرار نکنید. زمانی که بند ناف نوزاد افتاد او را 2 الی 3 بار در هفته به حمام ببرید. این نکته را به خاطر داشته باشید که حمام کردن نوزاد بیش از حد باعث آسیب به پوست، خشکی پوست و خارش سر نوزاد می‌شود.

✔ برای حمام کردن نوزاد از وسایل مخصوص استفاده کنید. صابون گلیسیرینه و شامپوی مخصوص نوزاد را فراموش نکنید.

✔ نوزاد را مستقیم زیر دوش نبرید و از قبل وان یا تشت را از آب گرم پر کنید.

✔ برای آب کشی نوزاد از آب گرم استفاده کنید. و برای خشک کردن او از حوله لطیف و نرم استفاده کنید.

? نحوه نگهداری از کودک را به درستی آموزش ببینید

نحوه نگهداری از کودک را به درستی آموزش ببینید

روزهای اول بچه داری نگهداری از نوزاد هراس دارد. اکثر افراد را مشاهده کرده اید که برای نگهداری از کودک به شدت دچار ترس و استرس می‌شوند. نگهداری نوزاد نیز از اصول خاصی پیروی می‌کند. در ادامه نکاتی را در رابطه با نحوه نگهداری در روزهای اول بچه داری اشاره کرده‌ایم.

✔ قبل از بغل گرفتن نوزاد دستان خود را با دقت بشورید و ضدعفونی کنید. نوزادان تازه متولد شده به دلیل سیستم ایمنی ضعیف به شدت به عفونت ها حساسیت نشان می‌دهند.

✔ سر و گردن نوزاد را محکم بگیرید. زمانی که کودک در حرکت است دست‌تان را از پشت سر و گردن او رها نکنید. در روزهای اول بچه داری گردن و سر نوزاد هنوز به قدری سفت نیست که او محکم خود را نگه دارد. بنابراین هرگز او را رها نکنید.

✔ روزهای اول بچه داری از تکان دادن نوزاد به شدت خودداری کنید. زیرا این حرکات باعث خونریزی مغزی می‌شود. در نهایت موجب مرگ نوزاد خواهد شد.

✔ در روزهای اول بچه داری، قنداق بهترین روش برای مراقبت از نوزاد است. این روش به او احساس امنیت می‌دهد و مانند حفاظی دور نوزاد است. این کار را تا قبل از 2 ماهگی انجام دهید.

✔ زمانی که قصد بغل کردن نوزاد را دارید سر او را به سمت داخلی آرنج دست خود بگیرید و با دست دیگرتان پشت او را بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های کاهش سختی های بچه داری کلیک کنید.

کلام آخر

در طول بارداری شاید روزهای آتی خود با فرزندتان را مرور کرده باشید. اما با مشاهده نوزاد هراس بر شما غلبه کرده و تمام روش های خود را از یاد برده اید. این اتفاق برای والدین تازه کار بسیاری رخ می‌دهد. ترس از بغل کردن نوزاد، ترس از حمام بردن و … همگی روش های نگهداری و مراقبت از کودک هست که باید یاد بگیرید.

برای نگهداری از کودک باید از برخی روش های ساده اما نیازمند نوزاد آگاه شوید. آگاه سازی از طریق روانشناسان کودک صورت می‌گیرد. برای آگاهی از روش های نگهداری در روزهای اول بچه داری، حمایت روانشناسان را از خود دریغ نکنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روزهای اول بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره