تنگی نفس در بارداری | علت و درمان نفس تنگی بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تنگی نفس در بارداری از جمله علائم شایع است. با اینکه این وضعیت معمولا طبیعی است، اما ممکن است تنگی نفس شما نشان دهنده وجود یک مشکل باشد. برای مثال، بیماری هایی مانند آسم، کم خونی می توانند موجب تنگی نفس در دوران بارداری بشوند. در این مقاله توضیح می دهیم که چرا تنگی نفس در دوران بارداری اتفاق می افتد و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید. اگر در این زمینه مساله ای وجود دارد، حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

تنگی نفس در بارداری

تنگی نفس اغلب در اوایل بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون، و همچنین نیاز به اکسیژن بیشتر رخ می دهد. البته در اواخر بارداری با رشد جنین، این تنگی نفس می تواند بیشتر شود. چرا که کودک باعث فشار بر روی دیافراگم و ریه ها می شود. حتی اگر کودک شما به اندازه ای بزرگ نباشد که به ریه هایتان فشار وارد کند، ممکن است تنگی نفس را تجربه کنید. این به دلیل تغییرات در سیستم تنفسی و همچنین تولید هورمون در دوران بارداری است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علت تنگی نفس در بارداری چیست

تقریبا در هفته های آخر بارداری، جنین در حال رشد رحم را به دیافراگم فشار می دهد و در همین حین ریه های شما نیز فشرده می شوند. همه این ها باعث می شود که شما نتوانید با هر نفسی که می کشید، هوا وارد بدن خود کنید. اما این بدان معنا نیست که اکسیژن کمتری دریافت می کنید. در همین زمان که ظرفیت ریه شما به دلیل محدودیت فیزیکی رحم کاهش می یابد، در مغز شما مرکز تنفسی توسط هورمون پروستوژن تحریک می شود تا شما مجبور شوید نفس های آهسته تر بکشید. ( پروستوژن در دوران بارداری ترشح می شود)

ممکن است زمانی که کودک به عمق لگن می رود تا برای تولد آماده شود، تنگی نفس کمتری را تجربه کنید. به این خاطر که میزان فشار روی دیافراگم و ریه ها کمتر می شود. برای آشنایی با علائم زایمان کلیک کنید.

چگونه تنگی نفس در بارداری را کاهش دهیم

تنگی نفس در بارداری چیزی است که برای اکثر زنان باردار اتفاق می افتد. اما مواردی وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید، می توانید سختی این وضعیت را به حداقل برسانید و راحت تر از قبل نفس بکشید. در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را شرح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

? وضعیت بدنی مناسب داشته باشید

سعی کنید تا جایی که می توانید صاف بایستید و شانه های خود را به عقب متمایل کنید و سرتان را بالا نگه دارید. یک خط مستقیمی را تجسم کنید که جناغ شما را به سمت بالا متصل می کند تا قفسه سینه شما را بلند کند.

? ورزش کنید

ورزش های هوازی در دوران بارداری، تنفس شما را بهبود می بخشد و سرعت نبض را نرمال می کند. البته هر برنامه ورزشی را که دنبال می کنید، باید تحت نظر پزشک متخصصتان باشد.

اگر به دنبال ورزشی مناسب هستید، تمرینات یوگای قبل از تولد کودک مناسب است. تنفس در تمرین یوگا نقش اساسی دارد و کشش اضافی می تواند وضعیت شما را بهبود ببخشد. بدین ترتیب فضای بیشتری برای تنفس به شما داده می شود.

برای آشنایی با انواع شیوه های ورزش در بارداری کلیک کنید.

? به خودتان فشار نیاورید

اگر فکر می کنید بدنتان به استراحت نیاز دارد، پس استراحت کنید. دوران بارداری زمانی نیست که خیلی به خودتان فشار بیاورید. مهم است که در این دوران به محدودیت های بدن خود توجه ویژه ای داشته باشید.

چند پیشنهاد برای جلوگیری از تنگی نفس در بارداری

  • سیگار نکشید/ در معرض دود سیگار یا سایر دخانیات قرار نگیرید
  • از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و سموم محیطی خودداری کنید
  • از فیلترهای هوای داخل خانه استفاده کنید
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • از یک رژیم غذایی مناسب، سرشار از آنتی اکسیدان پیروی کنید
  • یک برنامه ورزشی متوسط را دنبال کنید (سطح ورزش شما در سه ماه اول، دوم و سوم متفاوت است)
  • استراحت کافی داشته باشید
  • تنفس دیافراگمی را تمرین کنید

تنگی نفس و کم خونی

اگرچه تنگی نفس در بارداری ممکن است یک علامت طبیعی و ساده باشد، اما می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد که لازم است به آن توجه کنید. خانم ها ممکن است بارداری را با کم خونی شروع کنند. این اختلال می تواند باعث احساس تنگی نفس در بارداری آن ها بشود که همچنین تأثیر زیادی بر روی جنین خواهد داشت. به طور کلی، کم خونی یعنی بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند. برخی از علائم کم خونی به شرح زیر است.

  • خستگی
  • ضعف
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تنگی نفس

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

معمولا تنگی نفس در بارداری به صورت خفیف جای نگرانی ندارد و بر میزان اکسیژن دریافتی نوزاد تأثیر منفی نمی گذارد. اما اگر تنگی نفس شدت گرفت یا به طور کاملا ناگهانی اتفاق افتاد و بر روی عملکرتان تأثیر گذاشت، فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین شرایطی وجود دارند مانند بیماری های زمینه ای که در دوران بارداری ممکن است شدید تر و بدتر شوند. اگر تنگی نفس در بارداری شما با هر یک از علائم زیر همراه است، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • ضربان نبض سریع
  • تپش قلب (ضربان قلب سریع و قوی)
  • احساس سرگیجه یا ضعف
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • سرفه طولانی/ خس خس سینه/ خون سرفه کردن
  • تب و لرز

سخن آخر

تنگی نفس در هفته دهم بارداری طبیعی است. تخمین زده می شود که حدود 70% از زنان باردار آن را تجربه می کنند. در اواخر بارداری، رشد رحم باعث می شود زنان باردار احساس تنگی نفس کنند. چراکه در این دوران، اندام های داخلی درحال فشار هستند و کودک فضای کمتری برای انبساط ریه ها باقی می گذارد.

بدیهی است که این مورد برای زمانی که شما به تازگی باردار شده اید صدق نمی کند. اگر هرگونه تغییر یا علائم غیر عادی بارداری را تجربه کرده اید، یا در مورد آن شک دارید فورا با پزشک خود صحبت کنید. با این کار در خصوص طبیعی یا غیر طبیعی بودن وضعیتی که دارید مطمئن تر خواهیدشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنگی نفس در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره