تاثیر مواد شیمیایی در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر مواد شیمیایی در بارداری چیست؟ بسیاری از خانم ها به واسطه شغل یا شرایطی ممکن است از موادی مثل چسب، تینر، جرم گیر، وایتکس و دیگر مواد شوینده در بارداری استفاده کنند. مواد شوینده به دلیل داشتن مواد شیمیایی در ترکیب خود، می‌تواند خطراتی را برای سلامتی مادر و جنین در پی داشته باشد و احتمال بروز برخی ناهنجاری‌های مادرزادی را افزایش دهد.

از سویی دیگر نیز نمی‌توان بهداشت و پاکیزگی را نادیده گرفت. بنابراین آنچه که اهمیت دارد این است که بانوان باردار از مواد تمیزکننده به درستی استفاده کنند و یا برای انجام تمیزکاری‌های منزل از اطرافیان و همسر خود کمک بگیرند. اگر در این باره سوالی دارید حتما برای خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

تاثیر مواد شیمیایی در بارداری

تاثیر-انواع-مواد-شیمیایی-در-بارداری-چیست

زنان باردار باید همانند دیگر زمان‌ها سعی می‌کنند مسئولیت‌های خود را انجام دهند و به عبارتی نمی‌توان آن‌ها را از هر کاری منع کرد و درخواست استراحت مطلق از آن‌ها داشت. چراکه ضمن اینکه انجام کارهای خانه بخشی از مسئولیت‌های بانوان است؛ می‌تواند زنان باردار را از مشغولیت‌های ذهنی که دارند نیز دور کند. فقط نکته‌ای که بانوان باردار در حین انجام کارهای خانه باید به آن توجه داشته باشند، این است که دقت بیشتری در انتخاب مواد شوینده داشته باشند.

در جواب تاثیر مواد شیمیایی در بارداری چیست می‌توان گفت اغلب شوینده‌هایی که در تمیزکاری خانه از آن‌ها استفاده می‌شود، دارای گازهای سمی هستند که سلامتی مادر باردار و جنین را تهدید می‌کنند. به همین دلیل پزشکان استفاده از جرم گیر، گازپاک‌کن، لوله بازکن، کف‌شوی، خوشبوکننده هوا، الکل و … را در دوران باردار غیرایمن می‌دانند.

از خطرناک‌ترین اقداماتی که زنان باردار می‌توانند انجام دهند، ترکیب دو ماده شوینده همچون وایتکس و جوهر لیمو می‌باشد. چراکه در اثر ترکیب این دو ماده گازی آزاد می‌شود که خیلی خطرناک است و دارای عوارض جبران ناپذیری برای مادر و جنین می‌باشد.

فروشگاه آرامیس

بنابراین توصیه می‌شود در دوران بارداری از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید تا دچار عوارض آن نشوید. حتی اگر همسرتان برای تمیز کاری خانه از مواد شوینده استفاده می‌کند بهتر است شما در آن محل نباشید و در هوای سالم نفس بکشید. برای آشنایی بیشتر با عوامل خطرات بارداری کلیک کنید.

عوارض استفاده از مواد شیمیایی در بارداری

همان‌طور که اشاره کردیم قرار گرفتن مادر باردار در برابر مواد شیمیایی، دارای عوارض بسیاری برای سلامتی او و فرزندش می‌باشد. در ادامه به عوارض قرار گرفتن مادر باردار در معرض مواد شیمایی پرداخته‌ایم.

1️⃣ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | کاهش اکسیژن رسانی به جنین

اگر مادر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرد، گازهای سمی از طریق تنفس وارد ریه‌های او می‌شود. تورم و التهاب ریوی مادر در تنفس و اکسیژن رسانی به جنین نیز اختلال ایجاد می‌کند. کمبود اکسیژن برای جنین بسیار خطر آفرین است و می‌تواند عوارض جبران‌ ناپذیری را در پی داشته باشد.

در توضیحی ساده‌تر وقتی مادر از مواد شوینده استفاده می‌کند، گاز حاصل از مواد شیمیایی وارد ریه‌های او می‌شود. ممکن است در اثر ورود این گازهای سمی به ریه مادر، لحظاتی اکسیژن به او نرسد. با کم شدن اکسیژن در خون مادر، جنین نیز اکسیژن کافی دریافت نخواهد کرد.

در صورتی که اکسیژن کافی به جنین نرسد، رشد سلول‌های مغز جنین دچار مشکل می‌شود و می‌تواند تاثیرات منفی بر روی رشد ذهن و هوش او داشته باشد.

2️⃣ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | ایجاد مشکلات ریوی در مادر

زمانی که بانوان باردار از مواد شوینده استفاده می‌کنند بخار حاصل از آن‌ها وارد ریه‌هایشان می‌شود. بخار حاصل از مواد شوینده سبب درگیر شدن مخاط و مسیرهای تنفسی‌شان می‌گردد.

در چنین حالتی ممکن است مادر باردار علائمی همچون حالت تهوع، تنگی نفس، سرفه و … را تجربه کند. علائم جدی ناشی از مسمومیت با گاز مواد شوینده شامل خلط گلو، ناراحتی‌ها و التهاب ریوی و تب و لرز می‌باشد.

بنابراین از تاثیر مواد شیمیایی در بارداری همچون جرم گیر می‌توان به ایجاد حالتی مشابه به آسم در مادران باردار اشاره کرد.

3️⃣ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | ایجاد مشکلات پوستی در مادر

برخی از شوینده‌ها همچون مایع ظرفشویی، مشکلات تنفسی را ایجاد نمی‌کند اما دارای تاثیرات منفی بر روی پوست مادران باردار می‌باشد.

پوست دست همواره در برابر آسیب ناشی از مواد شوینده قرار دارد اما از آنجایی که پوست طی دوران بارداری حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شود، بیش از گذشته احتمال دارد در اثر قرار گرفتن در برابر مواد شوینده دچار آسیب شود. بنابراین توصیه می‌شود برای استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

استفاده از کدام مواد شیمیایی و شوینده در بارداری ممنوع است؟

مواد-شیمیایی-ممنوع-در-بارداری

توضیحاتی ارائه کردیم مبنی بر اینکه بهتر است بانوان باردار برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از مواد شیمایی موجود در مواد شوینده از آن‌ها استفاده نکنند. دلیل این موضوع این است که تقریبا تمامی مواد شوینده دارای ترکیباتی می‌باشند که برای سلامتی مادر و جنین خطرناک هستند. در ادامه به مهم‌ترین مواد شیمیایی موجود در این مواد شوینده اشاره کرده‌ایم:

❌ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | تریکلوزان

تریکلوزان در محصولات پاک کننده‌ای وجود دارد که دارای خاصیت آنتی باکتریال است. توصیه می‌شود در زمان خرید شوینده‌های خانگی و صابون‌ها در نظر داشته باشید که حاوی این ترکیب نباشد چراکه استشمام آن به وسیله مادر سبب می‌شود که در یکی از غددهای درون ریز اختلال ایجاد شده و بر روی رشد جسمی کودک تاثیرات منفی داشته باشد.

❌ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری |  فتالات

برای بهبود بوی تمامی پاک کننده‌ها و اسپری‌ها از ترکیبی به نام فتالات استفاده می‌شود. استشمام این ماده شیمیایی توسط مادر سبب تداخل هورمون‌های بدن می‌گردد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده می‌تواند نقایصی را در دستگاه تناسلی کودک ایجاد کند.

❌ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | پارابن

می‌توان گفت تمام محصولات شوینده دارای پارابن هستند. هر چند ورود پارابن به بدن تقریبا کم خطر می‌باشد اما پس از ورود رفتاری مشابه با هورمون استروژن دارد و بهتر است در زمان بارداری استفاده نشود.

❌ تاثیر مواد شیمیایی در بارداری | گلیکول اترها

به منظور افزایش پاک کنندگی در تمیز کننده‌های شیشه و اجاق‌گازها در آن‌ها از ترکیبی به نام گلیکول اترها استفاده می‌گردد. این ماده شیمایی ضمن اینکه دارای تاثیرات منفی بر روی باروری انسان است، دارای تاثیرات سوء بر روی رشد شناختی جنین نیز می‌باشد.

❌ ذرات معلق در هوا

برخی مواد شوینده که به صورت اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر مواد شیمیایی را وارد هوا می‌کنند. از مضرات این نوع از مواد شوینده‌ این است که ذرات معلق از طریق هوا جابه‌جا می‌شوند و حتی اگر شما در اتاق دیگری باشید به شما می‌رسند و وارد دستگاه تنفسی‌تان می‌گردند. توصیه می‌شود استفاده از مواد شوینده که استفاده از آن به صورت اسپری کردن است را به حداقل برسانید.

جایگزین های مناسب مواد شیمیایی و شوینده در بارداری

اگر با وجود آگاهی از تاثیر مواد شیمیایی در بارداری می‌خواهید پاکیزگی و نظافت خانه را در دوران بارداری نیز رعایت کنید، می‌توانید به جای استفاده از مواد شوینده که دارای تاثیرات منفی برای شما و جنین‌تان می‌باشد از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • سرکه و آب را داخل یک بطری با یکدیگر مخلوط کنید و از آن برای تمیز کردن سطوح و پنجره‌ها استفاده نمایید.
  • ترکیب جوش شیرین با آب نیز محلول خوبی به جای انواع سفیدکننده ها است.
  • برای ساختن یک محلول سفید کننده، جوش شیرین و آب را با یکدیگر ترکیب نمایید و برای تمیز کاری اجاق‌گاز، وان و سنگ توالت از آن استفاده کنید.
  • برای اینکه اطمینان داشته باشید مواد شوینده‌ای که خریداری کرده‌اید، برای شما و جنین‌تان ضرری ندارد سعی کنید از محصولاتی که به عنوان مواد شوینده سبز و سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند، استفاده نمایید.
  • در صورتی که مجبور به استفاده از مواد شوینده و سفید کننده همچون وایتکس می‌باشید، سعی کنید آن را به نسبت یک به ده با آب مخلوط کنید.
  • در زمان استفاده از مواد شوینده حاوی مواد شیمیایی، هواکش را روشن کرده و مسیر عبور هوا را باز کنید.
  • بهتر است همواره از ماسک و دستکش در حین تمیز کاری با مواد شوینده شیمایی استفاده نمایید و ترجیحا لباس آستین بلند بپوشید تا پوستتان دچار آسیب نشود.

نکته بسیار مهمی که لازم است در ارتباط با تاثیر مواد شیمیایی در بارداری اشاره کنیم این است که هیچ گاه دو ماده شوینده را با یکدیگر ترکیب نکنید و اگر ملزم به استفاده از مواد شوینده حاوی مواد شیمایی می‌باشید آن‌ها را رقیق کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله مصرف دارو در بارداری را هم بخوانید.

سخن آخر

اگر از آن دسته خانم هایی هستید که برای تمیزی از مواد شوینده بسیار قوی استفاده می‌کنند؛ بهتر است در دوران بارداری کمی از این حساسیت های خود بکاهید. سلامت شما و جنین تان بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. پس از انواع مواد شیمیایی و شوینده دوری کنید.

به خصوص آن هایی که دارای ترکیبات صنعتی هستند. و اگر شغل شما ایجاب می‌کرد که از این دست مواد استفاده کنید، توصیه می کنیم در دوران بارداری تا حد امکان شرایط شغلی تان را عوض کنید. برای مثال از صاحب کار خود بخواهید که در این بازه به شما بخش های دیگر را محول کند.

طبق مطالعات مختلف تاثیر مواد شیمیایی در بارداری بر روی جنین نمایان می شود. شما بعد از زایمان و حتی گاه در سال های بعد متوجه آثار آن خواهید شد. تاثیر مواد شیمیایی در بارداری به قدری خطرناک و مهم است که متخصص برخی از آن ها را ممنوع کرده‌اند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مواد شیمیایی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره