سر مخروطی شکل نوزاد | دراز بودن سر نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سر مخروطی شکل نوزاد یکی از عارضه های طبیعی در اوایل تولد است. این عارضه باعث نگرانی والدین می‌شود و استرس را به آنها وارد می‌کند. سر مخروطی شکل نوزاد به دو نوع موضعی و مادرزادی وجود دارد. نوع مادرزادی نادر است و گاها اتفاق می‌افتد. اما نوع موضعی شاید بر اثر زایمان نامناسب، موقعیت خواب، فشار کانال زایمان و … رخ می‌دهد.

این عارضه اصولا درمانی ندارد و پس از 2 هفته رفع می‌شود. اما در صورتی که همچنان سر نوزاد نامتقارن بود، برای درمان معمولا از کلاه درمانی یا روش های دیگری استفاده می‌کنند. جای نگرانی نیست و بهتر است قبل درمان روی کنترل استرس خود کار کنید تا کودک با آرامش درمان شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سر مخروطی شکل نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سر مخروطی شکل نوزاد

چگونگی-سر-مخروطی-شکل-نوزاد

سر مخروطی شکل نوزاد عارضه ای نگران کننده برای والدین است. این اتفاق حدود 2 هفته پس از تولد از بین می‌رود و به مرور سر شکل عادی خود را می‌گیرد. سر مخروطی شکل نوزاد به عوامل مختلفی بستگی دارد که به دو دسته مادرزادی و موضعی تقسیم می‌شود.

برای درمان از روش های کلاه درمانی، تغییر موقعیت خواب، استفاده از عروسک و … کمک می‌گیرند. اما در صورتی که عارضه مادر زادی باشد از روش جراحی برای تغییر شکل سر کودک استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله علل و درمان سر مخروطی شکل نوزاد را توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما به صفحه اینستاگرام ذهن نو سر بزنید.

علت سر مخروطی شکل نوزاد

سر مخروطی شکل نوزاد علل مختلفی دارد و برخی عوامل باعث ایجاد این عارضه می‌شود. در ادامه به علت سر مخروطی شکل نوزاد اشاره کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ضربه به سر نوزاد کلیک کنید.

1. تولد

تولد نامناسب یکی از علل ایجاد سر مخروطی شکل نوزاد است. تولد‌نوزاد چه به صورت طبیعی و چه به صورت سزارین ممکن است باعث تغییر شکل سر کودک شود. در هنگام زایمان سر نوزاد تحت فشار قرار می‌گیرد. اما جمجمه کودک هنوز نرم و قابل انعطاف است. در زایمان طبیعی معمولا سر کودک با درصد بیشتری از زایمان سزارین حالت مخروطی می‌گیرد.

در زایمان های سزارین کودک سر گرد تری خواهد داشت. اما درصد صفر مطلق برای گرد بودن سر نوزاد وجود ندارد. اما نگران نباشید با کمک روش های متفاوتی می‌توان این عامل را تصحیح کرد. البته که کاملا موقتی است. پس جای نگرانی نیست.

2. زایمان با مکش‌

یکی از دلایل سر مخروطی شکل نوزاد زایمان با مکش است. در این حالت نوزاد با کمک مکش شدید به دنیا می‌آید و شاید در بالای سر او توده ای ایجاد شود.

3. زایمان با پنس

سومین عامل ایجاد سر مخروطی شکل نوزاد، زایمان با پنس است. اگر پزشک از پنس برای زایمان استفاده کند، نوزاد کشیده می‌شود و از طرفین اندکی فرو رفتگی در سر او ایجاد می‌شود.

4. فشار کانال زایمان

زایمان های طولانی یا فشار کانال زایمان باعث ایجاد سر مخروطی شکل نوزاد می‌شود. این فشارها استخوان های جمجه را روی هم قرار می‌دهد و ممکن است سر اندکی تیز به نظر برسد.

5. چند قلویی

یکی از علل ایجاد سر مخروطی شکل نوزاد، چند قلویی است. زمانی که نوزادان چند قلو داخل شکم مادر قرار دارند به تدریج فضا برای آنها تنگ و سخت خواهد شد. فشار زیاد به نوزادان باعث تغییر شکل سر آنها خواهد شد.

6. وضعیت خواب

خوابیدن دائم به پشت باعث ایجاد سر مخروطی شکل نوزاد می‌شود. با اینکه خوابیدن به پشت امن ترین راه برای خواب نوزاد است، اما باعث تغییرات شکل سر نوزاد می‌شود. برای رفع این عارضه از پزشک بخواهید وضعیت خواب کودک را برای شما زمان بندی و شرح دهد.

7. نقص مادر زادی

یکی از علت های سر مخروطی شکل نوزاد، نقص مادر زادی است. کودک به صورت ژنتیکی به این عارضه مبتلا شده است و مفاصل نرم سر کودک معمولا تا 2 سالگی وجود دارد. اگر این نقص مادر زادی قبل از رشد کامل مغز رخ دهد عوارضی مانند ضربه مغزی، تشنج و نابینایی به دنبال دارد.

مدت زمان سر مخروطی شکل نوزاد

سر مخروطی شکل نوزاد معمولا پس از 48 ساعت از تولد‌ پدیدار می‌شود و حدود چند هفته زمان برده می‌شود تا تغییر شکل به حالت عادی اتفاق افتد. اما اگر این اتفاق رخ نداد و سر نوزاد تا مدت ها به همین شکل باقی ماند نگران نشوید. سر افراد تا نوجوانی به طور کامل بسته نشده است و قابل تغییر است. برای درمان و رفع نگرانی با پزشک مشورت کنید و روش های پیشگیری را پرس و جو کنید.

راه های تشخیص سر مخروطی شکل نوزاد

سر مخروطی شکل نوزاد تشخیص های گوناگونی دارد که باید با توجه به تشخیص پزشک باشد. اما به طور کل با مشاهده ظاهر به راحتی می‌توانید تشخیص دهید. در ادامه به برخی از راه های تشخیص سر مخروطی شکل نوزاد اشاره کرده ایم.

  • نقطه ای تیز در ناحیه بالای سر
  • برجستگی استخوانی روی جمجمه
  • فقدان نقطه ای نرم روی سر
  • گوش های نا متفارن و جفت

درمان سر مخروطی شکل نوزاد

درمان-سر-مخروطی-شکل-نوزاد

در بسیاری از نوزادان شکل سر نامتقارن است و معمولا پس از 2 هفته از بین می‌رود. نیاز به درمان و جراحی نیز ندارد. پس از گذشت 2 هفته استخوان های سر به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

برای آشنایی با راه های مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

1. درمان با تغییر موقعیت سر

یکی از روش های درمان سر مخروطی شکل نوزاد، تغییر موقعیت سر اوست. البته یکی از ایمن ترین راه ها برای خواب کودک به پشت خوابیدن است. اما گاهی طبق نظر پزشک تغییر موقعیت برای رفع مخروطی بودن سر الزامی است. سعی کنید برای نگهداری سر نوزاد از ابزار کمکی مانند بالشت استفاده نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دمر خواباندن نوزاد کلیک کنید.

2. استفاده از اسباب بازی نورانی

دومین روش در نظر گرفته شده برای رفع سر مخروطی شکل نوزاد، استفاده از اسباب بازی نورانی است. اسباب بازی پر صدا یا نورانی را در معرض دید کودک قرار دهید و او را ترغیب کنید تا سرش را حرکت دهد و از حالت یکسان خارج کند. حتی بستن اسباب بازی کوچک به مچ دست کودک نیز کار آمد است.

3. درمان از طریق کلاه درمانی

کلاه درمانی یکی از روش های درمانی برای سر مخروطی شکل نوزاد است. در این روش از کلاه های کوچک ایمنی برای کودک استفاده می‌کنند. کلاه های ایمنی به گرد شدن سر نوزاد کمک می‌کند و معمولا باید همیشه به مدت 4 ماه داخل سر کودک باشد.

4. عمل جراحی

برای درمان سر مخروطی شکل نوزاد در مواقع مادرزادی از عمل جراحی کمک می‌گیرند. عمل برای سر هایی با شدت وخیم و بیشتر است. در شرایط ساده و خفیف از روش های غیر از جراحی استفاده می‌کنند.

نکاتی برای سر مخروطی شکل نوزاد در جهت مراجعه به پزشک

اگر پس از گذشت 2 هفته سر نوزاد تغییر شکل نداد و شما را نگران تر کرد به پزشک مراجعه کنید.  جهت سر مخروطی شکل نوزاد، اگر با شرایط زیر روبرو شدید حتما از پزشک کمک بگیرید.

  • برآمدگی و تورم روی سر
  • فرو رفتگی سر
  • عدم وجود ناحیه نرم در سر
  • لبه های محکم روی سر
  • تغییر در شکل چشم کودک
  • تغییر پیشانی کودک
  • رشد کند سر نوزاد
  • نامتقارن بودن سر نوزاد با گذشت 2 هفته

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نگهداری از نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

کلام آخر

سر مخروطی شکل نوزاد عارضه ای شایع در تولد نوزادان است. در بیشتر موارد سر نوزاد به خودی خود شروع به گرد شدن می‌شود. اما در شرایطی پس از گذشت 2 هفته هم چنان سر نوزاد نامتقارن است و باعث استرس و عدم مدیریت والدین می‌شود.

در این شرایط برای کنترل استرس و ایجاد صبر در خانواده در جهت کمک به کودک بهتر است از روانشناسان کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سر مخروطی شکل نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره