لاغری کودکان | درمان و علت لاغری کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

لاغری کودکان موضوعی نگران کننده برای والدین است. این موضوع تقریبا کوتاه مدت است و با راه های ساده ای درمان می‌شود. گاها علت لاغری کودکان رفع نشده و موجب تشدید سرعت کاهش وزن می‌شود. مانند رژیم غذایی نامناسب، اختلالات خوردن، مشکلات گوارشی و … که درمان نشوند. کودکان برای رشد و انرژی نیاز به مواد غذایی مقوی و سالم دارند. اگر این رژیم غذایی رعایت نشود باعث لاغری کودکان می‌شود. زمانی که مشکلات خورد و خوراک علت لاغری کودکان باشد، حتما از روانشناس جهت راهنمایی و کسب اطلاعات کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

لاغری کودکان

چگونگی-لاغری-کودکان

لاغری کودکان موردی بسیار نگران کننده برای والدین است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که چاقی کودکان به معنای سالم بودنشان نیست و با هر لاغر شدنی نباید نگران بشوید. همه کودکان در یک برهه زمانی در رشد وزنشان کم می‌شوند که کاملا طبیعی است. نباید این شرایط را سخت بگیرید و استرس و نگرانی داشته باشید. اما برای جلوگیری از ضعف جسمانی باید کودک را با مواد مغذی تقویت کنید و انرژی کافی را به آن‌ها برسانید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علت لاغری کودکان

لاغری کودکان و نوسانات وزنی بی خطر است و جای نگرانی ندارد. گاهی سرعت رشد بالا باعث کاهش وزن نوزاد می‌شود. اما به طور کلی دلایل و علت هایی وجود دارد که باعث لاغری کودکان می‌شود. در ادامه به علت لاغری کودکان اشاره کرده‌ایم. برخی از آن ها نیاز به مداخله درمانگر دارند. بهتر است وضعیت فرزندتان را زیر نظر بگیرید تا در صورت نیاز به متخصص مراجعه نمایید.

1. فعالیت زیاد

کودکان اغلب فعالیت زیادی دارند که در نتیجه انرژی بیشتری تخلیه می کند. اگر انرژی کمتری دریافت کنند، پس شاهد لاغری کودکان تان می شوید. پس حتما با کمک از پزشک رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

فروشگاه آرامیس

2. رژیم غذایی نامناسب

همه افراد برای رشد و سلامت نیاز به رژیم غذایی مقوی و مناسب دارند. اگر تغذیه کودکان به صورت مناسب نباشد، خواب و غذای کافی مصرف نکنند و کالری کمتری را نسبت به فعالیت خود دریافت کنند، لاغر می شوند. برای آشنایی با یک تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

3. اختلالات خوردن

اختلالات خوردن بارزترین دلیل لاغری کودکان هستند. اختلالاتی مانند بی اشتهایی باعث تغییر در الگو و رژیم غذایی کودکان می‌شود در نهایت کودک را با کاهش وزن روبرو خواهد کرد. در این شرایط رشد کودک نیز با مشکلات روبرو می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات تغذیه ای در کودک کلیک کنید.

4. عوامل استرس زا

طلاق، آزار و اذیت، تحصیلات، جو خانوادگی و … لطمه به سلامت روان وارد می‌کند و منجر به لاغری کودکان می‌شود. استرسی که به صورت دائمی و مزمن باشد، در نتیجه افسردگی را به دنبال دارد. در این شرایط دریافت خدمات مشاوره کودک ضرورت پیدا می کند.

5. بیماری

برخی از بیماری ها مانند مشکلات قلبی و کلیوی باعث لاغری کودک می‌شود. بیماری های کوتاه مدت مانند سرما خوردگی، آنفولانزا، عفونت و … کودکان را ضعیف و لاغر می‌کند.

6. مشکلات هورمونی

یکی از دلایل لاغری کودکان، مشکلات هورمونی است. مشکلات هورمونی مانند آدیسون، پرکاری تیروئید و دیابت نوع 1 باعث تاثیرگذاری بر متابولیسم می‌شود. در نتیجه این تاثیرات بر متابولیسم باعث لاغری بچه ها خواهد شد.

7. اختلالات گوارشی

اختلالات گوارشی مانند التهاب روده و سلیاک بر هضم و جذب غذا تاثیر می‌گذارد، در نهایت باعث لاغری کودکان می‌شود. در نتیجه اشتهای کودک تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کاهش وزن بروز خواهد کرد.

8. اختلالات ژنتیکی

اختلالات ژنتیکی مانند فیبرو کیستیک در لاغری کودکان نقش دارند. برخی از این اختلالات میزان آنزیم های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث کاهش وزن می‌شوند.

9. مشکلات دهانی

یکی از علل لاغری کودکان، مشکلات دهانی است. کودکانی که به شکاف کام یا مشکلات عصبی مانند فاج مغزی مبتلا هستند، با مشکلات بلع و تغذیه روبرو هستند. در این صورت مصرف غذای کودک کاهش می‌یابد و به کاهش وزن دچار می‌شود.

10. مصرف دارو

مصرف دارو می‌تواند یکی از دلایل لاغری کودکان باشد. داروهای حاد و مزمن باعث ایجاد عوارضی مانند کاهش وزن می‌شوند. اگر کودک با مصرف دارو به کاهش وزن مبتلا شده است حتما با پزشک در میان بگذارید. داروهایی مانند ضد صرع و ضد افسردگی این عوارض را دارند.

علائم لاغری کودکان

علائم-لاغری-کودکان

تغییرات وزن در کودکان بسیار شایع است. بسیار کودکانی هستند که با توجه به فعالیت ها یا دیگر دلایل لاغر می‌شوند. لاغری کودکان علائمی دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

  • سرگیجه
  • تب
  • مشکلات شکمی
  • سرفه
  • گلو درد
  • کم آبی بدن
  • کاهش ادرار
  • اسهال
  • استفراغ
  • یبوست
  • عدم اشتها
  •  خواب آلودگی
  • بی خوابی
  • ضعف
  • بی حالی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت و رفع بی علاقگی کودک به غذا کلیک کنید.

عوارض لاغری کودکان

اگر لاغری کودکان درمان نشود در دراز مدت با عوارض و پیامدهایی روبرو خواهد شد. زمانی که کودک با کاهش وزن روبرو شد باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در ادامه در رابطه با عوارض لاغری کودکان اشاره کرده‌ایم.

  • پوکی استخوان
  • عدم توانایی برای فعالیت های ورزشی
  • خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی
  • کاهش ایمنی بدن
  • تضعیف بدن
  • افزایش ریسک ابتلا به آنفولانزا
  • کاهش سرعت رشد
  • تاخیر در رشد
  • توقف در رشد

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس در کودکان کلیک کنید.

درمان لاغری کودکان

زمانی که با لاغری کودکان مواجهه شدید فورا اقدام به درمان کنید. با توجه به کمک روانشناس و پزشک علت ابتلا به لاغری را متوجه خواهید شد. که آیا این اتفاق ریشه در مسائل روانی دارد یا جسمانی. پس از بررسی های گوناگون درمان آغاز می‌شود. در ادامه در رابطه با درمان لاغری کودکان صحبت کرده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان مشکل تغذیه کودک کلیک کنید.

  1. برای درمان و جذب کالری از نوشابه و مواد غذایی فاقد ارزش استفاده نکنید. این مواد غذایی بی ارزش وزن کودک را بدون هیچ فایده ای افزایش می‌دهند و رشد رخ نخواهد داد.
  2. با فاصله کم قبل از وعده های غذایی نوشیدنی به کودک ندهید. نوشیدن باعث پر شدن معده می‌شود و اشتهایی برای مصرف غذا در کودک باقی نمی‌ماند.
  3. اگر کودک به سالاد علاقه داشت، از دادن سالاد قبل از غذا اجتناب کنید. سالاد قبل از غذا باعث کاهش اشتها می‌شود.
  4. غذاهای کودک را با تزئین و خلاقیت زیبا کنید تا برای مصرف غذا تشویق شود. این راهکار برای کودکان بهانه گیر عالی عمل می‌کند.
  5. کودکان را به مصرف بیش از اندازه اجبار نکنید. احساس پر شدن بیش از حد معده پس از صرف غذای زیاد باعث مقاومت در وعده های غذایی بعدی خواهد شد.
  6. سعی کنید کودک را به مصرف اجباری محکوم نکنید. اصرار به غذا خوردن باعث سبب مقاومت بیشتر کودک می‌شود. به جای اصرار غذا را در دسترس کودک قرار دهید (مثلا روی میز بگذارید) تا بازی بازی شروع به خوردن غذا کند.
  7. در حضور دیگران در رابطه با بد غذایی کودک صحبت نکنید. کودکان از اینکه جوانب منفی شان مرکز توجه اطرافیان قرار بگیرند خوششان نمی‌آید.
  8. به وقت غذا یک زیر انداز بیاندازید، کودک را روی آن بگذارید و اجازه دهید تا با بازی و خیال راحت غذا را میل کند.
  9. مشکلات خانوادگی را رفع کنید. یکی از عمده دلایل لاغری کودکان استرس است. بحران ها و چالش های درون خانواده را حل کنید تا کودک با خیال راحت تری شروع به غذا خوردن کند.
  10. از روانشناس برای رفع بی اشتهایی کودک کمک بگیرید. با کمک روانشناس علل لاغری کودکان ریشه یابی می‌شود. بسیاری از دلایلی که در بالا ذکر شد تنها به کمک روانشناس رفع می‌شود.

کلام آخر

لاغری کودکان معضلی است که بسیاری از خانواده ها را نگران خود کرده است. از عمده دلایل این اتفاق اختلالات خوردن و مشکلات خانوادگی است. کودکان برای رشد سالم نیاز به محیطی آرام و عاری از استرس دارند. عوامل استرس زا عاملی برای لاغری کودکان است که تنها به کمک روانشناس رفع خواهد شد. برای کمک به سلامت روان کودک از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه لاغری کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره