بی خوابی مادر در شیردهی | کمبود خواب مادران

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی خوابی مادر در شیردهی در بیشتر موارد به دلیل گریه و بی قراری نوزاد است. اما هر 8 زایمان همیشه یکی از مادران به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شود. بی خوابی ها مشکلات زیادی را به مادران منتقل می‌کند که در نهایت باعث کاهش کیفیت فرزند پروری، خانه داری و سایر زمینه های زندگی زن و مرد می‌شود. سعی کنید برای رفع بی خوابی ها حتما از هر فرصتی برای استراحت استفاده کنید و گاهی نوزاد را به دیگران بسپارید. از همسر خود برای تقسیم کار کمک بگیرید و برای راهنمایی در زمینه سلامت روان کودک و نوزاد از روانشناس کمک بگیرید. همین حالا برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

بی خوابی مادر در شیردهی

بی-خوابی-مادر-در-دوران شیردهی

بی خوابی مادر در شیردهی به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی مادران پس از زایمان افسردگی می‌گیرند و گاهی به دلیل بی قراری های نوزاد مجبور به بیدار ماندن می‌شوند. بی خوابی های مادران به دسته های مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح داده ایم.

برای رفع بی خوابی های خود حتما به دنبال راهکار باشید. زیرا بی خوابی مادران از کیفیت بچه داری آنها می‌کاهد و با مشکلاتی از قبیل استرس، ریزش مو، اضطراب و … همراه است. در ادامه در رابطه با علت بی خوابی، مشکلات بی خوابی و درمان بی خوابی مادران در شیردهی صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خستگی از بچه داری کلیک کنید.

علت بی خوابی مادر در شیردهی و بعد از زایمان

بی خوابی مادر در شیردهی به دلیل تغییرات در برنامه خواب است. طبق مطالعات به دست آمده میانگین خواب مادران در شش هفته اول بعد از زایمان 6 ساعت در طول شبانه روز است. مراقبت از کودک خسته کننده و زمان بر است. این بی خوابی ها مشکلاتی را به همراه دارد که باعث خستگی، ضعف، ناتوانی و بدخلقی مادران می‌شود. در ادامه در رابطه با علت بی خوابی مادر در شیردهی اشاره کرده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

1. نگهداری از نوزاد

یکی از اصلی ترین دلایل بی خوابی مادر در شیردهی، نگهداری از نوزاد است. نوزدان در طول شبانه روز بارها از خواب بیدار می‌شوند و نیاز به تغذیه دارند. و مادران برای سیر کردن نوزاد خود مجبور به بیدار ماندن می‌شوند. برنامه مادران شیرده در این دوران بهم ریخته می‌شود و ساعات خواب آنها کوتاه و بی نظم خواهد شد. اینگونه می‌توان گفت که در این دوران ساعات خواب مادران به دست نوزادان است.

2. بی خوابی مادر شیرده | تغییرات هورمونی

از دومین علل بی خوابی مادر در شیردهی، تغییرات هورمونی است. خانم ها در دوران پس از زایمان دچار تغییرات هورمونی می‌شوند و هورمون پروژسترون و ملاتونین در بدن مادران کاهش می‌یابد. این هورمون ها خاصیت خواب آوری دارند که در مادران تازه زایمان کرده کمتر ترشح می شود. بی خوابی ها پس از زایمان خلق و خوی مادران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عملکردهای بدن مادر را مختل می‌کند.

3. افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان از دیگر دلایل بی خوابی مادر در شیردهی است. این اختلال پس از زایمان در مادران بروز پیدا می‌کند و باعث بروز خستگی، اضطراب، ناراحتی و غم می‌شود. درصد بالایی از مادران پس از زایمان به این اختلال مبتلا می‌شوند. در این اختلال 2 علت در رابطه با خواب وجود دارد. دسته اول به سختی به خواب می‌روند. دسته دوم نیاز خواب بسیار زیادی دارند.

بر اساس تحقیقات به دست آمده، بی خوابی مادر در شیردهی باعث بروز 3 برابری افسردگی در آنها نسبت به افراد دیگر خواهد شد. اختلالات خواب در دوران شیردهی علاوه بر مادر، بر جنین و همسر تاثیرات منفی می‌گذارد. حتی خانم هایی که به بی خوابی پس از زایمان مبتلا هستند، نسبت به افراد دیگر، بیشتر به بیماری های جسمانی مبتلا می‌شوند.

4. بی خوابی مادر شیرده | گریه های نوزاد

نوزادان تا 6 ماهگی بی قراری و گریه می‌کنند که یکی از دلایل بی خوابی مادر در شیردهی است. مادر برای آرام کردن نوزاد نمی‌خوابد و به دنبال راهکاری برای آرام سازی نوزاد خود است. با تکرار این رفتار مادران به اختلال خواب و بی خوابی دچار می‌شوند.

مشکلاتی که بر اثر بی خوابی مادر در شیردهی بوجود می‌آید؟

مشکلاتی که بر اثر بی خوابی مادر در شیردهی بوجود می‌آید به دلیل خستگی جسمی و روحی است. خواب مادران به دلیل نگهداری از نوزاد بهم می‌ریزد و چند تکه می‌شود. در نهایت موجب بی حالی و خستگی مادر می‌شود. در ادامه در رابطه با مشکلاتی که بر اثر بی خوابی مادر در شیردهی بوجود می‌آید اشاره کرده ایم.

  • ریزش مو
  • افسردگی
  • خستگی مفرط
  • اضطراب مادر
  • فراموشی
  • کاهش حجم شیر دهی
  • سر درد های مداوم
  • دردهای عضلانی
  • ناتوانی و ضعف
  • اختلالات هورمونی
  • زایل شدن مغز
  • عصبانیت
  • بی حوصلگی
  • خمیازه های مفرط
  • استرس
  • مادر سرحال و شاداب نیست
  • کم صبری مادران
  • عصبانیت
  • عدم کنترل رفتار
  • کندی حرکت مغز
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن مادر

درمان بی خوابی مادر در شیردهی

بی-خوابی-مادر-در-دوران شیردهی

برای اینکه از بروز مشکلات بی خوابی مادر در شیردهی جلوگیری کنیم باید به راه حل هایی عمل کنیم. با استفاده از راه حل های زیر بی خوابی خود را کاهش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش سختی های بچه داری کلیک کنید.

1. در طول روز در وقت های اضافی بخوابید

برای درمان بی خوابی مادر در شیردهی ، بهتر است تا وقت اضافی که در طول روز پیدا می‌کنید بخوابید. به فکر کارهای عقب مانده و روتین زندگی نباشید. اگر کودک خوابید شما نیز از فرصت استفاده کنید و بخوابید. با این روش به خودتان زمان جبرانی دهید و کمبود خواب خود را جبران کنید.

2. کودک تان را به دیگران بسپارید

گاهی زمان مناسبی برای خوابیدن پیدا نمی‌کنید. برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی کودک تان را به مدت چند ساعت برای استراحت و خواب به دست خانواده ها یا اطرافیان بسپارید. نوزاد را به کسانی بسپارید که تجربه بچه داری دارند تا نوزاد شما بی قراری نکند.

3. از همسرتان کمک بگیرید

برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی بهتر است تا از همسر خود کمک بگیرید. برنامه ریزی کنید و زمان مراقبت از نوزاد را تقسیم بندی کنید. گاهی شیر خود را بدوشید تا شب را همسرتان کنار نوزاد بماند و از او مراقبت کند. مسئولیت تعویض پوشک، سرگرمی نوزاد و شیردهی را با یکدیگر تقسیم کنید تا مادر روز بعد پر انرژی از نوزاد نگهداری کند.

4. برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی شیر گرم بنوشید

خوراکی هایی برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی بسیار کمک موثر هستند. مثلا قبل از خواب به جای استفاده از چای و قهوه، شیر گرم بنوشید. شیر گرم باعث آرامش و تنظیم خواب مادران می‌شود.

5. ورزش کنید

ورزش نقش بسزایی در تنظیم بی خوابی مادر در شیردهی دارد. ورزش‌ را به وقت صبح و هوای تمیز انجام دهید. ورزش را به ساعت های پایانی و عصر موکول نکنید زیرا باعث بی خوابی می‌شود. یوگا و پیاده روی ورزش مناسبی برای مادران در دوران شیردهی است.

6. اتاق خواب را آرام کنید

برای تنظیم و رفع بی خوابی مادر در شیردهی اتاق خواب را آرام کنید. اتاق خواب باید بدون سر و صدا و تاریک باشد. حتی پاندول ساعت را از اتاق خواب بردارید و چراغ ها را خاموش کنید. هر وسیله ای که باعث بی خوابی شما می‌شود را از خودتان دور کنید.

7. برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی الگوی خوابتان را تنظیم کنید

سر ساعت بخوابید و الگوی خواب خود را مشخص کنید. سر ساعت مشخصی بخوابید و سر ساعت مشخص بخوابید. الگوی خواب منظم باعث رفع بی خوابی مادر در شیردهی می‌شود.

8. میوه بخورید

مصرف میوه و سبزیجات باعث رفع بی خوابی مادر در شیردهی می‌شود. علاوه بر رفع بی خوابی به سلامت بدن مادر نیز کمک می‌کند. هرچقدر غذا سالم تر و سبک تر باشد، الگوی خواب شما را تنظیم تر می‌کند.

9. سبک زندگی خود را تغییر دهید

برای رهایی از بی خوابی مادر در شیردهی باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. با توجه به پیشرفت تکنولوژی افراد در رخت خواب نیز از گوشی موبایل استفاده می‌کنند. استفاده از موبایل، تبلت، لب تاب و وسایل الکترونیکی قبل از خواب و دوران بارداری مضر است و باعث اختلال در خواب می‌شود. مصرف این وسایل را تا حد امکان کاهش دهید و بیشتر به مطالعه کتاب فرزند پروری بپردازید.

10. برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی ماساژ درمانی را فراموش نکنید

ماساژ درمانی برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی بسیار تاثیر گذار است. با ماساژ درمانی هم خستگی شما رفع می‌شود و هم می‌توانید خواب راحت تری را تجربه کنید. برای ماساژ درمانی یا از همسرتان کمک بگیریر و یا به مراکز مراجعه کنید.

11. در زمان شیر دهی استراحت کنید

زمانی که مادران به نوزادان شیر می‌دهند هورمون های آرامش بخش مانند اکسی توسین و پرولاکتین در بدن مادر ترشح می‌شود. و مادر در زمان شیردهی خواب آلوده می‌شود. در این زمان از فرصت استفاده کنید و برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی هنگام تغذیه نوزاد استراحت کنید. اما زمانی را برای شیردهی انتخاب کنید که کودک در موقعیت امن و بی خطر قرار داشته باشد. هنگام شیر دهی به کودک به دیوار تکیه دهید، دراز بکشید یا بنشینید که اگر خوابتان برد خطری نوزاد را تهدید نکند.

12. غذاهای سالم برای تغذیه استفاده کنید

برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی از غذاهای سالم و مفید استفاده کنید. تنقلات سالمی که سرشار از ویتامین است را در وعده های غذایی قرار دهید و از مصرف غذاهای بدون شکر پرهیز کنید. مصرف خوراکی های پر کالری تاثیری بر شیردهی ندارد و فقط مادران را چاق می‌کند.

برای آشنایی با مناسب ترین تغذیه مادران شیرده کلیک کنید.

13. مصرف قرص خواب آور با تجویز پزشک

قرص خواب یکی از راهکار ها برای بی خوابی مادر در شیردهی است. مادران برای مصرف دارو باید از پزشک مشورت بگیرند و داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن مصرف نکنند زیرا بر شیر و در نتیجه نوزاد اثرات منفی می‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مصرف دارو در دوران شیردهی کلیک کنید.

14. برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی از روانشناس کمک بگیرید

افسردگی بعد از زایمان یکی از دلایل بی خوابی مادر در شیردهی است. برای رهایی از این حالات باید از روانشناس و متخصصین کمک بگیرید. توجه داشته باشید که اگر درمان نشوید این حالات افسردگی تا همیشه با شما همراه خواهد شد. برای دریافت مشاوره زنان کلیک کنید.

کلام آخر

مادران اولی همیشه نگران کودک خود هستند و تمام وقت خود را صرف توجه به نوزاد می‌کنند. با این کار استرس و وسواس شما بیشتر می‌شود و در نهایت با مشکلات بزرگ تری روبرو خواهید شد. بهتر است برای نگهداری و رفع نگرانی هایتان از افراد با تجربه راهنمایی بگیرد. متخصصان کودک نینی مایند در هر ساعت از روز به سوالات شما پاسخ می دهند. پس حتما برای راهنمایی برای رفع بی خوابی مادر در شیردهی از روانشناس و مشاورین متخصص کمک بگیرید. روانشناسان خبره مرکز مشاوره روانشناسی نینی مایند به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین به شما در جهت بهبود مهارت های والدگری و ارتباطی با فرزندان‌تان خدمات ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی خوابی مادر در شیردهی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره