پرش دست و پای نوزاد در خواب | علت پریدن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پرش دست و پای نوزاد در خواب یا بازتاب یکه خوردن شامل انقباضاتی هستند که جای نگرانی ندارد و حرکاتش طبیعی است. این انقباضات به کودک کمک می‌کند تا حرکات ابتدایی خود را به حرکات هماهنگ تبدیل کند. بازتاب یکه خوردن به دلیل شنیدن صدا، ترس، رویا و … اتفاق می‌افتد. و باعث تکان دست و پای نوزاد می‌شود. بسیاری از محققان این حرکات را به رشد مهارت های حرکتی نوزاد ربط می‌دهند. برای‌جلوگیری از پرش‌دست و پای نوزاد در خواب باید محیط خواب کودک را آرام کنید و نوزاد را از تنش دور سازید. برای دریافت راهنمایی بیشتر برای مشاوره کودک کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

پرش دست و پای نوزاد در خواب

پرش دست و پای نوزاد در خواب به دلایل متفاوتی بستگی دارد. بازتاب یکه خوردن به دلیل ترس از صدا و برای دفاع از خود انجام می‌شود. برخی از این پرش ها به دلیل رویا دیدن و انقباضات ماهیچه ای است. محققان بر این باورند که در طول خواب زمانی که نوزاد به خواب REM می‌رود اسپاسم ها و حرکات بی معنی به دلیل رویا است. این تکان ها با رشد حسی حرکتی مرتبط است.

زمانی که کودک در خواب تکان می‌خورد مدارهایی در مغز او که در حال رشد هستند فعال می‌شوند. برخی از محققان بر این باورند که انقباضات نوزاد به رشد مهارت های حرکتی او کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه از خواب پریدن نوزاد کلیک کنید.

بازتاب یکه خوردن

بازتاب-یکه-خوردن

بازتاب یکه خوردن به شکل های گوناگون باقی می‌ماند. به این گونه است که نوزاد با صدای ناگهانی از اطراف دستانش را به سمت بیرون باز می‌کند، انگشتانش را باز می‌کند و پشتش را قوس می‌دهد. نوزاد این حرکت را به منظور محافظت از خودش انجام می‌دهد. بازتاب یکه خوردن از جهاتی به بازتاب مورو شباهت دارد و با تغییر سریع سر یا ضربه به بدن انجام می‌شود.

فروشگاه آرامیس

بازتاب یکه خوردن باعث خم شدن بازوها و ساق می‌شود. این بازتاب به طور طبیعی تا نزدیک به یک سالگی متوقف می‌شود اما با شدت کمتری در طول عمر انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب نوزادان کلیک کنید.

علت پرش دست و پای نوزاد در خواب

پرش دست و پای نوزاد در خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسیاری از نوزادان به دلیل شنیدن‌صداهای مختلف و انقباض دست و پاهایشان می‌پرد. در ادامه در رابطه با علت پرش‌دست و پای نوزاد در خواب اشاره کرده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت بی خوابی نوزاد کلیک کنید.

1. تکان طبیعی نوزاد | پرش دست و پای نوزاد در خواب

یکی از دلایل پرش دست و پای نوزاد در خواب تکان خوردن های طبیعی نوزاد است. حتی نوزاد در بیداری نیز دست و پاهای خود را تکان می‌دهد. در واقع این حرکات عادی است و در بیداری نیز به طور مکرر هرچند کوتاه اتفاق می‌افتد. نوزادان با ترس، آغوش گرفتن و حرکات دست و پای خود را در خواب تکان می‌دهند.

2. بازتاب یکه خوردن

دومین دلیل پرش دست و پای نوزاد در خواب، بازتاب یکه خوردن است. زمانی که نوزادان با صدا غافلگیر می‌شوند، دست و پای خود را تکان می‌دهند و تمام بدن خود را سفت می‌کنند. به همین دلیل دست و پاهایش را باز می‌کند و بازو ها و پاهای خودش را به سمت عقب حرکت می‌دهد. این رفلکس و بازتاب به طور کل چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد.

3. سیستم عصبی نابالغ

سومین علت پرش دست و پای نوزاد در خواب را به سیستم عصبی نابالغ مرتبط می‌کنیم. نوزادان دارای سیستم عصبی نابالغ هستند و مسیر سیگنال از مغز به اعضای بدن هنوز کامل تشکیل نشده است. به همین دلیل حرکات نوزادان شاید تند و سریع به نظر برسد. پرش‌دست و پای نوزاد در خواب پس از گذراندن چند هفته بعد از تولد کمتر می‌شود.

اگر این پرش ها شدت یافت یا عجیب به نظر آمد حتما درباره اختلالات عصبی رشدی بخوانید.

4. کافئین شیر مادر | پرش دست و پای نوزاد در خواب

مادران شیردهی که کافئین مصرف می‌کنند با پرش دست و پای نوزاد در خواب بیشتر مواجه می‌شوند. مصرف زیاد قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی های کافئین دار باعث کافئینی شدن شیر مادر می‌شود. کافئین زیاد در شیر باعث بروز علائم لرزش در نوزاد، به خواب نرفتن و تحریک پذیری می‌شود.

5. حرکات طبیعی نوزاد در خواب

پرش دست و پای نوزاد در خواب با نام میوکلونوس نیز شناخته می‌شود. با حرکات طبیعی و انقباضی نوزاد در خواب رشد حرکتی و رشدی نوزاد تقویت می‌کند.

6. کمبود ویتامین

پرش-دست-و-پای-نوزاد-و-ویتامین،-نینی-مایند

کاهش سطح سدیم در نوزاد باعث افزایش فعالیت های بدن در او می‌شود. پرش دست و پای نوزاد در خواب به دلیل سطح پایین سدیم در بدن است که باعث تحریک پذیری او می‌شود. اگر کودک عدم تعادل الکترولیتی دارد شاید به مایعات درون وریدی نیاز داشته باشد.

7. قند خون پایین

یکی از علت های پرش دست و پای نوزاد در خواب، قند خون پایین است. از نشانه های قند خون پایین لرزش بدن نوزاد است. زمانی که سطح قند خون نوزاد کاهش می‌یابد، باعث لرزش در دست و پای نوزاد می‌شود.

8. سر و صدای محیط | پرش دست و پای نوزاد در خواب

از اصلی ترین دلایل پرش دست و پای نوزاد در خواب سر و صدای زیاد است. نوزادان نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری نسبت به صدا دارند. این موضوع علاوه بر خواب با بیداری نوزادان نیز همراه است. تقریبا همه صداها توجه نوزادان را به خود جلب می‌کند. و حتی باعث گریه و ترس نوزاد می‌شود. بنابراین با هر صدایی مانند تلویزیون، بوق ماشین، موسیقی و … نوزاد از خواب می‌پرد.

9. احساس ناامنی

پرش دست و پای نوزاد در خواب می‌تواند به دلیل احساس ناامنی نیز باشد. نوزادان به دلیل احساس غریزی که در خواب دارند در خواب دست و پای خود را تکان می‌دهند. و علاقه دارند که کنار والدین خود باشند. بهترین روش برای آرام سازی کودک از این وضعیت بغل کردن نوزاد توسط پدر و مادر است. با این روش نوزاد احساس امنیت می‌کند و دست و پای خود را تکان نمی‌دهد.

برای ایجاد احساس امنیت نوزاد کلیک کنید.

10. دندان در آوردن

دردهایی مانند دندان در آوردن از دلایل پرش دست و پای نوزاد در خواب است. نوزادان از 3 ماهگی تا 1 سالگی دندان هایشان در می‌آید و دردی که دارد باعث تکان دست و پای نوزاد می‌شود. برای کاهش درد نوزاد با پزشک مشورت کنید تا داروهای مخصوص نوزادان تجویز کند.

11. هوای اتاق نامناسب

نوزادان نسبت به آب و هوا بسیار حساس هستند. هوای نامناسب اتاق نوزاد را اذیت می‌کند و باعث پرش دست و پای نوزاد در خواب می‌شود. این واکنش اغلب با گریه و فریاد نوزاد نیز همراه است. اتاق بیش از اندازه سرد و گرم باعث این اتفاق خواهد شد.

12. سخت نفس کشیدن

اگر نفس کشیدن کودک در خواب سخت باشد باعث پرش دست و پای نوزاد در خواب می‌شود. اغلب این اتفاق طبیعی است و با سرفه همراه است. در نهایت باعث بیدار شدن نوزاد می‌شود. البته توجه داشته باشید زمانی این امر طبیعی است که نوزاد کمتر از 6 ماه سن داشته باشد. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

13. سرماخوردگی

سرماخوردگی همیشه باعث پرش دست و پای نوزاد در خواب می‌شود. بدن درد و سرفه باعث پرش‌دست و پای نوزاد در خواب می٬شود. این تکان ها با خر خر کردن نوزاد و سرفه همراه است.

14. گرسنگی نوزاد | پرش دست و پای نوزاد در خواب

زمانی که پرش دست و پای نوزاد در خواب نمایان شد باید به گرسنگی نوزاد شک کرد. نوزادان معمولا پس از 3 الی 4 ساعت شیر خوردن احساس گرسنگی می‌کنند. که این گرسنگی ابتدا با پرش دست و پا همراه است. و سپس گریه و بیداری در نوزاد مشاهده می‌شود.

درمان پرش دست و پای نوزاد در خواب

درمان پرش دست و پای نوزاد، نینی مایند

برای درمان و جلوگیری پرش دست و پای نوزاد در خواب باید محیط آرام و با برنامه ای را فراهم کنید. نوزاد را از سر و صدا دور کنید و برای خواب او برنامه منظمی فراهم کنید. زمانی که نوزاد به خواب می‌رود او را در آغوش بگیرید و پس از به خواب رفتن از او جدا شوید.

زمانی که کودک را پس از خوابیدن به تخت می‌برید و نوزاد را به حالت خم داخل تخت قرار می‌دهید، او احساس افتادن می‌کند و حتی اگر به خواب عمیقی رفته باشد از خواب بیدار می‌شود یا عمل پرش دست و پای نوزاد در خواب اتفاق می‌افتد. اگر بازتاب یکه خوردن یا مورو کودک را از خواب مناسب باز می‌دارد بهتر است قبل از خواب او را در آغوش بگیرید و تا جای ممکن به بدن خود نزدیک کنید تا نوزاد آرامش را دریافت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب مورو کلیک کنید.

کلام آخر

پرش دست و پای نوزاد در خواب در اکثر مواقع امر طبیعی است و به دلایل مختلفی این اتفاق رخ می‌دهد. بازتاب یکه خوردن در نوزادان به دلیل محافظت و جلوگیری از ترس اتفاق می‌افتد. نوزادان بازتاب های گوناگونی را تجربه می‌کنند که از بدو تولد برای محافظت آنها بوجود آمده است. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرش‌دست و پای نوزاد در خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره