احساسات کودک | آموزش شناخت و بیان احساسات کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احساسات کودک هنوز برای خود او معنا پیدا نکرده است. آموزش احساسات به کودکان به ویژه برای کودکان 4 ساله که نحوه بیان و بروز ندارند و همه خواسته های خود را با گریه و فریاد بیان می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. برای آموزش احساسات کودک ابتدا باید بر رفتار خود دقت داشته باشید. والدین بزرگترین نقش را در آموزش دارند. بیان احساسات کمتر به رفتار پرخاشگرانه منتهی می‌شود. کودکانی که پس از عصبانیت می‌گویند که به دلیل رفتار تو عصبانی شدم، کمتر از کودکانی که قدرت بیان ندارند شروع به کتک کاری می‌کنند. به همین دلیل آموزش درک و بیان احساسات کودک از اهمیت بالایی برخوردار است و کودک در نهایت جسم و روان سالم تری خواهد داشت. برای آموزش روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه شرح داده‌ایم. اگر تلاش دارید تا از روش های سالمی برای آموزش استفاده کنید حتما از مشاورین و روانشناسان کودک کمک بگیرید. برای دریافت بهترین مشاوره کودک کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

احساسات کودک

بیان-احساسات-کودک

آموزش احساسات کودک دو جنبه مهم دارد. 1) کودک از احساسات خودش آگاه باشد. 2) کودک نسبت به احساسات و عواطف دیگران واکنش مناسب نشان دهد.

بنابراین آموزش احساسات به کودک باید در اولویت قرار بگیرد. کودکان از طریق حالات بدن، چهره، رفتار و بازی احساسات خود را بیان می‌کنند. والدین باید به درک احساسات و رفتارهای کودکان اهمیت بدهند. و به آن‌ها نشان دهند که چگونه باید احساسات خود را بیان کنند.

کودکانی که بیان احساسات را آموزش دیده اند در آینده از سلامت روان بیشتری برخوردارند، انعطاف پذیرترند، مشکلات رفتاری کمتری از خود نشان می‌دهند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند و نسبت به خودشان احساس خوبی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

آموزش احساسات به کودک

برای آموزش احساسات کودک ، باید مراحلی را گذراند و به او از طریق روش های مختلف آموزش داد. به طور کلی والدین نقش اساسی در آموزش احساسات به کودک دارند. در ادامه مسیر صحیح آموزش احساسات کودک را ارائه داده‌ایم.

1. آموزش احساسات کودک با لغات ساده

برای آموزش احساسات کودک باید لغات ساده را به کودک آموزش دهید. مثلا کلمات شادی، ناراحت، عصبی و ترس را به کودک آموزش دهید. کودکان بزرگ‌تر راحت تر می‌توانند این لغات را درک کنند. حتی می‌توانید از جملاتی مثل خسته شدن، عصبی شدن و ناامید شدن برای آموزش استفاده کنید.

حتی برای آموزش احساسات کودک می‌توانید از شخصیت های کارتون و کتاب داستان کمک بگیرید. مثلا از کودک بپرسید که احساس می‌کنی شخصیت کارتون چه احساسی دارد؟ و بعد در رابطه با احساس شخصیت های دیگر کارتون صحبت کنید. به کودک خود همدلی کردن را آموزش دهید.

کودکان در رابطه با تغییرات افراد و احساسات دیگران کنجکاو هستند. ناراحتی خود را بروز می‌دهند و از احساسات دیگران تعجب می‌کنند.

2. گوش دادن به صحبت های کودک

به کودک خود فرصت صحبت کردن بدهید. برای آموزش احساسات کودک از کودک بخواهید تا در رابطه با اتفاقات روزمره خود صحبت کند. یا زمانی که با خواهر و برادر خودش بحث می‌کند، به او بگویید که رفتارت ناراحت کننده بود و باید از خواهدت معذرت خواهی کنی.

هر روز از کودک خود بخواهید تا در رابطه با احساساتش‌توضیح دهد. حتی می‌توانید از صورتک های بیان احساس کمک بگیرید و از کودک بخواهید تا احساسات خود را با نشان دادن صورتک ها بیان کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه توانایی درک و رشد شناختی کودک کلیک کنید.

3. آموزش غلبه بر احساسات

در کنار آموزش احساسات کودک باید راه های غلبه بر هیجانات را نیز به او آموزش دهید. باید به کودک یاد بدهید که هر موقع عصبانی بود نباید به دیگران آسیبی وارد کند. و باید با کنترل خشم و بدون آسیب به کسی راه حلی پیدا کند. به کودک آموزش دهید که باید برای خود مکانی را برای تنهایی ها در نظر بگیرد.

کودک را تشویق کنید تا در موقعیت های عصبانی به اتاق و گوشه تنهایی های خود برود. با آموزش صحیح بروز احساسات‌به کودک نحوه برخورد با هیجانات و‌احساسات را آموزش دهید. اغلب کودکان از اینکه در زمان عصبانیت و خشم چه رفتاری نشان دهند آگاهی ندارند.

4. آموزش روش های مثبت تقویت

یکی از روش های آموزش احساسات کودک تقویت رفتارهای مثبت است. زمانی که کودک شروع به بیان احساساتش‌می‌کند او را تقویت کنید و بگویید که چقدر از بیان احساسات‌او خوشحال می‌شوید. حتی برای تقویت رفتارهای مثبت می‌توانید پاداش در نظر بگیرید.

برای مثال زمانی که کودک به خواهر خود می‌گوید که به دلیل رفتار نامناسب از دست او عصبانی است برای او پاداشی در نظر بگیرید و رفتار مثبتش را با سیستم پاداش تقویت کنید.

برای آشنایی با علت رفتارهای عجیب و غریب کودک کلیک کنید.

5. احساسات کودک و رفتارهای صحیح والدین

برای اینکه به درستی آموزش احساسات کودک صورت بگیرد، والدین باید در رفتار خود دقت داشته باشند. اگر شما به درستی‌احساسات خود را بیان کنید و سرکوب نکنید کودک با تقلید از شما اتوماتیک روش صحیح را آموزش می‌بیند.

مثلا “زمان هایی که ناراحت هستید با کودک صحبت کنید و بگویید که امروز از شدت ناراحتی عصبانی هستم” یا “زمان هایی که خسته هستید و بیرون از منزل قرار دارید ماشین را در گوشه آرامی متوقف کنید و بگویید که امروز به دلیل خستگی ناراحت هستم و لازم است تا زمان کوتاهی را وقف استراحت کنم، دوباره حرکت می‌کنیم.”.

برای آشنایی با فرایند اجتماعی شدن کودک کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حس مالکیت کودکان کلیک کنید.

اهمیت آموزش احساسات به کودک

آموزش-احساسات-کودک

اهمیت احساسات کودک در زمینه های مختلف زندگی مانند رشد فرهنگی، اجتماعی و شخصیت حائز اهمیت است. دلایل محکمی برای آموزش احساسات به‌کودک وجود دارد که در ادامه شرح داده‌ایم.

1. تقویت هوش هیجانی

برخی از والدین از کودک انتظار دارند که به صورت غریزی بیان احساساتشان را بلد باشند و خود با هیجانات شان کنار بیایند. اما باید آموزش احساسات کودک را به او یاد بدهید و طرز برخورد با هیجانات را به او آموزش دهید. با آموزش احساسات به کودک، او قادر خواهد بود تا بر اساس احساسات خود تجارب را کسب کند و با احساسات گسترده ای آشنا شود.

2. کمک به کاهش اضطراب

احساسات کودک قسمت مهمی از تجربه های زندگی او می‌شود. ایجاد فضای سالم برای ابراز احساسات کودک باید به شیوه ای سالم فراهم شود. باید به گونه ای به کودک آموزش دهید که فضای سالمی را با بیان احساساتش‌درک کند. زمانی که کودک با بیان‌احساسات خودش جنگ نمی‌کند، اضطراب و استرس او کاهش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش اضطراب کودک کلیک کنید.

3. رسیدن به خود آگاهی

زمانی که کودک با احساسات و هیجانات خود به شناخت برسد، نسبت به اتفاقات اطراف خود آشنا می‌شود و به خود آگاهی می‌رسد. خود آگاهی نقش بزرگی در کاهش اضطراب و شناخت معیارهای فرد دارد.

4. تقویت قدرت کودکان

یکی از بزرگ ترین اهمیت آموزش احساسات کودک تقویت قدرت کودک است. زمانی که احساسات کودک سرکوب شود، به توانایی های او لطمه وارد می‌کند و در ناخودآگاهش باقی می‌ماند. در نهایت کودک در زندگی روزمره‌اش با مشکل روبرو می‌شود. بنابراین برای تقویت قدرت کودکان باید با احساسات آنها به نحو احسنت برخورد کرد و سرکوب شان نکرد.

5. کمک به یادگیری

مغز کودکان در حال یادگیری است. زمانی که به احساسات کودک لطمه وارد می‌کنید و هیجانات او را سرکوب می‌کنید، کودک سرشار از استرس و اضطراب می‌شود. با آموزش احساسات کودک به یادگیری او کمک خواهید کرد. کودک آموزش می‌بیند که در چه موقعیتی چه واکنشی از خود نشان دهد. در نتیجه به یادگیری او کمک خواهد شد.

6. کمک به سلامت جسمانی

احساسات سرکوب شده در همه سنین به سلامت روان آسیب وارد می‌کند. در نهایت از طریق سردرد، زخم معده، معده درد، فشار خون بالا و … بروز پیدا می‌کند. اگر آموزش درستی به احساسات کودک صورت گرفته باشد، احساسات خود را حل می‌کند و با رفع مشکلات به سلامت جسمانی خود کمک می‌کند.

7. کمک به رشد شخصیت سالم

انواع-احساسات-کودکان،-نینی-مایند

یکی از دلایل اهمیت آموزش احساسات کودک، کمک به رشد شخصیت است. زمانی که والدین برای آموزش احساسات کودک تلاش می‌کنند، در واقع به سلامت او در بزرگسالی کمک می‌کنند. ابراز احساس باعث می‌شود که با رفتارهای منفی سازگار بشویم تا به اضطراب، افسردگی و مشکلاتی روانی دچار نشویم.

برخی کودکان از همان ابتدا در رشد این مهارت ها دچار مشکل هستند، برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

کلام آخر

آموزش احساسات کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. فرض کنید کودک شما در شرایط ناراحت کننده شروع به رقصیدن و خنده می‌کند. چه حالی به شما دست خواهد داد؟

مسلما ناراحت می‌شوید و کودک تحت قضاوت دیگران قرار می‌گیرد. یا در مهمانی قرار دارید که کودک به جای بیان احساس ناراحتی و عصبانیت به دلیل دعوا با کودک دیگر، شروع به کتک کاری می‌کند. در این مواقع والدین در جستجوی خطای تربیتی خود قرار می‌گیرند و به دنبال راهکاری مناسب برای تربیت و آموزش صحیح شیوه بیان احساسات به‌کودک هستند.

برای این کار باید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساسات کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره