راه رفتن کودک در خواب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

راه رفتن کودک در خواب ، در کودکان کاملا طبیعی است. براساس تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا، 40 درصد از کودکان معمولا در سنین 3 تا 7 سالگی این اتفاق برایشان می افتد. راه رفتن در خواب معمولا در نیمه اول شب و در عرض یک یا دو ساعت پس از به خواب رفتن اتفاق می افتد. بسیاری تصور می کنند که راه رفتن کودک در خواب ناشی از اختلالات روانی است. اما اکثر کودکانی که در خواب راه می روند، هیچگونه مشکلات عاطفی یا روانی ندارند. حدود 18 درصد مردم در مقطعی از زندگی خود، در خواب راه می روند.

راه رفتن کودک در خواب معمولا در زمان سن بلوغ از بین می رود. اما برای برخی ممکن است بیشتر هم طول بکشد. در ادامه، بیشتر در خصوص علائم راه رفتن کودک در خواب، چرایی وقوع آن، نحوه ایمن نگه داشتن فرزندتان و زمان مناسب برای مراجعه به پزشک توضیح داده شده است. در صورتی که با این مشکل مواجه هستید می توانید این مقاله را مطالعه نمایید یا از خدمات مشاوره کودک نی نی مایند استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت بی خوابی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

راه رفتن کودک در خواب

راه رفتن کودک در خواب، زمانی است که کودک شما در طول شب از رختخواب بلند می شود و درحالی که هنوز خواب است در اطراف پرسه میزند. معمولا در ابتدای شب، در عرض چند ساعت پس از به خواب رفتن اتفاق می افتد. احتمال کمی وجود دارد که کودک این رویداد را روز بعد به خاطر بیاورد.

بنابراین فایده ای ندارد که از او در مورد آن اتفاق سوال بپرسید. خبر خوب این است که راه رفتن کودکان در خواب رایج است و جای نگرانی وجود ندارد. در نظر داشته باشید که اگر کودک شما پرستار دارد یا اعضای خانواده و سایر مراقبان از کودک نگهداری می کنند، باید از راه رفتن کودک شما در خواب مطلع باشند. به آن ها آموزش دهید که در هنگام وقوع این اتفاق چه کاری انجام بدهند.

علائم حرکت کودک در خواب

بارزترین علائم راه رفتن کودک در خواب، بلند شدن از رختخواب و حرکت به مقصدی نامعلوم در حالی که هنوز خواب است می باشد. اما ممکن است کودک علاوه بر این در خواب صحبت کند، گیج به نظر برسد، چشمانش باز باشد اما انگار که چیزی نمی بیند، معمولا اگر سوال کنید جواب شما را نمی دهد یا پاسخ هایش غیر قابل درک و غیر منطقی است. چشمانش را مدام بمالد. در مکان هایی عجیب مثل سرویس بهداشتی بنشیند و… تمامی این ها می تواند علائم راه رفتن کودک در خواب باشد.

فروشگاه آرامیس

علت راه رفتن کودک در خواب

راه رفتنن در خواب، در کودکان رایج است و گاهی اوقات هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد. اما ژنتیک می تواند نقش زیادی داشته باشد. بنابراین اگر والدین یا اقوام، در دوران کودکی این کار را انجام داده باشند به احتمال زیاد فرزندانشان هم به آن دچار شوند. اما به غیر از این محرک هایی از جمله کمبود خواب، استرس در کودک ، بازی های کامپیوتری، استفاده از برخی داروهای آرام بخش، رفتن به رختخواب با مثانه پر، میگرن، داشتن آسیب جدی در سر و اختلال در خواب، عوامل تاثیرگذار در بروز این مشکل می باشند.

چگونه مانع راه رفتن کودک در خواب بشویم

کمبود خواب می تواند راه رفتن در خواب را تحریک کند. بنابراین اگر روی عادات خواب سالم تمرکز کنید ممکن است بتوانید این مشکل را برطرف کنید. تاکتیک هایی وجود دارد که می تواند برای حل این مشکل به شما کمک کند

1_ یک برنامه معمول را همیشه قبل خواب انجام دهید. به عنوان مثال: کودک مسواک بزند، حمام کند، برایش کتاب بخوانید، موسیقی بی کلام پلی کنید و… هرشب کارهایی را با ترتیب مشخص انجام دهید.

2_ تمامی وسایل الکترونیکی و دارای اشعه مثل موبایل را از اتاق کودک دور کنید

3_هنگام شب کمتر مایعات و آب به او بدهید. بهتر است مثانه کودک قبل از خواب پر نشود. پس تا حد امکان مصرف مایعات را بعد از شام قطع یا کمتر کنید.

4_ چند ساعت قبل از خواب اجازه ندهید کودک غذاهای دارای کافئین بخورد.

5_ اتاق خواب باید تاریک و ساکت و همچنین دارای دمای مناسبی باشد.

کارهایی که والدین باید هنگام راه رفتن کودک در خواب انجام دهند

1_ آرام بمانید. کودک شما در خطر نیست بنابراین در مرحله اول باید آرامش خود را حفظ کنید.

2_ اگر کودک در خواب راه می رود به آرامی او را به سمت رختخواب هدایت کنید. اگرچه او خواب است اما ممکن است صدای شما را بشنود پس با او صحبت کنید و کمک کنید در همان حالت به رختخوابش برگردد.

3_ از صدایی آرام و جملات آرامش بخش استفاده کنید. هرگز سعی نکنید او را بیدار کنید چون ممکن است بترسد و دوباره خوابیدن برایش سخت شود.

4_ فرزندتان را ایمن نگه دارید. برای ایمن نگه داشتن، مطمئن شوید که اقدامات احتیاطی برای شلوغ نبودن زمین و اطراف را انجام داده باشید تا روی وسایل خانه و چیزهای خطرناک نیفتد. دور تختش را خالی کنید تا هنگام بلند شدن به چیزی برخورد نکند.

5_ تمام درها و پنجره ها را قفل کنید تا از خانه بیرون نرود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

راه رفتن در خواب هم مانند سایر چیزها، بخش طبیعی از روند رشد کودک است و معمولا یک مرحله گذرا می باشد. اما اگر برخی علائم جدی و گنگ را در کودک خود مشاهده کرده اید، بهتر است آن را با پزشک اطفال در میان بگذارید. برخی از آن علائم مانند:

  • مجروح شدن مداوم کودک هنگام راه رفتن در خواب
  • خواب آلودگی بیش از اندازه کودک در طول روز. خستگی زیاد و نداشتن انرژی مانند سایر روزها
  • کودک تحت تاثیر استرس و اضطراب قرار دارد یا مدام نگران چیزی است که فکرش را درگیر کرده
  • خروپف مکرر که می تواند نشان دهنده آپنه خواب نیز باشد
  • ادرار در مکان های نامشخص و نامناسب مثل: کمد، آشپزخانه و …

برای دریافت مشاوره در زمینه علت بی خوابی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره