دست زدن کودک به اندام تناسلی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علت دست زدن کودک به اندام تناسلی خود چیست؟ دست زدن کودک به اندام تناسلی می‌تواند باعث نگرانی والدین ‌شود و معمولاً آن‌ها نمی‌دانند چطور باید به این موضوع واکنش نشان دهند. لمس اندام تناسلی می‌تواند با انگیزه‌های مختلفی ایجاد شده باشد. صرف‌نظر از دلیلی که برای این موضوع وجود دارد بهتر است هرگز واکنش تندی نشان ندهید و تنها به‌آرامی به کودک تذکر دهید که نباید این کار را انجام دهد.

توجه داشته باشید که فرزند شما این کار را با هدف کسب لدت جنسی انجام نمی‌دهد و همچنین آگاهی از ممنوع بودن این موضوع نیز ندارد. بااین‌حال در شرایطی که احساس می‌کنید دست زدن به اندام تناسلی باعث درد یا آسیب کودک شده و یا ازنظر شما این رفتار از حالت یک کنجکاوی کودکانه برای شناخت بدن خارج گردیده بهتر است در این زمینه از یک مشاوره کودک کمک بگیرید.

دست زدن کودک به اندام تناسلی

والدین معمولاً دیر یا زود با این موضوع مواجه می‌شوند که فرزندشان در حال لمس اندام تناسلی خود است. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی برای والدین نگران‌کننده باشد بااین‌حال باید بدانید که لمس اندام تناسلی یک بخش طبیعی از رشد هر کودک است.

کودکان به‌مرورزمان و با افزایش توانایی‌ها متوجه این بخش از بدن خود می‌شوند و دست زدن به اندام تناسلی می‌تواند بخشی از تلاش آن‌ها برای شناخت بدنشان باشد. این اتفاق در حدود سنین 4 یا 5 سالگی که کودک متوجه تفاوت اندام تناسلی در دو جنس می‌شود شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

نحوه لمس آلت تناسلی در سنین مختلف متفاوت خواهد بود. برای مثال تا پیش از رسیدن به یک‌سالگی کودکان به‌جای لمس این بخش از بدن با دست، ران‌های خود را به هم می‌کشند و یا به پشت می‌خوابند و با عقب و جلو رفتن سعی در تحریک اندام تناسلی خود دارند.

پس از یک‌سالگی کودکان معمولاً اندام تناسلی را با دست لمس می‌کنند؛ شما ممکن است آن‌ها را در حالی ببینید که در مقابل آینه به این بخش از بدن خود نگاه می‌کنند و یا درحالی‌که اندام تناسلی خود را به دیگران نشان می‌دهند از آن‌ها می‌خواهند که این کار را تکرار کنند. تمامی این رفتارها با رسیدن کودک به سن 5 یا 6 سالگی پایان پیدا کرده و تا زمان شروع بلوغ شما دیگر شاهد چنین رفتاری نخواهید بود.

فروشگاه آرامیس

علت دست زدن کودک به اندام تناسلی

دست زدن کودک به اندام تناسلی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بااین‌حال در نظر داشته باشید که صرف‌نظر از دلیل اولیه لمس اندام تناسلی، رفتار پرخاشگرانه شما می‌تواند باعث کنجکاوی بیشتر کودک راجع به این بخش از بدن باشد. به همین خاطر نحوه واکنش نشان دادن شما به این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

کنجکاوی از علل دست زدن کودک به اندام تناسلی

دست زدن به اندام تناسلی در بسیاری از مواقع رفتار طبیعی در کودکان است که با هدف کشف بخش‌های مختلف بدن صورت می‌گیرد. آن‌ها دست، پا، سر یا اجزا صورت خود را روزانه و بارها می‌بینند و درنتیجه کنجکاوی کمتری نسبت به این بخش از بدن خود دارند. کنجکاوی برای شناخت اندام تناسلی به‌ویژه در شرایطی که شما روی این بخش از بدن کودک حساسیت ویژه‌ای دارید و یا هنگامی‌که آن‌ها متوجه تفاوت میان دو جنس می‌شوند شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. برای آگاهی بیشتر درباره کنجکاوی جنسی کودکان کلیک کنید.

دست زدن کودک به اندام تناسلی بدلیل آسیب در ناحیه تناسلی

وجود زخم، التهاب یا حتی مشکلاتی نظیر محکم بستن پوشک یا تنگ بودن لباس‌زیر می‌توانند دلیلی برای دست زدن به اندام تناسلی باشند. درنتیجه پیش از هر اقدام دیگری از سلامت جسمی فرزندتان اطمینان پیدا کنید.

مشاهده پیامد رفتار

یادگیری هر رفتار جدید در کودک او را به سمت تکرار آن در شرایط مختلف و به اشکال متفاوت برمی‌انگیزد. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا خزانه رفتاری خود را پربار کرده و متوجه این موضوع شوند که هر رفتاری می‌بایست در چه شرایطی صورت بگیرد. به همین خاطر دست زدن کودک به اندام تناسلی می‌تواند به این خاطر باشد که فرزند شما به دنبال مشاهده عکس‌العمل شما یا سایرین است.

دست زدن کودک به اندام تناسلی خود بدلیل جلب‌توجه

هنگامی‌که کودک احساس کند با لمس اندام تناسلی می‌تواند توجه شما را به سمت خود جلب کند این رفتار را تکرار خواهد کرد. حتی اگر شما این توجه را به‌صورت منفی و با عصبانیت به کودک خود نشان دهید او صرفاً به این موضوع توجه دارد که می‌تواند با این رفتار توجه شما را به سمت خود جلب کند. به همین خاطر بهتر است به‌جای تنبیه یا تذکر دادن دائم این موضوع سعی کنید نسبت به آن بی‌توجه باشید.

تجربه مجدد لذت

بسیاری از کودکان در یک بازه سنی متوجه این موضوع می‌شوند که لمس اندام تناسلی می‌تواند باعث ایجاد احساس خوشایندی در آن‌ها شود. این موضوع تبدیل به دلیلی برای تکرار این رفتار در آن‌ها خواهد شد. درصورتی‌که با چنین موضوعی مواجه شدید به خاطر داشته باشید که این رفتارها رنگ و بوی ارتباط جنسی ندارند و صرفاً به‌عنوان بخشی از تجربه کشف بدن هستند که دیر یا زود پایان پیدا می‌کند.

بااین‌حال بهتر است در یک گفت‌وگوی دوستانه و بدون عصبانیت یا تنبیه به فرزندتان راجع به این رفتار تذکر دهید و از او بخواهید آن را کنار بگذارد. اگر احساس می‌کنید راجع به چگونگی صحبت با فرزندتان دراین‌باره اطلاعات کافی ندارید می‌توانید از یک مشاور کودک راجع به تربیت جنسی فرزند خود کمک بگیرید. برای شناخت بیشتر درباره تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

دست زدن کودک به اندام تناسلی | برخورد والدین

یکی از سؤالاتی که معمولاً برای والدین پیش می‌آید این است که وقتی فرزندشان اندام تناسلی خود را لمس می‌کند می‌بایست چه واکنشی نشان دهند؟ مهم‌ترین چیزی که در تربیت جنسی کودک باید مدنظر داشته باشید این است که هرگز برخورد تندی با آن‌ها نکنید. بدرفتاری و تنبیه باعث کنجکاوی بیشتر فرزند شما خواهد شد. در ارتباط با نحوه برخورد با فرزندتان به این مسائل توجه داشته باشید.

با فرزندتان صحبت کنید

اگر فرزند شما اندام تناسلی خود را به دیگران نشان می‌دهد یا دست زدن به این بخش از بدن خود را در حضور دیگران انجام می‌دهد بهتر است با او راجع به حریم خصوصی بدن صحبت کنید. برای فرزندتان توضیح دهید که اندام تناسلی بخشی از بدن اوست که هرگز نباید آن را به دیگران نشان بدهد و حتی اگر دیگران چنین تقاضایی از او داشتند باید با آن‌ها مخالفت کند.

تهدید نکنید

برخی والدین برای پایان دادن به این رفتار در فرزند خود پیامدهای ترسناکی را برای وی بیان می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند با ترساندن کودک او را از ادامه دادن به لمس اندام تناسلی بازدارند. بهتر است تا جای ممکن مسائل جنسی را به پدیده‌های عجیب و ترسناک گره نزنید. این کار باعث درگیری ذهنی فرزند شما شده و می‌تواند اثرات ناخوشایندی داشته باشد.

از یک مشاور کمک بگیرید

اگر لمس اندام تناسلی در فرزند شما باعث آسیب دیدن و ایجاد زخم یا درد در وی می‌شود یا اگر این موضوع برای مدتی طولانی به‌خصوص پس از شروع سنین دبستان در کودک باقی‌مانده بهتر است راجع به این موضوع از یک متخصص روانشناسی کودک کمک بگیرید.

یکی از موضوعاتی که باعث درگیری ذهنی کودک با اندام تناسلی می‌شود این است که آن‌ها مورد آسیب یا تجاوز جنسی قرار گرفته باشند. در چنین حالتی شما شاهد برخی نشانه‌ها در رفتار کودک هستید که نیاز به پیگیری هرچه سریع‌تر دارند. درصورتی‌که یک یا چند مورد از این نشانه‌ها را در فرزند خود می‌بینید بهتر است از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

  • کودک رفتارهایی مشابه با رفتارهای جنسی را در بازی‌های خود و یا هنگام لمس اندام تناسلی نشان می‌دهد.
  • کودک در هنگام دست زدن به اندام تناسلی از اشیا اطراف نیز برای ایجاد لذت بیشتر استفاده می‌کند و یا تمایل دارد این اشیا را در واژن یا مقعد فرو کند
  • درآوردن لباس‌ها در حضور دیگران
  • استفاده از زبان در بوسیدن سایرین

برای دریافت مشاوره در زمینه دست زدن کودک به اندام تناسلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چه دلایلی برای دست زدن کودک به اندام تناسلی وجود دارد؟

اصلی‌ترین دلیل دست زدن کودک به اندام تناسلی کنجکاوی و تلاش برای کشف بخش‌های مختلف بدن است. علاوه بر این تلاش برای جلب‌توجه والدین یا احساس درد و ناراحتی در این بخش از بدن می‌تواند دلیلی برای دست زدن کودک به اندام تناسلی باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره