چک کردن گوشی فرزند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چک کردن گوشی فرزند یکی از چالش‌هایی است که والدین در عصر تکنولوژی با آن روبرو هستند. امروزه کودکان به‌راحتی از ابزارهای دیجیتال مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت استفاده می‌کنند؛ و با انواع مختلف بازی‌ها و شبکه‌های مجازی آشنایی کامل دارند. با گسترش این شبکه‌ها و باتوجه‌به فرصت‌های آموزشی که برای کودکان ایجاد می‌کنند استفاده‌نکردن از این ابزار برای کودکان تا حدودی غیرممکن شده است. از سوی دیگر استفاده کودکان از این وسایل باعث نگرانی و دغدغه والدین مخصوصاً در رابطه با حضور آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌شود. این موضوع بسیاری از مواقع باعث می‌شود که آن‌ها به شیوه‌ای نامناسب به چک کردن گوشی فرزند خود مشغول شوند؛ که این رفتار پدر و مادر می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. اگر شما هم درگیر این موضوع شده‌اید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره کودک و نوجوان کلیک کنید.

دلایل اشتباه بودن چک کردن گوشی فرزند

نقض حریم شخصی فرزند

به‌عنوان پدر و مادر این نکته را به خاطر داشته باشید که داشتن حریم خصوصی یکی از اصلی‌ترین حقوق فرزند شما است. و حتی داشتن نگرانی‌های مختلف به خاطر آسیب‌های تلفن همراه هم نمی‌تواند باعث شود که حق مالکیت و حریم شخصی را از کودک خود سلب کنید.

گاهی پدر یا مادر به طور ناگهانی و معمولاً با حالتی پرخاشگرانه تلفن همراه را از دست کودک می‌کشند. آنها تصور می‌کنند با این کار فرزندشان فرصت پنهان‌کاری را نخواهد داشت؛ و آن‌ها می‌توانند به طور کامل به محتویات مطالب و ویدیوهای داخل گوشی فرزند دسترسی پیدا کنند.

اما بهتر است بدانید این کار به‌مرورزمان حس امنیت کودک را گرفته و باعث تضعیف اعتمادبه‌نفس در او می‌شود؛ به‌علاوه مفهوم حریم خصوصی نیز برای کودک بی‌معنا خواهد شد. این موضوع مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت؛ بری مثال  باعث می‌شود کودک نه‌تنها برای خود حریم شخصی در نظر نگیرد و بلکه حریم خصوصی دیگران و بخصوص افراد کوچک‌تر از خود را نیز رعایت نخواهد کرد.

آسیب دیدن رابطه والدین و فرزندان

معمولاً والدین یکی از وظایف اصلی خود در برابر فرزندان را کنترل ابعاد مختلف زندگی آن‌ها می‌دانند. تصور آنان این است که هر چه این میزان کنترل بیشتر و سخت‌گیرانه‌تر باشد، وظیفه پدر و مادری خود را بهتر و کامل‌تر انجام داده‌اند؛ درصورتی‌که کنترل‌گری بیش از حد می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد و شخصیت کودک را تحت‌تأثیر قرار دهد.

کودکی که خود را به طور مداوم تحت کنترل پدر و مادر ببیند همیشه وجود سایه تاریکی را بر زندگی خود احساس می‌کند؛ و با گذشت زمان این باور در او شکل می‌گیرد که در زندگی شخصی خود دخالتی ندارد و نمی‌تواند برای خود تصمیم‌گیری کند؛ بنابراین کودک کم‌کم دچار سرخوردگی شده و احساسات و هیجانات منفی نسبت به پدر و مادر در او شکل می‌گیرد. که نتیجه آن بیشتر شدن فاصله فرزند با والدین می‌شود و بی‌اعتمادی شکل‌گرفته در کودک به سایر جنبه‌های زندگی او گسترش پیدا می‌کند. برای آشنایی با روش های تربیت کودک کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

بی‌اعتمادی کودک به والدین

یک قانون را راجع به کودکان و نوجوانان به خاطر داشته باشید. هرچقدر شما تلاش کنید تا حریم خصوصی فرزندتان را بیشتر از بین ببرید آنها نیز راه‌های مخفی‌کاری را بیشتر یاد خواهند گرفت. به‌علاوه بسیاری از مواقع مشکلی که پیش می‌آید این است که فرزندتان دیگر به شما اعتماد نخواهد کرد. این به معنای آن است که از این به بعد حتی اگر چک کردن حریم شخصی فرزندتان را کنار گذاشته باشید، او دیگر مسائلش را از شما پنهان نگه خواهد داشت. و این می‌تواند آنها را در معرض خطرات بسیاری قرار بدهد.

اقدامات جایگزین چک کردن گوشی فرزند

آموزش و برنامه‌ریزی صحیح استفاده از گوشی

باتوجه‌به اجتناب‌ناپذیر بودن استفاده کودکان از گوشی همراه، اولین اقدام برای جلوگیری از آسیب‌ها و خطرات آن می‌تواند آموزش نحوه استفاده و تعیین قوانین و مقررات برای استفاده فرزندان باشد. مثلاً والدین می‌توانند با موافقت فرزند ساعات خاصی را تعیین کنند که فرزند در آن زمان بتواند از تلفن همراه استفاده کند. فرزندان نیز باید بپذیرند که والدینشان از زمان متصل بودن گوشی به اینترنت و جستجوهای آن‌ها و به‌طورکلی فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی آگاه هستند. برای آشنایی با قوانین استفاده کودک از موبایل کلیک کنید.

داشتن فرزندپروری مقتدرانه

بهترین شیوه فرزندپروری، فرزندپروری مقتدرانه است. در این سبک فرزندپروری رابطه والد و فرزند یک رابطه دوستانه و دوسویه است. اشتباهات فرزند باعث پرخاشگری والد نمی‌شود درعین‌حال بر حضور آن‌ها در فضای مجازی به‌گونه‌ای مستبدانه و سهل‌گیر نظارت نمی‌کنند. نظارت والدین بر کودک با احترام و حفظ عزت‌نفس کودک است و چک کردن گوشی فرزند برای او تداعی‌کنندة والدین مستبد و کنترل‌گر نیست. برای آشنایی با سبک فرزند پروری کلیک کنید.

 

چک کردن گوشی فرزند و اهمیت کمک‌گرفتن از مشاور

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از آن، آسیب‌های به وجود آمده از جمله آسیب‌های رفتاری مانند پرخاشگری، گوشه‌گیری و انزوا و تقلید رفتارهای پرخطر همواره در کمین کودکان سنین مختلف است.

اما همان‌طور که گفتیم مداخلات والدین مانند تنبیه و محرومیت از گوشی باعث تشدید رفتارهای منفی در فرزندان می‌شود. گاهی نیز پدر و مادر بی‌توجهی کرده و با درپیش‌گرفتن فرزندپروری سهل‌گیرانه مشکلات به وجود آمده برای فرزند خود را ناچیز دانسته و از انجام اقدامات مؤثر برای فرزند خود غفلت می‌کنند. پس راهکار چیست؟ والدین می‌بایست از چه روشی استفاده کنند؟

بهترین کار در این شرایط این است که از یک مشاور کودک کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که در زمینه نیازهای کودکان و برخورد با آنها دارند به شما برای تغییر این شرایط کمک خواهند کرد. آنها به‌خوبی می‌توانند نیازهای فرزندتان و همین‌طور خواسته‌های شما را در کنار هم قرار دهند و برای به تعادل رساندن آنها راهکارهای مناسبی را ارائه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه چک کردن گوشی فرزند می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اگر گوشی فرزندم را چک نکنم از کجا بفهمم که او چه کاری انجام می‌دهد؟

شما می‌بایست به‌جای کنترل کردن گوشی فرزندتان رابطه خود را با او بهتر کنید. از این طریق فرزندتان خودش همه چیز را به شما اطلاع خواهد داد. در واقع شما باید کاری کنید که فرزندتان شما را به‌عنوان دوست و مشاور خود انتخاب کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره